Jump to content
IGNORERAD

Bankkonto med tillhörande BankID stängt


Surin P3

Recommended Posts

Oregistrerad
5 hours ago, Tallviking said:

Nej. Det är de oetiska beteendet deras kunder har som har lett till de lagar vi har idag. Hade inte kunderna begått ekonomiska brott fanns det väl ingen anledning att hårt reglera det kunderna får eller inte får göra med sina transaktioner ?

 

Reglerna härstammar främst från FN:s konvention mot penningtvätt och ekonomiskt stöd till terrorism som i sin tur påverkar EU:s regler om samma sak som i sin tur påverkar svenska lagar som Finansinspektioner är satt att kolla efterlevnaden på

 

Svenska staten sitter inte och hittar på egna regler utom i väldigt få undantag och alltid så dom harmonierar med bl.a EU:s regler

Bullshit att skylla på den lilla människan. Politiker och banker gör aldrig fel.

Man är tvungen på att hitta på något för att kunna ta bort kontanterna och därmed få full kontroll och kunna låna ut ännu mera pengar. Dessutom har vi riktiga problem som politikerna totalt skiter i.

Sedan kan man alltid skylla på EU, FN, mänskliga rättigheter.

Blev det bra med EU.

Det blev helt åt helvete!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 209
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Tallviking

    36

  • Surin P3

    22

  • HuaHindinnge

    21

  • spooncreek

    9

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Tallviking
9 minuter sedan, skrev Mr atm:

Bullshit att skylla på den lilla människan. Politiker och banker gör aldrig fel.

Man är tvungen på att hitta på något för att kunna ta bort kontanterna och därmed få full kontroll och kunna låna ut ännu mera pengar. Dessutom har vi riktiga problem som politikerna totalt skiter i.

Sedan kan man alltid skylla på EU, FN, mänskliga rättigheter.

Blev det bra med EU.

Det blev helt åt helvete!!!

Du verkar fullständigt ha fastnat i konspirationsteorivolten.....

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad
5 minutes ago, Tallviking said:

Du verkar fullständigt ha fastnat i konspirationsteorivolten.....

 

Man skulle nästan kunna tro att du är hjärntvättad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking
3 minuter sedan, skrev Mr atm:

 

Man skulle nästan kunna tro att du är hjärntvättad.

Tvärt om eftersom jag jobbat med dom här frågarna både i mitt förra jobb och i mitt nuvarande jobb.

 

Vad har du för kunskaper och erfarenheter som du bygger dina vilda fantasier och konspirationsteorier på ?

Ändrades av Tallviking

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad
3 minutes ago, Tallviking said:

Tvärt om eftersom jag jobbat med dom här frågarna både i mitt förra jobb och i mitt nuvarande jobb.

 

Vad har du för kunskaper och erfarenheter som du bygger dina vilda fantasier och konspirationsteorier på ?

Det tror jag säkert att du har gjort. För det finns väl inget som du inte har jobbat med. Men ändå noll koll ibland. Speciellt om du inte hittar rätt på Google.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking
3 minuter sedan, skrev Mr atm:

Det tror jag säkert att du har gjort. För det finns väl inget som du inte har jobbat med. Men ändå noll koll ibland. Speciellt om du inte hittar rätt på Google.

Så vad kan du om personnummerhantering och skatteverkets olika IT-system på djupet ?

 

Eller systemen banker jobbar med för att spåra och hantera penningtvätt ?

Ändrades av Tallviking

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev HuaHindinnge:

Bankerna kan inte agera på annat sätt än de gör utan att bryta mot lagen.

Jo de kan exempelvis ta bort amorteringskravet o skapa en finans kris

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Tallviking:

Tvärt om eftersom jag jobbat med dom här frågarna både i mitt förra jobb och i mitt nuvarande jobb.

r kan det komma sig

Vad har du för kunskaper och erfarenheter som du bygger dina vilda fantasier och konspirationsteorier på ?

Det har inte gått så bra i varken ditt förra, eller nuvarande jobb, eller hur?

 

Hur kommer det sig att många länder klarar sig helt utan personnummer?

I t.ex. Tyskland är det enligt lag förbjudet att identifiera personer med ett nummer.

