Jump to content
IGNORERAD

Bankkonto med tillhörande BankID stängt


Surin P3

Recommended Posts

Tallviking
59 minuter sedan, skrev MaiChai:

Angående penningtvätt och bankernas krånglande.

IMG_5481.thumb.jpeg.7fddf96e27c67e538a8192f9cef6d3a6.jpeg

 

Köpte en Mazda BT-50 av fogden för något år sedan, körde hem den från fogdens garage i Sumpan och skulle fixa upp lite småprylar för att sen kränga den. Betalade 22 000 kronor för den. Ställer den i garaget för jag ska fixa den senare då en thailandstripp står på agendan. Ringer en tjomme från Borås och vill köpa den av mig osedd. Förklarar för honom att jag är bortrest 2 månader och han kan höra av sig igen den 19 december när jag är hemma-vilket han gör.

 

Jag säger den kostar 30 000 som den står och dagen efter dyker han upp med en polare - kvitto skrivs och 30 000 i femhundralappar hamnar i min plånbok.Jag åker ner till banken för arr sätta in pengarna. Nu börjar problemen.

 

Trots att jag har kvitto på både inköp och försäljning så kan jag inte sätta in mer än 9900 per vecka i automaten- de hanterar inte pengar över disk längre - trots att vi är överens om att det inte är pengatvätt eller svarta affärer måste jag alltså gå till automaten 4 veckor i rad för att sätta in pengarna. Ma skulle önskat att jag fick någon sorts kod att slå in i automaten efter att banken konstaterat att det inte var något skumt med pengarna för att kunna sätta in allt direkt men kassöskan bara suckade, det är EU´s regler som vi måste rätta oss efter...

Hade en nästan exakt likadan upplevelse men då gällde det en Cadillac jag sålde för 150.000 kr och killen som köpte den kom med en sportbag full med blandade valörer på sedlarna från en dagskassa på hans jobb han fått använda. Tog en timme bara att sortera och räkna skiten. Då var man glad att man hade en nära kontakt med sin bankman och att det var en del år sedan. Idag hade det inte vart möjligt.

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 209
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Tallviking

    36

  • Surin P3

    22

  • HuaHindinnge

    21

  • spooncreek

    9

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

8 timmar sedan, skrev Surin P3:

Nej, jag tycker bara att det är fruktansvärt onödigt att min bil blir kontrollerad för fortkörning när den står parkerad utanför Ica. Om vi ska ha lite fler metaforer.

 

:D

Eftersom du bor i Thailand och parkerar utanför ICA så förstår jag att misstanken kommer upp att du kört jäkligt fort.:rotfl:

Link to comment
Dela på andra sajter

11 timmar sedan, skrev Tommy:

Ingetdera!

 

Om du är skriven i ett land utanför EU och inte jobbar eller vistas i Sverige mer än halva året (typ 180 dagar), så behöver du inte betala svensk skatt...

Under förutsättning att du betalar skatt i ett land som har avtal med Sverige, Thailand till exempel!

 

OK, det är lite mer komplicerat än så, men rätt enkelt och helt lagligt.

 

Du kan tex jobba  hela sommaren i Sverige, lönen får du skickad till ett företag i Thailand, och sen bara betala Thailändsk skatt, som är betydligt mindre.

 

 

MVH

Lite OT för denna tråd men viktigt och intressant.

 

Reglerna är väl ändrade och dörren stängd för detta? 

 

Både Thailändska bärplockare och polska byggjobbare skall betala svensk skatt från och med i år. Vilket betyder att svensk thailboende och skall göra det om de kommer hit och jobbar.

Link to comment
Dela på andra sajter

On 5/27/2021 at 6:26 PM, Surin P3 said:

Så då har Swedbank stängt mitt konto.

 

Jag har använt det till mest småbetalningar, men först och främst för BankID.

Har haft betalningar på några hundra här och där, men alltid minst ett par i månaden.

Maxsaldo runt nån tusenlapp.

