Jump to content
IGNORERAD

Karantän i Bangkok


hasseryd

Recommended Posts

Bor i Chiangmai men ska  på tisdag 29/6 till Ambasaden i BKK för nytt Pass.

Jag har bokat morgonflyg Chiangmai   BKK. och kvälsflyg tilbaka sama dag. Men så i går fick jag mail att dom flyttat fram hemresan med 2 dagar. Tja tänkte jag får väll ta in på nått Hotel 2 nätter men då påstår en thaikompis att om jag stannar på hotel i BKK så gäller 2 veckors karantän. Kan det stämma

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 30
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • hasseryd

    11

  • Tallviking

    2

  • Esspe

    2

  • Wanchai

    2

Mest aktiva i denna tråd

ArneMorales

Olika regler i olika distrikt, om vad som gäller när du kommer tillbaka från Bangkok, som är mörkröd zoon.

Här i min hemby i  Buriram beordras all som kommer från Bangkok två veckors karantän.

 

Tycker du ska fråga Chiang Mai Airport vad som gäller i ditt fall, eftersom det är där du blir kontrollerad vid återkomsten från Bangkok.

 

Ändrades av ArneMorales
Link to comment
Dela på andra sajter

1 hour ago, hasseryd said:

Bor i Chiangmai men ska  på tisdag 29/6 till Ambasaden i BKK för nytt Pass.

Jag har bokat morgonflyg Chiangmai   BKK. och kvälsflyg tilbaka sama dag. Men så i går fick jag mail att dom flyttat fram hemresan med 2 dagar. Tja tänkte jag får väll ta in på nått Hotel 2 nätter men då påstår en thaikompis att om jag stannar på hotel i BKK så gäller 2 veckors karantän. Kan det stämma

 

Möjligt att skjuta lite på ambassaden?

Det är höga röster nu som vill ha en total lockdown i Bangkok, kommer det så blir det sannolikt även mycket svårt att lämna stan under den veckan.

 

/ SatanG

 

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hadde bara kollat efter Flighter från Suvarnabhumi men såg nu att det går ett Flyg från Don Mueang samma dag (29/6) 18.30. Bokar nog en biljet på den flighten så slipper man "One Night (2) in Bangkok".  Är det Taxi som gäller till Don Mueang numera eller? Flygbuss?

Sen kan dom (värsta cenariet) begära att jag ska sitta 1 till 2 veckor i BKK karantän?

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev hasseryd:

Jag hadde bara kollat efter Flighter från Suvarnabhumi men såg nu att det går ett Flyg från Don Mueang samma dag (29/6) 18.30. Bokar nog en biljet på den flighten så slipper man "One Night (2) in Bangkok".  Är det Taxi som gäller till Don Mueang numera eller? Flygbuss?

Sen kan dom (värsta cenariet) begära att jag ska sitta 1 till 2 veckor i BKK karantän?

Ta skytrain från Nana till Mo Chit och sen taxi eller minivan till Don Muang.

Ändrades av Wanchai
Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Wanchai:

Ta skytrain från Nana till Mo Chit och sen taxi eller minivan till Don Muang.

Har inte grenen från Mo Chit norrut öppnat nu? Då finns det en station bredvid Don Muang.

"Att försöka är första steget till att misslyckas" - Homer Simpson

-NICE BEAVER!!! -Thank you, I just had it stuffed. (Leslie Nielsen & Pricilla Presley i Nakna Pistolen)

Link to comment
Dela på andra sajter

39 minuter sedan, skrev NiceBeaver:

Har inte grenen från Mo Chit norrut öppnat nu? Då finns det en station bredvid Don Muang.

Vad skulle den stationen heta?

Har i alla fall inhandlat en ny biljet så jag flyger tillbaka sama dag 29/6

Fast när jag skulle betala med mitt kort (ICA BANKEN) Så kom det ett felmedelande, dom acepterar inte SEK som valuta. Bara USD Euro Bath och några granlandsvalutor (vi skulle ha EURO ). Så det fick bli med 7/11 betalning vilket jag aldrig har gjort tidigare men det är väll bara att upge koden jag fick eller?

 

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev hasseryd:

Vad skulle den stationen heta?

Har i alla fall inhandlat en ny biljet så jag flyger tillbaka sama dag 29/6

Fast när jag skulle betala med mitt kort (ICA BANKEN) Så kom det ett felmedelande, dom acepterar inte SEK som valuta. Bara USD Euro Bath och några granlandsvalutor (vi skulle ha EURO ). Så det fick bli med 7/11 betalning vilket jag aldrig har gjort tidigare men det är väll bara att upge koden jag fick eller?

 

Det är inte Skytrain utan vanliga tåg som stannar där på DonMuang Railway Station
 

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

2 hours ago, hasseryd said:

Vad skulle den stationen heta?