Det finns inga personnummer, utan personer identifieras via namn, födelsedatum och födelseort. Tyska sekretess- och dataskyddslagen ser till varje persons rätt till dataskydd.

 

Måste vara en skitsak att lösa ev. problem. Men vill man inte, så går det ju inte.

mvh

biker

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking
9 timmar sedan, skrev biker:

Det har inte gått så bra i varken ditt förra, eller nuvarande jobb, eller hur?

 

Hur kommer det sig att många länder klarar sig helt utan personnummer?

I t.ex. Tyskland är det enligt lag förbjudet att identifiera personer med ett nummer.

Det finns inga personnummer, utan personer identifieras via namn, födelsedatum och födelseort. Tyska sekretess- och dataskyddslagen ser till varje persons rätt till dataskydd.

 

Måste vara en skitsak att lösa ev. problem. Men vill man inte, så går det ju inte.

mvh

biker

Det stämmer att Sveriges hårda linje med personnummer för att allt ska funka är ett problem som kritiseras hårt i övriga EU och flera länder anser till och med att Sverige bryter mot EU:s regler genom detta.

 

Det är vi som jobbar med dessa frågor och tar emot de klagomål andra EU-medborgare lämnar in när de får problem att jobba eller vistas i Sverige p.g.a avsaknat personnummer. Tyvärr är det inte vi som beslutar om detta utan de delarna hanteras av dels andra departement men främst andra delar av regeringen dit vår myndighet inte hör under så det går väldigt trögt. Sverige var väldigt tidiga med sina personnummer så alla it-system som byggts upp bygger på personnummer i botten så skall man ändra det blir det till att "börja från början" vilket är extremt dyrt och väldigt komplicerat.

Ett projekt som drivs av EU-kommissionen som heter EIDAS jobbar med att e-legitimationer från andra EU-länder skall fungera i svenska system som Bank-ID och detta projekt börjar nu fungera i vissa pilotdelar så det finns hopp om bättring i alla fall men det löser inte grundproblemet. Typexempel är ID06-kravet och problemet med avsaknad av svenskt personnummer.

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

38 minuter sedan, skrev Tallviking:

Typexempel är ID06-kravet och problemet med avsaknad av svenskt personnummer

Fast det går alldeles utmärkt att få ID06 även utan svenskt personnummer.

 

Ett problem idag med ID06 är att personer med svenskt personnummer, som bor utanför EU inte kan ansöka om ID06 på hemsidan som är brukligt.

Men i princip vem som helst som inte har svenskt personnummer, kan få det. Oavsett var de bor.

Här snackar vi byråkrati på hög nivå.

 

Nä, min erfarenhet av byråkrater är att de inte har den minsta aning om hur någonting fungerar i verkligheten.

Samma gäller politiker.

 

--

 

Så, nu ska jag snart börja gnälla på bankerna igen.

Det var lite för mycket off topic där.

Ändrades av Surin P3
Link to comment
Dela på andra sajter

On 5/27/2021 at 5:58 PM, HuaHindinnge said:

Bankerna följer bara de lagar och regler som finns och som kom till för att minska fifflet i bankvärlden. 

Om du tror på det så tycker jag synd om dig. 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev Tallviking:

Det stämmer att Sveriges hårda linje med personnummer för att allt ska funka är ett problem som kritiseras hårt i övriga EU och flera länder anser till och med att Sverige bryter mot EU:s regler genom detta.

 

Det är vi som jobbar med dessa frågor och tar emot de klagomål andra EU-medborgare lämnar in när de får problem att jobba eller vistas i Sverige p.g.a avsaknat personnummer. Tyvärr är det inte vi som beslutar om detta utan de delarna hanteras av dels andra departement men främst andra delar av regeringen dit vår myndighet inte hör under så det går väldigt trögt. Sverige var väldigt tidiga med sina personnummer så alla it-system som byggts upp bygger på personnummer i botten så skall man ändra det blir det till att "börja från början" vilket är extremt dyrt och väldigt komplicerat.

Ett projekt som drivs av EU-kommissionen som heter EIDAS jobbar med att e-legitimationer från andra EU-länder skall fungera i svenska system som Bank-ID och detta projekt börjar nu fungera i vissa pilotdelar så det finns hopp om bättring i alla fall men det löser inte grundproblemet. Typexempel är ID06-kravet och problemet med avsaknad av svenskt personnummer.

