Jump to content
IGNORERAD

Mark i Soeng Sang


Stefan

Recommended Posts

9 hours ago, ArneMorales said:

Stefans fråga avser risfält på landsbygden, dvs inte nära en storstad.

Priserna här  på  risfält och annan mark avsedd för jordbruk ligger på ca 100.000 baht per rai, och utbudet just nu är stort, och efterfrågan liten.

 

 

Jaha, så några jmf är inte intressanta bars för att du inte tycker det? Som du så riktigt påpekade, det är Stefan som frågar, då är det rimligtvis ham som avgör informationens innehålls användbarhet.

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 56
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • ArneMorales

    6

  • LTD

    6

  • thomas001

    5

  • Captain Morgan

    5

Mest aktiva i denna tråd

Är alla papper OK är det långsiktigt säkert en god investering.

Självklart kommer priserna på mark att pendla, säkrast är att se bakåt, hur har utvecklingen sett ut under den senaste 20 eller 30 års perioden?

Mark som din fru äger lär INGEN kunna ta ifrån henne, allt annat kan med några penndrag eller knapptryckningar bara försvinna.

Räknar du bara inte med att göra några snabba klipp är du inte helt fel ute.

Link to comment
Dela på andra sajter

För 15 år sen köpte vi 1 rai mitt i byn för 12.000 Baht. Utan covid, så hade vi sålt den för 180.000 för ca ett år sedan.

 

Så ser ett klipp ut, men normalt pris på liknande tomt då var egentligen runt 50-70.000. Så ändå en bra utveckling de senaste 15 åren.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 hour ago, Surin P3 said:

För 15 år sen köpte vi 1 rai mitt i byn för 12.000 Baht. Utan covid, så hade vi sålt den för 180.000 för ca ett år sedan.

 

Så ser ett klipp ut, men normalt pris på liknande tomt då var egentligen runt 50-70.000. Så ändå en bra utveckling de senaste 15 åren.

Ännu ett exempel: Vi köpte 37 rai odlingsbar mark för ca 10 år sedan. Vi gav 16.000 baht/rai. Totalt 592.000 Baht.

Har gett oss ca 7% i avkastning varje år. Plus att han sköter marken som sin egen.

Ett plus är ju att bahten stod runt 5kr på den tiden.

 

Vi har hela tiden arrenderat ut dessa rai till en och samma person. Vi har fått i snitt 40.000 baht årligen i arrende. Totalt ca 400.000 baht. Idag är vi bjudna runt 60.000 baht/rai Totalt 2.220.000 Baht. 

 

I mitt sätt att se der så har det varit en mycket god investering!

Link to comment
Dela på andra sajter

lasseiudon
20 timmar sedan, skrev 65Selander:

Lite Ot fråga från en som inte har koll men får en farang inte äga något i Thailand gällande mark, hus mm?

Ett Condo (andelslägenhet) kan du äga (om vissa krav är uppfyllda)

Link to comment
Dela på andra sajter

Captain Morgan
On 7/7/2021 at 1:42 PM, 65Selander said:

Lite Ot fråga från en som inte har koll men får en farang inte äga något i Thailand gällande mark, hus mm?

En farang får äga condo i en förening där thai är i majoritet.

 

En farang får också leasa mark på max 30 år, leasingkontraktet kan säljas vidare till andra faranger.

Ett leasingkontrakt på över 3 år måste registreras på land office mot en liten avgift för att vara juridiskt bindande,
ett litet knix är att farangen inte får vara gift med ägaren till marken när kontraktet ingås.

 

Ändrades av Captain Morgan
Link to comment
Dela på andra sajter

65Selander
24 minutes ago, Captain Morgan said:

En farang får äga condo i en förening där thai är i majoritet.

 

En farang får också leasa mark på max 30 år, leasingkontraktet kan säljas vidare till andra faranger.

Ett leasingkontrakt på över 3 år måste registreras på land office mot en liten avgift för att vara juridiskt bindande,
ett litet knix är att farangen inte får vara gift med ägaren till marken när kontraktet ingås.

 

Sicken snårskog ni har :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Captain Morgan
1 hour ago, 65Selander said:

Sicken snårskog ni har :-)

Thai är kända för att både vilja ha kakan och äta den.

Helst vill de att alla långnäsor stannar hemma och bara skickar pengarna de skulle ha spenderat.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

soi covboy
4 timmar sedan, skrev 65Selander:

Sicken snårskog ni har :-)

plus att som jag förstår så kan jänkare äga 1 rai . pga gammal deal med Thailand från vietnam kriget

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Captain Morgan:

Thai är kända för att både vilja ha kakan och äta den.

Helst vill de att alla långnäsor stannar hemma och bara skickar pengarna de skulle ha spenderat.

 

Jamen då kan ju Sverige skicka biståndet på 100 miljoner, som inte Belarus vill ha, till Thailand så blir vi väldigt populära och möts av idel leenden när vi sent omsider landar i LOS.

