Jump to content
IGNORERAD

Länsförsäkringar bank tar bort Thailand för internetbanköverföring


Chomphoo

Recommended Posts

Där kom döds stöten för min bank Länsförsäkringar! Dom har tagit bort möjligheten att flytta över pengar till Thailand via sin internetbank. Detta måste ske över disk inne på ett kontor. Så med andra ord kan man inte flytta över pengar till sitt Thaikonto när man är i Thailand och man blir förr eller senare tvingad att sköta sin ekonomi via sitt kort med dess begränsningar och avgifter.

 

Jag undrar om ni som har andra banker än Länsförsäkringar har fått samma direktiv?

 

Mvh Chomphoo

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev Chomphoo:

Där kom döds stöten för min bank Länsförsäkringar! Dom har tagit bort möjligheten att flytta över pengar till Thailand via sin internetbank. Detta måste ske över disk inne på ett kontor. Så med andra ord kan man inte flytta över pengar till sitt Thaikonto när man är i Thailand och man blir förr eller senare tvingad att sköta sin ekonomi via sitt kort med dess begränsningar och avgifter.

 

Jag undrar om ni som har andra banker än Länsförsäkringar har fått samma direktiv?

 

Mvh Chomphoo

Inget sådant från Handelsbanken.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

13 minuter sedan, skrev Jive:

Inget sådant från Handelsbanken.

Inte sådant från Nordea

Link to comment
Dela på andra sajter

19 minuter sedan, skrev Scandinaviancorner:

Detta maste var ett skamt 

Tyvärr inte. Och det finns mer från Länsförsäkringar. Här om dagen var man tvungen att fylla i en "Kundkännedom". Utan den så kunde jag inte komma in på mina konton. Och igår skulle jag in med sambons konto och samma enkät. Bara det att hennes svar, vad jag än kryssar i duger inte. Blir bara ombedd att fylla i igen. Detta pga "Penningtvättslagen". Men nu blir det ett bankbesök. Det är långt ifrån första gången Länsförsäkringar strular. Dom blocka all min internetbank i 2v när jag var nere i Thailand och jag kunde inte komma in alls. Försklaringen ? "Vet inte varför".

Link to comment
Dela på andra sajter

HuaHindinnge
24 minuter sedan, skrev Chomphoo:

Tyvärr inte. Och det finns mer från Länsförsäkringar. Här om dagen var man tvungen att fylla i en "Kundkännedom". Utan den så kunde jag inte komma in på mina konton. Och igår skulle jag in med sambons konto och samma enkät. Bara det att hennes svar, vad jag än kryssar i duger inte. Blir bara ombedd att fylla i igen. Detta pga "Penningtvättslagen". Men nu blir det ett bankbesök. Det är långt ifrån första gången Länsförsäkringar strular. Dom blocka all min internetbank i 2v när jag var nere i Thailand och jag kunde inte komma in alls. Försklaringen ? "Vet inte varför".

Kundkännedom har alla banker. Det är lag på det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast man bör i alla fall inte använda en vanlig bank för internationella överföringar. De har i allmänhet höga avgifter, taskiga valutakurser och långsamma överföringar.

 

Använd nån av de moderna uppstickarna istället. 

 

Det funkar bra att skicka från Länsförsäkringar bank till Thailand med dem!

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev apknug:

Fast man bör i alla fall inte använda en vanlig bank för internationella överföringar. De har i allmänhet höga avgifter, taskiga valutakurser och långsamma överföringar.

 

Använd nån av de moderna uppstickarna istället. 

 

Det funkar bra att skicka från Länsförsäkringar bank till Thailand med dem!

Höga avgifter? 50kr kostar det via internet (Vilket inte går längre) men 150kr över disk. Taskig valutakurs upplever jag heller inte 26,8300. Tror nog inte efter min över timmes möte med banken (Länsförs) att deras andra "Uppstickare" är vägen ut för då skulle väll inte de nya reglerna vara till någon nytta. Har du testat? Jag vill veta. Annars gäller de dagsfärska reglerna att det blivit stort sett omöjligt att skicka pengar till Thailand utan bevis vad pengarna ska gå till.

