Jump to content
IGNORERAD

Sandlådan - tråden om 2 veckors resa till Phuket


MaiChai

Recommended Posts

  • Svar 210
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • MaiChai

    38

  • LTD

    27

  • Esspe

    20

  • Nicholas

    19

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

9 timmar sedan, skrev MaiChai:

Vaccinet hindrar dig från att bli allvarligt sjuk, inte att bära med dig viruset och låta det flytta över till andra  - som dig till exempel som jag antar är ovaccinerad. Jag klarar mig men du stryker kanske med. De som är ovaccinerade kommer att löpa en stor risk att bli allvarligt sjuka.

Ja precis så är det, vaccinet bromsar men hindrar inte smittspridning vilket innebär att nya mutationer kommer att utvecklas. 

Jag har absolut ingen lust att få covid men här i Thailand så är det Sinovac eller inhemskt producerat AZ som står till buds och jag som är under 60 och inte sjuk i övrigt står längst ner på listan att erbjudas vaccin.

 

Men så länge det är dessa vacciner som finns så står jag gärna över, här samlar man tusentals människor i samma lokal och låter dem sitta i timmar och vänta på sin tur att få en Jab av ett vaccin som skyddar dåligt mot Delta som ju är den rådande covid varianten nu. 

Finns det något ställe där risken att smittas är större än på dessa platser där man samlar så många under samma tak? 

Jag vill helst inte gå in där.

Men även om jag kunde få hembesök och bli vaccinerad är jag inte sugen på Sinovac eller AZ, dom sämsta vaccinen med värst biverkningar. 

När jag erbjuds Pfizer eller Moderna ska jag fundera på det. 

Endast krav för nytt ut kan få mig att ta Sinovac eller AZ. 

Link to comment
Dela på andra sajter

7 timmar sedan, skrev Nicholas:

Risken att du som vaccinerad ska smittas och sprida smittan är rent teoretiskt möjligt. 

 

Det är inte sannolikt.

 

Men vissa forum medlemmar hänger upp sig på att det är teoretiskt möjligt och vips i deras huvuden så är det inte bara teoretiskt möjligt undantagsvis utan det är hux flux det normala, dom har på nåt sätt lyckats vränga något ovanligt till nåt som i deras hjärnor händer varje gång. 

 

Från 1% till 100% utan någon som helst grund. 

 

Man hänger upp sig på det värsta tänkbara, sedan kopplas hjärnan bort och ytterligare information blir omöjlig att ta in. 

 

 

Vem har sagt 100%?

 

3% av dom som testas positivt för covid i Sverige är vaccinerade. 

I Sverige där dom flesta fått mRNA vaccin. 

En del snömosar tolkar detta som att endast 3% av dom vaccinerade smittas, dvs att vaccinet skyddar till 97% mot infektion. 

Är du en av dem eller förstår du att det är 3% av dom som testas? 

 

Hur många av dem som är vaccinerade testas? 

Visa mig gärna en siffra på det. 

 

https://sverigesradio.se/artikel/tre-procent-av-coronafallen-har-smittats-trots-vaccination

Ändrades av LTD
Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev LTD:

Vem har sagt 100%?

 

3% av dom som testas positivt för covid i Sverige är vaccinerade. 

I Sverige där dom flesta fått mRNA vaccin. 

En del snömosar tolkar detta som att endast 3% av dom vaccinerade smittas, dvs att vaccinet skyddar till 97% mot infektion. 

Är du en av dem eller förstår du att det är 3% av dom som testas? 

 

Hur många av dem som är vaccinerade testas? 

Visa mig gärna en siffra på det. 

 

https://sverigesradio.se/artikel/tre-procent-av-coronafallen-har-smittats-trots-vaccination

Hm. så du tror alltså att skillnaden statistisk är större än dessa 3% för dom som inte är testade?

 

Det vill säga det stora flertalet vaccinerade är infekterade till en mycket högre siffra än 3% ? 

 

Dom flesta (inklusive mig) har testats via smittspårning, det innebär att har du träffat någon som har Covid uppmanas testa sig. Nästa grupp är dom som har symptom, feber, hosta, trötthet etc.  Den sista gruppen är dom som testar sig mer på chans, eller skall ut och resa, för att utesluta att dom har Covid med mera. 

