Jump to content
IGNORERAD

Thailand - vill jag bo här?


Esspe

Recommended Posts

https://www.bangkokpost.com/business/2124235/state-mulls-id-linkages-for-social-media

 

Dom tar ett allt fastare grepp om sin befolkning och personliga rättigheter existerar väl egentligen inte här. Personlig frihet gör det definitivt inte. Nu är jag så pass till åren kommen (gammal är inget trevligt ord ;)) så att flytta till något annat land kanske inte är aktuellt. Man har ju genom åren skaffat sig lite rötter här men hade  jag varit yngre hade jag tagit mig en ordentlig funderare på nåt annat land. Nu älskar jag ju Asien (iaf Sydostasien) men dom andra alternativen här har ju samma typ av statsskick eller ännu värre. Sverige är inte aktuellt mer än ev för kortare sommarbesök men känslan här är inte lika bra längre. Kanske ska man bara slå dövörat till och glida med strömmen, landet Thailand och folket här tycker jag ju fortfarande är väldigt trevligt.

 

 

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså ett typ Bank-ID för att logga in på fb.... Dream on

 

Den mesta fake news kommer ju från "makten" här i landet. Det ljugs som fan. 

 

Kulturen med social rang, "loosing face", korruption och kungavördnaden gör att folk är relativt lätta att styra. 

 

Men som sagt, befordran köps, kompetensen är underordnad. 

 

Håller dock med om att man inte ska vara anonym på sociala medier. 

Men förstår de som måste, då det inte finns nån "freedom of speech" här. 

 

Håller med att folk här är underbara. Trevligt och lätt att bo och leva här. 

 

/hakancnx

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller med om vad som sägs i de två föregående inläggen.

Jag har bott i Thailand de 18 senaste åren och här kommer jag att dö, om jag själv får välja.

 

Sverige besöker jag I nödfall och senaste besöket var för 11 år sedan då min mor dog.

Den utbredda och öppna korruptionen I Thailand underlättar livet för oss faranger.

Länge leve korruptionen I Thailand.😀

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 månader senare...

Another day in paradise.....

https://thethaiger.com/hot-news/crime/british-man-stuck-in-Thailand-facing-jail-for-defending-himself

 

Att thaiare är fega idi*ter som slåss i flock är väl allmänt känt. Men att staten sen går in i rond 2 och fortsätter är ju för jävligt.

Skulle inte förvåna mig om packet är "polischefens" son, och då måste det räddas ansikte och trycka dit farangen.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev frogfish:

Another day in paradise.....

https://thethaiger.com/hot-news/crime/british-man-stuck-in-Thailand-facing-jail-for-defending-himself

 

Att thaiare är fega idi*ter som slåss i flock är väl allmänt känt. Men att staten sen går in i rond 2 och fortsätter är ju för jävligt.

Skulle inte förvåna mig om packet är "polischefens" son, och då måste det räddas ansikte och trycka dit farangen.

Jag vet naturligtvis inte vad som hänt men oftast så ligger det mer bakom än man får reda på. Var tog t.ex. hans "friends" vägen? Han ser ju inte heller ut som en som skulle backa en fight.

 

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev Esspe:

Jag vet naturligtvis inte vad som hänt men oftast så ligger det mer bakom än man får reda på. Var tog t.ex. hans "friends" vägen? Han ser ju inte heller ut som en som skulle backa en fight.

 

Jo, han får ju troligtvis skylla sig själv....

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev frogfish:

Another day in paradise.....

https://thethaiger.com/hot-news/crime/british-man-stuck-in-Thailand-facing-jail-for-defending-himself

 

Att thaiare är fega idi*ter som slåss i flock är väl allmänt känt. Men att staten sen går in i rond 2 och fortsätter är ju för jävligt.

Skulle inte förvåna mig om packet är "polischefens" son, och då måste det räddas ansikte och trycka dit farangen.

Som sagt, det ligger nog mer bakom. Inträffade tydligen juni 2019, för mer än två år sen. En fund raiser startades naturligtvis på FB och fick ihop 44k THB men MOTS hade ju redan lovat att täcka det.

 

The Chiang Mai Tourist Help Center and officials from the Ministry of Tourism and Sports (MOTS) have also visited Luke and Saifon at the hospital. Furthermore, if the case is within the criteria, the MOTS will be taking care of the hospital fees not exceeding 500,000 THB and if Luke already has insurance they will be taking care of excess fees.

 

https://thairesidents.com/local/british-man-beat-3-bar-staff-pai-mae-hong-son/

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev frogfish:

Jo, han får ju troligtvis skylla sig själv....

Möjligt att han är skyldig själv med men det kan ju också vara som du säger att polismästarens son är inblandad. Dom fick ju tag i dom 3 och det skulle vara intressant att veta hur det gick för dom.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev Esspe:

Som sagt, det ligger nog mer bakom. Inträffade tydligen juni 2019, för mer än två år sen. En fund raiser startades naturligtvis på FB och fick ihop 44k THB men MOTS hade ju redan lovat att täcka det.

 

The Chiang Mai Tourist Help Center and officials from the Ministry of Tourism and Sports (MOTS) have also visited Luke and Saifon at the hospital. Furthermore, if the case is within the criteria, the MOTS will be taking care of the hospital fees not exceeding 500,000 THB and if Luke already has insurance they will be taking care of excess fees.

 

https://thairesidents.com/local/british-man-beat-3-bar-staff-pai-mae-hong-son/

Utgick från infon i artikeln.

 

Sen fokuserade jag inte så mkt på kostnaden, jag tyckte det var värre med hanteringen runtomkring med att låsa in honom etc.

Kollade lite på BBC-grejen, tyckte det sög lite. Men det kanske är det man får förvänta sig i Thailand.

My bad, jag är bara inte van vid sånt. Jag blev ju förbannad när nån försökte sno min hoj framför ögonen på mig i helgen. Men det fick jag ju lära mig av vänstergardet att det inte var nåt att uppröra sig över, och att det nog var Reinfeldts fel. Men det var nog mitt fel oxå, jag hade ju ett dåligt lås enligt tjuven....

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev frogfish:

Utgick från infon i artikeln.

 

Sen fokuserade jag inte så mkt på kostnaden, jag tyckte det var värre med hanteringen runtomkring med att låsa in honom etc.

Kollade lite på BBC-grejen, tyckte det sög lite. Men det kanske är det man får förvänta sig i Thailand. My bad, jag är bara inte van vid sånt.

Engelsk media ska man nog ta med en mycket stor nypa salt när det gäller deras landsmän. Brukar vara ännu mer snyftreportage än AB.

 

Jag säger inte att du har fel men jag skulle tro att det ligger lite hundar begravna här.

 

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Esspe:

Engelsk media ska man nog ta med en mycket stor nypa salt när det gäller deras landsmän. Brukar vara ännu mer snyftreportage än AB.

 

Jag säger inte att du har fel men jag skulle tro att det ligger lite hundar begravna här.

 

Det är möjligt att alla ljuger i artiklar och TV, men det vore väl åtminstone lite klädsamt om du backade upp det på nåt sätt isf.

 

Men nu skiter jag i detta, tyckte bara att det var tråkigt. Jag tänker inte försvara nåt jag inte har med att göra. Anser du att de ljuger så anser du det.

 

Och "Jag säger inte att du har fel ", det är inte jag som skrivit artiklarna.

 

Nog om detta (från mig).

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...