Jump to content
IGNORERAD

Phuket Sandbox


Esspe

Recommended Posts

5 hours ago, spooncreek said:

Skärpning.

 

Tro liksom tycka olika kan vi göra och gör mest hela tiden  på detts forum, men försök inte klättra ur att du hade intecknat ett beslut redan INNAN idag i din värld som var betydligt mer omfattande, och innefattade karantänfritt för vaccinerade svenskar bland mycket mer. Så blev det inte, och det är naturligvis trist.

 

Men, bortförklara sin egen uttryckta åsikt, när allt dessutom finns bevarat i denna tråd? Hur tänkte du nu?

 

 

Ja att det blev en lista med länder kom som en överraskning. 

 

Men dom exekverar den första i varje månad. 

 

Men visst, mina förhoppningar om Sverige inte kommer med på listan skjuts 1 månad (minst) 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 578
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Esspe

    69

  • Atom

    58

  • Nicholas

    44

  • LTD

    38

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

10 hours ago, spooncreek said:

Fler än du tror, som trodde på detta. Det finns folk som på sociala medier lovat äta upp hattar om inte Sverige är med på dagens lista t.ex. 

Att det var regioner var kristallklart faktiskt.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

35 minuter sedan, skrev Nicholas:

Men dom exekverar den första i varje månad.

Kan du förklar för en som int begrip ?

image.png.17f18b6dfd1a918abe512b7606507fbd.png

 

Eller försöker du bara imponera med att använda "fina" ord ?

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

15 timmar sedan, skrev spooncreek:

Dessutom är det nu inte längre hela landet som "öppnar" för turister 1 nov, utan endast 15 provinser som ett test.  MPR medlemmar som planerat besök i Isaan i november lär därmed tänka om.

 

Gissningsvis gjorde Prayut en fuling när han höll sitt hastigt annonserade TV-tal i måndags, alla var uppenbarligen nte med på den båten.

 

jag var i buriram 13 dagar efter min box i phuket .och till 90 procent så var allt som vanligt 

Link to comment
Dela på andra sajter

4 hours ago, soi covboy said:

jag var i buriram 13 dagar efter min box i phuket .och till 90 procent så var allt som vanligt 

Jo, men du gjorde som sagt karantän på Phuket i 14 dagar först innan du fick åka till Buriram. Mitt inlägg syftade på att man inte som vaccinerad turist ens från de fem länderna får åka till större delen av Thailands provinser direkt.

 

Just Buriram är dock med bland de 15, även om det i skrivande stund inte spelar någon roll för ankommande svenska turister som måst göra 7 dagars karantän först.

Ändrades av spooncreek
Link to comment
Dela på andra sajter

11 timmar sedan, skrev Mankan:

Fast i december blir det väl rajtan tajtan när de enligt Prayut börjar serveras alkohol.

Vilket nu Anutin verkar lägga veto mot 😆

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
16 minuter sedan, skrev Esspe:

Vilket nu Anutin verkar lägga veto mot 😆

Vafan!

Kanske Thailand kan marknadsföra sig som något land där man tar hälsosamma semestrar i och lindar in sina fötter och tår i alger och sjögräs. 
Detoxresor efter allt supande under hemmakontorstiden. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Veti fan hur detta går. Nu har Covid exploderat i Chiang Rai där frugan är ifrån och de stänger ner byn igen. Men det är ju inte så mycket turister där så det kanske prutten skiter i.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Amigo:

Nu väntar vi igen: twitter / @thainewsreports

 

kuva.png.8603b5a655d19c572c9dfb9f164b3b8a.png

Innan dom kommit överens om hur dom ska hantera det så har Covid-23 slagit till.

 

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

Thirty eight countries are being considered. Of these:

 

1. 24 are in the European Union

 

2. Five are the Nordic countries of Finland, Denmark, Norway, Sweden and Iceland.

 

3. Others are Israel, Switzerland, UAE, the UK, the US, India, China, Qatar, Japan, and South Korea.

 

Earlier the Thai PM had stated that ten countries of low risk would be allowed quarantine free access from November 1st though only the UK, US, Singapore, Germany and China were mentioned by name

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker thailändska regeringen gör bort sig med sin brådska, sina motstridigaga uppgifter och sina kraftigt överdrivna uppskattningar av hur många turister som kommer komma och hur mycket de kommer spendera. Det är dock inget de gör av dumhet utan det handlar om olika särintressen samt att sälja in ett öppnande som väldigt många är emot.

