Jump to content
IGNORERAD

Föränd­rade krav för perma­nent uppe­hålls­till­stånd


thaikonsult

Recommended Posts

2 minuter sedan, skrev Amigo:

Få se när hon blir svensk medborgare. Kolla hos  www.polisen.se

Vill minnas att min Tirak kunde jobba direkt på UT. Vilket hon gjorde. Pappersarbetet kom långt senare. Sista siffrorna, var inte primärt just då.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 104
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Amigo

    43

  • Risifrutti

    14

  • Alarik

    9

  • KennethD

    4

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

1 minut sedan, skrev Risifrutti:

Vill minnas att min Tirak kunde jobba direkt på UT. Vilket hon gjorde. Pappersarbetet kom långt senare. Sista siffrorna, var inte primärt just då.

Klart man kan, och hon har ju fått de fyra sista nr för länge sedan. Har inget med saken att göra. Hon har ju svensk idkort också, tillverkat av skatteverket

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev Amigo:

Klart man kan, och hon har ju fått de fyra sista nr för länge sedan. Har inget med saken att göra. Hon har ju svensk idkort också, tillverkat av skatteverket

Min fru hade jobb innan hon klev av planet på Arlanda. smart som hon är så vill hon inte jobba med thailändare. För mycket skit snack helt enkelt.

 

Tog 2 år sen hade hon utbildat sig till undersköterska. Smart tjej, idag jobbar hon på Sabbatsberg som (vete fan vad, men har körkort och allt så klarar sig rätt bra).

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Risifrutti:

. smart som hon är så vill hon inte jobba med thailändare. För mycket skit snack helt enkelt.

De är ju individer och sambon får själv välja sitt umgänge, litar på Hennes omdöme.

 

Vad jag förstått har de en riktigt effektiv nätverk och hjälper varandra för att komma in i samhället.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Amigo:

De är ju individer och sambon får själv välja sitt umgänge, litar på Hennes omdöme.

 

Vad jag förstått har de en riktigt effektiv nätverk och hjälper varandra för att komma in i samhället.

Absolut. Det här var 1998 och nätverket var inte så utbrett. Jobben fanns ,men hon vägrade så hon gick sin egen väg med hjälp av mig.  Fortfarande min bästa kompis och vi pratas vid varje dag.

 

Jag vet att hon älskar mig fortfarande. Jag frågade henne varför hon kom till mig- I come to you because you give me a better life......Hårt, men sant. så var det..

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är snart 24 år sedan och vill bara sägas att det finns diamanter där ute. Bättre kompis har jag aldrig fått i hela mitt liv.🙏

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Amigo:

Nu får det bli Handelsbanken, har själv haft i evigheter, fast nuför tiden har ICA som huvudbank,

Var det inte Handelsbanken som började ta ut avgift om man hade konto hos dem?

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

9 timmar sedan, skrev UglyFarang:

Var det inte Handelsbanken som började ta ut avgift om man hade konto hos dem?

300 i årsavgift för Maestro. https://www.handelsbanken.se / Prislista

 

Baserbjudande
Handelsbankens baserbjudande inkluderar Allkonto, Bankkort Maestro (1st), Internettjänsten,
Mobiltjänsten, Telesvar, personlig service dygnet runt och Swish 25 kr/mån

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Amigo:

300 i årsavgift för Maestro. https://www.handelsbanken.se / Prislista

 

Baserbjudande
Handelsbankens baserbjudande inkluderar Allkonto, Bankkort Maestro (1st), Internettjänsten,
Mobiltjänsten, Telesvar, personlig service dygnet runt och Swish 25 kr/mån

Ok, en kompis och hans sambo upptäckte plötsligt att kontona som de inte använde aktivt så sakteliga dränerades på pengar så det kan bero på att de hade deras Allkonto.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

17 timmar sedan, skrev Amigo:

Du är så rolig med dina kommentarer. Du verkar inte ha nån uppfattning hur viktig en bankID är idag. Man kan leva utan, men livet är jävla svårare och krångligare utan. Du har rätt, det är sämst av ICA banken att neka det för nyanlända. Eller att ge dubbla budskap som det verkar. Jag önskar dig all lycka i livet.

Ja det är fler en du som har haft problem....

 

https://www.thelocal.se/20220117/foreign-citizens-in-sweden-blocked-from-bankid-after-banks-roll-out-new-rules/

 

Sen ska Messerschmittsrna tråka fast de inte vet bättre.......

Link to comment
Dela på andra sajter

15 minuter sedan, skrev apknug:

Ja det är fler en du som har haft problem.

