Jump to content
IGNORERAD

En enkel fråga!


thomas001

Recommended Posts

Hur många här på MPR bor i Thailand? Som har gett sitt liv åt detta land? 

Det har jag gjort under 20 år! Är utflyttad Svensk med allt vad det innebär!

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minutes ago, thomas001 said:

Hur många här på MPR bor i Thailand? Som har gett sitt liv åt detta land? 

Det har jag gjort under 20 år! Är utflyttad Svensk med allt vad det innebär!

 

Bosatte mig i Bangkok 2005, utskriven sedan 2008.

Vill ändå inte påstår att jag gett mitt liv till Thailand, stannar så länge jag/vi trivs eftersom frugan har sin karriär här.

Hade jag varit singel hade jag troligen testat fler länder men tycker Thailand är bästa alternativet för oss och nu men det kan ändras, världen är liten :-)

 

/ SatanG 

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev thomas001:

Hur många här på MPR bor i Thailand? Som har gett sitt liv åt detta land? 

Det har jag gjort under 20 år! Är utflyttad Svensk med allt vad det innebär!

18 år i Thailand och kommer att dö här.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag bor ca 50/50. Men Crona har gjort att detta 50/50 blir mera uttdraget. Var i Thailand förra året från januari till slutet av november. Och har sedan dess varit i Sverige.

Beroende på hur Thailand agerar angående karantän och corona. Så åker vi tillbaka till Thailand.

Älskar Sverige på sommaren. Och har lixom liv både i Sverige och i Thailand. har inga planer att flytta till Thailand på heltid.

Då jag tycker det är bättre att plocka russinen ur kakan på båda ställena.

Idag firar vi min sons 28 årsdag.. Och det känns skönt att kunna vara med barnen stora delar av året, även om alla barnen är vuxna nu.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror jag bor på MPR!

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

55 minutes ago, thomas001 said:

Hur många här på MPR bor i Thailand? Som har gett sitt liv åt detta land? 

Det har jag gjort under 20 år! Är utflyttad Svensk med allt vad det innebär!

Hade jag ställt samma fråga för 3 år sedan.... då hade man ju fått massor av svar! Svar som, jag bor i Sverige 10 mån/året men jag är i Thailand 2 mån/året! Jag bor halva året i Thailand och halva året i Sverige! 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 hour ago, SatanG said:

 

Bosatte mig i Bangkok 2005, utskriven sedan 2008.

Vill ändå inte påstår att jag gett mitt liv till Thailand, stannar så länge jag/vi trivs eftersom frugan har sin karriär här.

Hade jag varit singel hade jag troligen testat fler länder men tycker Thailand är bästa alternativet för oss och nu men det kan ändras, världen är liten :-)

 

/ SatanG 

Har bott här sedan 1998 men håller med dig; jag har inte gett mitt liv till Thailand, snarare har jag med glädje tagit det Thailand gett. Det var aldrig min tanke att bosätta mig i Thailand för gott och det är fortfarande inte min/vår tanke. Dock tror jag att jag/vi för alltid kommer spendera en viss del av året i Thailand. 

 

Thailand är ett skönt land att leva i om man har en hyfsad inkomst utifrån. Covid-situationen har dock, för min del, slagit fast det jag länge känt; Thailand är inte ett land jag vill spendera 12 månader om året i. Oavsett diverse klagomål om visum och annat man ibland läser om så är jag dock helt övertygad om att det inte finns många länder i världen, utanför EU, som det är lättare att flytta till eller bo i. Det är mer en personlig fråga om livet här ger en allt det man vill eller om man tror att det finns andra länder som vore bättre, i sig själva eller som en kombo med Thailand. 

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

43 minuter sedan, skrev Atom:

Har bott här sedan 1998 men håller med dig; jag har inte gett mitt liv till Thailand, snarare har jag med glädje tagit det Thailand gett. Det var aldrig min tanke att bosätta mig i Thailand för gott och det är fortfarande inte min/vår tanke. Dock tror jag att jag/vi för alltid kommer spendera en viss del av året i Thailand. 

