Jump to content
IGNORERAD

Corona i Thailand


Nicholas

Recommended Posts

För att kunna vara on topic nu när delta varianten kör loss i Thailand. 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 250
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Nicholas

    61

  • Enis

    28

  • spooncreek

    19

  • Atom

    15

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

9 hours ago, Nicholas said:

För att kunna vara on topic nu när delta varianten kör loss i Thailand. 

 

Nu tror jag man kan glömma att antal officiellt smittade stämmer. Privatsjukhus erbjuder, vad jag förstår, inga tester längre och utanför statliga sjukhus köas och tältas det för att kunna få ett test nästa dag. De sitter inte där för att det är roligt utan sannolikt en stor majoritet som har symptom eller anhöriga till konstaterat smittade. Även företag har börjat kräva negativt test innan anställda får börja.

Myndigheterna uppmanar folk att kolla med sjukhusen i sina hemprovinser om det finns sängar lediga fortfarande innan de flyr Bangkok.

Tror många företag är trötta på regeringens vaccinationsfiasko, igår bokade företaget frugan jobbar på upp Moderna för 10 miljoner åt de anställda men det kommer ju inte förrän Oktober-Mars. Innan det beslutades så bokade hon upp två shots Moderna på egen hand, antar det blir jag som tar över dom.

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

@Wangthong

 

Jag tror inte det finns ett större mörkertal i Thailand vad gäller antalet döda, av det enkla skälet att rädslan och paniken är så stor att det inte medvetet går att mörka, ens om om myndigheterna skulle vilja det (vilket jag inte tror de vill). Visselblåsare skulle finnas bland alltfrån sjukhuspersonal till myndighetsanställda och byhövdingar.

 

Omedvetet kan det naturligtvis finnas ett mörkertal, dvs att det dör människor med en annan diagnos än covid, som t.ex aldrig kommer till sjukhusvård utan dör i hemmen. Jag tror inte heller detta mörkertal är särskilt högt, symptomen är numera kända bland de flesta. Sen blir det givetvis här som i Sverige också ibland en fråga om huruvida en person dör i eller med covid.

 

Med smittotalet är det en annan historia som @SatanGär inne på i inlägget ovan. Det antal smittade man hittar är i mångt och mycket en funktion av hur många man testar och har nog så varit under hela covidpaniken. Såtillvida det inte ändrats den senaste veckorna så är det fortsatt så att över 90 % av de som smittas inte har symptom, och inte heller utvecklar några vad jag förstått. Däremot upptar de majoriteten av sjukhusplatserna.

 

Vad Thailand har blivit ett bevis för under de senaste månaderna är att strategin med lockdowns inte funkar, ytterligare ett i en nu lång rad av länder som fått uppleva det.  Viruset låter sig inte stängas ute. 

 

Ändrades av spooncreek
Link to comment
Dela på andra sajter

1 hour ago, SatanG said:

Nu tror jag man kan glömma att antal officiellt smittade stämmer. Privatsjukhus erbjuder, vad jag förstår, inga tester längre och utanför statliga sjukhus köas och tältas det för att kunna få ett test nästa dag. De sitter inte där för att det är roligt utan sannolikt en stor majoritet som har symptom eller anhöriga till konstaterat smittade. Även företag har börjat kräva negativt test innan anställda får börja.

Myndigheterna uppmanar folk att kolla med sjukhusen i sina hemprovinser om det finns sängar lediga fortfarande innan de flyr Bangkok.

Tror många företag är trötta på regeringens vaccinationsfiasko, igår bokade företaget frugan jobbar på upp Moderna för 10 miljoner åt de anställda men det kommer ju inte förrän Oktober-Mars. Innan det beslutades så bokade hon upp två shots Moderna på egen hand, antar det blir jag som tar över dom.

/ SatanG

Ett stort problem idag är också lagen som säger att om du testar positivt så måste du läggas in i 14 dagar. När det numera inte finns sjukhussängar utan de flesta läggs i något fältsjukhus så är de flesta rädda att testa sig och väntar tills de blir riktigt sjuka.

 

Jag vet att många privata sjukhus tillhandahåller "dolda tester", dvs de rapporterar inte om du testar positivt och du kan därför ta din karantän hemma. Så skulle jag göra men det bidrar givetvis till att statistiken blir skev.

