Jump to content
IGNORERAD

4-hjulig el-moppe


born41

Recommended Posts

En el-driven 4-hjulig moppe kan nu köpas för 22 - 30 000 thb.

Är det någon som vet vad årspremien för en försäkring  är?

Hur långt kan man köra på en laddning? Antalet ampertimmar och batterispänning?Vilken maxhastighet kommer man upp i?

Behövs det någon form av körkort? Årlig besiktning?

 

I Korat finns Meng Motor Bike, tel 061-0191353 och 094-5404664. Dom kan inte prata engelska .

 

Born41

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad
1 timme sedan, skrev born41:

En el-driven 4-hjulig moppe kan nu köpas för 22 - 30 000 thb.

Är det någon som vet vad årspremien för en försäkring  är?

Hur långt kan man köra på en laddning? Antalet ampertimmar och batterispänning?Vilken maxhastighet kommer man upp i?

Behövs det någon form av körkort? Årlig besiktning?

 

I Korat finns Meng Motor Bike, tel 0061-0191353 och 094-5404664. Dom kan inte prata engelska .

 

Born41

 

Tycker det verkar som att Meng finns även i BKK. De kanske är bättre på engelska?

Finns bilder på både 3 och 4 hjuliga varianter.

Kanske @stjp8729 har bra koll på området?

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

8 hours ago, born41 said:

En el-driven 4-hjulig moppe kan nu köpas för 22 - 30 000 thb.

Är det någon som vet vad årspremien för en försäkring  är?

Hur långt kan man köra på en laddning? Antalet ampertimmar och batterispänning?Vilken maxhastighet kommer man upp i?

Behövs det någon form av körkort? Årlig besiktning?

 

I Korat finns Meng Motor Bike, tel 061-0191353 och 094-5404664. Dom kan inte prata engelska .

 

Born41

 

Vet ju inte om samma regler gäller för el-drift men en vanlig 4-hjulig moppe går inte att registrera i Thailand. Går ej heller att försäkra!!

Link to comment
Dela på andra sajter

lasseiudon

Deras 4-hjuling var väl bland det fulaste jag sett, en rullstol är snyggare. Alla dom här fordonen säljs typ överallt i stora varuhus och på internet och man behöver inte åka till Korat för att hitta något. Vad jag fattar kan dom inte registreras och därmed inte heller försäkras och därmed får dom inte heller framföras på allmän väg men vem bryr sig, TIT. Jag har försökt kolla på trehjulingar och tycker nog att alla dom billiga verkar ha dåliga prestanda, fart 25-30 km/tim och en räkkvid på kanske bara drygt 30 km!

 

Känner man sig obekväm på MC och behöver flera hjul skulle jag satsa på en ATV med riktig motor fast då får man kanske satsa dubbla pengen.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev lasseiudon:

 

 

Känner man sig obekväm på MC och behöver flera hjul skulle jag satsa på en ATV med riktig motor fast då får man kanske satsa dubbla pengen.

 

Vet du vad skatt och försäkring på en ATV kostar?

Ett annat alternativ är att sätta en sidovagn på en vanlig moped, vet dock inte om det är lagligt eller om försäkringen inte gäller då det blir ett ombyggt fordon.

 

Born41

Link to comment
Dela på andra sajter

3 och 4 hjuliga mc, det sämsta av 2 världar.

 

lika utsatt som en mc och lika osmidig som en bil.

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev Nicholas:

3 och 4 hjuliga mc, det sämsta av 2 världar.

 

lika utsatt som en mc och lika osmidig som en bil.

 

 

Bra med stödhjul när man är rund under fötterna och frugan ska försöka baxa hem hennes kära man.

Link to comment
Dela på andra sajter

7 timmar sedan, skrev Nicholas:

3 och 4 hjuliga mc, det sämsta av 2 världar.

 

lika utsatt som en mc och lika osmidig som en bil.

 

 

Av ditt uttalande att dömma så är du elitgymnast. 3 och 4-hjuliga moppar är för dom som i nyktert tillstånd har svårt med balansen eller vill ha ett litet lastflak. Du som västerlänning har säkert råd med en ATV, men för många Thailändare är det en alldeles för stor utgift.

 

Born41

Link to comment
Dela på andra sajter

1 hour ago, born41 said:

Av ditt uttalande att dömma så är du elitgymnast. 3 och 4-hjuliga moppar är för dom som i nyktert tillstånd har svårt med balansen eller vill ha ett litet lastflak. Du som västerlänning har säkert råd med en ATV, men för många Thailändare är det en alldeles för stor utgift.

 

Born41

Jag har råd med en bil, så jag slipper även ATW. 

 

Jag har även moppe i Thailand, men pga säkerhetsskäl använder jag den sparsamt. 

Den har inte heller någon AC. 

 

För thailändare med liten budget och dålig balans finns moppar med 3:de hjul påmeckat. 

 

En rullande dödsfälla. 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

lasseiudon
17 timmar sedan, skrev born41:

Vet du vad skatt och försäkring på en ATV kostar?

Ett annat alternativ är att sätta en sidovagn på en vanlig moped, vet dock inte om det är lagligt eller om försäkringen inte gäller då det blir ett ombyggt fordon.

 

Born41

Samma gäller för ATV att dom inte kan reggas eller försäkras utom de som klassas som specialfordon (typ för brandbekämpning) men då hamnar du i en helt annan prisklass. Men som sagt TIT, vem bryr sig. Här i Udon Thani har vi en svensk som har en tuff ATV sedan många år och han har berättat att han blivit stoppad av polisen flera gånger och dom har alla uttryckt beröm för hans ATV och aldrig ifrågasatt varför han kör omkring på gatorna med ett olagligt fordon.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Man kan tydligen inte försäkra en el-moped med 4 hjul.

För att ha något skydd, om man råkar illa ut med moppen, och vill ha en olyksfallsförsäkring i Thailand hur mycket är då årspremien?

Min vän frågade i Thailand och fick till svar 15 000 Thb fören kombinerad sjuk o olycksfall.

Går det att teckna enbart en olycksfall?

 

Born41

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev born41:

Man kan tydligen inte försäkra en el-moped med 4 hjul.

För att ha något skydd, om man råkar illa ut med moppen, och vill ha en olyksfallsförsäkring i Thailand hur mycket är då årspremien?

Min vän frågade i Thailand och fick till svar 15 000 Thb fören kombinerad sjuk o olycksfall.

Går det att teckna enbart en olycksfall?

 

Born41

Det går alldeles utmärkt att teckna en separat olycksfallförsäkring och det borde alla ha som bor i Thailand ha. 
Typ alla försäkringsbolag och banker erbjuder denna försäkring som kostar ett antal tusen baht/år främst beroende på ålder. Var noga med att kolla att den även täcker olyckor i trafiken, jag tror att Bangkok Bank INTE gör det men däremot Kasikorn Bank gör det

Link to comment
Dela på andra sajter

On 6/19/2021 at 5:09 AM, lasseiudon said:

Det går alldeles utmärkt att teckna en separat olycksfallförsäkring och det borde alla ha som bor i Thailand ha. 
Typ alla försäkringsbolag och banker erbjuder denna försäkring som kostar ett antal tusen baht/år främst beroende på ålder. Var noga med att kolla att den även täcker olyckor i trafiken, jag tror att Bangkok Bank INTE gör det men däremot Kasikorn Bank gör det

Ungefär som att tro att man kan köra ofärsäkrad bil i Sverige bara man har försäkrat hunden. 

 

Snömos i toppklass. 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...