 

Att berätta i mitten av oktober att vissa länders invånare kommer in utan karantän i november; hur många extra turister ger det verkligen? Ett par tusen par där frugan är thailändska samt kanske tusen singaporeanska affärsmänskulle jag svara. Det vore mycket rimligare att säga 1:a december och inkludera fler länder i förhoppningen att folk ska ha tid att planera för en jul- och nyårsresa. Några kineser kommer det inte komma; de har 2+1+1 veckas karantän när de kommer hem samt en gigantiskt svår process för att ens få utresetillstånd. Tror att det är max 1% av alla europeiska och amerikanska thailandsresenärer som bestämmer sig för att åka till Thailand med två veckors varsel; för de flesta är nog en sådan resa något man planerar minst 6 månader i förväg.

 

Nej, det handlar om att visa att Thailand "is open for tourism and business" men framförallt att visa för thailändarna, alltså de som röstar, att de gör allt de kan men samtidigt inte äventyrar sjukvården. Att ta med US och UK på listan, trots att de inte ligger så bra till angående Covid-spridning, är inte bara för att det är två länder med en stor och relativt rik befolkning; det handlar lika mycket om påtryckningar från eliten som har 25,000 ungar på high schools och colleges där som vill åka hem för jullovet utan att behöva sitta i karantän.  

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

7 hours ago, Atom said:

Jag tycker thailändska regeringen gör bort sig med sin brådska, sina motstridigaga uppgifter och sina kraftigt överdrivna uppskattningar av hur många turister som kommer komma och hur mycket de kommer spendera. Det är dock inget de gör av dumhet utan det handlar om olika särintressen samt att sälja in ett öppnande som väldigt många är emot.

 

Att berätta i mitten av oktober att vissa länders invånare kommer in utan karantän i november; hur många extra turister ger det verkligen? Ett par tusen par där frugan är thailändska samt kanske tusen singaporeanska affärsmänskulle jag svara. Det vore mycket rimligare att säga 1:a december och inkludera fler länder i förhoppningen att folk ska ha tid att planera för en jul- och nyårsresa. Några kineser kommer det inte komma; de har 2+1+1 veckas karantän när de kommer hem samt en gigantiskt svår process för att ens få utresetillstånd. Tror att det är max 1% av alla europeiska och amerikanska thailandsresenärer som bestämmer sig för att åka till Thailand med två veckors varsel; för de flesta är nog en sådan resa något man planerar minst 6 månader i förväg.

 

Nej, det handlar om att visa att Thailand "is open for tourism and business" men framförallt att visa för thailändarna, alltså de som röstar, att de gör allt de kan men samtidigt inte äventyrar sjukvården. Att ta med US och UK på listan, trots att de inte ligger så bra till angående Covid-spridning, är inte bara för att det är två länder med en stor och relativt rik befolkning; det handlar lika mycket om påtryckningar från eliten som har 25,000 ungar på high schools och colleges där som vill åka hem för jullovet utan att behöva sitta i karantän.  

Folk som kommer in fullvax kommer inte öka smittspridningen i Thailand. 

 

Det sköter dom som är ovax Thai-medborgare mycket bättre själva. 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

4 hours ago, Nicholas said:

Folk som kommer in fullvax kommer inte öka smittspridningen i Thailand. 

 

Det sköter dom som är ovax Thai-medborgare mycket bättre själva. 

 

Det tror inte jag heller och kan inte se något i mitt inlägg som skulle indikera att det var min åsikt. Personligen tycker jag Thailand ska öppna för alla fullvaccinerade.

 

Det jag vänder mig emot är hafsverket att i mitten av oktober meddela att fullvaccinerade från vissa länder får åka till vissa provinser; och det innan de ens kunnat enas om att öppna skolorna än. Jag har precis skickat dottern till skolan för hennes SAT exam (det amerikanska högskoleprovet) och det krävdes hundratals blanketter bara för att 50 ungar skulle få komma in 3 timmar. 10 provsalar med specialinköpta ventileringssystem och flera ATK-test krävdes innan regeringen var nöjda. Det här är den ena halvan av problematiken med öppnandet; hur motiverar man för människor att gränserna ska öppnas för fullvaccinerade om man inte samtidigt kan öppna skolor för fullvaccinerade ungdomar som redan missat nästan 1.5 års skolgång?

