Jump to content
IGNORERAD

Föränd­rade krav för perma­nent uppe­hålls­till­stånd


thaikonsult

Recommended Posts

37 minuter sedan, skrev Mankan:

Ja de hänger väl ihop med hur många krav du inte uppfyller. Ser man till att uppfylla alla krav från första början slipper man nog överklaga i huvudtaget.

Tänka sig att jag kunde helt själv komma till samma slutsats! Men vad skulle man göra utan MPR, alla svar på alla frågor finns här.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 104
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Amigo

    43

  • Risifrutti

    14

  • Alarik

    9

  • KennethD

    4

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

1 timme sedan, skrev Amigo:

Tänka sig att jag kunde helt själv komma till samma slutsats! Men vad skulle man göra utan MPR, alla svar på alla frågor finns här.

Ja och ändå du ställde ju frågan här, men självklar ställer jag upp och svarar trots det uppenbara svaret. MPR din vän i cyberrymden. 👌

Ändrades av Mankan

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev Mankan:

Ja och ändå du ställde ju frågan här, men självklar ställer jag upp och svarar trots det uppenbara svaret. MPR din vän i cyberrymden. 👌

Nu är det ju så att jag undrar ofta, även om jag vet svaret. Och rent allmänt, anser jag att ett ärende överklagas en gång oavsett ärende, är man missnöjd ska den överklagas till nästa nivå (migrationsverket-> migrations domstol-> migrations överdomstol). Sen är det ju annan sak om man måste ta det till en annan nivå, typ tingsrätten-> hovrätten-> högsta domstolen.  Men tror inte att det förekommer i tingsrätten att hovrätten återförvisar till ny behandling och sen ska man överklaga igen till hovrätten, om man tycker att man inte fått rättvisa, ett sådant mönster verkar konstigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Amigo:

Nu är det ju så att jag undrar ofta, även om jag vet svaret. Och rent allmänt, anser jag att ett ärende överklagas en gång oavsett ärende, är man missnöjd ska den överklagas till nästa nivå (migrationsverket-> migrations domstol-> migrations överdomstol). Sen är det ju annan sak om man måste ta det till en annan nivå, typ tingsrätten-> hovrätten-> högsta domstolen.  Men tror inte att det förekommer i tingsrätten att hovrätten återförvisar till ny behandling och sen ska man överklaga igen till hovrätten, om man tycker att man inte fått rättvisa, ett sådant mönster verkar konstigt.

Kämpa på. Nu är du ett steg närmare.

Forumet är bra för råd, så fortsätt gärna fråga. Finns säkert fler som är intresserade.

 

Sen finns det de som gillar att påpeka saker eller ge en känga yillsammans med sina "tips". Men skit i dem.

 

Kör vidare, och uppdatera gärna hur det går.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...

Är det någon som har koll på PUT? Som vanligt är det inte helt solklart när det kommer till MIG. Kan man söka PUT när det är 1år kvar på UT. Så här, man kan tidigast söka PUT efter 3år men UT förlängs ju 2år. Om 4mån har frugan varit här i 3år men UT till feb -23. 

BE CAREFUL!! The toe you step on today may be connected to the ass you have to kiss tomorrow!

Link to comment
Dela på andra sajter

27 minuter sedan, skrev Nineteen68:

Är det någon som har koll på PUT? Som vanligt är det inte helt solklart när det kommer till MIG. Kan man söka PUT när det är 1år kvar på UT. Så här, man kan tidigast söka PUT efter 3år men UT förlängs ju 2år. Om 4mån har frugan varit här i 3år men UT till feb -23. 

Sök medborgarskap istället, det kan man söka efter tre år.

Link to comment
Dela på andra sajter

18 minuter sedan, skrev Amigo:

Sök medborgarskap istället, det kan man söka efter tre år.

Jo men, grejen är ju att hennes UT gället till Feb-23, tror man måste vänta ut det. Då blir ju lixom 3års gränsen inte rellevant utan då är det 4år som gäller.