 

Inga mail, ingen vanlig post, men de lyckades skicka ett meddelande på deras hemsida i början på mars.

Påminnelse 22 mars om att jag måste verifiera min adress genom bevittnad kopia på räkning samt notariserad kopia på mitt pass.

 

Och de måste mottagit dessa dokument innan det 29 mars. Jag läste meddelandet i slutet på April och skickade dokumenten nån dag senare. 

 

Dessa dokument är tydligen till för att känna mig bättre. Så jag inte håller på med penningtvätt eller liknande. Med mina få tusenlappar.

 

Plus att dessa dokument skickades in i december 2020 också, fast för nån annan bokstavskombination.

 

Jag har haft kontot sen ca 1989.

 

Kul... 

Jag hade en liknande grej med Swedbank förra året. Jag fick ringa och prata med en småtrög Lapptjej på deras back-office uppe i Piteå och till slut släpptes jag, ytterst motvilligt, in i värmen igen. Till saken hör att jag inte tagit ut en Krona från det kontot på närmare 20 år men däremot kommer det in pengar två gånger om året; från min Far till min Dotter på hennes födelsedag och Julafton. Pengarna skickas från farsans Swedbank konto till mitt Swedbank konto och blir sedan liggandes där; ingen vidare pengatvätt eller terrorfinansiering.

 

Jag tror inte några banker inom EU, UK eller US vill ha konton för personer som inte är skrivna i landet; om det inte rör sig om konton där miljoner flyttas varje vecka. Ett litet sparkonto med ett par hundratusen kronor som aldrig rör sig genererar inga pengar för banken men är kontoinnehavaren bosatt utanför EU så blir det mycket jobb runt KYC och tydligen är vi dessutom mer benägna att begå diverse skattebrott etc.

 

Visst finns det en massa lagar som bankerna måste följa för att bekämpa pengatvätt etc, och det är väl generellt sett bra, men just när när det gäller oss utlandssvenskar så tror jag nog de ofta tar i lite extra för att bli av med oss; vi är helt enkelt inte bra business för dem. 

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking
59 minuter sedan, skrev Atom:

Jag hade en liknande grej med Swedbank förra året. Jag fick ringa och prata med en småtrög Lapptjej på deras back-office uppe i Piteå och till slut släpptes jag, ytterst motvilligt, in i värmen igen. Till saken hör att jag inte tagit ut en Krona från det kontot på närmare 20 år men däremot kommer det in pengar två gånger om året; från min Far till min Dotter på hennes födelsedag och Julafton. Pengarna skickas från farsans Swedbank konto till mitt Swedbank konto och blir sedan liggandes där; ingen vidare pengatvätt eller terrorfinansiering.

 

Jag tror inte några banker inom EU, UK eller US vill ha konton för personer som inte är skrivna i landet; om det inte rör sig om konton där miljoner flyttas varje vecka. Ett litet sparkonto med ett par hundratusen kronor som aldrig rör sig genererar inga pengar för banken men är kontoinnehavaren bosatt utanför EU så blir det mycket jobb runt KYC och tydligen är vi dessutom mer benägna att begå diverse skattebrott etc.

 

Visst finns det en massa lagar som bankerna måste följa för att bekämpa pengatvätt etc, och det är väl generellt sett bra, men just när när det gäller oss utlandssvenskar så tror jag nog de ofta tar i lite extra för att bli av med oss; vi är helt enkelt inte bra business för dem. 

De som är utskrivna ur Sverige får sitt personnummer inaktiverat i de publika delarna av skatteverkets folkbokföringsregister. Det är dom delarna som skickas till banker, adressregister och en lång rad andra företag och instanser.
Problemet med detta är då att du i bankens ögon (listan från folkbokföringen från skatteverket) inte finns längre eftersom du inte finns med i deras register längre och alla system och funktioner i nästan alla större system idag hos banker, myndigheter etc bygger på personnummer

Det är därför man får problem med konton, bank-ID (som bara banker ger ut eftersom det är dom som äger företaget bakom bank-id gemensamt)