 

Den andra halvan av problematiken är; varför så bråttom att öppna den 1:a november, varför inte den 1:a december och tillåta att fullvaccinerade från alla länder får komma? Regeringen har inte ens haft tid att säga vad som gäller angående COE, Covid-försäkring och Covid-tester; som jag skrev tidigare så är en Thailandsresa inte något som den genomsnittlige resenären från Europa eller USA slänger ihop på två veckor ändå. Hade de sagt 1:a december och gett tydliga besked om vilka som får komma och vilka regler som gäller så hade turisterna varit nöjdare och thailändarna hade också haft större förståelse. 

 

Ska dock bli intressant att se hur 1,000 sexturister från Manchester, Bremen och Dallas kommer reagera när de landar i Pattaya 1:a november och inser att alla barer är stängda, att det råder utegångsförbud efter klockan 23 och att det är alkoholförbud på restauranger 😉

Ändrades av Atom

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

19 timmar sedan, skrev Nicholas:

Thirty eight countries are being considered. Of these:

 

1. 24 are in the European Union

 

2. Five are the Nordic countries of Finland, Denmark, Norway, Sweden and Iceland.

 

3. Others are Israel, Switzerland, UAE, the UK, the US, India, China, Qatar, Japan, and South Korea.

 

Earlier the Thai PM had stated that ten countries of low risk would be allowed quarantine free access from November 1st though only the UK, US, Singapore, Germany and China were mentioned by name

Någon är dålig på att räkna! Jag får det till 39.

Link to comment
Dela på andra sajter

5 hours ago, Atom said:

Det tror inte jag heller och kan inte se något i mitt inlägg som skulle indikera att det var min åsikt. Personligen tycker jag Thailand ska öppna för alla fullvaccinerade.

 

Det jag vänder mig emot är hafsverket att i mitten av oktober meddela att fullvaccinerade från vissa länder får åka till vissa provinser; och det innan de ens kunnat enas om att öppna skolorna än. Jag har precis skickat dottern till skolan för hennes SAT exam (det amerikanska högskoleprovet) och det krävdes hundratals blanketter bara för att 50 ungar skulle få komma in 3 timmar. 10 provsalar med specialinköpta ventileringssystem och flera ATK-test krävdes innan regeringen var nöjda. Det här är den ena halvan av problematiken med öppnandet; hur motiverar man för människor att gränserna ska öppnas för fullvaccinerade om man inte samtidigt kan öppna skolor för fullvaccinerade ungdomar som redan missat nästan 1.5 års skolgång?

 

Den andra halvan av problematiken är; varför så bråttom att öppna den 1:a november, varför inte den 1:a december och tillåta att fullvaccinerade från alla länder får komma? Regeringen har inte ens haft tid att säga vad som gäller angående COE, Covid-försäkring och Covid-tester; som jag skrev tidigare så är en Thailandsresa inte något som den genomsnittlige resenären från Europa eller USA slänger ihop på två veckor ändå. Hade de sagt 1:a december och gett tydliga besked om vilka som får komma och vilka regler som gäller så hade turisterna varit nöjdare och thailändarna hade också haft större förståelse. 

 

Ska dock bli intressant att se hur 1,000 sexturister från Manchester, Bremen och Dallas kommer reagera när de landar i Pattaya 1:a november och inser att alla barer är stängda, att det råder utegångsförbud efter klockan 23 och att det är alkoholförbud på restauranger 😉

Jag läste mellan raderna och jag läste fel. 

 

Man ämnar ju även släppa  in ovax (med kort karantän) vilket jag tycker är oklokt. 

 

Sedan håller jag med dig om barerna. 

Det som det verkar vara avgörande för många just nu är att man inte får öla, då avvaktar man. 

Det får man ju förstå, fulölen på systembolaget är ju både billigare och godare, och på helgen finns ju nödraketer på ICA, det är ju en trygghet man inte gärna äventyrar lättvindligt. 

 

Intressant är ju TAT chefen som säger att han vill inte tillbaka till drängfulla britter som ska slås i Pattaya, och sexturrister. 

Han säger ganska tydligt att dit vill han aldrig mer. 

