Jump to content
IGNORERAD

Föränd­rade krav för perma­nent uppe­hålls­till­stånd


thaikonsult

Recommended Posts

20 minuter sedan, skrev Amigo:

Man får gärna tipsa om bank som ger BankID till Thailändare som nyss flyttat till Sverige!

För en del år sedan så skulle Skattevärket starta upp en digital legitimation av dels denna anledningen, har det inte gjorts?

 

Du kan kolla om det funkar här:

 

https://frejaeid.com/

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 104
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Amigo

    43

  • Risifrutti

    14

  • Alarik

    9

  • KennethD

    4

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Precis nyss, skrev UglyFarang:

För en del år sedan så skulle Skattevärket starta upp en digital legitimation av dels denna anledningen, har det inte gjorts?

 

Du kan kolla om det funkar här:

 

https://frejaeid.com/

Ju den funkar i en del av tjänster, inte alla. Vill helst ha en all täckande banktjänst på en gång, och BankID är nog det viktigaste i dagsläge. Har chattat med HandelsBanken och enl chatten de beviljar det om man har svensk person nr och id kort.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
30 minuter sedan, skrev Amigo:

Man får gärna tipsa om bank som ger BankID till Thailändare som nyss flyttat till Sverige!

Swedbank fungerade förut

Link to comment
Dela på andra sajter

53 minuter sedan, skrev Amigo:

Idag kom äve ICA Bankens personlig dosa och Master card utan kredit. Hämtat ut de på posten, suttit i 1½ timme i tellefon kö till kundservice för att höra att ICA banken INTE ger bankID eller SWISH för personer som inte har svensk pass eller nationell ID kort som polisen utfärdar. De ger bankkonto där man kan betala räkningar, och betalkort utan kredit men i dagens Sverige klarar man inte sig utan bankID så själv tycker jag att ICA banken faller ut för nyanlända Thais (bla) pga detta. Underkännt o jävligt dåligt av ICA

 

Får knalla in till Handelsbanken på måndag och fråga om de ger bankID till invandrare.

Du behöver inte gå, bortkastad tid.

 

https://www.konsumenternas.se/konsumentstod/fakta/bankfakta/bank-id/

Link to comment
Dela på andra sajter

9 minuter sedan, skrev Amigo:

Alltså varför är det bortkastad tid?

Vem kan få bank-id?
För att få ett bank-id måste du:

ha ett svenskt personnummer.
Bankerna har valt att bygga systemet kring personnummer och för närvarande finns det ingen möjlighet att få bank-id om du saknar det.
vara kund i någon av de banker som utfärdar bank-id
vara över 18 år.
Annars krävs det att även målsman godkänner din ansökan.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev 65Selander:

Vem kan få bank-id?
För att få ett bank-id måste du:

ha ett svenskt personnummer.
Bankerna har valt att bygga systemet kring personnummer och för närvarande finns det ingen möjlighet att få bank-id om du saknar det.
vara kund i någon av de banker som utfärdar bank-id
vara över 18 år.
Annars krävs det att även målsman godkänner din ansökan.

Men jag skrev ju så här, person nummer fick hon för ca två veckor sedan! 28. december har skatteverket skickat brevet.

9 timmar sedan, skrev Amigo:

Vi var hos skatteverket 03. januari för att ansöka ID-kort, Idag 14. januari kom text meddelande att kortet kan hämtas i skatteverkets servicekontor i Piteå. 👌

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev Amigo:

Men jag skrev ju så här, person nummer fick hon för ca två veckor sedan! 28. december har skatteverket skickat brevet.

Då är det väl inga problem

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2022-01-14 at 18:53, skrev samet:

Handelsbanken också

Vi besökte Handelsbankens kontor här i orten i måndags kl 10.30. Hon fick fylla i frågeformulären där det frågades om pengatransaktioner både inom Sverige, utomlands och kontant hantering, varför tar Du ut pengar i kontanter bla. Men Hon på disken sa att hon får både bankID o Swish om hon blir godkännt som kund. Idag på em. kom SMS att Hon är välkommen till kontoret att öppna kontot, kortet blir en debit i början men iallafall en fullt fungerande banktjänst annars. ICA dosan o deras ituklippt bank kort blir tillbaka skickat imorgon med uppsägning av nyligen öppnat konto. Just för att de inte beviljar bankID

Ändrades av Amigo
Typo
Link to comment
Dela på andra sajter

Min sambo från PH har UT B 2år och Svenskt Personnummer

Hon har BankID via ICABanken, har master cart.

VI fick ringa  banken och dom sände Bankid koden via REK.

 

Man behöver Svenskt pass eller N-ID att söka direkt.

Annars får man ringa.

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev pigge01:

Min sambo från PH har UT B 2år och Svenskt Personnummer

Hon har BankID via ICABanken, har master cart.

VI fick ringa  banken och dom sände Bankid koden via REK.

 

Man behöver Svenskt pass eller N-ID att söka direkt.

Annars får man ringa.