 

Dom två första grupperna är nog rejält överrepresenterade bland dom som har smittan, den sista gruppen förekommer det smitta i men inte av samma omfattning. Lägg märke till att jag inte gör skillnad på vaccinerade eller inte än. 

 

Eftersom vi inte har vild smittspriddning a Thailand, Indien etc. längre utan bara i kluster så verkar den stora delen av befolkning vara skyddad. Undantagen är folk som varit utomlands, folk som kommit hit från utlandet (Thailändska bärplockare, fotbollsupportrar från EM) skulle jag snarare fortsatt hävda att vaccinerade inte sprider smittan, mer än dessa 3 % du hänvisar till.

 

Vaccin ger ett väldigt bra skydd mot att få Covid, om du mot alla odds får det iaf. så blir det mycket lindrigare.

 

 

Ändrades av Jed
Felstavningar
Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev Jed:

 

Dom flesta (inklusive mig) har testats via smittspårning, det innebär att har du träffat någon som har Covid uppmanas testa sig. Nästa grupp är dom som har symptom, feber, hosta, trötthet etc.  Den sista gruppen är dom som testar sig mer på chans, eller skall ut och resa, för att utesluta att dom har Covid med mera. 

 

Dom två första grupperna är nog rejält överrepresenterade bland dom som har smittan, den sista gruppen förekommer det smitta i men inte av samma omfattning. Lägg märke till att jag inte gör skillnad på vaccinerade eller inte än. 

 

Eftersom vi inte har vild smittspriddning a Thailand, Indien etc. längre utan bara i kluster så verkar den stora delen av befolkning vara skyddad. Undantagen är folk som varit utomlands, folk som kommit hit från utlandet (Thailändska bärplockare, fotbollsupportrar från EM) skulle jag snarare fortsatt hävda att vaccinerade inte sprider smittan, mer än dessa 3 % du hänvisar till.

 

Vaccin ger ett väldigt bra skydd mot att få Covid, om du mot alla odds får det iaf. så blir det mycket lindrigare.

 

 

Av de jag känner som varit covidpositiva har en fått smittspårning, han var utomläning. 

Både jag och frugan har haft covid. Jag hade i december och frugan i april. Hon har postcovid och fortfarande syrgas här hemma. Ingen av oss har blivit smittspårade. 

 

I princip alla bärplockare var positiva utav ett gäng bäsplockare från Thailand. Står i bärplockartråden. De måste väl vara vaccinerade för att komma hit kan jag tänka. De var i varje fall testade i Thailand.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Wangthong:

Av de jag känner som varit covidpositiva har en fått smittspårning, han var utomläning. 

Både jag och frugan har haft covid. Jag hade i december och frugan i april. Hon har postcovid och fortfarande syrgas här hemma. Ingen av oss har blivit smittspårade. 

 

I princip alla bärplockare var positiva utav ett gäng bäsplockare från Thailand. Står i bärplockartråden. De måste väl vara vaccinerade för att komma hit kan jag tänka. De var i varje fall testade i Thailand.

Dom som kom från Thailand borde varit vaccinerade? antingen med det kinesiska eller med AstraZeneca. Det kinesiska vaccinet har man haft mycket kritik imot medans Astra skall fungera bättre. Sen är jag väl ingen "stenbordsexpert" på Thailand men det finns ju en chans att dom köpt falska vaccinationsintyg för att kunna åka hit och jobba kanske? 

 

Knepigt att ni inte fått prata med en läkare som undrat vilka ni träffat innan ni fick Covid? jag har fått karantän 2 gånger på grund av att dels en medarbetare dels en jag känner angett att dom träffat mig dagen/dagarna innan dom fick Covid. Bägge två pratade med en läkare/eller nån form av smittspårare, det ena fallet i Blekinge det andra i Dalarna? Det ena i höstas det andra fallet i Mars.

 

Men Sverige låg länge efter med testning så kanske vi ligger efter i vissa regioner med smittspårning också ?  

 

Det ändrar ingenting, är ni vaccinerade så får ni antikroppar. Då ska ni ha väldigt lätt att motstå en infektion alternativt en lätt sjukdomsbild. 

 

Mässlingen till exempel, som också är en virus sjukdom, klagar folk på att det dom vaccinerade som sprider smittan eller dom som vägrar vaccinera sina barn? 