 

Just kravet på personnummer för att ens kunna leva i Sverige idag är ett problem för det bryter mot en av EU:s grundpelare (fri personrörlighet). En EU-medborgare som skall hit och jobba har stora problem med detta för han kan inte teckna mobilabonnemang, köpa lägenhet etc etc och detta är stora problem för många.
Vi jobbar med just dom här frågorna. T.ex finns det idag krav på att alla byggarbetsplatser har alla arbetare registrerade och att dom har ett ID06-kort synligt alltid när dom befinner sig på arbetsplatsen. Problemet är att systemet bakom tillverkning av ID06-kort kräver personnummer i ett visst fält för att fungera.....

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

12 hours ago, wavis said:

Lite off ,, Men ska bli intressant om nu vi får ny regering i nästa val , Hur gör ni  man då ? Alla som ni kör stenhårt o följer  sosselagarna tvärt , Skall bli intressant hur det utvecklas när det gäller kappvändare eller inte,  

Här blir jag lite fundersam. Det är väl framförallt TallViking som försvarar lagarna gällande banker och visst kan man uppleva TV som aningen fyrkantig och ibland onödigt byråkratisk, men någon Sosse har jag aldrig sett honom som; snarare en Moderat av Bildtskt snitt. Tror heller inte lagarna om pengatvätt etc kan ses som "Sosselagar" utan de är nog lagar som alla partier, utom möjligtvis V, står bakom.

 

Jag har aldrig varit något stort fan av TV men tveklöst är han mera logisk och rakryggad än många andra på MPR; min uppfattning är att TV står bakom alla lagar som fattas i Sverige, oavsett av vilken Regering och hur märkliga de än är, just för att det är så man ska göra som en "god medborgare" i ett demokratiskt rättssamhälle som Sverige.

 

Personligen tycker jag dock att man absolut kan kritisera lagar; om man inte gör det så kommer de ju aldrig ändras. Däremot måste man följa lagarna, eller acceptera påföljderna. 

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking
10 minuter sedan, skrev Atom:

Här blir jag lite fundersam. Det är väl framförallt TallViking som försvarar lagarna gällande banker och visst kan man uppleva TV som aningen fyrkantig och ibland onödigt byråkratisk, men någon Sosse har jag aldrig sett honom som; snarare en Moderat av Bildtskt snitt. Tror heller inte lagarna om pengatvätt etc kan ses som "Sosselagar" utan de är nog lagar som alla partier, utom möjligtvis V, står bakom.

 

Jag har aldrig varit något stort fan av TV men tveklöst är han mera logisk och rakryggad än många andra på MPR; min uppfattning är att TV står bakom alla lagar som fattas i Sverige, oavsett av vilken Regering och hur märkliga de än är, just för att det är så man ska göra som en "god medborgare" i ett demokratiskt rättssamhälle som Sverige.

 

Personligen tycker jag dock att man absolut kan kritisera lagar; om man inte gör det så kommer de ju aldrig ändras. Däremot måste man följa lagarna, eller acceptera påföljderna. 

Självklart kan lagar kritiseras men de som gör det borde ju åtminstone då ha så mycket råg i ryggen så dom talar om på vilket sätt dom är fel och föreslår HUR dom skall ändras så dom blir bättre.

Inte sitta och bara "gnälla" och spy galla i allmänhet och tycka allt är skit och "sosse-hit och sosse-dit" som tyvärr är ett väldigt vanligt beteende bland många MPR-medlemmar. Det visar bara på ett stort mått av okunskap eller ännu värre......

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite perspektiv är aldrig fel.

Banker blir avslöjade med att tvätta miljarder. Något måste göras.

Resultatet. 

Nisse och Kalle ska misstänkliggöras för terrorism och penningtvätt när de vill sätta in 10000kr efter att ha sålt sin EU-moppe.  

Ändrades av Mankan

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

12 minutes ago, Tallviking said:

Självklart kan lagar kritiseras men de som gör det borde ju åtminstone då ha så mycket råg i ryggen så dom talar om på vilket sätt dom är fel och föreslår HUR dom skall ändras så dom blir bättre.