Barnfamiljer är det som gäller. 

Ett budskap han trummat på ganska länge om. 

Vi får väl se hur det blir. 

Men ställen som Pattaya är ju en utdöende art. 

 

Samtidigt verkar trafiken över gränsen med illegala ovax arbetare rulla på. 

 

Restriktionerna för vanliga medborgare har varit absurda hela tiden. 

 

Ändrades av Nicholas
Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Nicholas:

Intressant är ju TAT chefen som säger att han vill inte tillbaka till drängfulla britter som ska slås i Pattaya, och sexturrister. 

Han säger ganska tydligt att dit vill han aldrig mer. 

Barnfamiljer är det som gäller. 

Ett budskap han trummat på ganska länge om. 

Vi får väl se hur det blir. 

Men ställen som Pattaya är ju en utdöende art. 

 Pattaya och liknande ställen har varit"döende" länge och det är i mångt och mycket för att deras kundunderlag minskar, TAT har ju sedan länge fokuserat på att försöka få bort låg klass och sex turisterna. Som ofta är samma sak. För de spenderar inte tillräckligt mycket på sin resa.

 

Det kommer givetvis att finnas go-go bars och fyrkantsbarer kvar i Thailand men inte med huvudsyftet att sälja billig öl och en nattkamrat utan mer som reliker från förr. Det gamla klientelet har inte råd att frekventera dessa ställen i samma omfasttning som tidfigare och samlas då vid stenborden utanför närmsta 7/11 och klagar på att allt var bättre förr..

 

Miljoner fyrkantsbarer har varit tomma nu i 18 månader och markägarna har i många fall valt att riva hela rasket och leasa marken till något hotell eller shoppingprojekt - en fyrkantsbar var ju ingen guldgruva innan pandemin och än mindre nu.

 

Det svåra är inte att acceptera det nya, det svåra är att överge det gamla...

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Wangthong:

Någon är dålig på att räkna! Jag får det till 39.

Det märkte jag med. Och undrar varför nordiska länder är separerade från EU?

Link to comment
Dela på andra sajter

1 hour ago, Nicholas said:

Jag läste mellan raderna och jag läste fel. 

 

Man ämnar ju även släppa  in ovax (med kort karantän) vilket jag tycker är oklokt. 

 

Sedan håller jag med dig om barerna. 

Det som det verkar vara avgörande för många just nu är att man inte får öla, då avvaktar man. 

Det får man ju förstå, fulölen på systembolaget är ju både billigare och godare, och på helgen finns ju nödraketer på ICA, det är ju en trygghet man inte gärna äventyrar lättvindligt. 

 

Intressant är ju TAT chefen som säger att han vill inte tillbaka till drängfulla britter som ska slås i Pattaya, och sexturrister. 

Han säger ganska tydligt att dit vill han aldrig mer. 

Barnfamiljer är det som gäller. 

Ett budskap han trummat på ganska länge om. 

Vi får väl se hur det blir. 

Men ställen som Pattaya är ju en utdöende art. 

 

Samtidigt verkar trafiken över gränsen med illegala ovax arbetare rulla på. 

 

Restriktionerna för vanliga medborgare har varit absurda hela tiden. 

 

Att ett Pattaya med stängda barer, alkoholförbud på restauranger och nattligt utegångsförbud inte lockar särskilt många turister är vi givetvis överens om men även Bangkok, Koh Samui och Krabi är nog relativt ointressant om turisterna inte kan få en öl till burgaren, ett glas rött till steken eller jagas hem klockan 11 på kvällen. Äta och dricka gott är nog en betydande beståndsdel på de flestas semester, absolut på min, och ett glas Cola till burgaren kan nog få de flesta att hellre förlägga sin semester någon annanstans.

 

Släpp in alla fullvaccinerade från första december men se till att kommunicera tydligt vad som gäller så folk har en rimlig chans att veta vad som väntar. Se också till att livet för thailändare och oss utlänningar som bor här har, åtminstone något sånär, kommit tillbaka till en normalitet innan dess. Karantänsfritt resande men stängda skolor kommer ingen här någonsin kunna acceptera, det breder bara på ogillandet av turismen.

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

1 hour ago, Nicholas said:

Intressant är ju TAT chefen som säger att han vill inte tillbaka till drängfulla britter som ska slås i Pattaya, och sexturrister. 