 

Att det finns väldigt få ålderdomshem och liknande i Thailand var nog till stor fördel i början när fallen var få; i Sverige var det ju där en väldigt stor andel av dödstalen fanns i första vågen. När smittan nu är spridd i samhället blir det istället till Thailands nackdel när fyra generationer bor i samma hus och unga människor reser hem från stängda byggarbetsplatser.

 

Alla lärare och anställda på dotterns skola är nu vaccinerade och alla föräldrar jag känner till i skolan, Thai som utlänningar, har fått minst en spruta. Väldigt många har dock tagit Sinovac och står nu i kö för en Moderna-booster. Jag är ändå tveksam till att skolan öppnar igen när sommarlovet är slut i mitten av augusti, blir nog fortsatt on-line skola tills någon gång i oktober.  

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

1 hour ago, Atom said:

Ett stort problem idag är också lagen som säger att om du testar positivt så måste du läggas in i 14 dagar. När det numera inte finns sjukhussängar utan de flesta läggs i något fältsjukhus så är de flesta rädda att testa sig och väntar tills de blir riktigt sjuka.

 

Jag vet att många privata sjukhus tillhandahåller "dolda tester", dvs de rapporterar inte om du testar positivt och du kan därför ta din karantän hemma. Så skulle jag göra men det bidrar givetvis till att statistiken blir skev.

 

Att det finns väldigt få ålderdomshem och liknande i Thailand var nog till stor fördel i början när fallen var få; i Sverige var det ju där en väldigt stor andel av dödstalen fanns i första vågen. När smittan nu är spridd i samhället blir det istället till Thailands nackdel när fyra generationer bor i samma hus och unga människor reser hem från stängda byggarbetsplatser.

 

Alla lärare och anställda på dotterns skola är nu vaccinerade och alla föräldrar jag känner till i skolan, Thai som utlänningar, har fått minst en spruta. Väldigt många har dock tagit Sinovac och står nu i kö för en Moderna-booster. Jag är ändå tveksam till att skolan öppnar igen när sommarlovet är slut i mitten av augusti, blir nog fortsatt on-line skola tills någon gång i oktober.  

Ja så har jag förstått det också, väldigt få vågar testa sig av förstående skäl om man inte blir dålig.

Ingen vill ju heller bli peststämplad av omgivningen så ev. symptom döljer man så gott det går.

 

Är lite osäker på hur man ska döma regeringen för att de "stängde" ner arbetsplatser. Verkar ju korkat att sprida ut det men samtidigt så visste man att en stor andel av dessa var positiva och till viss del logiskt att utnyttja fler lediga sängplatser i landet. Dessutom varna innan för att vara säkra på att bli av med en del smittade till Burma och Kambodja var nog med i beräkningarna, vågat spelat iaf.

 

Maids/gardeners etc här i våran moobaan bor på soierna runt oss här på Sukhumvit 113, i ett av husen kom det upp 73 positiva enligt skvallercentralen. Har även upptäckts ett fåtal positiva hushåll inne i våran bubbla (180 hus) och som tvåbarnsfarsa där ungarna leker med varandra är det ju bara att tona ner hysterin och acceptera att det förr eller senare når oss. 

 

Jag fick lite skumma covid rash på magen för några veckor sedan, 4-5 dagar senare fick frugan detsamma fast mer spritt. Har även inbillat mig lite retningar i halsen samt boysen har haft lite förkylningssymptom men allt verkar överspelat nu.

Blir det riktigt allvarligt någon dag så kommer jag över och lånar lite Ivermectin av dig, vet att du smygpreppat 😉

    

/ SatanG

Ändrades av SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minutes ago, SatanG said:

Ja så har jag förstått det också, väldigt få vågar testa sig av förstående skäl om man inte blir dålig.

Ingen vill ju heller bli peststämplad så ev. symptom döljer man så gott det går.

 

Är lite osäker på hur man ska döma regeringen för att de "stängde" ner arbetsplatser. Verkar ju korkat att sprida ut det men samtidigt så visste man att en stor andel dessa var positiva och till viss del logiskt att utnyttja fler lediga sängplatser i landet. Dessutom bli av med en del smittade till Burma och Kambodja var nog med i beräkningarna, vågat spelat iaf.