Link to comment
Dela på andra sajter

9 minuter sedan, skrev Chomphoo:

Höga avgifter? 50kr kostar det via internet (Vilket inte går längre) men 150kr över disk. Taskig valutakurs upplever jag heller inte 26,8300. Tror nog inte efter min över timmes möte med banken (Länsförs) att deras andra "Uppstickare" är vägen ut för då skulle väll inte de nya reglerna vara till någon nytta. Har du testat? Jag vill veta. Annars gäller de dagsfärska reglerna att det blivit stort sett omöjligt att skicka pengar till Thailand utan bevis vad pengarna ska gå till.

Använder Wise (tidigare Transferwise) flera ggr i veckan. Det funkar fortfarande utmärkt. Anger bara i appen att det går till familjen.

Använder även Handelsbanken nån gång, hittills utan problem.

 

Men slutar ovan att funka så meddelar jag.

 

Edit: Sen skickar jag ju iofs till mig själv i Bangkok Bank, och sen vidare i Thailand. Vet inte om det kan ha nån betydelse.

Ändrades av frogfish
Link to comment
Dela på andra sajter

Var på möte med banken.

 

Detta är tydligen bara början av huvudvärken! 

Enligt bankpersonalen ska alla banker följa samma regler och dom är nya pga pengatvättslagen.

Att föra över större summor kommer kräva någon form av bevis var pengarna ska gå. Vi hade svårt med bara 10 000kr. Hur jag än förklara att pappa till tjejen och sonen bor kvar och det inte är lätt i Coronatider. 

Ni som skriver hur det fungerat i era banker förra veckan bör kolla upp reglerna om dom fortfarande är lika lätta. Men Länsförsäkringar har överdrivit förr så jag väntar med spänning vad era banker säger.

 

Mvh Chomphoo

Link to comment
Dela på andra sajter

11 minuter sedan, skrev frogfish:

Använder Wise (tidigare Transferwise) flera ggr i veckan. Det funkar fortfarande utmärkt. Anger bara i appen att det går till familjen.

Använder även Handelsbanken nån gång, hittills utan problem.

 

Men slutar ovan att funka så meddelar jag.

Kollade Wise. Är rimligt vid lägre summor. Avgiften stiger med beloppet. Funkar ju till vardags men inte till husbygge/renovering/sjuk buffel mm

Link to comment
Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev Chomphoo:

Kollade Wise. Är rimligt vid lägre summor. Avgiften stiger med beloppet. Funkar ju till vardags men inte till husbygge/renovering/sjuk buffel mm

Allt hänger väl på vad man menar är "lägre summor". Har själv skickat några hundra tusen baht, och iom att kursen hos Wise är så pass bra blir skillnaden i kostnad minimal. Men ska man skicka miljoner kanske det är större skillnad (och då förstår jag om banken höjer på ögonbrynen). 

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev ReKa:

Vi brukar använda Western Union, snabbt och smärtfritt.

Har de som nödalternativ om det är brådis. Men de ger riktigt dålig kurs, så kan jag så använder jag andra alternativ.

Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev frogfish:

Använder Wise (tidigare Transferwise) flera ggr i veckan. Det funkar fortfarande utmärkt. Anger bara i appen att det går till familjen.

Använder även Handelsbanken nån gång, hittills utan problem.

 

Men slutar ovan att funka så meddelar jag.

 

Edit: Sen skickar jag ju iofs till mig själv i Bangkok Bank, och sen vidare i Thailand. Vet inte om det kan ha nån betydelse.