Han säger ganska tydligt att dit vill han aldrig mer. 

Barnfamiljer är det som gäller. 

Ett budskap han trummat på ganska länge om. 

Vi får väl se hur det blir. 

Men ställen som Pattaya är ju en utdöende art. 

 

 

33 minutes ago, MaiChai said:

 Pattaya och liknande ställen har varit"döende" länge och det är i mångt och mycket för att deras kundunderlag minskar, TAT har ju sedan länge fokuserat på att försöka få bort låg klass och sex turisterna. Som ofta är samma sak. För de spenderar inte tillräckligt mycket på sin resa.

 

Det kommer givetvis att finnas go-go bars och fyrkantsbarer kvar i Thailand men inte med huvudsyftet att sälja billig öl och en nattkamrat utan mer som reliker från förr. Det gamla klientelet har inte råd att frekventera dessa ställen i samma omfasttning som tidfigare och samlas då vid stenborden utanför närmsta 7/11 och klagar på att allt var bättre förr..

 

Miljoner fyrkantsbarer har varit tomma nu i 18 månader och markägarna har i många fall valt att riva hela rasket och leasa marken till något hotell eller shoppingprojekt - en fyrkantsbar var ju ingen guldgruva innan pandemin och än mindre nu.

 

Det svåra är inte att acceptera det nya, det svåra är att överge det gamla...

Att satsa på "bättre" turister har jag hört varje år under mina 23 år i landet men det finns garanterat fler fyrkantsbarer i Pattaya nu än det någonsin gjort. Jag är helt säker på att det fortfarande kommer finnas obegränsat med fyrkantsbarer i Pattaya den dagen jag lämnar in, och det hoppas jag tar minst 30 år till, så det kommer nog ta minst 50 år innan arten fyrkantsbar sätts upp på WWF's lista över endangered species.

 

Håller dock med om att den stereotypiske västerländske sexturisten blir allt ovanligare; de har kanske inte minskat så mycket i antal under mina år men de har definitivt minskat i andel. Under tiden har dessutom antalet asiatiska sexturister ökat, även om deras hunting grounds kanske inte i första hand är fyrkantsbaren.

 

Thailand är ett så pass stort land att de inte behöver ha samma turismfilosofi för hela landet. Tycker det är helt rätt att försöka satsa på mer kvalitetsturism för Phuket, Samui etc men samtidigt har inte Pattaya och Hua Hin den naturliga skönheten att på allvar konkurrera om den turismen. Ser inget fel i att Pattaya förblir en stad dit folk åker för att festa, äta och shoppa kombinerat med alla de nöjesparker och golfbanor som finns inom en timmes bilfärd. 

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

En dags karantän, och inte tillbaka till gamla tider.

 

aseannow.com / TAT boss: quarantine remains for 1 day to test all visitors, no going back to old tourism pub scenes

 

"According to the Tourism Authority of Thailand (TAT) Governor Yuthasak Supasorn, in recent days, there will still be a mandatory one day quarantine requirement for all visitors while he also suggested that there was no going back to the former tourism market with busy nightlife scenes as Thailand seeks a new tourism following."

Link to comment
Dela på andra sajter

21 minuter sedan, skrev Atom:

det finns garanterat fler fyrkantsbarer i Pattaya nu än det någonsin gjort.

Hoppsan hoppsan, så det garanterar du ?  Jag har då inte räknat barerna så jag ska väl inte säga emot men så pass mycket vet jag att det var ganska öde i dessa barer även dom sista åren innan Covid 19 slog till.

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minutes ago, Fritz said:

Hoppsan hoppsan, så det garanterar du ?  Jag har då inte räknat barerna så jag ska väl inte säga emot men så pass mycket vet jag att det var ganska öde i dessa barer även dom sista åren innan Covid 19 slog till.

Det var det säkert och det stämmer nog att fyrkantsbarerna har nått sitt zenit. Sedan jag var i Pattaya första gångerna på sent 90-tal har dock antalet barer säkert tredubblats så även om det blir allt svårare att tjäna några pengar på dem så är samtidigt investeringen så liten att det ännu i många år kommer dyka upp nya köpare/hyresgäster.

 

Om jag har fel; när anser du att det fanns som flest antal fyrkantsbarer? 

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...