 

Maids/gardeners etc här i våran moobaan bor på soierna runt oss här på Sukhumvit 113, i ett av husen kom det upp 73 positiva enligt skvallercentralen. Har även upptäckts ett fåtal positiva hushåll inne i våran bubbla (180 hus) och som tvåbarnsfarsa där ungarna leker med varandra är det ju bara att tona ner hysterin och acceptera att det förr eller senare når oss. 

 

Jag fick lite skumma covid rash på magen för några veckor sedan, 4-5 dagar senare fick frugan detsamma fast mer spritt. Har även inbillat mig lite retningar i halsen samt boysen har haft lite förkylningssymptom men allt verkar överspelat nu.

Blir det riktigt allvarligt någon dag så kommer jag över och lånar lite Ivermectin av dig, vet att du smygpreppat 😉

    

/ SatanG

Frugan har haft Covid-symptom ett 10-tal gånger senaste 16 månaderna men hon löser det med en vitamin-cocktail samt hennes universalmedicin; Zyrtec. Jag håller mig till mina bärs.

 

Vi är i byn nu så lite längre för dig att åka men visst har svärmor Ivermectin för hundarna, hon kan nog avvara några doser till dig 😉 

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Enis:

There were a record 98 Covid-19 fatalities and 9,186 new cases reported over the past 24 hours, the Public Health Ministry said on Thursday morning.

 

https://www.bangkokpost.com/Thailand/general/2149111/record-98-covid-deaths-9-186-new-cases

 

Slitigt för Thailändsk sjukvård just nu

Jo, och det är väl nu de riktigt stora problemen kan börja. När det är fullt på sjukhusen blir ju även de som normalt skulle klara sig med enkel vård allvarliga.

Link to comment
Dela på andra sajter

9 minuter sedan, skrev frogfish:

Jo, och det är väl nu de riktigt stora problemen kan börja. När det är fullt på sjukhusen blir ju även de som normalt skulle klara sig med enkel vård allvarliga.

För ett år sedan tyckte man att man var lyckligt lottad som bodde i Thailand.

Idag är det inte lika kul.

Tjusiga uniformer med glitter hjälper inte mycket.

Ändrades av Jive

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Jive:

För ett år sedan tyckte man att man var lyckligt lottad som bodde i Thailand.

Idag är det inte lika kul.

Lite tråkigt bara att Thailand kastat bort sitt extra år de fick att förbereda sig på. Hur f*n kan man inte ha signat upp sig på vaccin och förberett sjukvård mm. Det är ju inte som i Italien att de bara stod där en dag utan förvarning.....

Link to comment
Dela på andra sajter

12 minuter sedan, skrev frogfish:

Jo, och det är väl nu de riktigt stora problemen kan börja. När det är fullt på sjukhusen blir ju även de som normalt skulle klara sig med enkel vård allvarliga.

Gör en Clirre....

 

Och det gäller ju även (eller kanske ffa) saker som inte är coronarelaterat. Pratar en hel del med frun om detta, och folk vågar inte åka till sjukhusen längre (för nåt), de är rädda för de coronasmittade på sjukhusen.

Så folk kommer börja gå åt (eller åtminstone lida i onödan) även över annan sjukdom.

 

För Thailands del hoppas jag viruset gör en u-turn till. Men det är nog bara att hålla fast sig och åka med.

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev frogfish:

Lite tråkigt bara att Thailand kastat bort sitt extra år de fick att förbereda sig på. Hur f*n kan man inte ha signat upp sig på vaccin och förberett sjukvård mm. Det är ju inte som i Italien att de bara stod där en dag utan förvarning.....

Hänger väl mycket på korruptionskulturen i landet, Sinovac fanns tillgängligt och de kinesiska ledarna lovade att vaccinet var perfekt och fyllde väl ett bonuskonto i Macao till de som bestämde.

Man fattade inte att man skulle behöva minst 50 miljoner doser av bra vaccin under våren och satt lugnt i båten tills skiten träffade fläkten...

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Vaccinkaoset i Thailand blir bara värre.

