Jump to content
IGNORERAD

Bankkonto med tillhörande BankID stängt


Surin P3

Recommended Posts

Risifrutti
22 minuter sedan, skrev Tallviking:

Å ena sidan klagas det på att bankerna är för hårda mot sina kunder och å ena sidan kritiseras bankerna för att inte vara tillräckligt hårda

 

Hur vill ni ha det ? Hårda mot kunderna eller slapphänta mot kunderna ?

Problemet är väl när det stora checkhäftet kommer fram då åker vissa i gräddfilen och det är väl det som stör dom minsta kunderna.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 209
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Tallviking

    36

  • Surin P3

    22

  • HuaHindinnge

    21

  • spooncreek

    9

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

1 minut sedan, skrev Tallviking:

Så "stora kunder" skall ha hårda regler men "små kunder" skall ha mindre regler ?

Är det inte så det fungerar i livet?

 

Om jag kör 0,001 km/h för fort, så blir böterna inte samma som om jag kör 100 km/h för fort.

Och jag har inte ens kört för fort.

 

Klart så ska reglerna vara lika när du väl begår brott. Inget annat fungerar. Men att skapa lagar och regler som tar för givet att gemene man begår brott är fel. Kort och gott fel.

 

Och i min mening helt förkastligt att lagar idag är utformade totalt utan pragmatiskt tänk.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Fredman
1 timme sedan, skrev Mr atm:

Var jag skrivit att det inta används av kriminella??

Jag skrev under 1%.

 

Nej du skrev ”Att Bitcoin skulle vara bra för kriminella är totalt 100% fel.”

Link to comment
Dela på andra sajter

HuaHindinnge
22 minuter sedan, skrev Surin P3:

Är det inte så det fungerar i livet?

 

Om jag kör 0,001 km/h för fort, så blir böterna inte samma som om jag kör 100 km/h för fort.

Och jag har inte ens kört för fort.

 

Klart så ska reglerna vara lika när du väl begår brott. Inget annat fungerar. Men att skapa lagar och regler som tar för givet att gemene man begår brott är fel. Kort och gott fel.

 

Och i min mening helt förkastligt att lagar idag är utformade totalt utan pragmatiskt tänk.

En anledning till att lagarna har blivit så här hårda är p.g.a. alla tidigare skandaler. En annan är att komma åt verksamhet och beteenden som gör svarta pengar vita.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Fredman
1 timme sedan, skrev Surin P3:

Precis vad jag sa nyss.

Förbjud pengar också.

 

Försök sälja knark och få betalt i ekorrskinn.

Där är vi helt överens, förbjud både cash och crypto utan kontroll.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad
4 minutes ago, Fredman said:

Nej du skrev ”Att Bitcoin skulle vara bra för kriminella är totalt 100% fel.”

Jag står också fast vid det. Och?

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad
5 minutes ago, HuaHindinnge said:

En anledning till att lagarna har blivit så här hårda är p.g.a. alla tidigare skandaler. En annan är att komma åt verksamhet och beteenden som gör svarta pengar vita.

Dom stora går ALLTID runt. Inget konstigt med det ens.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad
5 minutes ago, Fredman said:

Där är vi helt överens, förbjud både cash och crypto utan kontroll.

Du tror inte att dom skulle göra det om dom kunde, döööh.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev HuaHindinnge:

En anledning till att lagarna har blivit så här hårda är p.g.a. alla tidigare skandaler. En annan är att komma åt verksamhet och beteenden som gör svarta pengar vita.

Flytta ansvar igen.

Ingen är kapabel till att ta ansvar.

Tammefan ingen.

 

Det är polisen som ska undersöka om brott begåtts, vid misstanke om brott.

 

Jag köper röda flaggor från banker och andra institutioner vid ovanligt beteende, men att generellt utforma ett regelverk för att fördöka stoppa brott är inte realistiskt och ohållbart i det långa loppet.

 

Det jag vill säga och tror på till 100% är att lagar ska utformas till vad man inte får göra,  för att vara ett skyddande organ till för allmänheten, absolut inte som idag till att vara utformade mer och mer till vad man måste göra.