BE CAREFUL!! The toe you step on today may be connected to the ass you have to kiss tomorrow!

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev Nineteen68:

Jo men, grejen är ju att hennes UT gället till Feb-23, tror man måste vänta ut det. Då blir ju lixom 3års gränsen inte rellevant utan då är det 4år som gäller.

Inte behöver man vänta för att söka medborgarskap, polarens sambo gjorde det istället för att vänta ytterligare ett år för PUT. Hon hade samma situation då som Ni har det idag.

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2021-07-17 at 16:24, skrev frogfish:

Kör vidare, och uppdatera gärna hur det går.

Tidslinje för oss var.

15. aug 2020 lämnades ansökan in, online.

15. feb 2021 hade Migrationsverket avslagit ansökan pga referenspersonens bostad inte uppfyllde deras krav om standard.

styrka_om_bostad.jpg.1e31b8fa225bafbd77c85821f770733b.jpg

02 mars 2021 lämnades överklagan in hos Migrationsverket / Förvaltningsrätten.

24. april 2021 Kompletteras överklagan med hyresavtal som börjar gälla 09. juli 2021, hyresvärd Lindbäcks fastigheter AB

30. april 2021 Migrationsverket bestrider bifall till överklagandet. (bestrider hyreskontraktets äkthet, se bild)

styrka_om_bostad.jpg.1e31b8fa225bafbd77c85821f770733b.jpg

13. juli  2021 återförvisar Förvaltningsrätten i Malmö ärendet till Migrationsverket för fortsatt handläggning.

23. juli 2021 får sökaren uppmaning att boka tid för anknytningsintervju på svensk utlandsmyndighet.

27. juli lämnas begäran om att avgöra ärendet till Migrationsverket.

29. juli avslås begäran om att avgöra ärendet. (pga intervju/identifiering inte gjorts o därmed kan inte beslut fattas inom 30 dagar)

30. sept. Tid för intervju/identifiering hos ambassaden i Bangkok

25. okt. 2021 Beviljat UT för två år.

 

Notera gärna vad som skrivs i bilderna. Styrka bla. genom ett kommande hyresavtal. migrationsverket svarar: Migrationsverket kan därför inte på så sätt kontrollera ett faktiskt tillträde i nuläget

styrka_om_bostad.jpg

Ändrades av Amigo
Link to comment
Dela på andra sajter

Det gick ju förhållandevis snabbt ändå. 14 månader från ansökan till beviljat UT, detta trots överklagan. På migrationsverkets hemsida varnar de tom. för att en överklagan kan ta mycket lång tid. Men nu ställer ju pandemin till det, tyvärr.

Jag och min sambo har också planer på att flytta till Sverige. Passar därför på att ställa en följdfråga i denna tråd. Måste anknytningspersonen -det vill säga jag, under någon tid av processen rent fysiskt befinna sig i Sverige, eller kan allting skötas digitalt?

Link to comment
Dela på andra sajter

20 minuter sedan, skrev KennethD:

Måste anknytningspersonen -det vill säga jag, under någon tid av processen rent fysiskt befinna sig i Sverige, eller kan allting skötas digitalt?

Nej Du behöver inte befinna Dig i Sverige, en fungerande e-meil och internet räcker. Kolla vad som gäller efter 21 juli 2021.

 

Det finns vissa undantag på försörjningskravet, men generellt ska man ha minst ett rum och kök alt kökvrå, och efter hyran ska man ha 8 287 om man är två i hushållet. migrationsverket.se / Försörj­nings­krav

Ändrades av Amigo
Link to comment
Dela på andra sajter

Stort tack för snabbt svar! Boende har jag. Det lite knepigare är att jag visserligen har tillräckligt med pengar för att täcka två års boende- levnadsomkostnader för oss båda, allt enligt migrationsverkets beräkningar, men ca hälften av pengarna finns i Bangkok bank och andra hälften är i aktier (som jag givetvis undan för undan tänker lösa ut). Finns ju inga klara regler för hur pengarna disponeras.