Det var sån besked jag fick i fredags när jag ringde för att aktivera kortet, jag skrev, skit samma nu:

On 2022-01-14 at 17:29, skrev Amigo:

Hämtat ut de på posten, suttit i 1½ timme i tellefon kö till kundservice för att höra att ICA banken INTE ger bankID eller SWISH för personer som inte har svensk pass eller nationell ID kort som polisen utfärdar

Link to comment
Dela på andra sajter

56 minuter sedan, skrev Amigo:

Vi besökte Handelsbankens kontor här i orten i måndags kl 10.30. Hon fick fylla i frågeformulären där det frågades om pengatransaktioner både inom Sverige, utomlands och kontant hantering, varför tar Du ut pengar i kontanter bla. Men Hon på disken sa att hon får både bankID o Swish om hon blir godkännt som kund. Idag på em. kom SMS att Hon är välkommen till kontoret att öppna kontot, kortet blir en debit i början men iallafall en fullt fungerande banktjänst annars. ICA dosan o deras ituklippt bank kort blir tillbaka skickat imorgon med uppsägning av nyligen öppnat konto. Just för att de inte beviljar bankID

Byt bank. Prova Norweigan. Jag lovar dig dom bryr sigi nte om sådana småsaker.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Risifrutti:

Byt bank. Prova Norweigan. Jag lovar dig dom bryr sigi nte om sådana småsaker.

Nu får det bli Handelsbanken, har själv haft i evigheter, fast nuför tiden har ICA som huvudbank,

Ändrades av Amigo
Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev Amigo:

Nu får det bli Handelsbanken, har själv haft i evigheter.

Gammel bankerna suger<. Finns bättre alternativ idag.

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev Risifrutti:

Gammel bankerna suger<. Finns bättre alternativ idag.

Jag vet men orkar inte gå ännu en till! Vi får se i framtiden om det behövs byta, HB har rätt fungerande internet bank. Har inte behövt besöka dem fysiskt på länge, i höstas var jag tvungen att hämta en ny kortläsare. Tjejens ärenden blir inte så komplicerade heller, inte i början iallafall.

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev Amigo:

Jag vet men orkar inte gå ännu en till! Vi får se i framtiden om det behövs byta, HB har rätt fungerande internet bank. Har inte behövt besöka dem fysiskt på länge, i höstas var jag tvungen att hämta en ny kortläsare. Tjejens ärenden blir inte så komplicerade heller, inte i början iallafall.

Bara du är nöjd så. Storbankerna är skurkar, och det finns bra alternativ där ute med mindre avgifter och det bör väl läggas dig till hands....

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Risifrutti:

Bara du är nöjd så. Storbankerna är skurkar, och det finns bra alternativ där ute med mindre avgifter och det bör väl läggas dig till hands....

Så sanna dina ord , men vi är tyvärr i deras koppel. Men i Hennes fall är alla lika dyra/billiga när det gäller grundtjänster, ha ett lönekonto, bankkort, hantera kontanter och kunna betala räkningar och bankID

Link to comment
Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev Amigo:

Så sanna dina ord , men vi är tyvärr i deras koppel. Men i Hennes fall är alla lika dyra/billiga när det gäller grundtjänster, ha ett lönekonto, bankkort, hantera kontanter och kunna betala räkningar och bankID

Vill inte tjata, men det kan hon få gratis hos andra aktörer.....(du också)

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Risifrutti:

Vill inte tjata, men det kan hon få gratis hos andra aktörer.....(du också)

Numera standard hos alla banker.

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev Risifrutti:

Vill inte tjata, men det kan hon få gratis hos andra aktörer.....(du också)

Lugn lugn...

 

Snart kommer sämsta banken i Sverige 🤔🤔🤔😲🍺

Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev Issanbonde:

Lugn lugn...

 

Snart kommer sämsta banken i Sverige 🤔🤔🤔😲🍺

Du är så rolig med dina kommentarer. Du verkar inte ha nån uppfattning hur viktig en bankID är idag. Man kan leva utan, men livet är jävla svårare och krångligare utan. Du har rätt, det är sämst av ICA banken att neka det för nyanlända. Eller att ge dubbla budskap som det verkar. Jag önskar dig all lycka i livet.

Ändrades av Amigo
Link to comment
Dela på andra sajter

On 2022-01-14 at 17:29, skrev Amigo:

Idag kom äve ICA Bankens personlig dosa och Master card utan kredit. Hämtat ut de på posten, suttit i 1½ timme i tellefon kö till kundservice för att höra att ICA banken INTE ger bankID eller SWISH för personer som inte har svensk pass eller nationell ID kort som polisen utfärdar. De ger bankkonto där man kan betala räkningar, och betalkort utan kredit men i dagens Sverige klarar man inte sig utan bankID så själv tycker jag att ICA banken faller ut för nyanlända Thais (bla) pga detta. Underkännt o jävligt dåligt av ICA

 

Får knalla in till Handelsbanken på måndag och fråga om de ger bankID till invandrare.

Men skall hon inte skaffa nationellt id-kort?

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev Alarik:

Men skall hon inte skaffa nationellt id-kort?

Få se när hon blir svensk medborgare. Kolla hos  www.polisen.se

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Amigo:

Få se när hon blir svensk medborgare. Kolla hos  www.polisen.se

Rätt så.

Blandade ihop det med Skatteverkets id-kort  🙂

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...