Ändrades av Jed
Felstavningar
Link to comment
Dela på andra sajter

17 hours ago, LTD said:

Vem har sagt 100%?

 

3% av dom som testas positivt för covid i Sverige är vaccinerade. 

I Sverige där dom flesta fått mRNA vaccin. 

En del snömosar tolkar detta som att endast 3% av dom vaccinerade smittas, dvs att vaccinet skyddar till 97% mot infektion. 

Är du en av dem eller förstår du att det är 3% av dom som testas? 

 

Hur många av dem som är vaccinerade testas? 

Visa mig gärna en siffra på det. 

 

https://sverigesradio.se/artikel/tre-procent-av-coronafallen-har-smittats-trots-vaccination

Data från CDC = FHM i USA. 

 

Out of 163 million fully vaccinated Americans, there were 6,587 hospitalized with breakthrough infections. 1,263 died. 74% were over 65.

 

Based on this data, if you are fully vaccinated:

 

* Your chances of being hospitalized with a breakthrough infection: 1 in 24,745

* Your chances of dying from a breakthrough infection: 1 in 129,057

 

Breakthrough infection = infection som bryter igenom vaccin-skyddet. 

 

Det handlar om du tar upp resurser av sjukvården eller om du avlider. 

 

Om du befinner dig hemma med snuva är lika intressant ur ett samhällsperspektiv som om du vore hemma med snuva = helt ointressant. 

 

Ändrades av Nicholas
Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev Jed:

Dom som kom från Thailand borde varit vaccinerade? antingen med det kinesiska eller med AstraZeneca. Det kinesiska vaccinet har man haft mycket kritik imot medans Astra skall fungera bättre. Sen är jag väl ingen "stenbordsexpert" på Thailand men det finns ju en chans att dom köpt falska vaccinationsintyg för att kunna åka hit och jobba kanske? 

 

Knepigt att ni inte fått prata med en läkare som undrat vilka ni träffat innan ni fick Covid? jag har fått karantän 2 gånger på grund av att dels en medarbetare dels en jag känner angett att dom träffat mig dagen/dagarna innan dom fick Covid. Bägge två pratade med en läkare/eller nån form av smittspårare, det ena fallet i Blekinge det andra i Dalarna? Det ena i höstas det andra fallet i Mars.

 

Men Sverige låg länge efter med testning så kanske vi ligger efter i vissa regioner med smittspårning också ?  

 

Det ändrar ingenting, är ni vaccinerade så får ni antikroppar. Då ska ni ha väldigt lätt att motstå en infektion alternativt en lätt sjukdomsbild. 

 

Mässlingen till exempel, som också är en virus sjukdom, klagar folk på att det dom vaccinerade som sprider smittan eller dom som vägrar vaccinera sina barn? 

Varför skulle det vara ett krav från Sverige?

 

Bärplockarna finns ju här redan om dom vill.

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

HEJSAN .Det finns andra trådar att prata om viruset låt det vara en ren odlad tråd sandlådan 2.

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2021-08-02 at 02:16, skrev soi covboy:

Maichai. vilket bolag flyger du med ?? och vart bär det av??

Singapore airlines flög jag med. Riktigt bra - rekommenderas. Hem till Sawiden för jag har lite andra uppdrag som startar nästa vecka så Thailand får vänta ett tag

 

IMG_7978.thumb.jpeg.c8b4c6dbcab8d45c5c78200ca57c4a0d.jpeg.

 

Lite deprimerande att se flygplatsen nästan öde, Boots och subway var öppet samt king power butikerna. Vi var kanske 30 totalt som åkte mellan Phuket och Singapore idag.

 

IMG_7981.thumb.jpeg.22d79e1196c30b6330cc74bab615725d.jpeg

 

Fick en voucher till loungen - som tyvärr inte var öppen...

 

IMG_8002.thumb.jpeg.0ff90bf45c31a458c19e1b86eb820ad4.jpeg

 

En solnedgång över Phuket från flygplansfönstret

 

IMG_7999.thumb.jpeg.14ee37ed5c5854d8e90abd939966abc7.jpeg

 

Ingen mat i loungen och jag hade inte ätit sen frukost - biffen smakade gott!

 

IMG_8001.thumb.jpeg.988a02e67e03a35fefc93d876fa845ed.jpeg

 

Hon var inte blyg med att fylla på mitt glas, halva flaskan försvann på den korta flygningen...

