Jump to content
IGNORERAD

Bankkonto med tillhörande BankID stängt


Surin P3

Recommended Posts

Så då har Swedbank stängt mitt konto.

 

Jag har använt det till mest småbetalningar, men först och främst för BankID.

Har haft betalningar på några hundra här och där, men alltid minst ett par i månaden.

Maxsaldo runt nån tusenlapp.

 

Inga mail, ingen vanlig post, men de lyckades skicka ett meddelande på deras hemsida i början på mars.

Påminnelse 22 mars om att jag måste verifiera min adress genom bevittnad kopia på räkning samt notariserad kopia på mitt pass.

 

Och de måste mottagit dessa dokument innan det 29 mars. Jag läste meddelandet i slutet på April och skickade dokumenten nån dag senare. 

 

Dessa dokument är tydligen till för att känna mig bättre. Så jag inte håller på med penningtvätt eller liknande. Med mina få tusenlappar.

 

Plus att dessa dokument skickades in i december 2020 också, fast för nån annan bokstavskombination.

 

Jag har haft kontot sen ca 1989.

 

Kul... 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 209
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Tallviking

    36

  • Surin P3

    22

  • HuaHindinnge

    21

  • spooncreek

    9

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

2 timmar sedan, skrev Surin P3:

Så då har Swedbank stängt mitt konto.

 

Jag har använt det till mest småbetalningar, men först och främst för BankID.

Har haft betalningar på några hundra här och där, men alltid minst ett par i månaden.

Maxsaldo runt nån tusenlapp.

 

Inga mail, ingen vanlig post, men de lyckades skicka ett meddelande på deras hemsida i början på mars.

Påminnelse 22 mars om att jag måste verifiera min adress genom bevittnad kopia på räkning samt notariserad kopia på mitt pass.

 

Och de måste mottagit dessa dokument innan det 29 mars. Jag läste meddelandet i slutet på April och skickade dokumenten nån dag senare. 

 

Dessa dokument är tydligen till för att känna mig bättre. Så jag inte håller på med penningtvätt eller liknande. Med mina få tusenlappar.

 

Plus att dessa dokument skickades in i december 2020 också, fast för nån annan bokstavskombination.

 

Jag har haft kontot sen ca 1989.

 

Kul... 

De tjänar väl för lite på dig.

Suspekta affärer i Baltikum ska de va.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Surin P3:

Så då har Swedbank stängt mitt konto.

 

Jag har använt det till mest småbetalningar, men först och främst för BankID.

Har haft betalningar på några hundra här och där, men alltid minst ett par i månaden.

Maxsaldo runt nån tusenlapp.

 

Inga mail, ingen vanlig post, men de lyckades skicka ett meddelande på deras hemsida i början på mars.

Påminnelse 22 mars om att jag måste verifiera min adress genom bevittnad kopia på räkning samt notariserad kopia på mitt pass.

 

Och de måste mottagit dessa dokument innan det 29 mars. Jag läste meddelandet i slutet på April och skickade dokumenten nån dag senare. 

 

Dessa dokument är tydligen till för att känna mig bättre. Så jag inte håller på med penningtvätt eller liknande. Med mina få tusenlappar.

 

Plus att dessa dokument skickades in i december 2020 också, fast för nån annan bokstavskombination.

 

Jag har haft kontot sen ca 1989.

 

Kul... 

Du får ringa upp Göran Persson och säga att du är sosse, sedan så har en mille i checkkredit igen! :lipa: här e numret 08-654 0820! 

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

 

 

Är bankID kopplat till bankkonto? Vet att det sker via bank och oftast via bankkonto men sen....

 

Ändrades av Amigo
Link to comment
Dela på andra sajter

spooncreek
4 hours ago, Surin P3 said:

Så då har Swedbank stängt mitt konto.

 

Jag har använt det till mest småbetalningar, men först och främst för BankID.

Har haft betalningar på några hundra här och där, men alltid minst ett par i månaden.

Maxsaldo runt nån tusenlapp.

 

Inga mail, ingen vanlig post, men de lyckades skicka ett meddelande på deras hemsida i början på mars.

Påminnelse 22 mars om att jag måste verifiera min adress genom bevittnad kopia på räkning samt notariserad kopia på mitt pass.

 

Och de måste mottagit dessa dokument innan det 29 mars. Jag läste meddelandet i slutet på April och skickade dokumenten nån dag senare. 