Link to comment
Dela på andra sajter

17 minuter sedan, skrev KennethD:

Stort tack för snabbt svar! Boende har jag.

Glömde, vet inte hur migrationsverket ställer sig i fall man inte är mantalskriven i Sverige? Men var man har sin förmögenhet spelar nog inte nån roll, bara man kan bevisa den. Det bästa är att ringa migrationsverket, tisdag - torsdag och eftermiddagar går nog lättast. Under vecka 43-45 begränsat öppet tid 09.00-12.00 Skype saldo funkar från utlandet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är mantalskriven i Sverige, även om vi i huvudsak har bott i Thailand de senaste 7 åren. Kanske har jag haft otur, men jag har ringt väldigt många ggr. På olika tider under den senaste månaden men aldrig lyckats komma fram " just nu har vi många som ringer osv..." att skriva är också meningslöst. Inte direkt de skarpaste knivarna i lådan som är satta på den uppgiften att svara på frågor. Min förhoppning är att någon som varit i en liknande situation som mig, och därför har praktisk erfarenhet av hur det funkar kan svara. 

Ändrades av KennethD
Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev KennethD:

Min förhoppning är att någon som varit i en liknande situation som mig, och därför har praktisk erfarenhet av hur det funkar kan svara. 

Jag svarar så gott jag kan, även om alla ärenden är lite olika. Ibland har jag vaktat att klockan slår exact 09.00 och kommit fram med 20-30 minuters kötid. Eftermiddagar mitt i veckan verkar vara lättare att komma fram.  Sen har jag tagit nån namn (finns i tidigare brevväxling) och provat den vägen, har endast kommit till röstbrevlådan och de har aldrig ringt tillbaka.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack ändå Amigo. Jag får följa ditt råd och ringa tider då det är lite lättare att komma fram. Sedan kanske inte de heller kan ge klara besked, men de bör veta om man i mitt fall får chans att komplettera, eller det blir avslag direkt - i värsta fall får jag sälja mina värdepapper innan vi ansöker.

Link to comment
Dela på andra sajter

15 timmar sedan, skrev KennethD:

Jag är mantalskriven i Sverige, även om vi i huvudsak har bott i Thailand de senaste 7 åren. Kanske har jag haft otur, men jag har ringt väldigt många ggr. På olika tider under den senaste månaden men aldrig lyckats komma fram " just nu har vi många som ringer osv..." att skriva är också meningslöst. Inte direkt de skarpaste knivarna i lådan som är satta på den uppgiften att svara på frågor. Min förhoppning är att någon som varit i en liknande situation som mig, och därför har praktisk erfarenhet av hur det funkar kan svara. 

När jag efter många försök lyckades komma fram fick jag tala med en mycket trevlig dam.

Hon gav mig tipset att ringa kvart i fyra "för då har de flesta gett upp"

Har funkat ett par gånger.

Berätta det inte för någon.😎

Angående ekonomi, kan man visa ca 200.000 på ett konto så klarar man kravet. Det var uppgifter jag fick i Januari i år. Sen kan man ju kombinera inkomst och sparande.

Sparkonto smäller högst, därefter kapitalförsäkring och sist aktiedepå 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Sambon anlände i fredags, 17.12. 2021 till kalla Norden. (fast det var +2 grader i Luleå flygplats) Mörkt och öde ute på landsvägen mellan Kallax o Antnäs. trött så klart, hon hade ju rest i 24 timmar ungefär. Men kommer nog ikapp med tidzonen snart!