 

IMG_7991.thumb.jpeg.e6e1293c118bc03c36707413cc155ad9.jpeg

 

Ingen IFE i Singapores 737-800 utan man får en ipad istället

 

IMG_8003.thumb.jpeg.fabc1ac276e9a97dc909fc8c194ec16e.jpeg

 

Skifte till en A350-900 för 12 timmarsflygningen Singapore - Köpenhamn

 

IMG_8004.thumb.jpeg.230a4134bca53f7a9d8aa60959e5454b.jpeg

 

Jag var nog den enda(?) som satt i businessklass så servicen var excellent!

 

IMG_8005.thumb.jpeg.3ff20c86781a4aa13d4bbcfe758066f6.jpeg

 

Sen bäddade flygvärdinnan en säng till mig på stolen tvärs över gången - sov som en stock i 6 timmar och knappt 23 timmar efter jag lämnat hotellet på Kata Noi var jag hemma i min lägenhet.

 

Nu slänga lite saker i tvätten - återkommer i tråden lite senare.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker egentligen inte om Phuket längre, de senaste gångerna jag varit där har det varit för mycket av allting, för mycket folk, för mycket turister, för mycket att betala, osv, osv. Jag var tveksam att åka men jobbet gick att klara på en vecka och på grund av lite omständigheter som inte alls är thailands eller covid relaterade hade jag ungefär två veckor över. Jag skulle komma til Thailand, jag skulle få äta thai-food och jag skulle få njuta av värmen.

 

Så wtf, jag åker. Trots att jag ganska tidigt insåg att det inte skulle kunna bli någon avstickare "hem" till Bangkok. Hade egentligen räckt med 5 dagar för jobbets skull men jag valde att stanna kvar - så jobbet slutar förmodligen på en förlustaffär. Men vad fan, man lever bara en gång...

IMG_7722.thumb.jpeg.63fa0f6e967312f4559384cef1764eba.jpeg

 

Phuket town är mer intressant än vad som först framgår, tycker man om historia och varsamt renoverade hus har det hänt mycket här. Man kan vandra runt länge här och upptäcka saker man inte visste fanns - som en Facit räknemaskin....

 

IMG_7809.thumb.jpeg.65ba1a6f35bc5c64c02d3c74618b4bf8.jpeg

 

På Chalong rum fick jag lära mig processen med att framställa rom av sockerrör - tyvärr fick man inte fota i fabriken men jag fick lär mig blanda drinkar. Avancerat när min största drinkblandarerfarenhet är hur mycket cola man måste blanda långtradarwhiskeyn med...

 

IMG_7803.thumb.jpeg.aa8ddb7099719d461f77b12b2632c6e0.jpeg

 

En tropisk Mojito - eller Phuket Mojito. Förvånansvärt god om jag får säga det själv.

 

IMG_7805.thumb.jpeg.e8f7a6fcde416a1dd560d3982bcee0a4.jpeg

 

Devils horn - kanske inte en blivande favorit men klart drickbar.

IMG_7917.thumb.jpeg.072dfae940ec465e827b29322029c862.jpeg

 

På hotellet öppnade jag den Ardbeg jag köpte i Köpenhamn, gick utmärkt med en lite kuban och rockklassiker på balkongen.

 

IMG_7863.thumb.jpeg.45fb15550281926c9098b7a5e3ef7cb9.jpeg

 

I Patong är det inte så mycket öppet men de som har öppet gör bra business, var på Karlssons BBQ kväll i fredags och det var näst intill fullsatt. Taxi resan fram och tillbaka med Justgrab kostade totalt 305 baht - svinbilligt med Phuket mått mätt.

 

IMG_7852.thumb.jpeg.2afd63d0b58949229a67be54183f2e8a.jpeg

 

Men tiden verkar vara ute för komplex som Tiger och liknande, inget av alla dessa längs Bangla road var i närheten av att öppna. Folket där fanns roade sig på restauranger och barer utan "working girls"  även om det nog inte var några problem att skaka fram en flicka eller två...