Inte sitta och bara "gnälla" och spy galla i allmänhet och tycka allt är skit och "sosse-hit och sosse-dit" som tyvärr är ett väldigt vanligt beteende bland många MPR-medlemmar. Det visar bara på ett stort mått av okunskap eller ännu värre......

Håller med men i det här fallet tycker jag du bäddar lite för det genom att envist hävda att bankerna bara följer lagen. Jag tycker att en hel del skuld ska läggas på bankerna då de ofta är oerhört osmidiga och klumpfotade; de är trots allt en serviceindustri och då kan man begära att de åtminstone försöker underlätta livet för sina kunder och inte utgår från att alla är brottslingar.

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

HuaHindinnge
6 minuter sedan, skrev Atom:

Håller med men i det här fallet tycker jag du bäddar lite för det genom att envist hävda att bankerna bara följer lagen. Jag tycker att en hel del skuld ska läggas på bankerna då de ofta är oerhört osmidiga och klumpfotade; de är trots allt en serviceindustri och då kan man begära att de åtminstone försöker underlätta livet för sina kunder och inte utgår från att alla är brottslingar.

Bankerna kan inte agera på annat sätt än de gör utan att bryta mot lagen.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev HuaHindinnge:

Bankerna kan inte agera på annat sätt än de gör utan att bryta mot lagen.

Just i det här fallet så hade ett mail eller vanligt brev till mig angående krav på dokument förhoppningsvis inte varit olagligt.

 

Men som det skrivits tidigare, så har de ju inget att vinna på att ha mig kvar som kund.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking
18 minuter sedan, skrev Atom:

Håller med men i det här fallet tycker jag du bäddar lite för det genom att envist hävda att bankerna bara följer lagen. Jag tycker att en hel del skuld ska läggas på bankerna då de ofta är oerhört osmidiga och klumpfotade; de är trots allt en serviceindustri och då kan man begära att de åtminstone försöker underlätta livet för sina kunder och inte utgår från att alla är brottslingar.

Banker är vinstdrivande privata företag och om alla är så "missnöjda" med hur dom beter sig mot sina kunder begriper jag inte varför då kunderna är så korkade att dom bara sitter på internet och gnäller och inte istället byter det företag dom köper tjänster för ?

Ändrades av Tallviking

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking
28 minuter sedan, skrev Mankan:

Lite perspektiv är aldrig fel.

Banker blir avslöjade med att tvätta miljarder. Något måste göras.

Resultatet. 

Nisse och Kalle ska ska stå till svars och misstänkliggöras för terrorism när de vill sätta in 10000kr efter att ha sålt sin EU-moppe.  

Det avslöjas att bankernas kunder tvättar pengar.....

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Tallviking:

Det avslöjas att bankernas kunder tvättar pengar.....

Men snälla du, de stora skandalerna har väl ändå inte handlat om små privatkunder eller?

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking
Precis nyss, skrev Mankan:

Men snälla du, de stora skandalerna har väl ändå inte handlat om små privatkunder eller?

Nej. Det har handlat om kriminella kunders verksamheter med pengar på olika bankers konton och hur dom på olika sätt flyttats runt för att dölja penningtvätt

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

HuaHindinnge
18 minuter sedan, skrev Surin P3:

Just i det här fallet så hade ett mail eller vanligt brev till mig angående krav på dokument förhoppningsvis inte varit olagligt.

 

Men som det skrivits tidigare, så har de ju inget att vinna på att ha mig kvar som kund.

Bankerna får inte Maila kunderna om vad som helst. Om du har internerbank så får du oftast information digitalt att läsa där.

Link to comment
Dela på andra sajter

HuaHindinnge
9 minuter sedan, skrev Mankan:

Men snälla du, de stora skandalerna har väl ändå inte handlat om små privatkunder eller?

