Jump to content
IGNORERAD

Corona i Thailand


Nicholas

Recommended Posts

7 minuter sedan, skrev frogfish:

 

Ingen lockdown i världen hade räddat de flesta på äldreboenden och med hemtjänst som strök med. Det är (som du säger) ett sedan länge inbyggt systemfel som var som designat för att maximera smittspridning. Samma personal på flera boenden, samma hemtjänstare som går till kanske 40 olika brukare i veckan, och en brukare som kan ha 10-15 olika personal på en vecka. Enda sättet att stoppa smittspridning i dessa områden hade varit att stänga ner verksamheterna, och då hade folk svultit ihjäl istället.

Men dessa siffror kommer användas av Sverigehatare i evighet, räkna med det.

 

Själv tror jag inte att jag skulle vilja varit i nåt annat land än Sverige under pandemin. Livet har flutit på som vanligt i princip, tom när jag hade covid själv jobbade jag.

Och ett STORT plus är att allmänbildningen är relativt hög i Sverige, så foliehattsteorier om att vaccin dödar på direkten och liknande historier har ganska svårt att få fäste. Ett undantag är väl MPR, men det kanske är bra att samla dessa människor på ett ställe.

 

Men debatten kommer nog fortgå i evighet, och oavsett hur det går i Sverige så kan man ju alltid jämföra med Finland.....

@ArneMorales, du får gärna peka på vad du tyckte var snurrigt i min kommentar, så kan jag kanske förtydliga för dig. Jag försökte vara tydlig, men nåt måste jag missat. Jag förstår om du kanske inte håller med om situationen i Sverige (från din by i Isan), men förklara din syn på vad jag har snurrat till.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 250
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Nicholas

    61

  • Enis

    28

  • spooncreek

    19

  • Atom

    15

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

29 minutes ago, frogfish said:

 

Ingen lockdown i världen hade räddat de flesta på äldreboenden och med hemtjänst som strök med. Det är (som du säger) ett sedan länge inbyggt systemfel som var som designat för att maximera smittspridning. Samma personal på flera boenden, samma hemtjänstare som går till kanske 40 olika brukare i veckan, och en brukare som kan ha 10-15 olika personal på en vecka. Enda sättet att stoppa smittspridning i dessa områden hade varit att stänga ner verksamheterna, och då hade folk svultit ihjäl istället.

Men dessa siffror kommer användas av Sverigehatare i evighet, räkna med det.

 

Själv tror jag inte att jag skulle vilja varit i nåt annat land än Sverige under pandemin. Livet har flutit på som vanligt i princip, tom när jag hade covid själv jobbade jag.

Och ett STORT plus är att allmänbildningen är relativt hög i Sverige, så foliehattsteorier om att vaccin dödar på direkten och liknande historier har ganska svårt att få fäste. Ett undantag är väl MPR, men det kanske är bra att samla dessa människor på ett ställe.

 

Men debatten kommer nog fortgå i evighet, och oavsett hur det går i Sverige så kan man ju alltid jämföra med Finland.....

För dom som överlevde är det ju inget att klaga på. 

 

Dom döda har ju vett att hålla käften. 

 

Sedan sossar, och den socialdemokratiska stats apparaten där inget får kritiseras. 

Börjar yra om Palme. 

 

Let us sing, we shall overcome. 

Brukar lösa allt. 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

13 minuter sedan, skrev Nicholas:

För dom som överlevde är det ju inget att klaga på. 

 

Dom döda har ju vett att hålla käften. 

 

Sedan sossar, och den socialdemokratiska stats apparaten där inget får kritiseras. 

Börjar yra om Palme. 

 

Let us sing, we shall overcome. 

Brukar lösa allt. 

 

Nja, du måste skilja mellan att jag tycker att din kritik ibland är fel, ibland konstig och kanske ibland rätt. Dock har jag nog aldrig sagt att du inte får kritisera nåt, det har du hittat på själv. Annars får du nog ta fram ett sånt citat där jag förbjuder dig att göra saker.

 

Sen har jag inget med nån statsapparat eller sossarna att göra, kanske ännu en dilerisk tanke från dig? Och Palme-meningen var ett (dåligt) försök till skämt, skulle förstått att det inte skulle gå hem. Jag har en förmåga att överskatta både min förmåga att skämta, och mottagarens kapacitet att förstå.... 

