Jump to content
IGNORERAD

Sandlådan - tråden om 2 veckors resa till Phuket


MaiChai

Recommended Posts

1 timme sedan, skrev Jive:

Vi har en allvarlig smittspridning i Thailand nu och vi som bor här får vackert stanna hemma och går endast ut i nödfall - handla mat o d. 

Stanna i Sverige tills smittan har gått över och var solidariska med Thailand!!!!!

Ok du kanske är riskgrupp men känns som om du överdriver. 

Skulle aldrig falla mig in att stanna hemma och isolera mig, går utmärkt att umgås med folk utomhus och hålla nån meters avstånd eller 2 och tänka på hur vinden ligger på. 

 

Sitter just nu och klämmer på en kall på en restaurang vid stranden, vacker utsikt och trevliga gubbar vid borden brevid, måste ju inte sitta å knö vid samma bord för att prata lite, det gör jag bara med tjejen. 

Om det är nåt du ska undvika så är det väl gå och handla, där är nog största smittorisken. 

 

IMG_20210722_171112.jpg

Ändrades av LTD
Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 210
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • MaiChai

    38

  • LTD

    27

  • Esspe

    20

  • Nicholas

    19

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

9 minuter sedan, skrev LTD:

Ok du kanske är riskgrupp men känns som om du överdriver. 

Skulle aldrig falla mig in att stanna hemma och isolera mig, går utmärkt att umgås med folk utomhus och hålla nån meters avstånd eller 2 och tänka på hur vinden ligger på. 

 

Sitter just nu och klämmer på en kall på en restaurang vid stranden, vacker utsikt och trevliga gubbar vid borden brevid, måste ju inte sitta å knö vid samma bord för att prata lite, det gör jag bara med tjejen. 

Om det är nåt du ska undvika så är det väl gå och handla, där är nog största smittorisken. 

 

IMG_20210722_171112.jpg

"Om det är nåt du ska undvika...."

Att dö i Covid eller att svälta ihjäl kan väl vara skit samma.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

1 hour ago, MaiChai said:

Gäller att skilja på Thailand och Phuket här. Phuket har en väldigt liten smittspridning  och väldigt få av de smittade, var det 18 på drygt 8000 anlända, kommer utifrån med smittan. Vaccineringen har bringat läget under kontroll här vilken den kommer att göra med resten av Thailand också  så småningom.

Med vilket vaccin? 

 

Regeringen köpte 20M doser av Pfizer nyss. 

Leverans under Q4. 

 

Varför inte 100M doser. 

 

Regeringen verkar ju inte ha en enda hjärncell.

 

Igår bad vaccin samordnaren om ursäkt, men inte mer än så. 

Inga ändringar. 

Dvs, vi gjorde fel, och nu fortsätter vi med det. 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

43 minuter sedan, skrev LTD:

Ok du kanske är riskgrupp men känns som om du överdriver. 

Skulle aldrig falla mig in att stanna hemma och isolera mig, går utmärkt att umgås med folk utomhus och hålla nån meters avstånd eller 2 och tänka på hur vinden ligger på. 

 

Sitter just nu och klämmer på en kall på en restaurang vid stranden, vacker utsikt och trevliga gubbar vid borden brevid, måste ju inte sitta å knö vid samma bord för att prata lite, det gör jag bara med tjejen. 

Om det är nåt du ska undvika så är det väl gå och handla, där är nog största smittorisken. 

 

IMG_20210722_171112.jpg

Jo, jag jobbar i Karlskrona men har bostad i Falun än så jag har under 1 års tid 6-7 gången mellan dessa bägge metropoler. Resorna har varit tåg, tåg flyg buss , i olika konstellationer. Efter emperiska studier så är det bara att hålla med, det är mycket mer människor man träffar om man går och handlar på Lidl eller Citygross när man kommer hem än man gör under resan. 

 

Jag inbillar mig att det stämmer även i Thailand, där man dessutom inte blir insläppt med mindre än att man är vaccinerad + testad ett par gånger. 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Abercrombie:

Så om man avråder så gäller inte reseförsäkringen? och utan reseförsäkring kommer man inte in i Phuket ? eller har jag missförstått det hela ?

Då är det bara att vänta tills antingen UD tar bort Phuket från listan eller att dom tar bort hela Thailand.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Jive:

"Om det är nåt du ska undvika...."

Att dö i Covid eller att svälta ihjäl kan väl vara skit samma.

Kommer du inte på en lösning på matinköp annat än att gå in i butiker? 