 

Dessa dokument är tydligen till för att känna mig bättre. Så jag inte håller på med penningtvätt eller liknande. Med mina få tusenlappar.

 

Plus att dessa dokument skickades in i december 2020 också, fast för nån annan bokstavskombination.

 

Jag har haft kontot sen ca 1989.

 

Kul... 

Det där gjorde Nordea för mig också, men jag kunde lösa det genom att svara på frågorna online vad jag minns, varefter de öppnade kontot igen.  Trist utveckling är det oavsett.  Som jag sagt förr, banker är djävulens utsända på jorden.

Link to comment
Dela på andra sajter

HuaHindinnge
10 minuter sedan, skrev spooncreek:

Det där gjorde Nordea för mig också, men jag kunde lösa det genom att svara på frågorna online vad jag minns, varefter de öppnade kontot igen.  Trist utveckling är det oavsett.  Som jag sagt förr, banker är djävulens utsända på jorden.

Bankerna följer bara de lagar och regler som finns och som kom till för att minska fifflet i bankvärlden. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking
Precis nyss, skrev HuaHindinnge:

Bankerna följer bara de lagar och regler som finns och som kom till för att minska fifflet i bankvärlden. 

Det klagas på bankerna om bankerna inte stoppar pengatvätt och det klagas på när dom försöker stoppa penningtvätt.....

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev Tallviking:

Det klagas på bankerna om bankerna inte stoppar pengatvätt och det klagas på när dom försöker stoppa penningtvätt.....

1000 spänn.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

spooncreek
7 minutes ago, HuaHindinnge said:

Bankerna följer bara de lagar och regler som finns och som kom till för att minska fifflet i bankvärlden. 

lagar & regler, ordning & reda, övervakning & straff.........jag är skeptisk...

Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev spooncreek:

Det där gjorde Nordea för mig också, men jag kunde lösa det genom att svara på frågorna online vad jag minns, varefter de öppnade kontot igen.  Trist utveckling är det oavsett.  Som jag sagt förr, banker är djävulens utsända på jorden.

Jag ska prova det idag.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Surin P3:

Jag ska prova det idag.

I princip samma hänt mig, fast rätt snabbt efter jag skrev ut mig.

Är jäkligt handikappat utan bank-id.

Håller på och fixar ny bank i Sverige via Forex, de är helt positiva, förklarat läget för dem.

Hade egentligen kvar Nordea bara för bank-id:t, men de kan dra åt helvete.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Soengsang:

I princip samma hänt mig, fast rätt snabbt efter jag skrev ut mig.

Är jäkligt handikappat utan bank-id.

Håller på och fixar ny bank i Sverige via Forex, de är helt positiva, förklarat läget för dem.

Hade egentligen kvar Nordea bara för bank-id:t, men de kan dra åt helvete.

ICA banken har väl tagit över Forex bank.

Link to comment
Dela på andra sajter

En kompis tog ut 7 000 kr två ggr i bankomat. Fick samtal från Nordea som frågade varför han gjorde det.

 

Jag satte in 10 000 kr på Forex Bank. Fick frågan varifrån pengarna kom, svarade: från försäljning. Fick då motfrågan varför vi inte använde Swish.

Man går ju i taket för mindre. Banker, jämte politiker, ska man ha så lite som möjligt att göra med.

Link to comment
Dela på andra sajter

9 minuter sedan, skrev MickeN:

ICA banken har väl tagit över Forex bank.

Så kan det vara, men de finns ju kvar som "egen bank"

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking
21 minuter sedan, skrev ReKa:

En kompis tog ut 7 000 kr två ggr i bankomat. Fick samtal från Nordea som frågade varför han gjorde det.

 

Jag satte in 10 000 kr på Forex Bank. Fick frågan varifrån pengarna kom, svarade: från försäljning. Fick då motfrågan varför vi inte använde Swish.

Man går ju i taket för mindre. Banker, jämte politiker, ska man ha så lite som möjligt att göra med.

Det gör dom därför att dom är skyldiga att följa de lagar som tagits fram från nationellt och internationella organisationer som ett led att få bukt på olaglig penningtvätt och minska finansiell brottslighet.

Det är inte bankernas fel så skall du klaga gör det mot rätt mål och inse vad din klagan egentligen då innebär !

