Jump to content
IGNORERAD

Bankkonto med tillhörande BankID stängt


Surin P3

Recommended Posts

Lite märkligt resonemang lite härvar i tråden. Anledningen till att vi fått dom lagar vi fått är ju pga bankernas oetiska beteende vid pengatransaktioner. Flera av storbankerna etablerade sig i öst pga att det fanns stora pengar att hämta efter Sovjets fall. Moral och etik spelade inte så stor roll, vinst och bonus desto mer.

 

Så bankerna har sig själva att skylla men agerar nu väldigt statiskt och stelbent vilket drabbar folk i allmänhet. Man borde kunna begära mera flexibilitet och logik. 

 

Dessutom såg staten en möjlighet att bättre kontrollera dina pengar och stifta lagar för detta. Kontanter är snart ett minne blott och då har man snart full koll på pengaflödet. 

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 209
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Tallviking

    36

  • Surin P3

    22

  • HuaHindinnge

    21

  • spooncreek

    9

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Tallviking
4 minuter sedan, skrev Esspe:

Lite märkligt resonemang lite härvar i tråden. Anledningen till att vi fått dom lagar vi fått är ju pga bankernas oetiska beteende vid pengatransaktioner. Flera av storbankerna etablerade sig i öst pga att det fanns stora pengar att hämta efter Sovjets fall. Moral och etik spelade inte så stor roll, vinst och bonus desto mer.

 

Så bankerna har sig själva att skylla men agerar nu väldigt statiskt och stelbent vilket drabbar folk i allmänhet. Man borde kunna begära mera flexibilitet och logik. 

 

Dessutom såg staten en möjlighet att bättre kontrollera dina pengar och stifta lagar för detta. Kontanter är snart ett minne blott och då har man snart full koll på pengaflödet. 

Nej. Det är de oetiska beteendet deras kunder har som har lett till de lagar vi har idag. Hade inte kunderna begått ekonomiska brott fanns det väl ingen anledning att hårt reglera det kunderna får eller inte får göra med sina transaktioner ?

 

Reglerna härstammar främst från FN:s konvention mot penningtvätt och ekonomiskt stöd till terrorism som i sin tur påverkar EU:s regler om samma sak som i sin tur påverkar svenska lagar som Finansinspektioner är satt att kolla efterlevnaden på

 

Svenska staten sitter inte och hittar på egna regler utom i väldigt få undantag och alltid så dom harmonierar med bl.a EU:s regler

Ändrades av Tallviking

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

HuaHindinnge
4 minuter sedan, skrev Esspe:

Lite märkligt resonemang lite härvar i tråden. Anledningen till att vi fått dom lagar vi fått är ju pga bankernas oetiska beteende vid pengatransaktioner. Flera av storbankerna etablerade sig i öst pga att det fanns stora pengar att hämta efter Sovjets fall. Moral och etik spelade inte så stor roll, vinst och bonus desto mer.

 

Så bankerna har sig själva att skylla men agerar nu väldigt statiskt och stelbent vilket drabbar folk i allmänhet. Man borde kunna begära mera flexibilitet och logik. 

 

Dessutom såg staten en möjlighet att bättre kontrollera dina pengar och stifta lagar för detta. Kontanter är snart ett minne blott och då har man snart full koll på pengaflödet. 

Nästan rätt. Bankerna har varit slarviga och inte följt lagarna, därför har lagarna blivit hårdare. Bankerna klagar inte särskilt mycket.

Bankerna kan inte göra något som bryter mot lagen så om du vill ha mera flexibilitet måste lagen ändras. 

 

Se även Tallens svar.

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev Tallviking:

Nej. Det är de oetiska beteendet deras kunder har som har lett till de lagar vi har idag. Hade inte kunderna begått ekonomiska brott fanns det väl ingen anledning att hårt reglera det kunderna får eller inte får göra med sina transaktioner ?

 

Reglerna härstammar främst från FN:s konvention mot penningtvätt och ekonomiskt stöd till terrorism som i sin tur påverkar EU:s regler om samma sak som i sin tur påverkar svenska lagar som Finansinspektioner är satt att kolla efterlevnaden på

 

Svenska staten sitter inte och hittar på egna regler utom i väldigt få undantag och alltid så dom harmonierar med bl.a EU:s regler

Dom accepterade gladeligen vilka kunder som helst. Var pengarna kom från sket dom fullkomligt i. Brott eller inte, helt oväsentligt. Här fanns pengar att tjäna och då får lite moraliskt tänkande inte plats i ledningen. 

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

HuaHindinnge
2 minuter sedan, skrev spooncreek:

Fast då finns det alltså inget lag eller myndighetskrav  som hindrar banken att skicka de exempel på e-post meddelanden jag nämnde? Vet du, vet du inte, eller slingrar du dig av någon oklar anledning? Frågan var tydlig, ditt svar är det inte.