Är ju hur enkelt som helst att få det man vill ha levererat hem till dörren men du kanske bor 78 mil ut i tassemarken eller är du en sån där analog snubbe? 

Tom lokala somtam chappet har ju hemkörning här om man önskar. 

 

Oavsett så är ju smittorisken större där så varför är du rädd för att gå ut om du vågar gå in i butiker? 

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev LTD:

Kommer du inte på en lösning på matinköp annat än att gå in i butiker? 

Är ju hur enkelt som helst att få det man vill ha levererat hem till dörren men du kanske bor 78 mil ut i tassemarken eller är du en sån där analog snubbe? 

Tom lokala somtam chappet har ju hemkörning här om man önskar. 

 

Oavsett så är ju smittorisken större där så varför är du rädd för att gå ut om du vågar gå in i butiker? 

Jag går inte in i butiker, det sköter min fru.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

21 minuter sedan, skrev Jive:

Jag går inte in i butiker, det sköter min fru.

Ah så att din fru blir smittad är du inte rädd för?

Smart tänkt... 

Link to comment
Dela på andra sajter

12 minuter sedan, skrev LTD:

Ah så att din fru blir smittad är du inte rädd för?

Smart tänkt... 

Jo, det är jag.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

37 minutes ago, Jive said:

Jag går inte in i butiker, det sköter min fru.

Var på makro idag och på Lotus's häromdan, inget ont som inte har nåt gott med sig, på båda ställena är den sanitära ordningen många gånger bättre än före covid... inte för det var direkt skitigt innan men nog syns skillnaden.

 

Och Jive,  jag gör som jag alltid gjort, låter bli att tafsa på saker o ting ...då är det inte farligare än att gå offentligt skithus och vara rädd för HIV

Ändrades av Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Baa:

Var på makro idag och på Lotus's häromdan, inget ont som inte har nåt gott med sig, på båda ställena är den sanitära ordningen många gånger bättre än för covid... inte för det var direkt skitigt innan men nog syns skillnaden.

 

Och Jive,  jag gör som jag alltid gjort, låter bli att tafsa på saker o ting ...då är det inte farligare än att gå offentligt skithus och vara rädd för HIV

Ok.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Jed:

Så om man avråder så gäller inte reseförsäkringen? och utan reseförsäkring kommer man inte in i Phuket ? eller har jag missförstått det hela ?

Då är det bara att vänta tills antingen UD tar bort Phuket från listan eller att dom tar bort hela Thailand.

Det är "bara" covid försäkring som krävas det kan man köpa till.

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Abercrombie
24 minuter sedan, skrev apknug:

Det är "bara" covid försäkring som krävas det kan man köpa till.

 

 

Sant. Men den vanliga reseförsäkringen gäller inte för sådant som det annars vanligtvis täcker.

Link to comment
Dela på andra sajter

30 minuter sedan, skrev apknug:

Det är "bara" covid försäkring som krävas det kan man köpa till.

 

 

Covid försäkring trots att man är vaccinerad? Mitt försäkringsbolag täcker kostnader upp till 1,5 mille oavsett sjukdom.

 

Duger inte det för thailändska myndigheter så får dom leka i sandlådan själva.

Link to comment
Dela på andra sajter

9 minutes ago, Abercrombie said:

Sant. Men den vanliga reseförsäkringen gäller inte för sådant som det annars vanligtvis täcker.

Ring och kolla med ditt bolag, jag skall ju till Dominikanska i slutet av september och de ligger fortfarande under "avrådan".

Mitt bolag (Folksam) sa att min gällde, hade visst tagit något tilläggsförsäkring till min Rese för några år sedan. Ifs så lär man få ligga ute med kosing i värsta fall men de får man ju igen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Abercrombie
1 minut sedan, skrev 65Selander:

Ring och kolla med ditt bolag, jag skall ju till Dominikanska i slutet av september och de ligger fortfarande under "avrådan".

Mitt bolag (Folksam) sa att min gällde, hade visst tagit något tilläggsförsäkring till min Rese för några år sedan. Ifs så lär man få ligga ute med kosing i värsta fall men de får man ju igen.

Jag har ingen resa till Thailand bokad förrän om ganska precis ett halvår. Mitt hopp är dock litet om att kunna åka då. Mer realistiskt att sikta på februari 2023, tyvärr. 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 hour ago, Baa said:

Var på makro idag och på Lotus's häromdan, inget ont som inte har nåt gott med sig, på båda ställena är den sanitära ordningen många gånger bättre än före covid... inte för det var direkt skitigt innan men nog syns skillnaden.