Ploblem solved, Hon väntar nu på inloggningskort med bankID, sen kan man aktivera mobilt bankID och SWISH. Mobilappen funkar redan,, dock begränsade tjänster tills kortet till kortläsaren kommer

Link to comment
Dela på andra sajter

OK, gör en sista uppdatering om Hennes flytt til Sverige, pga vissa anser att jag har problem med företag o myndigheter när jag tex. väljer en annan bank än ICA pga de inte beviljar BankID.  Vissa anser att det är problem för mig men ville bara dela för att nån annan kanske slipper göra samma fel!  Det är det jag har ansett mening med såna här forum, att delge erfarenheter som andra kan ha nytta av.

 

I dag kom iallafall ett Master Card och inloggnings kort till nätbank hos Handelsbanken. Det var lite att göra med att aktivera själva bankID:n, mobilt BankID och SWISH, men bara man följer instruktioner är det inge man inte klarar. Så nu kan hon sköta sina ärenden på nätet lättare. Ska prova anmäla henne som arbetsökande på AF. Vet att det är inga jobb man får därifrån men man ska ju vara registrerat där för att få de förmån man är berättigad när man nyanländer till Sverige. Allting gott.

 

 Edit: Man kan kontakta mig om man undrar nåt, via PM

Ändrades av Amigo
Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Amigo:

OK, gör en sista uppdatering om Hennes flytt til Sverige, pga vissa anser att jag har problem med företag o myndigheter när jag tex. väljer en annan bank än ICA pga de inte beviljar BankID.  Vissa anser att det är problem för mig men ville bara dela för att nån annan kanske slipper göra samma fel!  Det är det jag har ansett mening med såna här forum, att delge erfarenheter som andra kan ha nytta av.

 

I dag kom iallafall ett Master Card och inloggnings kort till nätbank hos Handelsbanken. Det var lite att göra med att aktivera själva bankID:n, mobilt BankID och SWISH, men bara man följer instruktioner är det inge man inte klarar. Så nu kan hon sköta sina ärenden på nätet lättare. Ska prova anmäla henne som arbetsökande på AF. Vet att det är inga jobb man får därifrån men man ska ju vara registrerat där för att få de förmån man är berättigad när man nyanländer till Sverige. Allting gott.

 

 Edit: Man kan kontakta mig om man undrar nåt, via PM

Vilka förmåner är man berättigad till på Arbetsförmedlingen som nyanländ till Sverige ?

 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Amigo:

Det kan man läsa på https://arbetsformedlingen.se

Nä, så lätt kommer du inte undan .

Du skrev ju att din mening med såna här forum är att delge vad andra kan ha nytta av

och du skrev också att du vet att det är inga jobb man får därifrån

Varför skall du då anmäla henne som arbetsökande där

och prova att anmäla henne skriver du också. Så då är du alltså inte säker på att det går att anmäla henne

Har du själv inte läst länken som du hänvisade till eller framkommer det inte där möjligheterna att anmäla henne.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev Alarik:

Nä, så lätt kommer du inte undan .

Du skrev ju att din mening med såna här forum är att delge vad andra kan ha nytta av

och du skrev också att du vet att det är inga jobb man får därifrån

Varför skall du då anmäla henne som arbetsökande där

och prova att anmäla henne skriver du också. Så då är du alltså inte säker på att det går att anmäla henne

Har du själv inte läst länken som du hänvisade till eller framkommer det inte där möjligheterna att anmäla henne.

Hon är nu anmält som arbetsökande o väntar på att en planerings-samtal genomförs (eller vad det nu hette igen). Varför skulle det inte gå logga in o skapa profil, sen registrera sig? Då Hon fått bankID.

 

Edit: Vad gäller få jobb via AF, minns inte att jag själv skulle ha blivit anvisat till ett jobb som jag fått underr mina 42 år i Sverige, däremot har jag fått massa annat hjälp via dem, bla utbildning.  Jobb har man fixat själv utan anvisning från AF. Det kan ha hänt att nån jobb har blivit via AF också, är inte säker.

Ändrades av Amigo
Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Amigo:

Varför skulle det inte gå logga in o skapa profil, sen registrera sig? Då Hon fått bankID.

Är du inne på att göra personal på Arbetsförmedlingen arbetslösa?

 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Alarik:

Är du inne på att göra personal på Arbetsförmedlingen arbetslösa?

Vad du svamlar nu? Det är ett alternativ som erbjuds av myndigheten, känner ingen skuldkänsla om nån får mindre göra pga en elektronisk tjänst. Nog om detta nu, over and out. Tack för visat intresse!

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev Amigo:

Vad du svamlar nu? Det är ett alternativ som erbjuds av myndigheten, känner ingen skuldkänsla om nån får mindre göra pga en elektronisk tjänst. Nog om detta nu, over and out. Tack för visat intresse!

Ta dig i brasan din torrbolle.....

 

Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev Amigo:

Hon är nu anmält som arbetsökande o väntar på att en planerings-samtal genomförs (eller vad det nu hette igen). Varför skulle det inte gå logga in o skapa profil, sen registrera sig? Då Hon fått bankID.