Det är solklart tyranninskt beteende.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Surin P3:

Flytta ansvar igen.

Ingen är kapabel till att ta ansvar.

Tammefan ingen.

 

 

Jag ställde frågan ovan om vem som har ansvar, med de största ansvarsutkrävarna vägrar svara på det....

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Fredman
22 minuter sedan, skrev Mr atm:

Jag står också fast vid det. Och?

Ja läs det jag skrev och bemöt gärna det men du verkar ju inte ens ha koll på vad du själv skriver.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Fredman
19 minuter sedan, skrev Mr atm:

Du tror inte att dom skulle göra det om dom kunde, döööh.

Klart dom kan och så som det är nu kommer inte att få fortgå.

Link to comment
Dela på andra sajter

HuaHindinnge
23 minuter sedan, skrev Surin P3:

Flytta ansvar igen.

Ingen är kapabel till att ta ansvar.

Tammefan ingen.

 

Det är polisen som ska undersöka om brott begåtts, vid misstanke om brott.

 

Jag köper röda flaggor från banker och andra institutioner vid ovanligt beteende, men att generellt utforma ett regelverk för att fördöka stoppa brott är inte realistiskt och ohållbart i det långa loppet.

 

Det jag vill säga och tror på till 100% är att lagar ska utformas till vad man inte får göra,  för att vara ett skyddande organ till för allmänheten, absolut inte som idag till att vara utformade mer och mer till vad man måste göra.

Det är solklart tyranninskt beteende.

Du kan väl starta en opion för att ändra på lagarna. Som det är nu blir lagarna bara strängare och hårdare i princip varje år. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Risifrutti
50 minuter sedan, skrev HuaHindinnge:

En anledning till att lagarna har blivit så här hårda är p.g.a. alla tidigare skandaler. En annan är att komma åt verksamhet och beteenden som gör svarta pengar vita.

Och ändå så utreds våra storbanker för penningtvätt. Konstigt. Kan det vara girigheten som talar tror du?

 

Småfolket är lätta att sätta åt, men när det blir riktigt stora belopp verkar dom blunda av någon konstig anledning...

Link to comment
Dela på andra sajter

12 minuter sedan, skrev HuaHindinnge:

Du kan väl starta en opion för att ändra på lagarna. Som det är nu blir lagarna bara strängare och hårdare i princip varje år. 

Jag har inget emot att lagar blir strängare.

Så länge de utformas utan att inkräkta på laglydiga människors normala och dagliga liv.

 

Staten har monopol på att skapa och ändra lagar och de har på senare tid visat att de inte ser till individens bästa. Lagar skapas för att göra liv svårare, inte bättre och säkrare. Och det pga att staten består av egoistiska politiker, inte folk som är politiker för landets bästa.

 

Staten är ju egentligen ingenting mer än folkets vilja. Abstrakt och osynligt.

Men politiker och annat makthungrigt slödder har gjort det till nåt annat.

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

11 timmar sedan, skrev Tallviking:

Det gör dom därför att dom är skyldiga att följa de lagar som tagits fram från nationellt och internationella organisationer som ett led att få bukt på olaglig penningtvätt och minska finansiell brottslighet.

Det är inte bankernas fel så skall du klaga gör det mot rätt mål och inse vad din klagan egentligen då innebär !

Jag vet mkt väl att de följer lagar, därför jag tog med politiker i slutklämmen då det är de som fixat fram denna lag.

Däremot kan jag inte beskylla politikerna för den dryga attityd subban på Forex Bank hade kopplat på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking
1 timme sedan, skrev Surin P3:

Är det inte så det fungerar i livet?

 

Om jag kör 0,001 km/h för fort, så blir böterna inte samma som om jag kör 100 km/h för fort.

Och jag har inte ens kört för fort.

 

Klart så ska reglerna vara lika när du väl begår brott. Inget annat fungerar. Men att skapa lagar och regler som tar för givet att gemene man begår brott är fel. Kort och gott fel.

 

Och i min mening helt förkastligt att lagar idag är utformade totalt utan pragmatiskt tänk.

Men du verkar tycka att fattiga skall få köra 150 km/h medans rika får köra max 50 km/h......