 

Och Jive,  jag gör som jag alltid gjort, låter bli att tafsa på saker o ting ...då är det inte farligare än att gå offentligt skithus och vara rädd för HIV

Luftburet. 

Spelar ingen roll ditt taffsande eller inte. 

Däremot luftfuktighet spelar nog roll.

Makro = luftkonditionering = torrt. 

Men det är ju högt i tak på makro. 

Stor luftvolym. 

 

Men i princip, utan vaccin så är det bara en tidsfråga. 

 

Jag klarade mig tills i maj i år.

Innan dess så trodde jag att jag skulle klara mig för evigt. 

Jag hade fel. 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

9 minutes ago, Risifrutti said:

Covid försäkring trots att man är vaccinerad? Mitt försäkringsbolag täcker kostnader upp till 1,5 mille oavsett sjukdom.

 

Duger inte det för thailändska myndigheter så får dom leka i sandlådan själva.

Ditt försäkringsbolag om du menar hemförsäkringen täcker inget för länder där UD avråder resa. 

Tydligen gäller avrådan för Thailand nu (klokt), då får du gå till Guoda och köpa covid försäkring. 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Kommer inte ihåg om UD hade avrådan i vintras till Thailand men min hemförsäkring hos LF gällde för allt som den brukar förutom covid det fick jag köpa till hos Gouda 

//matz

Link to comment
Dela på andra sajter

52 minuter sedan, skrev Abercrombie:

Sant. Men den vanliga reseförsäkringen gäller inte för sådant som det annars vanligtvis täcker.

 

42 minuter sedan, skrev Risifrutti:

Covid försäkring trots att man är vaccinerad? Mitt försäkringsbolag täcker kostnader upp till 1,5 mille oavsett sjukdom.

 

Duger inte det för thailändska myndigheter så får dom leka i sandlådan själva.

Den vanliga hemförsäkring gäller, "oftast", inte alls under UDs avrådan.

 

Det som krävs för att komma in till Thailand är "bara" en covid försäkring som kan köpas separat.

 

Vissa hemförsäkringars reseskydd gäller dock för "allt" utom Corona i Thailand.

 

Jag skulle se till att vara helförsäkrad! 

 

 

Ändrades av apknug
Link to comment
Dela på andra sajter

53 minuter sedan, skrev Nicholas:

Ditt försäkringsbolag om du menar hemförsäkringen täcker inget för länder där UD avråder resa. 

Tydligen gäller avrådan för Thailand nu (klokt), då får du gå till Guoda och köpa covid försäkring. 

 

Japp, det är UD´s ord som står för försäkring eller ej. Enligt mitt bolag (ICA) så täcker den även covid, men som sagt force majure och då är man chanslös.

 

Jävla sandlåda. Fan vad jag saknar direkt flyg med Thai, taxi direkt till pattis, checka in och rakt ner till 6:an och dra en kall eller två...

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Risifrutti:

Japp, det är UD´s ord som står för försäkring eller ej. Enligt mitt bolag (ICA) så täcker den även covid, men som sagt force majure och då är man chanslös.

 

Jävla sandlåda. Fan vad jag saknar direkt flyg med Thai, taxi direkt till pattis, checka in och rakt ner till 6:an och dra en kall eller två...

Force majure är det väl inte?  Täcker Ica försäkringar i normala skador i Thailand och även Corona? 

 

Nu är det UD avråder.

Link to comment
Dela på andra sajter

37 minuter sedan, skrev apknug:

Force majure är det väl inte?  Täcker Ica försäkringar i normala skador i Thailand och även Corona? 

 

Nu är det UD avråder.

När UD avråder gäller väl ingen "vanlig" försäkring? Annars har ICA meddelat att all typ av influensa sjukdom (covid) gäller upp till ett visst basbelopp. Upp till doktorn egentligen att avgöra vad som ska stå i papperna. Funkar bra inom Europa. Thailand har jag inte provat än, men väntar på @chamai´s  berättelse från sandlådan innan jag bestämmer mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev Nicholas:

Ditt försäkringsbolag om du menar hemförsäkringen täcker inget för länder där UD avråder resa. 

Tydligen gäller avrådan för Thailand nu (klokt), då får du gå till Guoda och köpa covid försäkring. 

 

Fel, tex Folksams reseförsäkring gäller förutom delen "katastrofskydd"...

Älskar flygplansmat, karma och grupper.       Best website on internet here

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...