 

Får se om Phuket är tillbaka där de var innan om 2-3 år igen, då kommer nog jag att undvika ön. Men fortsätter de här positiva sakerna jag stött på att utvecklas och turister börjar komma för annat än skräniga girlie bars, öronbedövande technodisco och katoey kabareter så tror jag där finns hopp för Phuket.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

10 minuter sedan, skrev MaiChai:

Tycker egentligen inte om Phuket längre, de senaste gångerna jag varit där har det varit för mycket av allting, för mycket folk, för mycket turister, för mycket att betala, osv, osv. Jag var tveksam att åka men jobbet gick att klara på en vecka och på grund av lite omständigheter som inte alls är thailands eller covid relaterade hade jag ungefär två veckor över. Jag skulle komma til Thailand, jag skulle få äta thai-food och jag skulle få njuta av värmen.

 

Så wtf, jag åker. Trots att jag ganska tidigt insåg att det inte skulle kunna bli någon avstickare "hem" till Bangkok. Hade egentligen räckt med 5 dagar för jobbets skull men jag valde att stanna kvar - så jobbet slutar förmodligen på en förlustaffär. Men vad fan, man lever bara en gång...

IMG_7722.thumb.jpeg.63fa0f6e967312f4559384cef1764eba.jpeg

 

Phuket town är mer intressant än vad som först framgår, tycker man om historia och varsamt renoverade hus har det hänt mycket här. Man kan vandra runt länge här och upptäcka saker man inte visste fanns - som en Facit räknemaskin....

 

IMG_7809.thumb.jpeg.65ba1a6f35bc5c64c02d3c74618b4bf8.jpeg

 

På Chalong rum fick jag lära mig processen med att framställa rom av sockerrör - tyvärr fick man inte fota i fabriken men jag fick lär mig blanda drinkar. Avancerat när min största drinkblandarerfarenhet är hur mycket cola man måste blanda långtradarwhiskeyn med...

 

IMG_7803.thumb.jpeg.aa8ddb7099719d461f77b12b2632c6e0.jpeg

 

En tropisk Mojito - eller Phuket Mojito. Förvånansvärt god om jag får säga det själv.

 

IMG_7805.thumb.jpeg.e8f7a6fcde416a1dd560d3982bcee0a4.jpeg

 

Devils horn - kanske inte en blivande favorit men klart drickbar.

IMG_7917.thumb.jpeg.072dfae940ec465e827b29322029c862.jpeg

 

På hotellet öppnade jag den Ardbeg jag köpte i Köpenhamn, gick utmärkt med en lite kuban och rockklassiker på balkongen.

 

IMG_7863.thumb.jpeg.45fb15550281926c9098b7a5e3ef7cb9.jpeg

 

I Patong är det inte så mycket öppet men de som har öppet gör bra business, var på Karlssons BBQ kväll i fredags och det var näst intill fullsatt. Taxi resan fram och tillbaka med Justgrab kostade totalt 305 baht - svinbilligt med Phuket mått mätt.

 

IMG_7852.thumb.jpeg.2afd63d0b58949229a67be54183f2e8a.jpeg

 

Men tiden verkar vara ute för komplex som Tiger och liknande, inget av alla dessa längs Bangla road var i närheten av att öppna. Folket där fanns roade sig på restauranger och barer utan "working girls"  även om det nog inte var några problem att skaka fram en flicka eller två...

 

Får se om Phuket är tillbaka där de var innan om 2-3 år igen, då kommer nog jag att undvika ön. Men fortsätter de här positiva sakerna jag stött på att utvecklas och turister börjar komma för annat än skräniga girlie bars, öronbedövande technodisco och katoey kabareter så tror jag där finns hopp för Phuket.

En Garring och en god whisky i Phuket skulle man kunna betala bra mycket för.🥃:drunk:

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev MaiChai:

Singapore airlines flög jag med. Riktigt bra - rekommenderas. Hem till Sawiden för jag har lite andra uppdrag som startar nästa vecka så Thailand får vänta ett tag

 

IMG_7978.thumb.jpeg.c8b4c6dbcab8d45c5c78200ca57c4a0d.jpeg.

 

Lite deprimerande att se flygplatsen nästan öde, Boots och subway var öppet samt king power butikerna. Vi var kanske 30 totalt som åkte mellan Phuket och Singapore idag.

 

IMG_7981.thumb.jpeg.22d79e1196c30b6330cc74bab615725d.jpeg

 

Fick en voucher till loungen - som tyvärr inte var öppen...