 

Så fortsätt du att svinga vilt mot Sverige och ffa Tegnell, men du får nog vara beredd på att få mothugg utan att börja grina om att du inte får kritisera.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja en ort som vart fort drabbad av coronadödlighet var Borlänge, ett av kommunalråden där hade gått ut redan 2016 och menat att om man inte kunde svenska var ju det inget problem att för att inte kunna jobba inom äldrevården... sen när coronan kom upptäckte man att det kan vara bra att kunna läsa svenska angående smittspridning, hygien, rutiner och dylikt..... 

 

Det värsta är att jag inte behöver hitta på detta. 

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Nicholas:

För dom som överlevde är det ju inget att klaga på. 

 

Dom döda har ju vett att hålla käften. 

 

Sedan sossar, och den socialdemokratiska stats apparaten där inget får kritiseras. 

Börjar yra om Palme. 

 

Let us sing, we shall overcome. 

Brukar lösa allt. 

 

Nu var det ju Birgit Friggebo ( Folkpartist) som ville sjunga We shall overcome, så inget socialdemokratiskt över det.

 

// mrco

Link to comment
Dela på andra sajter

56 minutes ago, mrco said:

Nu var det ju Birgit Friggebo ( Folkpartist) som ville sjunga We shall overcome, så inget socialdemokratiskt över det.

 

// mrco

Jag vet. 

 

Men den mentaliteten är utbredd. 

Vända blad och köra på som tidigare. 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

4 hours ago, frogfish said:

Nja, du måste skilja mellan att jag tycker att din kritik ibland är fel, ibland konstig och kanske ibland rätt. Dock har jag nog aldrig sagt att du inte får kritisera nåt, det har du hittat på själv. Annars får du nog ta fram ett sånt citat där jag förbjuder dig att göra saker.

 

Sen har jag inget med nån statsapparat eller sossarna att göra, kanske ännu en dilerisk tanke från dig? Och Palme-meningen var ett (dåligt) försök till skämt, skulle förstått att det inte skulle gå hem. Jag har en förmåga att överskatta både min förmåga att skämta, och mottagarens kapacitet att förstå.... 

 

Så fortsätt du att svinga vilt mot Sverige och ffa Tegnell, men du får nog vara beredd på att få mothugg utan att börja grina om att du inte får kritisera.

Inte mest Tegnell. 

 

Corona blottade hur decentraliserat Sverige är. 

 

Tusen små politiska påvar. 

 

Regioner, kommuner, msb, SKR, etc etc. 

 

Jag har inget direkt emot privatisering av vården, men kommuner och landsting klarar inte av att kravställa tjänsterna. 

 

Sedan föder regioner och kommuner horder av politiker som inte vill avskaffa sig själva vilket gör det till en utmaning. 

 

Samhället behöver reformeras. 

Bli bättre. 

Mer agilt vid katastrofer. 

Mer pris prestanda och mindre pengar på politiker som tillför ingenting. 

 

I övrigt så får vi fortsätta battla här på forumet. 

Ibland överens, ibland inte. 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

 

Thailand on Sunday reported 15,335 coronavirus cases, a daily record, bringing the country's cumulative cases to 497,302.

 

Det rullar på med ökning. 

Inte explosiv ökning men om dom tänker öka med 1000/dygn kommer det mata på. 

 

Jämfört med Sverige är det mycket låga siffror ännu, per capita. 

 

 

Ändrades av Nicholas
Link to comment
Dela på andra sajter

On 2021-07-24 at 20:50, skrev janne_h:

Man kan undra var dom är som för ett år sedan hyllade Thailands strategi. Och sågade Sverige längs fotknölarna är på forumet? Jag var hemma i Bangkok hela förra året nästan. Och kom till Sverige den 28e november. 

Ungefär någon vecka senare fick jag och frun corona. Inte värre än influensan för oss. Och den 14e denna månad. Fick jag och frun andra sprutan av moderna. Så om någon vecka så tar vi mustangen ner till Europa och sydfrankrike. Dom länder som vart värst drabbade (förutom Spanien) är relativt smitt fria idag. Och dom som smittas nu är ovaccinerade unga personer. Dock utan att många hamnat på IVA. Eller att dödstalen går upp. 

Personligen tror jag att smittspridningen kommer att stiga radikalt i Thailand. 