 

Edit: Vad gäller få jobb via AF, minns inte att jag själv skulle ha blivit anvisat till ett jobb som jag fått underr mina 42 år i Sverige, däremot har jag fått massa annat hjälp via dem, bla utbildning.  Jobb har man fixat själv utan anvisning från AF. Det kan ha hänt att nån jobb har blivit via AF också, är inte säker.

Grattis till vad nu som behövs.

 

Sanningen i vitögat så finns det inga jobb via AF. dom går till andra som betalar mindre skatt om man säger så.

 

80- talet då funkade det, men idag tyvärr inte.

 

Sök kontakter inom den branschen hon kan så kan hon garanterat få ett jobb, men glöm arbetsförmedlingen...

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Risifrutti:

Grattis till vad nu som behövs.

 

Sanningen i vitögat så finns det inga jobb via AF. dom går till andra som betalar mindre skatt om man säger så.

 

80- talet då funkade det, men idag tyvärr inte.

 

Sök kontakter inom den branschen hon kan så kan hon garanterat få ett jobb, men glöm arbetsförmedlingen...

Arbetsförmedlingen kan hjälpa till med en del.

Som nyanländ  kan man tex få en del stöd, vi har haft flera anställda som har "Nystartsjobb" det innebär att arbetstagaren får en helt normal lön och arbetsgivaren får tillbaka 2*arbetsgivaravgiften från skatteverket.

Det gör att den nyanlände blir billigare att anställa, och därmed att det blir lättare att få ett jobb, trots att man kanske inte behärskar språket.

 

 

MVH

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

12 timmar sedan, skrev Tommy:

Arbetsförmedlingen kan hjälpa till med en del.

Som nyanländ  kan man tex få en del stöd, vi har haft flera anställda som har "Nystartsjobb" det innebär att arbetstagaren får en helt normal lön och arbetsgivaren får tillbaka 2*arbetsgivaravgiften från skatteverket.

Det gör att den nyanlände blir billigare att anställa, och därmed att det blir lättare att få ett jobb, trots att man kanske inte behärskar språket.

 

 

MVH

Jo, men indirekt så tar dom ju jobben för oss "vanliga" som precis har gått ut skolan och vill ha ett jobb.

 

Jäkligt svårt att konkurrera mot dom villkoren trots bättre CV och 5 år på högskola.....

 

Tror du HR avdelningen bryr sig om det. Dom vill ju bara få till ett avslut så har dom gjort ett bra jobb.

 

Skurkar är bara förnamnet. När mitt ex kom hit fick hon jobb pga skicklighet och pålitlig, det existerar inte idag.

Link to comment
Dela på andra sajter

9 minuter sedan, skrev Risifrutti:

Jo, men indirekt så tar dom ju jobben för oss "vanliga" som precis har gått ut skolan och vill ha ett jobb.

Jäkligt svårt att konkurrera mot dom villkoren trots bättre CV och 5 år på högskola.

Hur många av dem söker sig till städ-, lokalvård? Eller äldreomsorgen? Tror inte nyanlända konkurerar till jobb som kräver fem års högskola!

 

Sen är det ju arbetsgivaren som får stödet, inte arbetstagaren!

Ändrades av Amigo
Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev Amigo:

Hur många av dem söker sig till städ-, lokalvård? Eller äldreomsorgen? Tror inte nyanlända konkurerar till jobb som kräver fem års högskola!

 

Sen är det ju arbetsgivaren som får stödet, inte arbetstagaren!

Ganska många skulle jag påstå, då det krävs att du söker minst 30 jobb i månaden som arbetslös.

 

Högskolan borde vara ett plus i kanten,men på dom här jobben som många vill ha som extra jobb så funkar det inte om inte arbetsgivaren får bidrag direkt från staten och som jag skrev tidigare så går dom inte till dom mest skötsamma Svenska studenterna...Ser du inte sambandet mellan arbetsgivare och tagare då är du fan blind.....

Link to comment
Dela på andra sajter

31 minuter sedan, skrev Risifrutti:

Jo, men indirekt så tar dom ju jobben för oss "vanliga" som precis har gått ut skolan och vill ha ett jobb.

 

Jäkligt svårt att konkurrera mot dom villkoren trots bättre CV och 5 år på högskola.....

 

Tror du HR avdelningen bryr sig om det. Dom vill ju bara få till ett avslut så har dom gjort ett bra jobb.

 

Skurkar är bara förnamnet. När mitt ex kom hit fick hon jobb pga skicklighet och pålitlig, det existerar inte idag.

Var väl någon "skandal" för några år sedan om Ica-butiker som satte det i system att bara ta folk med bidrag. När sedan bidraget var slut, fick de lämna och någon ny med bidrag kom istället. 

 

Fantastiskt land vi har, där någon annan kan betala lönen så man kan tjäna mer pengar...

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...