Finland kör ju samma system med personnummer som Sverige. 

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är väl uppenbart att det bara handlar om statistik för att tvätta bankens affärer!
Swedbank har stängt mina konton vid TVÅ tillfällen!

 

1:a gången hade jag ovanligt många transaktioner med Swish, de ville att jag skulle redogöra för tre inkommande transaktioner på det totala värdet av 750:- sek!!!

Anledningen till de inkommande transaktionerna var att jag dealade blåbär på torgets marknad, något som förstås verkar mycket misstänkt och bör kontrolleras.

Det totala beloppet var ju den sommaren runt 10 000:- så det är klart att banken blir misstänksam om det kan vara terrorverksamhet jag håller på med.

 

2:a gången hade jag inte svarat på deras kundundersökning enkät. Anledning till detta var att Swedbank de senaste fyra åren försökt att skapa en ny e-tjänst för deras bankärenden. Den enda som fungerade skapligt för mig var den gamla sidan, så jag fortsatte att använda den för mina tjänster. När jag kontaktade kontorschefen angående att mitt kont var stängt sa hon att jag inte svarat på någon av de tre meddelandena de skicka mig, Jag fick ett möte omgående med en av deras anställda. Vi gick igenom alla punkter och de öppnade upp mitt konto igen. Då visade det sig att det var en bugg i systemet och Swedbanks meddelande om kunduppgifter inte visades i den gamla versionen.

 

När jag gick ut stötte jag ihop med kontorschefen och då upplyste jag henne om buggen. Inte ord om ursäkt, hon konstaterade bara att "det där har ni säker klarat ut", sen vände hon mig ryggen. Då vände jag Swedbank ryggen och bestämde mig för att lämna dem så fort som möjligt!

Under min lilla intervju ställde jag frågor som jag kallade "Bankkännedom" om Swedbanks penningtvätt affärer i öststaterna, och deras VD Birgette Bonneson som just visats på uppdrag granskning. Vågar man ha konto hos er när det kanske väntar kraftiga skadestånd och böter för Swedbank? Jag fick inga svar på någon av mina frågor!

 

Det är väl ändå uppenbart för den mest naiva styrelseledamot eller aktieägare att om man tjänar mest pengar på några få miljoner fattiga  Ester, Letter och Litauer så är det något väldigt Fishy som pågår.

 

Då kan det vara bra om man kollar min Swish för 750:- så kan man ju släppa igenom Alexander den store med 750 milj €, då har man ju ändå kontrollerat 50% av affärerna och allt ser prima ut på rapporten till Finansinspektionen. Bara att rätta till slipsen, inkassera bonusen och kila vidare till nästa kund! Swedbank och finansinspektionen verkar ju sitta i samma bastu och klia varandra på ryggen.

Att en vardagsrepporter på SVT har skarpare finanskunnskap än Finansinspektionens tjänstemän talar väl sitt tydliga språk?

 

Att sedan den nya styrelsen i Swedbank väljer att låta förre VD Birgette Bonneson gå fri är väl också ett tecken på att man är livrädd för vad hon skulle berätta vid ett framtida förhör.

 

WAXO

Link to comment
Dela på andra sajter

När man stoppar in Nivea för att göra damage control så är det bara en fråga jag har. 

 

Vilken del av maffian var mest nervös och behövde mest skydd?

Banken eller dom som tvättade i banken? 

 

Självklart dom som tvättade.

 

Lite avstängda konton för Svenne och alternativ media tar pluspoäng.

 

En teater uppsatt av maffian. 

 

Ändrades av Nicholas
Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev WAXO:

Det är väl uppenbart att det bara handlar om statistik för att tvätta bankens affärer!
Swedbank har stängt mina konton vid TVÅ tillfällen!

 

1:a gången hade jag ovanligt många transaktioner med Swish, de ville att jag skulle redogöra för tre inkommande transaktioner på det totala värdet av 750:- sek!!!

Anledningen till de inkommande transaktionerna var att jag dealade blåbär på torgets marknad, något som förstås verkar mycket misstänkt och bör kontrolleras.