 

Thailand är ett skönt land att leva i om man har en hyfsad inkomst utifrån. Covid-situationen har dock, för min del, slagit fast det jag länge känt; Thailand är inte ett land jag vill spendera 12 månader om året i. Oavsett diverse klagomål om visum och annat man ibland läser om så är jag dock helt övertygad om att det inte finns många länder i världen, utanför EU, som det är lättare att flytta till eller bo i. Det är mer en personlig fråga om livet här ger en allt det man vill eller om man tror att det finns andra länder som vore bättre, i sig själva eller som en kombo med Thailand. 

Hade jag ett Tibro att komma till, så skulle jag med glädje tillbringa 3 månader med frugan i Sverige.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Just now, Jive said:

Hade jag ett Tibro att komma till, så skulle jag med glädje tillbringa 3 månader med frugan i Sverige.

Jag har inte riktigt längre "ett Tibro" att komma till då Farsan sålde huset efter att Morsan gick bort förra året; annars hade vi nog åkt dit nu trots de två veckorna i karantän som väntar vid hemresan. En sommarstuga i de trakterna blir det dock nog om ett par år, har ju ändå många av mina kompisar och släktingar kvar i de trakterna och fram till Covid har vi varit där 1-2 gånger om året. 

 

Om jag vore i din, högst anständiga, ålder skulle jag inte heller fundera på Sverige; alternativt flytta för gott. Det är jobbigt nog med sådana reser och dubbla eller trippla boenden när man som jag är knappa 50; att göra det när jag är 80 finns inte på kartan. Har man hyfsat med pengar, ett visst socialt umgänge och inte alltför svårt med värmen så är Thailand garanterat ett ypperligt ställe på äldre dar.  

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

75/25 till Thailand hade jag svara för ett år sedan.

Nu har Coronan förändrat en del.

Link to comment
Dela på andra sajter

IsaanWarrior

Vad menas med att ge sitt liv till Thailand, ärligt nyfiken fråga?

Never cry over spilt milk, it could´ve been whiskey.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 hours ago, IsaanWarrior said:

Vad menas med att ge sitt liv till Thailand, ärligt nyfiken fråga?

Vad jag menar är att ha sin bostadsadress i Thailand,vara utskriven från Sverige. 

Link to comment
Dela på andra sajter

ArneMorales

Bor heltid i Thailand sedan 2004.

Två år i Chiang Mai, 2005 till 2007.

Därefter i Buriram.

Sedan 2004 har jag dessutom alltid haft en liten lägenhet i Pattaya.

Skönt med lite miljöombyte från lantliv till stadsliv ibland.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Lämnade Sverige 1999 när jag var 26.

 

Bott här i Surin sen 2000 förutom 1.5 år i Sverige 2008-2009 på prov. Sverige misslyckades med den nyinvånarintervjun drastiskt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Point off no return hösten 05..

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

15 hours ago, Atom said:

Har bott här sedan 1998 men håller med dig; jag har inte gett mitt liv till Thailand, snarare har jag med glädje tagit det Thailand gett. Det var aldrig min tanke att bosätta mig i Thailand för gott och det är fortfarande inte min/vår tanke. Dock tror jag att jag/vi för alltid kommer spendera en viss del av året i Thailand. 

 

Thailand är ett skönt land att leva i om man har en hyfsad inkomst utifrån. Covid-situationen har dock, för min del, slagit fast det jag länge känt; Thailand är inte ett land jag vill spendera 12 månader om året i. Oavsett diverse klagomål om visum och annat man ibland läser om så är jag dock helt övertygad om att det inte finns många länder i världen, utanför EU, som det är lättare att flytta till eller bo i. Det är mer en personlig fråga om livet här ger en allt det man vill eller om man tror att det finns andra länder som vore bättre, i sig själva eller som en kombo med Thailand. 

Nej har man varit här tillräckligt länge känns det inte som det ultimata att för evigt köra 12 månader om året i Thailand.

Är själv från en liten liten stad jämte Vättern och har länge haft i huvudet att det skulle vara najs med en stuga där för några månader om året. En annan tanke som börjat växa sig än starkare för framtiden är delar av året i södra Europa.