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking
18 minuter sedan, skrev Risifrutti:

Och ändå så utreds våra storbanker för penningtvätt. Konstigt. Kan det vara girigheten som talar tror du?

 

Småfolket är lätta att sätta åt, men när det blir riktigt stora belopp verkar dom blunda av någon konstig anledning...

Dom utreds för att inte ha stoppat deras kunders penningtvätt.....

Ändrades av Tallviking

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Tallviking:

Så "stora kunder" skall ha hårda regler men "små kunder" skall ha mindre regler ?

"Sila mygg och svälja kameler"...

 

 

MVH

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Risifrutti
17 minuter sedan, skrev Tallviking:

Dom utreds för att inte ha stoppat deras kunders penningtvätt.....

Bevisligen har ju inte våra storbanker stoppat det. Kundernas kunder är ju företag, det fattar väl vem som helst.

 

Swedbank fick ju betala 4 miljarder i böter(än så länge) så helt ovetandes kan dom knappast ha varit. Glöm inte bort SEB, Nordea & Danske Bank som utretts för samma sak.

 

Att jaga någon för en tusenlapp är säkert mycket behagligare för Ulla på kontoret än att säga nej till till en miljard transaktion som ger en fet bonus till hela ledningen.

 

Som jag skrev innan, höj minimibeloppet och sätt dit dom riktiga skurkarna istället. 

Link to comment
Dela på andra sajter

36 minuter sedan, skrev Tallviking:

Men du verkar tycka att fattiga skall få köra 150 km/h medans rika får köra max 50 km/h......

Norrmännen kör ungefär enligt det!

Hastighetsböter döms som dagsböter, är du låginkomsttagare (eller jobbar svart) så blir boten rätt låg, men är du en överbetald politiker eller annan höginkomsttagare så blir det inte billigt!

Helt Ok, tycker jag.

 

(Ja jag vet TV, men jag skrev ungefär!!!)

 

MVH

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev HuaHindinnge:

En anledning till att lagarna har blivit så här hårda är p.g.a. alla tidigare skandaler. En annan är att komma åt verksamhet och beteenden som gör svarta pengar vita.

Tänkte lite på det när jag körde förbi ett par "Växlingskontor" i Göteborg idag (alla hade skyltar på Arabiska och Somaliska, utöver de på Svenska), de utlovade även billiga "Money transfers", vem kollar dem?

Eller är de skyddade från kontroll av orsaken "Det vore rasistiskt att kontrollera muslimer"?

 

 

MVH

Ändrades av Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking
4 minuter sedan, skrev Tommy:

Norrmännen kör ungefär enligt det!

Hastighetsböter döms som dagsböter, är du låginkomsttagare (eller jobbar svart) så blir boten rätt låg, men är du en överbetald politiker eller annan höginkomsttagare så blir det inte billigt!

Helt Ok, tycker jag.

 

(Ja jag vet TV, men jag skrev ungefär!!!)

 

MVH

Vad jag sett kör dom ganska lika eftersom böterna i det systemet "drabbar lika hårt" oavsett lönenivå. Samma i Finland

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Tallviking:

Vad jag sett kör dom ganska lika eftersom böterna i det systemet "drabbar lika hårt" oavsett lönenivå. Samma i Finland

Det är ett hyfsat rättvist system!

Fast hur tusan gör de med nolltaxerare?

 

MVH

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

HuaHindinnge
16 minuter sedan, skrev Risifrutti:

Bevisligen har ju inte våra storbanker stoppat det. Kundernas kunder är ju företag, det fattar väl vem som helst.

 

Swedbank fick ju betala 4 miljarder i böter(än så länge) så helt ovetandes kan dom knappast ha varit. Glöm inte bort SEB, Nordea & Danske Bank som utretts för samma sak.

 

Att jaga någon för en tusenlapp är säkert mycket behagligare för Ulla på kontoret än att säga nej till till en miljard transaktion som ger en fet bonus till hela ledningen.

 

Som jag skrev innan, höj minimibeloppet och sätt dit dom riktiga skurkarna istället. 

Säg det till politikerna som bestämmer vilka lagar bankerna ska efterleva. Bankerna kan inte göra något själva.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...