Jump to content
IGNORERAD

Hur går det i fotbolls-EM?


Atom

Recommended Posts

Erkänner att jag vet att Sverige är med i EM!

 

Ungefär där slutar mina kunskaper i ämnet...

 

 

MVH

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 52
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Atom

    7

  • Amigo

    7

  • spooncreek

    5

  • Nicholas

    2

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Att man inte är intresserad av fotboll har jag full förståelse för, många matcher är rätt tråkiga och jag skulle personligen aldrig gå upp mitt i natten för att se Mjällby spela 0-0 mot Sirius. Att så många är totalt ointresserade av ett EM eller ett VM är dock lite förvånande; även folk som normalt sett är helt ointresserade av all form av sport brukar ryckas med lite grand, i alla fall om Sverige kvalificerat sig. Man behöver ju inte gilla fotboll för att samlas med polarna i landslagströja och skrika över några bärs. Läste, inför VM 2018 tror jag det var, att över 90% av alla svenska män hade stort eller visst intresse av fotbollsmästerskap men här verkar det vara 30% som är helt ointresserade. Inget fel i det men det belyser än en gång att MPR är ganska långt ifrån representativt för svenska män, inget fel i det heller.

 

VM 2018 var för jävla kul. Såg Sverige slå Korea på Australian Bar i Bangkok ihop med gamle medlemmen Joints. Sedan Sveriges försmädliga förlust mot Tyskland på en gatuservering i Budapest och Sveriges kross av Mexiko på en fullsmockad bar i Lissabon. Segern mot Schweiz var jag i Madrid med Brorsan och slutligen förlusten mot England i en bar med 95% engelsmän i Barcelona. En underbar sommar. 

 

 

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

1 hour ago, Atom said:

Att man inte är intresserad av fotboll har jag full förståelse för, många matcher är rätt tråkiga och jag skulle personligen aldrig gå upp mitt i natten för att se Mjällby spela 0-0 mot Sirius. Att så många är totalt ointresserade av ett EM eller ett VM är dock lite förvånande; även folk som normalt sett är helt ointresserade av all form av sport brukar ryckas med lite grand, i alla fall om Sverige kvalificerat sig. Man behöver ju inte gilla fotboll för att samlas med polarna i landslagströja och skrika över några bärs. Läste, inför VM 2018 tror jag det var, att över 90% av alla svenska män hade stort eller visst intresse av fotbollsmästerskap men här verkar det vara 30% som är helt ointresserade. Inget fel i det men det belyser än en gång att MPR är ganska långt ifrån representativt för svenska män, inget fel i det heller.

 

VM 2018 var för jävla kul. Såg Sverige slå Korea på Australian Bar i Bangkok ihop med gamle medlemmen Joints. Sedan Sveriges försmädliga förlust mot Tyskland på en gatuservering i Budapest och Sveriges kross av Mexiko på en fullsmockad bar i Lissabon. Segern mot Schweiz var jag i Madrid med Brorsan och slutligen förlusten mot England i en bar med 95% engelsmän i Barcelona. En underbar sommar. 

 

 

VM 2018, samma plats men i en annan tid...även svenska Pattayarävar är likt den genomsnittlige MPR-medlemmen märkligt ointresserade av alla former av idrott, men till VM och EM brukar det vara mobilisering.  Minns ett fullspikat Harrys under Sveriges gruppmatcher och grymt hög stämning. Övriga matcher fick man se på de engelska sportbarerna som hade mer folk och mer intresserade sporträvar.

 

Apropå engelsmän: När Sverige åkte ur i kvarten mot England, dränkte jag sorgerna på ett fullpackat Walking Street, som kvällen till ära även var fullt av packade och segerrusiga engelsmän. Jag hade svensktröjan på mig vilket gjorde att alla j-la engelsmän skulle fram och snacka om matchen och lite sådär tröstande säga att "you did well", eller någon annan meningslös klyscha. Man ville ju mest bara ge dem en propp, men som rutinerad Pattayaräv har jag lärt mig av thailändarna hur man ler & tackar utan att mena det.

 

I år är det istället planerat för att se större delen av EM-turneringen hemma, men med samling hos någon av grannarna till i alla fall Sveriges matcher. Ur led är tiden.

 

För övrigt åker England ut i år redan i åttondelen mot Frankrike. Trist att man inte kan gå ut på stan då och tröstande säga till engelsmännen:  " but you did well".

