Jump to content
IGNORERAD

Sill i Thailand


hasseryd

Recommended Posts

Skulle det vara möjligt att tilverka (lägga in) någon Thai likinande fisk så att  man får något som är snarlift Inlagd/lök           /senaps....sill?

Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev hasseryd:

Skulle det vara möjligt att tilverka (lägga in) någon Thai likinande fisk så att  man får något som är snarlift Inlagd/lök           /senaps....sill?

Har för mig att Stefan5300 har haft nåt med det i sin tråd.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan den heta Tamban eller nåt liknande på thailändska?  Minns att det svenska matstället "Krogen" på Lk Metro, borta sen många år tillbaka, hade stekt sill med löksås på menyn och den var gjord på en fisk som inhandlades på marknaden och det smakade kanongott.

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

17 minutes ago, Fritz said:

Kan den heta Tamban eller nåt liknande på thailändska?  Minns att det svenska matstället "Krogen" på Lk Metro, borta sen många år tillbaka, hade stekt sill med löksås på menyn och den var gjord på en fisk som inhandlades på marknaden och det smakade kanongott.

Krogen , kortlivad till och med  i Pattayamått mätt, men fantastisk svensk husmanskost.

 

Sill gillar jag dock inte så den har jag ingen koll på. Hoppas dock snart på lite pitepalt hemma hos pastorn :-) . Det var ett tag sen nu.

Link to comment
Dela på andra sajter

O'learys i Rayong har medelmåttig sill.

 

Sen finns det fisk som Fritz säger som är väldigt lik.

Frun köper fisk på BigC som jag tycker är exakt som strömming, men har inte provat att göra sill, utan bara stekt precis som vanligt med strömming.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag köper rå och fryst sill i bitar ifrån olearys i rayong och lägger in själv.Stefan 5300 har jag för mig använder fryst makrill ifrån Norge köper på makkro.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så MAKRO har fryst Makril som ev skulle kuna användas till sill?

Intresant sen är det väll rätt svårt att få tag på Ätika (vineger)som är stark nog?

Link to comment
Dela på andra sajter

18 minuter sedan, skrev hasseryd:

Så MAKRO har fryst Makril som ev skulle kuna användas till sill?

Intresant sen är det väll rätt svårt att få tag på Ätika (vineger)som är stark nog?

"Namsom" heter ättika på thailänsdka. Har för mig att det finns olika styrkor av den.

Link to comment
Dela på andra sajter

46 minutes ago, Wangthong said:

"Namsom" heter ättika på thailänsdka. Har för mig att det finns olika styrkor av den.

 

น้ำส้มสายชู

 

 

ShotType1_540x540.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

51 minuter sedan, skrev hasseryd:

Så MAKRO har fryst Makril som ev skulle kuna användas till sill?

Intresant sen är det väll rätt svårt att få tag på Ätika (vineger)som är stark nog?

Jag köper norsk makrill hos Makro som är finfin att lägga in, sedan köper jag 6 %-ig vinäger hos Makro, inläggningslag är 6 % och blandar vinäger och socker, inget vatten. Sök sköna sillar på google, där finns cirka 100 olika inläggningstips.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

34 minuter sedan, skrev stefan5300:

Jag köper norsk makrill hos Makro som är finfin att lägga in, sedan köper jag 6 %-ig vinäger hos Makro, inläggningslag är 6 % och blandar vinäger och socker, inget vatten. Sök sköna sillar på google, där finns cirka 100 olika inläggningstips.

Nu bidde det en sill på mackan!:nyam:

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

Fasen ni har gjort min kväll.

.🥣🍐 Hundra special Öcchööötchska Karma. till er

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev hasseryd:

Fasen ni har gjort min kväll.

.🥣🍐 Hundra special Öcchööötchska Karma. till er

Om du köper den norska makrillen som är fastare i köttet än de andra makrillsoterna så fråga i fiskdisken så du får rätt men den norska är mörkare i skinnet än de andra sorterna.

Jag lägger filéerna i saltlake över natten efter att ha sköljt dem och tagit det svarta som syns på bilden, 1 liter vatten, 1,5 dl grovsalt och 0,5 dl socker och dagen efter sköljer jag dem.

20210305_090759.thumb.jpg.94acf8883af0cd2cb250b8113ec28140.jpg

 

Dagen efter benar jag ur och tar bort det yttersta skinnlagret som är mycket tunt och segt.

 

20210323_044049.jpg.fa46e7c9e9fe198aa340728168eb0f68.jpg

 

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev Surin P3:

O'learys i Rayong har medelmåttig sill.

 

Sen finns det fisk som Fritz säger som är väldigt lik.

Frun köper fisk på BigC som jag tycker är exakt som strömming, men har inte provat att göra sill, utan bara stekt precis som vanligt med strömming.

Köpte strömming från O´learys för ett par veckor sedan och tycker den var bra.

20210703_085708.jpg.38e7f492ebdc7b0f4bc5004d7d7cc4ea.jpg20210703_090003.jpg.f6f665e06887e8b2ea0cb11f7d450837.jpg20210703_091406.jpg.72aef3397bd609969a0f837dbbe12e8b.jpg

 

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev Nicholas:

 

น้ำส้มสายชู

 

 

ShotType1_540x540.jpg

Den är 5 %.

 

Den här 6 %.

98600ac0e66ef63ab4a31896c94c7506806e958e-original.jpg.19de9929ea047d4b9f00dfd20b413dd8.jpg

 

 

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

11 timmar sedan, skrev Fritz:

Kan den heta Tamban eller nåt liknande på thailändska?  Minns att det svenska matstället "Krogen" på Lk Metro, borta sen många år tillbaka, hade stekt sill med löksås på menyn och den var gjord på en fisk som inhandlades på marknaden och det smakade kanongott.

Det kanske är pla too/pla tuu som ska vara något liknande sill/strömming.

istockphoto-1127574123-612x612.jpg.294a314e9d094fc94ae9dab3a4ecd0e7.jpg

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev stefan5300:

Det kanske är pla too/pla tuu som ska vara något liknande sill/strömming.

istockphoto-1127574123-612x612.jpg.294a314e9d094fc94ae9dab3a4ecd0e7.jpg

Pla too är makrill har jag lärt mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Frusen hel sill finns ibland att köpa hos Makro! Kallas för Norsk herring i frysen. Har köpt flera gånger och lagt in massor av bl.a löksill som hela familjen gillar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...