 

IMG_8002.thumb.jpeg.0ff90bf45c31a458c19e1b86eb820ad4.jpeg

 

En solnedgång över Phuket från flygplansfönstret

 

IMG_7999.thumb.jpeg.14ee37ed5c5854d8e90abd939966abc7.jpeg

 

Ingen mat i loungen och jag hade inte ätit sen frukost - biffen smakade gott!

 

IMG_8001.thumb.jpeg.988a02e67e03a35fefc93d876fa845ed.jpeg

 

Hon var inte blyg med att fylla på mitt glas, halva flaskan försvann på den korta flygningen...

 

IMG_7991.thumb.jpeg.e6e1293c118bc03c36707413cc155ad9.jpeg

 

Ingen IFE i Singapores 737-800 utan man får en ipad istället

 

IMG_8003.thumb.jpeg.fabc1ac276e9a97dc909fc8c194ec16e.jpeg

 

Skifte till en A350-900 för 12 timmarsflygningen Singapore - Köpenhamn

 

IMG_8004.thumb.jpeg.230a4134bca53f7a9d8aa60959e5454b.jpeg

 

Jag var nog den enda(?) som satt i businessklass så servicen var excellent!

 

IMG_8005.thumb.jpeg.3ff20c86781a4aa13d4bbcfe758066f6.jpeg

 

Sen bäddade flygvärdinnan en säng till mig på stolen tvärs över gången - sov som en stock i 6 timmar och knappt 23 timmar efter jag lämnat hotellet på Kata Noi var jag hemma i min lägenhet.

 

Nu slänga lite saker i tvätten - återkommer i tråden lite senare.

Vad krävs det på Kastrup nu för en svensk att passera?

 

Håller med dig om Phuket. Tacksam att jag fick tillbringa ett par månader där i vintras, som det är där nu. 80-tals vibbar och så länge turisterna (kineserna ffa) håller sig borta så är det absolut värt att besöka. Förhoppningsvis har dom fått sig en tankeställare också nu och blivit lite ödmjukare.

 

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

45 minuter sedan, skrev Esspe:

Vad krävs det på Kastrup nu för en svensk att passera?

 

Håller med dig om Phuket. Tacksam att jag fick tillbringa ett par månader där i vintras, som det är där nu. 80-tals vibbar och så länge turisterna (kineserna ffa) håller sig borta så är det absolut värt att besöka. Förhoppningsvis har dom fått sig en tankeställare också nu och blivit lite ödmjukare.

 

Ingenting vad jag märkte, hade ju mitt PCR intyg men det titta de bara på vid incheckningen i Phuket. Kom på en snubbe när vi landat och snackade en del som jag inte riktigt uppfattade om tester och annat. Jag var först av så jag tänkte jag hamnar väl i någon covid test fålla men det vara raka spåret till passkontrollen, halade fram passet och boardingkortet men han önskade mig bara välkommen och skickade mig vidare till väskorna.

 

På vägen ut genom tullen stod det sen en skylt med Covidtest till vänster men det var rak väg framåt mot utgången så jag tog den. Så ingen covidtest för mig alls på Kastrup.

 

Det är nog precis nu man ska åka till Phuket, lite gamla dagars vibbar innan massturismen. Finns mat och dryck och de med restauranglicens får ju sälja så mycket öl och sprit de vill. Trivdes mycket bra faktiskt och blir det att jag åker ner senare i år och karantänen är kvar i övriga delar blir det lätt minst 14 dagar på Phuket och Sandlådan.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev MaiChai:

Tycker egentligen inte om Phuket längre, de senaste gångerna jag varit där har det varit för mycket av allting, för mycket folk, för mycket turister, för mycket att betala, osv, osv. Jag var tveksam att åka men jobbet gick att klara på en vecka och på grund av lite omständigheter som inte alls är thailands eller covid relaterade hade jag ungefär två veckor över. Jag skulle komma til Thailand, jag skulle få äta thai-food och jag skulle få njuta av värmen.

 

Så wtf, jag åker. Trots att jag ganska tidigt insåg att det inte skulle kunna bli någon avstickare "hem" till Bangkok. Hade egentligen räckt med 5 dagar för jobbets skull men jag valde att stanna kvar - så jobbet slutar förmodligen på en förlustaffär. Men vad fan, man lever bara en gång...