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

53 minuter sedan, skrev Soengsang:

Så kan det vara, men de finns ju kvar som "egen bank"

Är du säker på det?Screenshot_20210528-072318_Google.thumb.jpg.55032700de0f15060410e8507ee5d909.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad
51 minutes ago, Tallviking said:

Det gör dom därför att dom är skyldiga att följa de lagar som tagits fram från nationellt och internationella organisationer som ett led att få bukt på olaglig penningtvätt och minska finansiell brottslighet.

Det är inte bankernas fel så skall du klaga gör det mot rätt mål och inse vad din klagan egentligen då innebär !

Du verkar ha noll koll på att bankerna är dom som tvättar överlägset mest pengar i världen. 

Link to comment
Dela på andra sajter

HuaHindinnge
16 minuter sedan, skrev Mr atm:

Du verkar ha noll koll på att bankerna är dom som tvättar överlägset mest pengar i världen. 

Det är inte bankerna som gör det, utan bankernas kunder. Reglerna bankerna ska förhålla sig till blir hårdare och strängare för varje år.

Bankerna måste ha koll på sina kunder, därför blir det krångligare för alla specìalfall.

Alla länder i världen har inte samma regler som västvärlden.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Soengsang:

Så kan det vara, men de finns ju kvar som "egen bank"

Tydligen bara växlingskontor nu.

Mina konton blev överflyttade till ICA.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Tallviking:

Det gör dom därför att dom är skyldiga att följa de lagar som tagits fram från nationellt och internationella organisationer som ett led att få bukt på olaglig penningtvätt och minska finansiell brottslighet.

Det är inte bankernas fel så skall du klaga gör det mot rätt mål och inse vad din klagan egentligen då innebär !

Tycker helt klart man kan klaga på dom när dom ifrågasätter varför jag inte använder Swish, vilken betalnings metod jag använder har dom inte med att göra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det jag tycker är mest synd är att vi har gått från (mer eller mindre bra) kunder, till rent ut sagt boskap som ska göda dem.

Jag betalar alla mina bankavgifter, de får låna mina pengar gratis och kan inte skicka ett mail, brev eller t.ex. SMS om att det finns meddelanden i deras interna system.

Inte ens en liten notifikation från appen.

 

Nåja, jag ska ringa dem och se om de kan fixa detta, inte sitta här och bara klaga. :D 

Link to comment
Dela på andra sajter

spooncreek
11 minutes ago, Surin P3 said:

Det jag tycker är mest synd är att vi har gått från (mer eller mindre bra) kunder, till rent ut sagt boskap som ska göda dem.

Jag betalar alla mina bankavgifter, de får låna mina pengar gratis och kan inte skicka ett mail, brev eller t.ex. SMS om att det finns meddelanden i deras interna system.

Inte ens en liten notifikation från appen.

 

Nåja, jag ska ringa dem och se om de kan fixa detta, inte sitta här och bara klaga. :D 

Sen kan man inte heller ursäkta det som hänt dig med att bankerna behöver ha regler för att hindra pengatvätt, vilket  en del av MPR kollegorna förefaller göra i inlägg ovan. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad
1 hour ago, HuaHindinnge said:

Det är inte bankerna som gör det, utan bankernas kunder. Reglerna bankerna ska förhålla sig till blir hårdare och strängare för varje år.

Bankerna måste ha koll på sina kunder, därför blir det krångligare för alla specìalfall.

Alla länder i världen har inte samma regler som västvärlden.

Sanningen bryr sig inte om vad du tror.

Bankerna i världen är totalt överlägsna i att tvätta pengar. Det är kalla fakta.

Ja det stämmer dock att bankernas kontroll på vanliga människor blir jävligare.

Jag är min egen bank (krypto) och behöver inte be om lov för att göra saker.

 

Här ett litet exempel bara.

https://www.google.se/amp/s/amp.svt.se/nyheter/ekonomi/ny-lacka-suspekta-betalningar-for-17-000-miljarder

Sammanlagt i läckan syns flöden på 17 000 miljarder kronor. Trots den ofattbara summan utgör dokumenten bara 0,02 procent av de 12 miljoner rapporter som Fincen fick 2011–2017.

Ändrades av Oregistrerad
Link to comment
Dela på andra sajter

Är det e- identifikationen du behöver och inte bankkontot kan du ju alltid ladda ner Frejas e-id. Inte bundet till bankerna och funkar på de flesta myndigheter och liknande.

 

https://frejaeid.com

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...