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Betalar man marknadspris så är nog alla markaffärer en hyfsad investering på lite sikt. Jag tror dock att chansen att göra ett riktigt klipp på en markaffär i Thailand har blivit mindre än för 10-20 år sedan; förutom om man har de ekonomiska musklerna att köpa riktigt bra mark vid havet eller i en större stad. Thailand är inne i en växling från att ha haft kraftig befolkningstillväxt till att ganska snart ha en minskande befolkning och det gör nog att trycket på jordbruksmark minskar. Efterfrågan på ris är dessutom omvänt proportionell mot ett lands rikedom. Lite som i Sverige på 50- och 60-talet lönar sig dessutom småjordbruk allt sämre och stora delar av landet kommer snart vara avfolkningsområden. I vilket fall så kommer det garanterat vara bättre avkastning än bankränta eller statsobligationer.

 

Är man gift i Thailand ser jag heller inte varför risken skulle vara större i att köpa mark än någon annan investering. Visst, du kan inte äga marken, men du har ändå rätt till 50% av värdet vid en eventuell skilsmässa; ingen skillnad mot ett aktiekonto.   

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
On 7/10/2021 at 11:25 AM, Atom said:

Betalar man marknadspris så är nog alla markaffärer en hyfsad investering på lite sikt. Jag tror dock att chansen att göra ett riktigt klipp på en markaffär i Thailand har blivit mindre än för 10-20 år sedan; förutom om man har de ekonomiska musklerna att köpa riktigt bra mark vid havet eller i en större stad. Thailand är inne i en växling från att ha haft kraftig befolkningstillväxt till att ganska snart ha en minskande befolkning och det gör nog att trycket på jordbruksmark minskar. Efterfrågan på ris är dessutom omvänt proportionell mot ett lands rikedom. Lite som i Sverige på 50- och 60-talet lönar sig dessutom småjordbruk allt sämre och stora delar av landet kommer snart vara avfolkningsområden. I vilket fall så kommer det garanterat vara bättre avkastning än bankränta eller statsobligationer.

 

Är man gift i Thailand ser jag heller inte varför risken skulle vara större i att köpa mark än någon annan investering. Visst, du kan inte äga marken, men du har ändå rätt till 50% av värdet vid en eventuell skilsmässa; ingen skillnad mot ett aktiekonto.   

Om man har gemensama barn som är thailändska medborgare blir synen på saken en annan har jag märkt. 

 

Annars om barn som sitter i Sverige med noll anknytning till Thailand ska börja dra ett juridiskt ärende i Thailand för att få ut sitt arv, inkl lösöre, det funkar ju inte. 

 

Om Thai tanten har barn med thai medborgarskap betyder det i praktiken att du skiftar dina pengar till thai barn(en) och ifrån dina egna som är i Sverige. 

 

Ändrades av Nicholas
Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Fan!

Varje gång jag ser rubriken så tror jag att det är någon resetråd, typ Oskar i Honolulu, fast här är det herr Levengood som är i Soengsang

Link to comment
Dela på andra sajter

On 7/21/2021 at 9:26 PM, Nicholas said:

Om man har gemensama barn som är thailändska medborgare blir synen på saken en annan har jag märkt. 

 

Annars om barn som sitter i Sverige med noll anknytning till Thailand ska börja dra ett juridiskt ärende i Thailand för att få ut sitt arv, inkl lösöre, det funkar ju inte. 

 

Om Thai tanten har barn med thai medborgarskap betyder det i praktiken att du skiftar dina pengar till thai barn(en) och ifrån dina egna som är i Sverige. 

 

TS pratar om markköp på ungefär 1 miljon Baht. Jag har ingen aning om hur TS privatekonomi ser ut men funderar han på att köpa mark i Thailand för 1 miljon Baht så får man nästan utgå ifrån att han har ett par miljoner Baht till i ladorna; annars är det givetvis en rätt dumdristig affär, och inte bara för eventuella arvingar.

 

Nu har jag bara ett barn så för mig är hela arvsfrågan en icke-fråga men generellt sett tycker jag inte att ens liv ska styras av eventuella arvsfrågor. Har man gett sitt/sina barn en bra uppväxt och kanske hjälpt dem ekonomiskt de första tunga åren som unga vuxna så har man gjort sitt. Blir det något över så är det ett plus men inte kommer jag att avstå något på ålderns höst för att maximera dotterns arv. 

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2021-07-08 at 16:47, skrev Captain Morgan:

 

ett litet knix är att farangen inte får vara gift med ägaren till marken när kontraktet ingås.

 

Var har du fått det ifrån? 

Har flera vänner som köpt hus på sin fru och fått 30 års leasing på dessa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Captain Morgan
2 hours ago, LTD said:

Var har du fått det ifrån? 

Har flera vänner som köpt hus på sin fru och fått 30 års leasing på dessa.

Fick informationen på land office när jag registrerade ett 30 års kontrakt som jag har 22 år kvar på.

Det betyder inte att det är korrekt eller kanske har ändrats men det kan också vara så att dina vänners kontrakt inte gäller vid en eventuell dispyt och rättegång.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

ArneMorales
On 2021-07-10 at 16:25, skrev Atom:

 

 

Är man gift i Thailand ser jag heller inte varför risken skulle vara större i att köpa mark än någon annan investering. Visst, du kan inte äga marken, men du har ändå rätt till 50% av värdet vid en eventuell skilsmässa; ingen skillnad mot ett aktiekonto.   