 

Idag, måndag var vi hos Skatteverket för att lämna in folkbokföring och ansöka om svenks person nummer. Hade med alla papper och vi fyllde i en blankett som finns på Skatteverkets hemsida före besöket. Hela besöket tog maks 20 min men blev lite besviken på att handläggningstiden för de fyra sista siffror är ca 20 veckor! Jävlar, det är ju fem månader.  😟 Hon ska anmälas till SFI i slutet på januari för att kunna börja nästa kurs i slutet av februari, om det tar 5 månader att få ID blir det inte förran i höst hon kan börja SFI och allt försenas i ett halvt år. Att det ska vara så. Vi lever på hoppet att det ska gå fortare! Har hört ryten att en del har fått sina personnummer på två veckor!

 

@samet, hon har inte behövt städa, diska eller laga ens mat!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tydligen måste de hos skatteverket säga att det tar 20 veckor, för det verkar vara det längsta, värsta skenario.

På deras hemsida står så här:

 

Många får besked om sitt ärende inom fyra veckor, men väntetiden kan just nu vara upp mot 18 veckor om ditt ärende kräver mer utredning eller om vi behöver mer uppgifter. I vissa fall kan väntetiden tyvärr vara ytterligare några veckor. Det är just nu längre väntetid än vad vi brukar ha vilket bland annat beror på pandemin, vi beklagar detta. www.skatteverket.se / Flytta till Sverige

 

I länken finns även länk till blanketten man kan fylla i före besöket hos Skatteverket. https://app.skatteverket.se/anmalan-kund-web-fbfinv-invandring/

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Amigo:

Sambon anlände i fredags, 17.12. 2021 till kalla Norden. (fast det var +2 grader i Luleå flygplats) Mörkt och öde ute på landsvägen mellan Kallax o Antnäs. trött så klart, hon hade ju rest i 24 timmar ungefär. Men kommer nog ikapp med tidzonen snart!

Grattis. Trevlig julklapp ni fick.

 

 

Ändrades av Alarik

 

Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev Amigo:

Tydligen måste de hos skatteverket säga att det tar 20 veckor, för det verkar vara det längsta, värsta skenario.

På deras hemsida står så här:

 

Många får besked om sitt ärende inom fyra veckor, men väntetiden kan just nu vara upp mot 18 veckor om ditt ärende kräver mer utredning eller om vi behöver mer uppgifter. I vissa fall kan väntetiden tyvärr vara ytterligare några veckor. Det är just nu längre väntetid än vad vi brukar ha vilket bland annat beror på pandemin, vi beklagar detta. www.skatteverket.se / Flytta till Sverige

 

I länken finns även länk till blanketten man kan fylla i före besöket hos Skatteverket. https://app.skatteverket.se/anmalan-kund-web-fbfinv-invandring/

Det kommer säkert att gå fortare för din kära, skatteverket är en av de bästa myndigheterna att ha att göra med, om alla papper är korrekta!

 

Migrationsverket däremot, sämre finns inte (trots försäkringskassans existens).

 

 

MVH

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
On 2021-12-20 at 22:06, skrev Tommy:

Det kommer säkert att gå fortare för din kära,

Det gjorde det, för en gångs skull gick det snabbt!

folkbokforing.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Vi var hos skatteverket 03. januari för att ansöka ID-kort, Idag 14. januari kom text meddelande att kortet kan hämtas i skatteverkets servicekontor i Piteå. 👌

Link to comment
Dela på andra sajter

Idag kom äve ICA Bankens personlig dosa och Master card utan kredit. Hämtat ut de på posten, suttit i 1½ timme i tellefon kö till kundservice för att höra att ICA banken INTE ger bankID eller SWISH för personer som inte har svensk pass eller nationell ID kort som polisen utfärdar. De ger bankkonto där man kan betala räkningar, och betalkort utan kredit men i dagens Sverige klarar man inte sig utan bankID så själv tycker jag att ICA banken faller ut för nyanlända Thais (bla) pga detta. Underkännt o jävligt dåligt av ICA

 

Får knalla in till Handelsbanken på måndag och fråga om de ger bankID till invandrare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...