Har i alla fall inhandlat en ny biljet så jag flyger tillbaka sama dag 29/6

Fast när jag skulle betala med mitt kort (ICA BANKEN) Så kom det ett felmedelande, dom acepterar inte SEK som valuta. Bara USD Euro Bath och några granlandsvalutor (vi skulle ha EURO ). Så det fick bli med 7/11 betalning vilket jag aldrig har gjort tidigare men det är väll bara att upge koden jag fick eller?

 

ICA bankens kort är Master Card, då sker väl valutaväxlingen automatiskt med MC kurs?

  

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. 

Sverige:  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 

Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev hasseryd:

Vad skulle den stationen heta?

Har i alla fall inhandlat en ny biljet så jag flyger tillbaka sama dag 29/6

Fast när jag skulle betala med mitt kort (ICA BANKEN) Så kom det ett felmedelande, dom acepterar inte SEK som valuta. Bara USD Euro Bath och några granlandsvalutor (vi skulle ha EURO ). Så det fick bli med 7/11 betalning vilket jag aldrig har gjort tidigare men det är väll bara att upge koden jag fick eller?

 

Royal Thai Airforce Museum eller något liknande, ska ha öppnats för trafik den 16 december 2020 - men inget jag åkt själv och kan verifiera

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev hasseryd:

Jag hadde bara kollat efter Flighter från Suvarnabhumi men såg nu att det går ett Flyg från Don Mueang samma dag (29/6) 18.30. Bokar nog en biljet på den flighten så slipper man "One Night (2) in Bangkok".  Är det Taxi som gäller till Don Mueang numera eller? Flygbuss?

Sen kan dom (värsta cenariet) begära att jag ska sitta 1 till 2 veckor i BKK karantän?

Ja, varför krångla till det med bussar, tåg och skytrain. Taxi cirka 20 minuter 300 Baht.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 hour ago, hasseryd said:

Hörde just att BKK look down i morgon. Kan det stämma?

Som någon skrev innan: om det inte är absolut nödvändigt att skaffa nytt pass just nu, så kan det vara en god idé att vänta en månad eller två.. Just nu blir du inte fast i Bangkok, men det kan kanske ändras på en dag eller två. Om inte, så uppstår antagligen dina problem när du landar igen i Chiang Mai, att du tvingas till hemkarantän. Men det antar jag att du har koll på, dvs hur det just nu funkar att anlända Chiang Mai från Bangkok.

 

Ändrades av spooncreek
Link to comment
Dela på andra sajter

9 timmar sedan, skrev NiceBeaver:

Har inte grenen från Mo Chit norrut öppnat nu? Då finns det en station bredvid Don Muang.

Det har öppnats många stationer efter Mo Chit, åtminstone 9 st efter Mo Chit som jag minns i år. Kanske finns någon station som är bättre men från Mo Chit finns många minivan och massor med taxi och inte lång väg till flygplatsen.

 

Skytrain, BTS, Sukumvit-linjen ska gå ända till Lam Lukka. Broarna finns redan där men är väl andra installationer som inte är färdiga. Öppnas och har öppnats många nya tunnelbanestationer/linjer, skytrainstationer det senaste året. Järnvägsnätet i olika former utvecklas i rasande takt i Bkk.

 

Finns redan järnväg, pendeltåg, som går till Don Muang men håller på att testas med en station vid Don Muang. Jag har sett flera gånger när jag åkt minivan förbi att tåg körs på linjen och antar att de testar. Linjen går enda till Rangsit och ska öppna i år. 

 

PS

Inte som TV antyder att den gamla smalspåriga järnvägen som går på marken som jag menar utan nybyggd som går högre upp på broar som skytrain/airportlink.

Ändrades av Wanchai
Link to comment
Dela på andra sajter

Ang mitt Pass så går det ut 30 Aug. Så det fins nog inte mycket tid att spela på.

Har kollat lite och det går Flykplansbussar från Asok BTS stationen.

Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev hasseryd:

Ang mitt Pass så går det ut 30 Aug. Så det fins nog inte mycket tid att spela på.

Har kollat lite och det går Flykplansbussar från Asok BTS stationen.

Jag behövde nytt pass i slutet av förra året.

Och tidsmässigt var det lite krångligt för att få thaiförlängningen att passa. Plus att jag var sent ute som vanligt.

 

Ringde ambassaden och de sade bara att jag kan vara lugn. Det tog 6 dagar från ansökan till att jag hade nya passet.

Har för mig att han sa att passansökningar skickas till Sverige på onsdagar, så om du bokar tid tisdag eller onsdag, så sparar du en vecka. Tidsbokning torsdag gör att din ansökan inte skickas förrän nästa onsdag.