Och tyvärr kommer sjukhusvård att krascha. Samt att dödstalen kommer att vara stora. Om man senare kommer titta på överdödligheten totalt sett för 2021. Är jag övertygad om att den kommer vara signifikant. 

Oavsett vaccinering. Så kommer flockimmunitet att uppstå. Då Thailand har fler folk på lika stor yta som Sverige. Vilket gör att folk kommer att bli immuna på grund av sjukdom (förutom dom som inte klarar sig). 

Jag tror att när väl vaccinet når Thailand nästa år. Så kommer mycket ändå vara över på naturlig väg. Naturligtvis kommer det uppstå mycket kritik mot regeringen. Då många kommer att stryka med på vägen. För den som gör jämförelser med Sverige i döda mm. Så vill jag påminna om att Thailand är väl där Sverige var i typ april 2020. Så det lär hända mycket innan detta är klart. Och Thailand är väl praktexempel på att corona inte bryr sig om lock down. Vilket nog nu börjar gå upp för många ledare i väst. Att lock down inte fungerar. 

 

Tiden är ju en faktor. Och ju längre man låter sjukdomen gå runt, genom att bromsa upp den. Så lär nya mutationer dyka upp. Om inget land infört lock down. Så hade det nog till stora delar varit över nu.

Jag tror inte att det är säkert att man sparat liv genom alla dessa lock down. Det kan ju lika gärna i slutändan vara tvärtom. Genom alla mutationer som kunnat uppstå. 

Vi har haft många pandemier genom tiderna. Men just denna gång verkar den bita sig fast hårdare. Då många ledare tror att vara handlingskraftig och införa lock down hjälper. Då verkligheten är tvärtom. 

 

Låter som om du tror att man bara kan få covid en gång? 

Så är det inte

Link to comment
Dela på andra sajter

Dom lyckas platta kurvan. 

Ett högt pris, men platt är den.

 

Dom som sitter i finkan får iallafall antikroppar utan problem. 

 

 

Thailand on Monday (July 26) reported 15,376 new COVID-19 cases and 87 additional deaths over the past 24 hours. 
 

● 14,335 new infections

● 1041 prison / prison infections

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmmmm, trenden är väl sådär..... Börjar likna Kameruns avbytarbänk..🤔

 

image.png.f5c0aa93634a710069ccd612ecc32dff.png

 

image.png.e3365c6cea601e04f105fa4270609a05.png

 

image.png.30cd2c270b480ea42760028c7a273b3a.png

 

image.png.951e6364c69e0af8245aee20bd6ec62c.png

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad
8 hours ago, LTD said:

Låter som om du tror att man bara kan få covid en gång? 

Så är det inte

Du har helt rätt. Fler o fler som har tagit sprutorna börjar få det.

Ju fler "vaccinerade". Desto fler covid MED "vaccinet".

Link to comment
Dela på andra sajter

1 hour ago, Mr atm said:

Du har helt rätt. Fler o fler som har tagit sprutorna börjar få det.

Ju fler "vaccinerade". Desto fler covid MED "vaccinet".

Gäsp. 

 

Teknikalitet. 

Blir dom svårt sjuka efter mRNA vaccin? 

Svar nej. 

 

Men det är off-topic här. 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

2 hours ago, frogfish said:

Hmmmm, trenden är väl sådär..... Börjar likna Kameruns avbytarbänk..🤔

 

image.png.f5c0aa93634a710069ccd612ecc32dff.png

 

image.png.e3365c6cea601e04f105fa4270609a05.png

 

image.png.30cd2c270b480ea42760028c7a273b3a.png

 

image.png.951e6364c69e0af8245aee20bd6ec62c.png

Ja. 

Men absoluta siffror är ännu väldans låga och det ökar inte dramatiskt. 

 

Varför Thailand är så förskonade, trots delta kan man fundera på. 

Jag jämför främst med Indien. 

 

Men det är möjligt att det bombar ut med högre absoluta tal rätt som det är. 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

11 minuter sedan, skrev Nicholas:

Ja. 

Men absoluta siffror är ännu väldans låga och det ökar inte dramatiskt. 

 

Varför Thailand är så förskonade, trots delta kan man fundera på. 

Jag jämför främst med Indien. 

 

Men det är möjligt att det bombar ut med högre absoluta tal rätt som det är. 

 

För tre månader sedan hade Thailand ca 2000 nya smittade/dygn.

Nu är det drygt 15000/dygn.