Inte dom minsta vanliga privat kunderna. Men lagarna bankerna ska följa gör ingen skillnad på stora och små kunder. Skandalerna har inträffat när bankerna har misslyckats med att följa lagen.

Link to comment
Dela på andra sajter

spooncreek
5 hours ago, Mr atm said:

Hälften av USA:s skattepengar går till att upprätthålla USA:s armé för att upprätthålla dollarns värde.

hur räknar du då?

Link to comment
Dela på andra sajter

spooncreek
5 hours ago, MaiChai said:

 

Trots att jag har kvitto på både inköp och försäljning så kan jag inte sätta in mer än 9900 per vecka i automaten- de hanterar inte pengar över disk längre - trots att vi är överens om att det inte är pengatvätt eller svarta affärer måste jag alltså gå till automaten 4 veckor i rad för att sätta in pengarna. Ma skulle önskat att jag fick någon sorts kod att slå in i automaten efter att banken konstaterat att det inte var något skumt med pengarna för att kunna sätta in allt direkt men kassöskan bara suckade, det är EU´s regler som vi måste rätta oss efter...

Utan att kunna i detalj vad alla lagar som banker måste rätta sig efter säger om t.ex kontantinsättningar, så är det i vart fall oftast bankernas egna tolkningar och tillämpningar som är problemet. Särsklt för småkunderna. Eller så använder de "EU" "lagar" etc som ursäkter för slippa utföra tjänster som är olönsamma. Så var det redan i forntiden när jag jobbade på bank...

Ändrades av spooncreek
Link to comment
Dela på andra sajter

29 minuter sedan, skrev HuaHindinnge:

Bankerna får inte Maila kunderna om vad som helst. Om du har internerbank så får du oftast information digitalt att läsa där.

Ja, om det är så att de inte får maila kunder om att de har "post", så har det nog gått för långt. 

Link to comment
Dela på andra sajter

HuaHindinnge
2 minuter sedan, skrev Surin P3:

Ja, om det är så att de inte får maila kunder om att de har "post", så har det nog gått för långt. 

Det kan hända att en del banker låter dig göra en inställning i din digitala brevlåda att du får e-mail med avisering att du har nya dokument att läsa. Logga in på din bank och se om du hittar en sådan inställning. 

Link to comment
Dela på andra sajter

14 minuter sedan, skrev HuaHindinnge:

Det kan hända att en del banker låter dig göra en inställning i din digitala brevlåda att du får e-mail med avisering att du har nya dokument att läsa. Logga in på din bank och se om du hittar en sådan inställning. 

Svårt att logga in när de har stängt kontot.

Link to comment
Dela på andra sajter

spooncreek
55 minutes ago, HuaHindinnge said:

Bankerna får inte Maila kunderna om vad som helst. Om du har internerbank så får du oftast information digitalt att läsa där.

Får inte, eller väljer själva att inte göra?

Link to comment
Dela på andra sajter

HuaHindinnge
17 minuter sedan, skrev spooncreek:

Får inte, eller väljer själva att inte göra?

E-post är inte säkert så kunduppgifter får inte skickas. 

I din internetbank kan du i vissa banker välja att få fysisk post, det skiljer sig mellan bankerna.

En del banker låter dig göra en inställning så du får en mail avisering att du har ett dokument att läsa i din digitala brevlåda. Logga in på din bank och se vilka valmöjligheter du har.

Link to comment
Dela på andra sajter

spooncreek
8 minutes ago, HuaHindinnge said:

E-post är inte säkert så kunduppgifter får inte skickas. 

I din internetbank kan du i vissa banker välja att få fysisk post, det skiljer sig mellan bankerna.

En del banker låter dig göra en inställning så du får en mail avisering att du har ett dokument att läsa i din digitala brevlåda. Logga in på din bank och se vilka valmöjligheter du har.

Jag ska vara tydligare då: när P3s konto blir avstängt, eller befaras bli avstängt, får då inte Swedbank meddela honom detta via e-post, eller väljer de själva (eget regelverk) att inte göra det?

Ändrades av spooncreek
Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...