 

- När det gäller den egna tillverkningen av AZ så har man utlovat när man fick licensen att 60 % av det som tillverkas ska gå på export. 2/3 av tillverkat vaccin exporteras också, men i väntans tider befinner sig bland annat Taiwan och Filippinerna, eftersom man inte kommer upp i tillräcklig leveranskapacitet.  För Thailand innebär det nu att beställda AZ vaccin inte kommer att vara färdiglevererade förrän i maj 2022, vilket är fem månader senare än avtalat.

 

- För att hindra att så mycket vaccin från AZ-fabriken exporteras (till länder som fabriken alltså har ingångna avtal med) kommer thailändska staten att införa en begränsning på hur mycket vaccin som får lämna landet.

 

- Att mixa doser av Sinovac och AZ  var först ok, sedan inte ok, och nu ok igen. Tror jag. Allt inom loppet av tre dagar.  Forskningen som ligger till grund för att det är bra att mixa dessa doser är gjort av thailändska forskare, WHO rekommenderar det inte t.ex.

 

- Thonburi Hospital Group (en av de större privata sjukhusgrupperna)  har lackat ur på den sega hanteringen, och dess VD går nu ut och säger att man via ännu icke namngiven statlig myndighet beställt 20 miljoner doser Pfizer. Leverans i slutet på året. Samme VD har samtidigt blivit stämd för förtal av den statliga myndigheten GPO för att ha kritiserat deras långsamma hantering av upphandlingen av Modernavaccin. Samtidigt är denne VD också en av rådgivarna till regeringen när det gäller coronastrategin.

 

- För att lösa den omedelbara paniken i Bangkok, ska 1 miljon doser snabbinhandlas denna vecka. Det står inte vad det är för vaccin, men den kan väl med tanke på leveranstider bara vara Sinovac (som ingen längre vill ha), eller en leverans av AZ från en annan fabrik i annat land som klarar sina leveranstider.

 

-Sinopharm, det andra kinesiska märket dealas det fortsatt friskt med, via det kungliga institut som tog en genväg för att få upphandla själva. Sinopharm kommer bland annat befolkningen i Pattaya få. Om de är registrerade i stan vill säga. De som inte är det får vänta och nöja sig med annan sort.

 

Typ så just nu, men bäst att tidsstämpla inlägget till 15.35 thailändsk tid. Snart kan nya givar gälla.

Ändrades av spooncreek
Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev spooncreek:

Vaccinkaoset i Thailand blir bara värre.

 

- När det gäller den egna tillverkningen av AZ så har man utlovat när man fick licensen att 60 % av det som tillverkas ska gå på export. 2/3 av tillverkat vaccin exporteras också, men i väntans tider befinner sig bland annat Taiwan och Filippinerna, eftersom man inte kommer upp i tillräcklig leveranskapacitet.  För Thailand innebär det nu att beställda AZ vaccin inte kommer att vara färdiglevererade förrän i maj 2022, vilket är fem månader senare än avtalat.

 

- För att hindra att så mycket vaccin från AZ-fabriken exporteras (till länder som fabriken alltså har ingångna avtal med) kommer thailändska staten att införa en begränsning på hur mycket vaccin som får exporteras.

 

- Att mixa doser av Sinovac och AZ  var först ok, sedan inte ok, och nu ok igen. Tror jag. Allt inom loppet av tre dagar.  Forskningen som ligger till grund för att det är bra att mixa dessa doser är gjort av thailändska forskare, WHO rekommenderar det inte t.ex.

 

- Thonburi Hospital Group (en av de större privata sjukhusgrupperna)  har lackat ur på den sega hanteringen, och dess VD går nu ut och säger att man via ännu icke namngiven statlig myndighet beställt 20 miljoner doser Pfizer. Leverans i slutet på året. Samme VD har samtidigt blivit stämd för förtal av den statliga myndigheten GPO för att ha kritiserat deras långsamma hantering av upphandlingen av Modernavaccin. Samtidigt är denne VD också en av rådgivarna till regeringen när det gäller coronastrategin.

 

- För att lösa den omedelbara paniken i Bangkok, ska 1 miljon doser snabbinhandlas denna vecka. Det står inte vad det är för vaccin, men den kan väl med tanke på leveranstider bara vara Sinovac (som ingen längre vill ha), eller en leverans av AZ från en annan fabrik i annat land som klarar sina leveranstider.