Om du menar ett e-mail med avisering att du har ett dokument (post) i din av banken tillhandahållna digitala brevlåda så har olika banker olika lösningar på det. För att du ska få e-mail så måste du ange en e-adress till banken. 

Bankerna har olika lösningar. En del låter dig göra den inställningen själv. Andra kanske ber dig om adressen när du öppnar ditt engagemang. 

 

Jag säger ju att bankerna kan, och en del gör, avisera dig så då borde det vara lagligt. 

 

Det jag också säger är att bankerna gör det på olika sätt. En del banker låter sig läsa genom deras app.

Link to comment
Dela på andra sajter

HuaHindinnge
6 minuter sedan, skrev Esspe:

Dom accepterade gladeligen vilka kunder som helst. Var pengarna kom från sket dom fullkomligt i. Brott eller inte, helt oväsentligt. Här fanns pengar att tjäna och då får lite moraliskt tänkande inte plats i ledningen. 

Ja, och det var fel för de bröt mot lagen. Och då skärper politikerna lagen.

Link to comment
Dela på andra sajter

spooncreek
4 minutes ago, HuaHindinnge said:

Om du menar ett e-mail med avisering att du har ett dokument (post) i din av banken tillhandahållna digitala brevlåda så har olika banker olika lösningar på det. För att du ska få e-mail så måste du ange en e-adress till banken. 

Bankerna har olika lösningar. En del låter dig göra den inställningen själv. Andra kanske ber dig om adressen när du öppnar ditt engagemang. 

 

Jag säger ju att bankerna kan, och en del gör, avisera dig så då borde det vara lagligt. 

 

Det jag också säger är att bankerna gör det på olika sätt. En del banker låter sig läsa genom deras app.

Jag rörde ihop dina svar, ber om ursäkt för det.

 

Men, nu när du ändå svarade :-) , så verkar det jag skrev stämma även utifrån vad du hävdar.. Det finns inga lagar eller andra myndighetskrav som förhindrar bankerna att skicka e-post till sina kunder. Det är deras egna regler.

 

Ändrades av spooncreek
Link to comment
Dela på andra sajter

HuaHindinnge
29 minuter sedan, skrev spooncreek:

Jag ska vara tydligare då: när P3s konto blir avstängt, eller befaras bli avstängt, får då inte Swedbank meddela honom detta via e-post, eller väljer de själva (eget regelverk) att inte göra det?

Du får ett e-mail med en avsändare som verkar vara din bank. Du läser att ditt konto kommer att upphöra. 

Klicka här för att aktivera kontot.

 

Nä, inga sådana mail, men en avisering av att du har fått ett digitalt brev går bra om banken tillhandahåller den tjänsten. 

Ändrades av HuaHindinnge
Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking
10 minuter sedan, skrev Esspe:

Dom accepterade gladeligen vilka kunder som helst. Var pengarna kom från sket dom fullkomligt i. Brott eller inte, helt oväsentligt. Här fanns pengar att tjäna och då får lite moraliskt tänkande inte plats i ledningen. 

Att enstaka kunder tar sig runt kontroller och lurar bankernas säkerhetsrutiner har lett till hårdare kontroller och hårdare lagar.

Hade inte kunderna betett sig så illa som dom gjort hade aldrig de hårdare reglerna behövts och ni hade sluppit att sitta och lipa om den hårda kontrollen på internetsiter !

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

HuaHindinnge
2 minuter sedan, skrev spooncreek:

Jag rörde ihop dina svar, ber om ursäkt för det.

 

Men, nu när du ändå svarade :-) , så verkar det jag skrev stämma även utifrån vad du hävdar.. Det finns inga lagar eller andra myndighetskrav som förhindrar bankerna att skicka e-post till sina kunder. Det är deras egna regler.

 

E-post får inte innehålla någon kundinformation överhuvudtaget. Allmänn information går bra, och avisering enligt beskrivning. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev Tallviking:

Att enstaka kunder tar sig runt kontroller och lurar bankernas säkerhetsrutiner har lett till hårdare kontroller och hårdare lagar.

Hade inte kunderna betett sig så illa som dom gjort hade aldrig de hårdare reglerna behövts och ni hade sluppit att sitta och lipa om den hårda kontrollen på internetsiter !

Bs. Det var ju liksom inte små belopp det handlade om i Baltikum så dom visste nog vad dom släppte genom. Ditt resonemang för att framställa bankerna som oskuldsfulla samhällsnyttiga verksamheter är ju löjligt.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking
4 minuter sedan, skrev Esspe:

Bs. Det var ju liksom inte små belopp det handlade om i Baltikum så dom visste nog vad dom släppte genom. Ditt resonemang för att framställa bankerna som oskuldsfulla samhällsnyttiga verksamheter är ju löjligt.

