Jump to content
IGNORERAD

Vad äter du INTE ?


Tallviking

Recommended Posts

  • Svar 57
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Tommy

    7

  • rolba

    4

  • 65Selander

    4

  • Stefan

    3

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

22 minuter sedan, skrev 65Selander:

Ostron är gott om du går på en bra fransk krog i Sthlm, jag har lärt mig att äta det men surströmming kommer aldrig in min mage

 

Jag har inte nån lust att äta nåt som man behöver lära sej att gilla, det finns tillräckligt många goda saker i världen, som man bara gillar vid första försöket!

 

 

MVH

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Fan, jag måste bara berätta när min dryge storebror och jag skulle äta surströmming för första gången! Detta utspelade sig i en tid då landet Thailand bara var något diffust jag hade hört talats om, brorsan hade hört talas om Finland. 
Min bror har alltid varit intresserad av mat, och är faktiskt en riktigt duktig kock. (besök gärna hans restaurang på Hat mae Ruempung, Rayong) Vi satt en sommarkväll och drack grogg och glodde ut över sjön, så har vi alltid gjort på sommaren! Brorsan bröt helt plötslig tystnaden och sa:
- Ska vi inte ta och äta surströmming imorgon?

- ruten fisk? svarade jag

- Det ska tydligen vara jäkligt gott, menade den dryge.

Jag har alltid varit nyfiken, så när jag var körduglig dagen där på bar det iväg in till stan, vi hann precis in till bolaget innan de stängde dörrarna.
Efter lite letande lyckades vi hitta några klotrunda surströmmingsburkar på Coop, av alla ställen. Väl tillbaka vid sjön var vi utmattade av uppdraget och återgick till att dricka grogg och glo på sjön. 

Efter ett antal groggar sa bror att det var nog dags att äta, vi hade förutom de klotrunda surströmmingsburkarna inhandlat:

Mandelpotatis
Tunnbröd

Rödlök

Gräddfil

någon typ av dyr fiskrom

och snaps!

Brorsan erbjöd sig storsint att fixa alla tillbehör, om lillebror bara öppnade burkarna med surströmming. Jag antar att jag tyckte det var en utmärkt deal, men när jag höll i burkarna som tydligen hade ett ganska stort övertryck i sig, blev jag skeptisk.  Jag liksom såg framför mig hur de exploderade när jag satte konservburksöppnaren i dem och surströmmingsspad sprutade över mig. Det jag gjorde är väl inget man idag skulle vara stolt över, men jag tänkte: äh, fan jag tar 22,an (22 Win mag) och gör ett litet litet hål i dem på betryggande avstånd!

När en hålspetskula i överljudshastighet träffar en överjäst burk med surströmming händer det ganska oväntade saker! Vi hittade några överlevade filéer i gräset nere vid sjökanten som vi med god aptit åt med tillbehör.

Vi har under åren fått några norrländska surströmmingsälskande vänner, de kommer ner varje år på skiva vid sjön, men de menar att det är bättre att de sköter öppnandet av burkarna!

//S 

 

 

There can be only one (Stefan)

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2022-04-12 at 23:44, skrev Tommy:

Tänk dej att du är rejält snorig, men du har inga näsdukar eller liknande i närheten...

Så istället suger du in snoret "Bakvägen" och just när du tänker spotta ut slemmet, så kommer du på att det vore väldigt olämpligt där du befinner dej...

 

Så, vad göra?

Jag sväljer skiten, OCH ungefär så tycker jag att Ostron smakar, lika salt fast mycket slemmigare.

 

 

MVH

Du behöver ett par droppar citron så smakar det bättre. :rotfl:

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Kalvlever Anglaise är en av mina favoriträtter.

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har ingen koll på Renhals, men Ren är ju jäkligt gott generellt. Surströmming är ju en delikatess... Hehe Men blodmat där är vi helt överens, jag brukar köpa blodpudding till hundarna, fast jag får kräkreflexer när jag skär upp det till dom.

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

65Selander
51 minuter sedan, skrev Odin:

Har ingen koll på Renhals, men Ren är ju jäkligt gott generellt. Surströmming är ju en delikatess... Hehe Men blodmat där är vi helt överens, jag brukar köpa blodpudding till hundarna, fast jag får kräkreflexer när jag skär upp det till dom.

Min avlidna far var gift med en samiska från en av de största samebyarna Talma Sameby/Kattuvuoma. Så sedan 72 åkte jag upp varje sommarlov till gubben och fick det ena å de andra knepiga renrätter. Däremot jag är ju också uppvuxen med renfilé, skav mm å det är snuskigt gott.

 

Styvmor och plastsyrran är kvar och jag försöker åka upp någon gång per år

Ändrades av 65Selander
Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...