Ändrades av spooncreek
Link to comment
Dela på andra sajter

EM och VM i fotboll är sedan länge de sporthändelser jag ser mest fram emot. Dessutom går mästerskapen

endast vart fjärde år. Hade gärna sett alla matcher om det inte var så att vissa krockade eller gick på väldigt

obekväma tider. OS kan väl vara kul också men det är lite väl många sporter typ gång, curling och konstsim

som dyker upp vid dessa tillställningar som inte känns så intressanta. Ishockey var det länge sedan jag följde.

Fotboll är nummer ett, så är det bara.

 

 

 

"People are strange. They are constantly angered by trivial things, but on a major matter like totally wasting their lives,they hardly seem to notice." -  Charles Bukowski

 
Link to comment
Dela på andra sajter

11 minutes ago, spooncreek said:

VM 2018, samma plats men i en annan tid...även svenska Pattayarävar är likt den genomsnittlige MPR-medlemmen märkligt ointresserade av alla former av idrott, men till VM och EM brukar det vara mobilisering.  Minns ett fullspikat Harrys under Sveriges gruppmatcher och grymt hög stämning. Övriga matcher fick man se på de engelska sportbarerna som hade mer folk och mer intresserade sporträvar.

 

Apropå engelsmän: När Sverige åkte ur i kvarten mot England, dränkte jag sorgerna på ett fullpackat Walking Street, som kvällen till ära även var fullt av packade och segerrusiga engelsmän. Jag hade svensktröjan på mig vilket gjorde att alla j-la engelsmän skulle fram och snacka om matchen och lite sådär tröstande säga att "you did well", eller någon annan meningslös klyscha. Man ville ju mest bara ge dem en propp, men som rutinerad Pattayaräv har jag lärt mig av thailändarna hur man ler & tackar utan att mena det.

 

I år är det istället planerat för att se större delen av EM-turneringen hemma, men med samling hos någon av grannarna till i alla fall Sveriges matcher. Ur led är tiden.

 

För övrigt åker England ut i år redan i åttondelen mot Frankrike. Trist att man inte kan gå ut på stan då och tröstande säga till engelsmännen:  " but you did well".

Jag har samma erfarenhet från mitt gamla kompisgäng i Tibro, universitetspolarna och jobbarkompisar; visst är många relativt ointresserade av sport men ett EM eller VM i fotboll, åtminstone om Sverige har kvalificerat sig, är alltid en anledning till fest.

 

Jag är så nördig att jag i morse faktiskt gick igenom alla mästerskap sedan jag flyttade hit 1998. Jag har ju nått den åldern att minnet ibland börjar svikta men jag lyckades memorera varenda av Sveriges matcher; var jag var och hur det gick. Med ett undantag; EM 2012 har jag till stora delar förträngt. Highlights är tveklöst Sverige-Bulgarien i EM 2004 med polarna hemma i Tibro, Ljungbergs nickmål mot Paraguay på en suspekt bar i Benxi vid den Nordkoreanska gränsen, Zlatans klack mot Italien i en pub i Lan Kwai Fong samt Anders Svenssons frisparksmål i ett öltält i Japan. Jag får ståpäls bara av att skriva det. Och nu glömde jag Granqvists straff mot Mexiko.  

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

10 minutes ago, edvardpop said:

EM och VM i fotboll är sedan länge de sporthändelser jag ser mest fram emot. Dessutom går mästerskapen

endast vart fjärde år. Hade gärna sett alla matcher om det inte var så att vissa krockade eller gick på väldigt

obekväma tider. OS kan väl vara kul också men det är lite väl många sporter typ gång, curling och konstsim

som dyker upp vid dessa tillställningar som inte känns så intressanta. Ishockey var det länge sedan jag följde.

Fotboll är nummer ett, så är det bara.

 

 

 

OS är givetvis lite småkul men för min del känns det som ett VM i handboll med lite sidoaktiviteter där man hoppas på medaljer i sporter man inte har en aning om hur de fungerar; typ gång, värjfäktning, mountain bike och finnjolle.

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Fredman

Som flera är inne på så är själva matchen en liten del av upplevelsen. Ytterst sällan som jag sitter hemma själv och kollar en match. Några kompisar, ett gäng öl och sverigetröjor är ett måste. Bilden från senaste matchen som sågs på altanen i stugan. En av våra grannar är från Wales så ikväll lär det bli livat! DF8AC29D-4C1D-4C38-8E36-23A9953FD74F.thumb.jpeg.854f7e22d697f730967fd27f7138d8b3.jpeg

Link to comment
Dela på andra sajter

47 minutes ago, Atom said:

OS är givetvis lite småkul men för min del känns det som ett VM i handboll med lite sidoaktiviteter där man hoppas på medaljer i sporter man inte har en aning om hur de fungerar; typ gång, värjfäktning, mountain bike och finnjolle.