Det är din tolkning men det handlar om enstaka promille av bankens kunder som ligger bakom de åtstramade reglerna

 

Banker har varje sekund enorma transaktioner i sina system som är fullständigt lagliga och seriösa så de olagliga drunknar i bruset

Ändrades av Tallviking

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

HuaHindinnge
4 minuter sedan, skrev Esspe:

Bs. Det var ju liksom inte små belopp det handlade om i Baltikum så dom visste nog vad dom släppte genom. Ditt resonemang för att framställa bankerna som oskuldsfulla samhällsnyttiga verksamheter är ju löjligt.

Bankerna gjorde fel, de skulle inte ha släppt igenom dessa kunder.

Politikerna inför hårdare regler och lagar.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Tallviking:

Det är din tolkning men det handlar om enstaka promille av bankens kunder som ligger bakom de åtstramade reglerna

Och resten är terrorister...

Hahahaaa...

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking
Precis nyss, skrev Surin P3:

Och resten är terrorister...

Hahahaaa...

Ja sådana som du som bara gnäller på allt och alla i banken

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

33 minuter sedan, skrev HuaHindinnge:

Om du menar ett e-mail med avisering att du har ett dokument (post) i din av banken tillhandahållna digitala brevlåda så har olika banker olika lösningar på det. För att du ska få e-mail så måste du ange en e-adress till banken. 

Bankerna har olika lösningar. En del låter dig göra den inställningen själv. Andra kanske ber dig om adressen när du öppnar ditt engagemang. 

 

Jag säger ju att bankerna kan, och en del gör, avisera dig så då borde det vara lagligt. 

 

Det jag också säger är att bankerna gör det på olika sätt. En del banker låter sig läsa genom deras app.

LF gör det väldigt enkelt. Det kommer ett mail eller sms om att jag fått ett meddelande. För att läsa det måste jag logga in på banken. Simpelt.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Esspe:

LF gör det väldigt enkelt. Det kommer ett mail eller sms om att jag fått ett meddelande. För att läsa det måste jag logga in på banken. Simpelt.

Samma som SHB.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

4 hours ago, HuaHindinnge said:

Bankerna kan inte agera på annat sätt än de gör utan att bryta mot lagen.

Jo, det kan de givetvis. Jag kan inte uttala mig om huruvida de övertolkar sina regler för svenska kunder i Sverige men angående svenska kunder utanför EU så råder det ingen tvekan om att de avsiktligt tillämpar lagarna hårdare än de måste bara för att bli av med oss.
 

Min sista Asienresa innan lockdown 2020 avslutades i HK   då vi var tvungna att byta företagsbank efter att en av Sveriges fyra Storbanker stängde ned sitt HK-kontor. Jag kom dit en fredagseftermiddag så den svenske chefen bjöd ut mig på en AW-öl i Lan Kwai Fung och alla mina tankar besannandes. Jag är inte en av dem som ser banker som en del av en konspiratorisk elit som suger livet ur oss dödliga men jag är av uppfattningen att de ofta är relativt dåligt skötta företag som skulle haft svårt att överleva på en helt avreglerad marknad.

 

Jag har alltså ett sparkonto som över 15 år genererat runt 2-300,000 Kronor utan några uttag samt ett gammalt Robur-konto från 94 som idag är värt runt 6-700,000 Kronor; alltså totalt närmare en miljon. Absolut inga stora pengar men då banken plockar runt 2% gör de ändå 20,000 per år nästan helt utan att jag nyttjar någon av deras service; låter ändå som en ganska bra kund. Ändå vill de frysa mina konton och hänvisar till låg aktivitet. Sedan när blev låg aktivitet ett brott? 
 

Det handlar bara om att vi som är utskrivna är jobbiga att hantera och att vi, som grupp, genererar för lite inkomst. Ett företagsekonomiskt beslut jag kan köpa men när jag öppnade mitt första Sparbankskonto runt 1979 ställdes inga krav på aktivitet så de får nog inse att vi har ett ingånget avtal som de får följa och inte skylla på några pengatvättslagar för att bli av med mig.

 

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

4 hours ago, Tallviking said:

Banker är vinstdrivande privata företag och om alla är så "missnöjda" med hur dom beter sig mot sina kunder begriper jag inte varför då kunderna är så korkade att dom bara sitter på internet och gnäller och inte istället byter det företag dom köper tjänster för ?

Överlag kan man givetvis säga att det är tämligen meningslöst att sitta på ett forum och gnälla, men samtidigt blir hela idéen med ett forum rätt tveksamt om man inte ska utbyta erfarenheter av vad man gillar och ogillar; trådar av typen ”Vad gjorde jag idag” känns det väl ändå som vi har nog av.