 

-Sinopharm, det andra kinesiska märket dealas det fortsatt friskt med, via det kungliga institut som tog en genväg för att få upphandla själva. Sinopharm kommer bland annat befolkningen i Pattaya få. Om de är registrerade i stan vill säga. De som inte är det får vänta och nöja sig med annan sort.

 

Typ så just nu, men bäst att tidsstämpla inlägget till 15.35 thailändsk tid. Snart kan nya givar gälla.

Nu börjar man känna igen landet. Att de skulle klarat sig så pass bra pga sin oerhörda förmåga att lägga upp en strategi mot viruset misstänkte nog alla att det var tjurskit.

 

Tråkigt bara att det är folket som får lida (som vanligt).....

Link to comment
Dela på andra sajter

3 hours ago, spooncreek said:

19.10.

 

Det var visst inga 20 miljoner doser Pfizer beställt. I alla fall inte enligt Pfizer. Ni ser, det gäller att hänga med 😎

 

https://www.bangkokpost.com/business/2149231/biontech-denies-talks-to-sell-20m-doses-to-thonburi-healthcare

Det var Novavax "Boon" sa sig prata med om 20 miljoner doser och att han höll ett öga på mRNA vaccin likt Pfizer.

Vet inte om det är samma företag.

Håller med om att det är ett stort senfärdigt fiasko och att det är bra att trycket ökar på regeringen.

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

7 hours ago, MaiChai said:

Hänger väl mycket på korruptionskulturen i landet, Sinovac fanns tillgängligt och de kinesiska ledarna lovade att vaccinet var perfekt och fyllde väl ett bonuskonto i Macao till de som bestämde.

Man fattade inte att man skulle behöva minst 50 miljoner doser av bra vaccin under våren och satt lugnt i båten tills skiten träffade fläkten...

En sak som förvånade lite är att alldeles för många personer kan hjälpa kompisar/släktingar/bekanta att få vaccin.

Blev erbjuden för några veckor sedan men tackade nej. I helgen kom det fram till andra grannar som blev mycket förvånade över att jag inte redan tagit det så i måndags blev jag erbjuden av två olika grannar om jag ville ha Astra Zeneca, tackade ja och imorse satt sprutan i armen.

Man kan ju diskutera om det var moraliskt förkastligt men när man ser hur vaccin flyger hur som helst mellan bekantas bekanta så kändes det inget vidare att bara titta på från sistaplatsen i kön.

 

 57950732_AZShot1.jpg.18306d4e3b7f0317c022c56c50884b79.jpg

 

/ SatanG

 

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

8 hours ago, spooncreek said:

Fortfarande väldigt lite döda, särskilt sett i relation till införda åtgärder är den slutsats jag drar av den dagliga rapporteringen av smittade och döda.  Vad är din analys?

Om det är en Indien kopia som väntar så blir det exponentiellt. 

 

Dvs exploderar i spridning när det kommer över en viss nivå. 

 

Fort upp, kaos, flock immunitet, lika fort ner igen, sedan kan dom öppna för då är det inget mer kvar att skydda sig emot. 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
41 minuter sedan, skrev Nicholas:

Om det är en Indien kopia som väntar så blir det exponentiellt. 

 

Dvs exploderar i spridning när det kommer över en viss nivå. 

 

Fort upp, kaos, flock immunitet, lika fort ner igen, sedan kan dom öppna för då är det inget mer kvar att skydda sig emot. 

 

Är det bra eller dåligt?

Link to comment
Dela på andra sajter

8 hours ago, andrejsdenruskige said:

Är det bra eller dåligt?

Mest dåligt om man räknar människoliv. 

Om man inte tänker på chivitt så är det mest bra. 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Frugan jobbar ju på våran lokala s.k vårdcentral 1-2 dagar i veckan. I går fick dom lära sig hur man tillverkar lotion mot spridning av corona. Varför förstår jag inte när det är nästan gratis att inhandla i affärer och på apotek. 

3.jpg.5b242065ae1a1171d282803f1262c180.jpg

2.jpg.b01fe44df6aa657e7ed20aaa1039e941.jpg

4.jpg.f0b4948cadf3bda2a74410b4f8d84b5f.jpg

5.jpg.61c813538ebeb8bdf0d5bd27e673a220.jpg

6.jpg.8dc2af162dbb6467b7eeac51844e8b3d.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...