Det tycker iaf jag är en dramatisk ökning.

Lägg då till att det saknas vaccin här, så ökar dramatiken ytterligare.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

2 hours ago, Jive said:

För tre månader sedan hade Thailand ca 2000 nya smittade/dygn.

Nu är det drygt 15000/dygn.

Det tycker iaf jag är en dramatisk ökning.

Lägg då till att det saknas vaccin här, så ökar dramatiken ytterligare.

Ja, men i absoluta tal per capita är det lågt i ett internationellt perspektiv. 

 

Fortfarande... 

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Jive:

För tre månader sedan hade Thailand ca 2000 nya smittade/dygn.

Nu är det drygt 15000/dygn.

Det tycker iaf jag är en dramatisk ökning.

Lägg då till att det saknas vaccin här, så ökar dramatiken ytterligare.

Beror också på antalet test man utför, i mars utförde man knappt 500’000 test medan man senaste månaderna utfört ca 2’000’000 test/månad. Ju mer man testar desto fler fall hittar man

"Religion is regarded by the common people as true, by the wise as false, and by the rulers as useful." ~Lucius Annaeus Seneca

Link to comment
Dela på andra sajter

23 minuter sedan, skrev Nicholas:

Ja, men i absoluta tal per capita är det lågt i ett internationellt perspektiv. 

 

Fortfarande... 

Jo, men det är ökningen som är dramatisk 

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

HuaHindinnge
14 timmar sedan, skrev Jive:

Jo, men det är ökningen som är dramatisk 

Fler tester hittar fler fall.

 

UK har något de kallar för 

pingdemic 

 

https://www.reuters.com/world/uk/pingdemic-grips-britain-fears-food-shortages-grow-2021-07-22/

 

UK to launch daily COVID tests in food sector to tackle 'pingdemic'

Ändrades av HuaHindinnge
Link to comment
Dela på andra sajter

13 timmar sedan, skrev Nicholas:

Ja, men i absoluta tal per capita är det lågt i ett internationellt perspektiv. 

 

Fortfarande... 

Hur många är det som får milda symptom och inte går till doktorn? 

Dessa testas ej vilket gör siffrorna ganska meningslösa mer än att dom visar en tendens. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här är väl det närmsta vi kan komma en uppskattning just nu av hur många som egentligen är smittade. Hyfsat slumpmässig testning utförd i Bangkok som visar 13 % smittade. Om vi säger att Bangkok har 10 miljoner invånare skulle alltså 1,3 miljoner av dem vara smittade.

Siffrorna borde väl vara ungefär lika i omkringliggande provinser som är mörkröda.

 

"More than 13% of people in 40 high-density communities in Bangkok were found to be infected during proactive Covid-19 screening carried out by the Rural Doctors' Society (RDS) and its partners.

According to the RDS, its medical teams and staff from hospitals from various provinces carried out two Covid-19 testing events in Bangkok -- the first during July 14-16 and the latest on July 21-23 targeting crowded urban communities.

Of 51,389 people who were tested, 6,863 were found infected, or 13.35%.

"The infection rate in Bangkok is very high," wrote the RDS."

 

https://www.bangkokpost.com/Thailand/general/2154567/over-10-test-positive-in-crowded-city-areas

Ändrades av spooncreek
Link to comment
Dela på andra sajter

Stadiga siffror. 

 


Thailand on Tuesday (July 27) reported 14,150 new COVID-19 cases and 118 additional deaths over the past 24 hours. 


● 13,905 new infections

● 245 prison / prison infections

 

Även om man inte hinner med att testa alla man skulle behöva så skulle kvoten smittade öka. 

Det gör den inte. 

 

Hur som helst. 

I dessa svåra tider skulle kanske kungen göra nåt för sitt apanage och säga några stöttande ord, men han är osynlig, däremot hans yngsta dotter åkte tydligen på mode show till Europa. 

 

Oklart hur flygande gick till, men karantän på hemkomst lär hon slippa. 

 

Allt detta är skvaller från mina Thai källor. 

Sant eller inte vet jag inte, men det kokar. 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad
14 minutes ago, Nicholas said:

En vaccin-kö i Bangkok. 

Kaos och smittspridning.

 

 

 

IMG-20210727-WA0001.jpg

Hjärntvättade med mindre vetande.

I världen är dom flesta dumma i huvudet.

Över 50% är dummare än genomsnittet 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...