 

Det kanske är lätt att byta bank om man bor i Sverige men försök att byta svensk bank om du är utskriven från EU. Jag har inte haft ett svenskt bankärende på över 10 år, förutom att få dem inte stänga mitt konto, och mina krav är väldigt små; tillåt mig att ha kvar mitt konto så min Far kan ge en julklapp till min Dotter.

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking
23 minuter sedan, skrev Atom:

Överlag kan man givetvis säga att det är tämligen meningslöst att sitta på ett forum och gnälla, men samtidigt blir hela idéen med ett forum rätt tveksamt om man inte ska utbyta erfarenheter av vad man gillar och ogillar; trådar av typen ”Vad gjorde jag idag” känns det väl ändå som vi har nog av.

 

Det kanske är lätt att byta bank om man bor i Sverige men försök att byta svensk bank om du är utskriven från EU. Jag har inte haft ett svenskt bankärende på över 10 år, förutom att få dem inte stänga mitt konto, och mina krav är väldigt små; tillåt mig att ha kvar mitt konto så min Far kan ge en julklapp till min Dotter.

Tror tyvärr ingen bank i sverige vill ha en kund som saknar aktivt personnummer för du ”fungerar” inte i deras it-system utan måste hanteras manuellt och kostar då banken avsevärt mycket mer i administration är en normal kund

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

15 minuter sedan, skrev Tallviking:

Tror tyvärr ingen bank i sverige vill ha en kund som saknar aktivt personnummer för du ”fungerar” inte i deras it-system utan måste hanteras manuellt och kostar då banken avsevärt mycket mer i administration är en normal kund

 

Ditt svenska medborgarskap påverkas inte av att du flyttar utomlands och registreras som utflyttad från Sverige. Du behåller även ditt svenska personnummer.

https://www.skatteverket.se/privat/etjansterochblanketter/svarpavanligafragor/flyttfolkbokforing/faqfolkbokforing/vadhandermedmittmedborgarskapochpersonnummeromjagflyttarutomlands.5.64a656d113f4c759701125a.html

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking
31 minuter sedan, skrev Fritz:

 

Ditt svenska medborgarskap påverkas inte av att du flyttar utomlands och registreras som utflyttad från Sverige. Du behåller även ditt svenska personnummer.

https://www.skatteverket.se/privat/etjansterochblanketter/svarpavanligafragor/flyttfolkbokforing/faqfolkbokforing/vadhandermedmittmedborgarskapochpersonnummeromjagflyttarutomlands.5.64a656d113f4c759701125a.html

Ja ditt personnummer försvinner inte men det "inaktiveras" i de publika delarna av skatteverkets folkbokföring och du klassas som "utflyttad" och "adress okänd"

 

Så när alla de som prenumererar på data från skatteverkets folkbokföringsregister som t.ex Banker, posten, reklamföretag etc etc får sina registerutdrag finns du inte längre med i det listor de prenumererar på.

 

Det är detta som skapar problem i bankernas IT-system och orsakar att du inte kan förnya mobilt bank-id etc utan att de hanterar dig manuellt utanför de automatiska systemen och detta kostar dem en massa pengar som gör att du som kund blir en "belastning" och inte någon de tjänar pengar på. Och vilka vinstdrivande företag tro du vill ha sådana kunder ?

Ändrades av Tallviking

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

24 minuter sedan, skrev Tallviking:

Ja ditt personnummer försvinner inte men det "inaktiveras" i de publika delarna av skatteverkets folkbokföring och du klassas som "utflyttad" och "adress okänd"

 

Så när alla de som prenumererar på data från skatteverkets folkbokföringsregister som t.ex Banker, posten, reklamföretag etc etc får sina registerutdrag finns du inte längre med i det listor de prenumererar på.

 

Det är detta som skapar problem i bankernas IT-system och orsakar att du inte kan förnya mobilt bank-id etc utan att de hanterar dig manuellt utanför de automatiska systemen och detta kostar dem en massa pengar som gör att du som kund blir en "belastning" och inte någon de tjänar pengar på. Och vilka vinstdrivande företag tro du vill ha sådana kunder ?

Jag var utskriven i ca: 10 år och fick under den tiden några få brev från Swedbank till den sista adress jag hade i Sverige innan jag drog iväg.

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Fritz:

Jag var utskriven i ca: 10 år och fick under den tiden några få brev från Swedbank till den sista adress jag hade i Sverige innan jag drog iväg.

Jag citerar dig Fritz, men kan appliceras på många inlägg i tråden.

Kivra fungerar väl som säker post om inte mail godtas. Då borde ju posten gå fram. Ok, fanns kanske inte för tio år sedan och fodrar förmodligen bankid.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...