 

Rekommenderar inte att vara sen som jag, men det är ingen tokpanik tidsmässigt ännu som jag ser det... 

Link to comment
Dela på andra sajter

En Fundering när det gäller Pass ärr varför har Svenska Pass bara 5 år som Giltighetstid då de jesta andra länder har 10 år?

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev hasseryd:

En Fundering när det gäller Pass ärr varför har Svenska Pass bara 5 år som Giltighetstid då de jesta andra länder har 10 år?

https://www.swedenabroad.se/sv/om-utlandet-för-svenska-medborgare/rwanda/hjälp-till-svenskar-utomlands/pass-utomlands/ändring-av-passlagen-från-2016/#

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev hasseryd:

En Fundering när det gäller Pass ärr varför har Svenska Pass bara 5 år som Giltighetstid då de jesta andra länder har 10 år?

Pensionsräddarna har en förmåga att "tappa" bort dom.

Ändrades av Esspe

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 hour ago, hasseryd said:

En Fundering när det gäller Pass ärr varför har Svenska Pass bara 5 år som Giltighetstid då de jesta andra länder har 10 år?

Därför att nya medborgare säljer sitt pass 55 gånger utan annan påföljd än att alla fick sänkt giltighetstid. 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Var ju och ansökte om nytt Pass i Tisdags 29/6.

Tänkte då att numera måste det vara rätt knepigt att omvandla ett Svenskt Pass till ny användare med Fingeravtryck eller.?

Var i BKK Nana rätt tidigt då det är bättre att vänta ett tag änn missa en tid. 

Hadde tänkt att sitta i en Resturang och vänta några timmar men alt var stängt eller hadde bara Take away så hmm.

Jag hadde fylt i alla frågor i Formuläret innan men tydligen ville dom veta lite mer. Vi9lken församling jag var född i . Den fins inte längre (uppsplitrad i 3 st) så det blev lite förviring men sen ville dom även veta mina Föräldrars Födelsenamn , ort och Datum. Hmm varför vill dom veta sånt?

Sen sa jag att jag ville att dom skulle sända Passet till Chiangmai men hmm råkade säja Mae Rim (Konsulatet ligger i Mae Rim utanför ChiangMai). OK sa sen Expeditionsdamen vi sänder Passet till Hua Hin nej stopp och belägg Chiang Mai please.

Sen angående mina Föräldrars Födelsedatum. Född 1955 men min Pappa var rätt gammal och född 1902 vet inte om nån här på MPR har äldre farsa?

Efter rekomendation tog jag sen en Taxi till Don Mueang för 180 b. Kommer ihåg på 90 talet då dom skulle ha ca 700 b för den trippen.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Funderar lite på början i den här tråden där du är orolig för att åka på karantän om du sover på hotell i Bkk.

Hur ska dom veta det när du kommer tillbaka till Chiang Mai om du inte berättar det?

 

Hur var det med kontroller när du kom tillbaka?

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev hasseryd:

Var ju och ansökte om nytt Pass i Tisdags 29/6.

Tänkte då att numera måste det vara rätt knepigt att omvandla ett Svenskt Pass till ny användare med Fingeravtryck eller.?

Var i BKK Nana rätt tidigt då det är bättre att vänta ett tag änn missa en tid. 

Hadde tänkt att sitta i en Resturang och vänta några timmar men alt var stängt eller hadde bara Take away så hmm.

Jag hadde fylt i alla frågor i Formuläret innan men tydligen ville dom veta lite mer. Vi9lken församling jag var född i . Den fins inte längre (uppsplitrad i 3 st) så det blev lite förviring men sen ville dom även veta mina Föräldrars Födelsenamn , ort och Datum. Hmm varför vill dom veta sånt?

Sen sa jag att jag ville att dom skulle sända Passet till Chiangmai men hmm råkade säja Mae Rim (Konsulatet ligger i Mae Rim utanför ChiangMai). OK sa sen Expeditionsdamen vi sänder Passet till Hua Hin nej stopp och belägg Chiang Mai please.

Sen angående mina Föräldrars Födelsedatum. Född 1955 men min Pappa var rätt gammal och född 1902 vet inte om nån här på MPR har äldre farsa?

Efter rekomendation tog jag sen en Taxi till Don Mueang för 180 b. Kommer ihåg på 90 talet då dom skulle ha ca 700 b för den trippen.

 

Dom där uppgifterna finns väl i personbeviset som vissa ambassader kan kräva? Var det det dom ville ha?

 

https://www.swedenabroad.se/sv/om-utlandet-för-svenska-medborgare/hjälp-till-svenskar-utomlands/pass-utomlands/förnyelse-av-pass/

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...