Jag skickar till damen samt dottern inga problem, dottern får pling i mobilen när pengarna kommer in på kontot

Link to comment
Dela på andra sajter

6 hours ago, ReKa said:

Vi brukar använda Western Union, snabbt och smärtfritt.

Och apa-dyrt. 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skickar pengar från mitt Swedbank konto till mitt TMB  konto utan problem, sen kan jag skicka deg vidare i Thailand därifrån. Nu har jag dock aldrig skickat mer än 10 papp och det går mellan mina egna konton, hade kanske varit annorlunda ifall jag skickar till någon annan?

 

Men hyran skickar jag ju visserligen stående från mitt Swedbank konto till min landlady i Bangkok med ett konto i kasikorn bank, drygt 2000 sek i månaden och det har de aldrig undrat över?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag använder woldremit och det har blivit några kronor då vi bygger ett litet hus till dottern och svärmor.

Hur står sig dom sig i avgifter (29kr) och valutapåslag sig mot andra ??

Link to comment
Dela på andra sajter

53 minuter sedan, skrev Nicholas:

Och apa-dyrt. 

 

Är det? Ärligt talat har jag noll koll på avgiften.

Det är hustrun  brukar föra över kosing till familjen, men inte värt jag nämner att det är en dyr tjänst, har ingen lust att söka alternativ 🤐

Link to comment
Dela på andra sajter

9 timmar sedan, skrev Nicholas:

Och apa-dyrt. 

 

Jämför man Wise och 10 000 sek bankkonto till bankkonto så blir det 37 210,70 thb för WU mot 

37 318,54 thb för Wise. Skillnaden är 107,84 thb till fördel för Wise.

 

Med WU kan du däremot få kontant uttag och då får du 36 551,27 thb  vilket gör 767,27.

Kontant alternativet finns dock ej med Wise . 

 

Personligen kan jag inte tycka att skillnaderna gör WU "apa-dyrt".

Sen finns det ju andra men Wise anses ju som ok prismässigt så jag tog dom.

 

Hobbe 

Bygg en mur runt Stockholm så får ni se vilken sida som har mest klösmärken / Ronny Eriksson

Link to comment
Dela på andra sajter

30 minuter sedan, skrev hobbe:

Jämför man Wise och 10 000 sek bankkonto till bankkonto så blir det 37 210,70 thb för WU mot 

37 318,54 thb för Wise. Skillnaden är 107,84 thb till fördel för Wise.

 

Med WU kan du däremot få kontant uttag och då får du 36 551,27 thb  vilket gör 767,27.

Kontant alternativet finns dock ej med Wise . 

 

Personligen kan jag inte tycka att skillnaderna gör WU "apa-dyrt".

Sen finns det ju andra men Wise anses ju som ok prismässigt så jag tog dom.

 

Hobbe 

Skickar jag med Swedbank nu får jag 37403 minus 200 som Bangkok bank snor.

Dessutom en avgift på 50 spänn till Swedbank 

Skulle jag skicka större summor så är det här nog bästa alternativet. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Captain Morgan
On 6/9/2021 at 6:03 PM, Chomphoo said:

Tyvärr inte. Och det finns mer från Länsförsäkringar. Här om dagen var man tvungen att fylla i en "Kundkännedom". Utan den så kunde jag inte komma in på mina konton. Och igår skulle jag in med sambons konto och samma enkät. Bara det att hennes svar, vad jag än kryssar i duger inte. Blir bara ombedd att fylla i igen. Detta pga "Penningtvättslagen". Men nu blir det ett bankbesök. Det är långt ifrån första gången Länsförsäkringar strular. Dom blocka all min internetbank i 2v när jag var nere i Thailand och jag kunde inte komma in alls. Försklaringen ? "Vet inte varför".

Förmodligen är det nog så att banken är sena med KYC (Know Your Customer).
Globalt verkar detta numera vara standard om du ska öppna bankkonto, tradingkonto eller kryptokonto.
Har råkat ut för det flera gånger i andra länder än Sverige.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...