Det är en stor skillnad om du vill få loss dina investerade pengar för annat ändamål.

Mark som står i fruns namn kan du aldrig sälja eftersom hon är registrerad som ägare.

En aktieportfölj eller tex  en condo i ditt namn, kan du sälja, eller disponera på annat sätt, när du vill även när du är gift.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev ArneMorales:

Det är en stor skillnad om du vill få loss dina investerade pengar för annat ändamål.

Mark som står i fruns namn kan du aldrig sälja eftersom hon är registrerad som ägare.

En aktieportfölj eller tex  en condo i ditt namn, kan du sälja, eller disponera på annat sätt, när du vill även när du är gift.

 

Sälja går ju inte om inte frun vill men har man en Usufruct på marken och dess fastigheter så kan man hyra ut, tom leasa ut på 30 år. 

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minutes ago, ArneMorales said:

Det är en stor skillnad om du vill få loss dina investerade pengar för annat ändamål.

Mark som står i fruns namn kan du aldrig sälja eftersom hon är registrerad som ägare.

En aktieportfölj eller tex  en condo i ditt namn, kan du sälja, eller disponera på annat sätt, när du vill även när du är gift.

 

Jag har aldrig köpt ens en kvadratmeter mark i Thailand och har inga planer på att göra det heller. Jag reagerar enbart på att många anser att risken med markköp skulle vara så mycket större än andra investeringar; som gift äger du 50% av vad ni köpt och visst blir det lite mer komplicerat med mark, men är man beredd att ta fighten så är det fortfarande 50% av markens värde.

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Captain Morgan:

Fick informationen på land office när jag registrerade ett 30 års kontrakt som jag har 22 år kvar på.

Det betyder inte att det är korrekt eller kanske har ändrats men det kan också vara så att dina vänners kontrakt inte gäller vid en eventuell dispyt och rättegång.

 

Nja den ena av mina vänner är jäkligt noga och har låtit Isaan Lawyers upprätta avtalet och Sebastian där har bra koll och erfarenhet så tror nog på att det håller även i rätten. 

Men en sak har du rätt i att man kan avtala om en massa saker som ser bra ut på papper, ex leasing med 30+30 år och dessa avtal håller inte i rätten. Lagen säger max 30 år och det är helt omöjligt att gå runt men många luras att tro det för att dom ska köpa huset. 

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev Atom:

Jag har aldrig köpt ens en kvadratmeter mark i Thailand och har inga planer på att göra det heller. Jag reagerar enbart på att många anser att risken med markköp skulle vara så mycket större än andra investeringar; som gift äger du 50% av vad ni köpt och visst blir det lite mer komplicerat med mark, men är man beredd att ta fighten så är det fortfarande 50% av markens värde.

Är inte mark undantagen i en skilsmässa? 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minute ago, LTD said:

Är inte mark undantagen i en skilsmässa? 

Jag har aldrig läst på då det inte varit aktuellt med vare sig markköp eller skilsmässa men vad jag förstått så ingår värdet på mark, inköpt efter giftermålet, i uppdelningen. Det förutsätter dock givetvis att utlänningen inte lurats att skriva marken på någon släkting.

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

ArneMorales
1 minut sedan, skrev LTD:

Sälja går ju inte om inte frun vill men har man en Usufruct på marken och dess fastigheter så kan man hyra ut, tom leasa ut på 30 år. 

Du kan aldrig sälja mark som du köpt i fruns namn. Om du tex efter några år vill sälja marken och behöver pengarna för att köpa tex ett fritidshus i Sverige, eller tex en båt, så är det inte säkert att frun går med på att sälja marken.

Mark du köper i fruns namn är att betrakta som en gåva till henne, och det är ju ok om det var din mening med markinvesteringen.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

ArneMorales
8 minuter sedan, skrev LTD:

Är inte mark undantagen i en skilsmässa? 

Nej mark som du köpt i fruns namn ingår i hennes tillgångar vid en bodelning om hon avlider, eller vid en skilsmässa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Captain Morgan
21 minutes ago, Atom said:

Jag har aldrig köpt ens en kvadratmeter mark i Thailand och har inga planer på att göra det heller. Jag reagerar enbart på att många anser att risken med markköp skulle vara så mycket större än andra investeringar; som gift äger du 50% av vad ni köpt och visst blir det lite mer komplicerat med mark, men är man beredd att ta fighten så är det fortfarande 50% av markens värde.

Möjligt att det inte är som du tror men smart att inte köpa mark i Thailand i alla fall, det finns ingen anledning. 

En god vän till mig (farang) påstår att han skriftligen fick avsäga sig arvsrätten och/eller rätten till 50% vid skilsmässa (minns inte om det var båda) till den fastighet som hans hustru köpte efter att de gift sig.

En av mina anställda (Thai) dog och vad jag erfar hade hans föräldrar också arvsrätt, inte bara hans hustru (Thai). Inget jag hade med att göra men det var vad de sa när jag var på hans begravning.

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...