IMG_7722.thumb.jpeg.63fa0f6e967312f4559384cef1764eba.jpeg

 

Phuket town är mer intressant än vad som först framgår, tycker man om historia och varsamt renoverade hus har det hänt mycket här. Man kan vandra runt länge här och upptäcka saker man inte visste fanns - som en Facit räknemaskin....

 

IMG_7809.thumb.jpeg.65ba1a6f35bc5c64c02d3c74618b4bf8.jpeg

 

På Chalong rum fick jag lära mig processen med att framställa rom av sockerrör - tyvärr fick man inte fota i fabriken men jag fick lär mig blanda drinkar. Avancerat när min största drinkblandarerfarenhet är hur mycket cola man måste blanda långtradarwhiskeyn med...

 

IMG_7803.thumb.jpeg.aa8ddb7099719d461f77b12b2632c6e0.jpeg

 

En tropisk Mojito - eller Phuket Mojito. Förvånansvärt god om jag får säga det själv.

 

IMG_7805.thumb.jpeg.e8f7a6fcde416a1dd560d3982bcee0a4.jpeg

 

Devils horn - kanske inte en blivande favorit men klart drickbar.

IMG_7917.thumb.jpeg.072dfae940ec465e827b29322029c862.jpeg

 

På hotellet öppnade jag den Ardbeg jag köpte i Köpenhamn, gick utmärkt med en lite kuban och rockklassiker på balkongen.

 

IMG_7863.thumb.jpeg.45fb15550281926c9098b7a5e3ef7cb9.jpeg

 

I Patong är det inte så mycket öppet men de som har öppet gör bra business, var på Karlssons BBQ kväll i fredags och det var näst intill fullsatt. Taxi resan fram och tillbaka med Justgrab kostade totalt 305 baht - svinbilligt med Phuket mått mätt.

 

IMG_7852.thumb.jpeg.2afd63d0b58949229a67be54183f2e8a.jpeg

 

Men tiden verkar vara ute för komplex som Tiger och liknande, inget av alla dessa längs Bangla road var i närheten av att öppna. Folket där fanns roade sig på restauranger och barer utan "working girls"  även om det nog inte var några problem att skaka fram en flicka eller två...

 

Får se om Phuket är tillbaka där de var innan om 2-3 år igen, då kommer nog jag att undvika ön. Men fortsätter de här positiva sakerna jag stött på att utvecklas och turister börjar komma för annat än skräniga girlie bars, öronbedövande technodisco och katoey kabareter så tror jag där finns hopp för Phuket.

Kan bara instämma, Phuket är suveränt just nu, hoppas det dröjer innan alla är tillbaka. 

Tack för en bra tråd 👍

Link to comment
Dela på andra sajter

chevrolet-48
1 timme sedan, skrev LTD:

Mera Phuket.

2 svennar som öppnat ett ställe i Rawai. Kanonfint men e väl typ som att ha en knarkfabrik och sätta en Drugstore skylt utanför. 

 

https://www.facebook.com/groups/277531876792616/permalink/528095548402913/

Fint var det ,men inte min smak tyvärr.

Ändrades av chevrolet-48
Link to comment
Dela på andra sajter

On 2021-08-01 at 16:54, skrev MaiChai:

Vaccinet hindrar dig från att bli allvarligt sjuk, inte att bära med dig viruset och låta det flytta över till andra  - som dig till exempel som jag antar är ovaccinerad. Jag klarar mig men du stryker kanske med. De som är ovaccinerade kommer att löpa en stor risk att bli allvarligt sjuka.

Hmm, stor risk säger du. Ca 99% av alla som får Covid-19 klarar sig från allvarlig sjukdom och kollar man på dom som har normal hälsa under 70 år är andelen allvarligt sjuka knappt mätbar. Detta uppmättes redan innan vaccinationerna satte igång.

"Religion is regarded by the common people as true, by the wise as false, and by the rulers as useful." ~Lucius Annaeus Seneca

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev LTD:

Å jag applåderar, mera mera 🙃

Att gå på restaurang utan att kunna få en öl eller ett glas vin är ju helt färglöst.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2021-08-01 at 21:54, skrev MaiChai:

 De som är ovaccinerade kommer att löpa en stor risk att bli allvarligt sjuka.

Stor risk??? Death rate 1-1,5% och mestadels 70+ med annat i bagaget.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...