Ingen ägd bostad utan hyra ställe vid behov och när man har lust. Växla lite tid runt Comosjön/Gardasjön/Genevesjön/Lugano/norra Italien/Zermatt/Matterhorn/Kroatien/Slovenien/Schweiz/Tyskland.......hela Europa inkl. Sverige är ju smockat med fantastiska platser. Men antagligen blir man väl trögrörligare med åren och en stuga vid vättern, en sjysst badplats och en GB-glass att suga på kan ju sitta lika gott som en välplanterad fläskläpp :-)

 

Thailand är kanon, på många sätt o vis, men ibland önskar man att man vore någon annanstans iaf för ett tag. Vädret blir tråkigare härnere för varje år som går och kommer antagligen bli jobbigt varmt när man blir äldre. En höstdag på ett cafe i Genoa, Capri eller varför inte Dubrovnik med utsikt över medelhavet och rätt sällskap förstås kunde vara en najs variation.

Kul att drömma sig runt lite i covidhysterin, om det sen verkligen blir något får väl tiden utvisa :-)

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

navion hispania

Gjort  en tvärtom bodde 87- 2000  i Phuket, utskriven under den tiden. 

Anledningen jag flytta hem var  att jag gick in och plugga och vi ville att dottern skulle  gå i Svensk skola. 

Nu börja man fundera på pension  och då  blir det 50/50 till att börja med. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej! Det var meningen att vi skulle börja bo 50/50 i vintras men covid kom i mellan men i september så börjar vi 

Link to comment
Dela på andra sajter

Inne på tolfte året nu tror jag med Thailand som bas, och är utskriven sedan fem år. Jag brukar säga att jag flyttade till Thailand, och inte från Sverige som i viss mån är ett rätt dugligt land att bo i, men ändå rätt trist på det stora hela och lite för ordnat.

 

Normalt sett kan man rabbla fördelar med att bo i Thailand länge, men just för tillfället är det Thailand som är outsägligt trist på grund av covidpaniken. Lika trist att det inte går att resa till de nästan lika trevliga grannländerna, eller till Kina som det var mycket av förr.

 

Under sådana omständigheter har tanken på Sverige igen dykt upp för en kort sekund. Då räcker det att ägna  en snabb tanke till åt den eländiga så kallade "sommaren" i Sverige, som det ständigt ska romantiseras kring även från utflyttade svenskar, för att inse att man trots allt har det rätt bra trots nuläget.

 

Däremot hade en sommar i södra Europa varit fina fisken just nu när de öppnat upp alltmer. Befolkningen torde vara lika glada som kossorna under kosläppet, vilket säkert skapar en till och med bättre atmosfär under sommaren än normalt. Dessutom kan man dricka vin och äta nötkött utan att bli ruinerad. Portugal skulle jag kunna se mig själv bo i mer permanent som ett alternativ till Thailand.

 

Men ,det blir Thailand även under denna sommar och under överskådlig framtid. Det är klart att det kan dyka upp ett bättre alternativ, eller skäl som gör att man är mer elller mindre tvungen att flytta (jobbsituation etc), men just nu ser jag inget sådant scenario i kristallkulan.

 

Ändrades av spooncreek
Link to comment
Dela på andra sajter

Bott i Chiang Mai sedan 2014. Utskriven sedan 2015. 

 

Min livskvalitet är mycket högre här än om jag stannat kvar i Göteborg. 

 

Trivs ännu alldeles utmärkt. Trots det tråkiga med Covid. Främst saknar jag möjligheten att kunna resa fritt igen...

 

 

 

/hakancnx

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
HuaHindinnge
On 2021-06-20 at 08:44, skrev navion hispania:

Gjort  en tvärtom bodde 87- 2000  i Phuket, utskriven under den tiden. 

Anledningen jag flytta hem var  att jag gick in och plugga och vi ville att dottern skulle  gå i Svensk skola. 

Nu börja man fundera på pension  och då  blir det 50/50 till att börja med. 

13 år i Phuket...

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...