Det totala beloppet var ju den sommaren runt 10 000:- så det är klart att banken blir misstänksam om det kan vara terrorverksamhet jag håller på med.

 

2:a gången hade jag inte svarat på deras kundundersökning enkät. Anledning till detta var att Swedbank de senaste fyra åren försökt att skapa en ny e-tjänst för deras bankärenden. Den enda som fungerade skapligt för mig var den gamla sidan, så jag fortsatte att använda den för mina tjänster. När jag kontaktade kontorschefen angående att mitt kont var stängt sa hon att jag inte svarat på någon av de tre meddelandena de skicka mig, Jag fick ett möte omgående med en av deras anställda. Vi gick igenom alla punkter och de öppnade upp mitt konto igen. Då visade det sig att det var en bugg i systemet och Swedbanks meddelande om kunduppgifter inte visades i den gamla versionen.

 

När jag gick ut stötte jag ihop med kontorschefen och då upplyste jag henne om buggen. Inte ord om ursäkt, hon konstaterade bara att "det där har ni säker klarat ut", sen vände hon mig ryggen. Då vände jag Swedbank ryggen och bestämde mig för att lämna dem så fort som möjligt!

Under min lilla intervju ställde jag frågor som jag kallade "Bankkännedom" om Swedbanks penningtvätt affärer i öststaterna, och deras VD Birgette Bonneson som just visats på uppdrag granskning. Vågar man ha konto hos er när det kanske väntar kraftiga skadestånd och böter för Swedbank? Jag fick inga svar på någon av mina frågor!

 

Det är väl ändå uppenbart för den mest naiva styrelseledamot eller aktieägare att om man tjänar mest pengar på några få miljoner fattiga  Ester, Letter och Litauer så är det något väldigt Fishy som pågår.

 

Då kan det vara bra om man kollar min Swish för 750:- så kan man ju släppa igenom Alexander den store med 750 milj €, då har man ju ändå kontrollerat 50% av affärerna och allt ser prima ut på rapporten till Finansinspektionen. Bara att rätta till slipsen, inkassera bonusen och kila vidare till nästa kund! Swedbank och finansinspektionen verkar ju sitta i samma bastu och klia varandra på ryggen.

Att en vardagsrepporter på SVT har skarpare finanskunnskap än Finansinspektionens tjänstemän talar väl sitt tydliga språk?

 

Att sedan den nya styrelsen i Swedbank väljer att låta förre VD Birgette Bonneson gå fri är väl också ett tecken på att man är livrädd för vad hon skulle berätta vid ett framtida förhör.

 

WAXO

Ester Letter osv var fattiga för ca 30 år sedan, det har hänt en jäkla massa hos dom på dessa 30 år.

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

21 hours ago, Tallviking said:

Ja ditt personnummer försvinner inte men det "inaktiveras" i de publika delarna av skatteverkets folkbokföring och du klassas som "utflyttad" och "adress okänd"

 

Så när alla de som prenumererar på data från skatteverkets folkbokföringsregister som t.ex Banker, posten, reklamföretag etc etc får sina registerutdrag finns du inte längre med i det listor de prenumererar på.

 

Det är detta som skapar problem i bankernas IT-system och orsakar att du inte kan förnya mobilt bank-id etc utan att de hanterar dig manuellt utanför de automatiska systemen och detta kostar dem en massa pengar som gör att du som kund blir en "belastning" och inte någon de tjänar pengar på. Och vilka vinstdrivande företag tro du vill ha sådana kunder ?

Bank-id är inget jag haft problem med sedan jag skrev ut mig 2008. 

 

Att bara skylla på att bankernas kunder gör fel stämmer ju inte, symbios där båda sidor tjänar stora pengar är självklart orsaken till att lagar och regler behöver stärkas. Hade bankerna varit oskyldiga så hade de knappast fått stora böter eller hur.

En, av många, jätteskandaler är t.ex. HSBC som tvättade pengar åt mexikanska drogkarteller. De har t.o.m. erkänt brottet, för att tjäna pengar. Tveksamt om de fortfarande är "rena" dock. Vilken svensk bank har inte medvetet tvättat pengar för att tjäna pengar? 

https://www.buzzfeednews.com/article/anthonycormier/hsbc-money-laundering-drug-cartels

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

17 minuter sedan, skrev audirs2:

Ester Letter osv var fattiga för ca 30 år sedan, det har hänt en jäkla massa hos dom på dessa 30 år.