Jag är sportnördig nog att även titta på de ofta ganska obskyra OS-grenarna. Givetvis väljs det med lite nationalistiska förtecken där Sverige kan ha goda möjligheter till medalj.  Kanot var det en del förr i tiden, och i början på ett OS kunde man ofta räkna in en svensk medalj i luftpistol, lerduveskytte eller annan skyttegren. Curling är ett säkert kort där Sverige nästan alltid är medaljaspiranter. En rätt kul TV-sport faktiskt, men kanske beror det på att man bara intresserar sig för den vart fjärde år.  En del sporter blir dock omöjliga att följa från TVn, fäktning tillexempel. Jag har nog aldrig ordentligt sett en träff, utan får titta på prickarna i TV-grafiken för att förstå vem som vinner.

 

Linjeloppet på cykel, 18 mil, har jag inte vågat missa sedan Bernt Johansson skrällvann i Montreal 1976. Det kan ju hända igen.....Däremot missade jag helt Jenny Rissveds OS guld i mountainbike nu senast 2016 i Rio, det var en skräll av stora mått.

 

Att se upp för i Tokyo: Kanske kan någon av seglarna slå till i 470 eller finnjolle. Eller varför inte Oskar Rozenberg Hallberg i Skateboard som gör premiär som OS-gren. Behöver jag säga mer? Du hör ju hur spännande det låter :-) 

Link to comment
Dela på andra sajter

39 minutes ago, Fredman said:

Som flera är inne på så är själva matchen en liten del av upplevelsen. Ytterst sällan som jag sitter hemma själv och kollar en match. Några kompisar, ett gäng öl och sverigetröjor är ett måste. Bilden från senaste matchen som sågs på altanen i stugan. En av våra grannar är från Wales så ikväll lär det bli livat! DF8AC29D-4C1D-4C38-8E36-23A9953FD74F.thumb.jpeg.854f7e22d697f730967fd27f7138d8b3.jpeg

 

Wales har jag dissat i år, men man ser på bland annat BBC om hur de drömmer om en ny semifinal som 2016....

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Fredman
27 minuter sedan, skrev spooncreek:

 

Wales har jag dissat i år, men man ser på bland annat BBC om hur de drömmer om en ny semifinal som 2016....

Vet inte mycket om dem förutom Bales som grannen dessutom hävdar att han är kusin med.

Link to comment
Dela på andra sajter

57 minuter sedan, skrev Fredman:

Vet inte mycket om dem förutom Bales som grannen dessutom hävdar att han är kusin med.

De flesta är väl kusiner i Wales?

Lite inavlat har jag för mig.. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är det så att jag vann en biljett till Finlands EM premiär i fotboll ikväll.

Tyvärr ska jag gifta mig samma tid som matchen går.

Är det nån som vill ta min plats?

Platsen är S:t Ragnhilds kyrka o Anna är faktiskt rätt trevlig flicka.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad
1 minute ago, Amigo said:

Nu är det så att jag vann en biljett till Finlands EM premiär i fotboll ikväll.

Tyvärr ska jag gifta mig samma tid som matchen går.

Är det nån som vill ta min plats?

Platsen är S:t Ragnhilds kyrka o Anna är faktiskt rätt trevlig flicka.

Don't you try to fool ooooold p.s

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu går det inte bra, hjärt o lung räddning pågår. Hoppas han klarar sig. Vad trist

Link to comment
Dela på andra sajter

Otäcka scener! Vet inte om Eriksen haft problem med hjärtat tidigare.

 

 

"People are strange. They are constantly angered by trivial things, but on a major matter like totally wasting their lives,they hardly seem to notice." -  Charles Bukowski

 
Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Eriksen har öppnat ögonen på båren på väg ut.

Ändrades av Oregistrerad
Link to comment
Dela på andra sajter

34 minutes ago, Amigo said:

finalandet har tagit tre poäng Heja. Finlands målvakt var matchens bästa spelare

grattis, oddset var 13ggr pengarna.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad
1 minute ago, Nicholas said:

grattis, oddset var 13ggr pengarna.

 

Eaaaasy money. Näe jag satsade inte.

Lite väl höga odds tycker jag. Men men.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...