Alldeles riktigt, men att 6milj balter skall generera högst vinst i Swedbanks bokslut? - FISHY!!

 

WAXO

 

Link to comment
Dela på andra sajter

5 hours ago, SatanG said:

Bank-id är inget jag haft problem med sedan jag skrev ut mig 2008. 

 

Att bara skylla på att bankernas kunder gör fel stämmer ju inte, symbios där båda sidor tjänar stora pengar är självklart orsaken till att lagar och regler behöver stärkas. Hade bankerna varit oskyldiga så hade de knappast fått stora böter eller hur.

En, av många, jätteskandaler är t.ex. HSBC som tvättade pengar åt mexikanska drogkarteller. De har t.o.m. erkänt brottet, för att tjäna pengar. Tveksamt om de fortfarande är "rena" dock. Vilken svensk bank har inte medvetet tvättat pengar för att tjäna pengar? 

https://www.buzzfeednews.com/article/anthonycormier/hsbc-money-laundering-drug-cartels

 

/ SatanG

Kom ihåg att finansinspektionen inte hade något att invända emot Swedbank etc. 

Det var som vanligt usa som ställde krav så att man pliktskyldigt startade en teater med sken-åtgärder. 

 

HSBC betalade kaffepengar i böter. 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad
22 hours ago, WAXO said:

Alldeles riktigt, men att 6milj balter skall generera högst vinst i Swedbanks bokslut? - FISHY!!

 

WAXO

 

Sedan har väl inte Swedbank 6 miljoner kunder i baltländerna.

 

Jag har fått en massa förfrågningar från mina nordeabanker i Sverige och Finland varifrån mina pengar

har kommit och gått. Dom vill ha underlag på allt möjligt. 

Ok skrev jag.

Ni har bla. fört över mina pengar från mitt Nordeakonto i Sverige till Finland.

Då behöver jag underlag på att ni har fört över pengar till mitt Nordeakonto. Så att jag kan visa att ni har fört över pengar 

till Nordea. Så att ni kan vara övertygade om att det med säkerhet inte är penningtvätt eller finansiering av terrorister.

Vilket jag vet ni är eftersom Nordea har fått 50 miljoner i böter för det.

Jag är medskyldig eftersom jag är med och ser till att Nordea tjänar sina miljarder via mina inbetalningar till dom.

Nu är jag lite orolig för det gör ju mig kriminell också. 

 

Ändrades av Oregistrerad
Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking
1 timme sedan, skrev NiceBeaver:

Det här ligger väl några år bort men kan vara en lösning. Ett gemensamt Bank-id inom EU.

https://sverigesradio.se/artikel/bank-id-ska-fungera-i-hela-eu-forenklar-vara-liv

Det finns redan flera tillämpningar igång och är ett jätteprojekt som pågått ett antal år drivet av EU-kommissionen (EIDAS)

https://digital-strategy.ec.europa.eu/en/policies/eidas-regulation

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Jag sket i mitt konto på Swedbank.

Nu slipper jag allt privat krångel och byråkrati ifrån Sverige i alla fall.

 

Känns som en lättnad mer än ett hinder.

Link to comment
Dela på andra sajter

40 minuter sedan, skrev Surin P3:

Jag sket i mitt konto på Swedbank.

Nu slipper jag allt privat krångel och byråkrati ifrån Sverige i alla fall.

 

Känns som en lättnad mer än ett hinder.

Fick du inget svar på varför de stängde kontot?

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev JohanR:

Fick du inget svar på varför de stängde kontot?

Nja, fick en länk av dem med info om varför de kräver ytterligare bevis för vem man är, men där stod det ju bara om terrorism, pengatvätt och annat.

 

Dessa dokument skickades till dem i december och då godkändes de, men nu i mars krävdes samma dokument igen eftersom de tydligen glömt vem jag är på 3 månader.

Denna gång var jag lite sen med att skicka in dokumenten och kontot stängdes med mina pengar och BankID.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...