Jump to content
IGNORERAD

Ni som har gift er i Thailand


svampbob

Recommended Posts

Ni som har gift er i Thailand !

Hur mycket har bröllopet kostat?

Dvs.fotografering,mat,hotell,presenter till gästerna mm.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Lappen

Vi betalade ingen som fotograferade på vårat bröllop utan det gjorde en kusin till frugan som klarade det galant.

Tror att hela kalaset gick på ca 15k:- och då var det 150-200 gäster totalt.

Det går säkert att komma billigare undan och det kan kosta mer också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har för mig att det kostade oss i runda slängar 100.000Bath.

Då räknar jag allt utom Sinsod.

Hotellet där vi hade bröllops festen (Grand China Princess), kostade ca 55.000 för ca 110 gäster, då ingick all mat, drickan fick vi köpa själva men den serverades av hotellets personal( De sa att det blir nog dyrt om du köper via Hotellets bar, köp det ni vill och få det levererat till Hotellet så löser vi resten :great: ), vidare ingick "Bröllopssviten" för 1 natt.

Hotellet har förresten Bangkoks enda(Vad jag vet) roterande Restaurang, med en fantastisk utsikt över Gamla Bkk, floden och Chinatown. Restaurangen roterar 1 varv på 2 timmar, coolt!

En svettig post var frugans klänning, 36.000Bath den är dock fantastisk och snarare 2 klänningar, min "Dr Evil-Kostym" ingick i priset.

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Blir ju relativt men jag tror att for de allra flesta har det blivit en +/- affar eller mojligen en plusaffar eftersom det tenderar komma in en del bahtingar i alla kuverten fran brollopsgasterna.

Vara kostnader (ungefarliga)

Brollopsfoton i studio: 20,000

Inbjudningar: 11,000

Brollopsgavor till gaster: 17,000

Extra blomsterarrangemang: 20,000 (sjukt dyrt med blommor for ovrigt. De 20,000 gav inte namnvart mkt)

Band: 12,000

Make up artist: 4,000

Hyra av smoking samt inkop av material till 2 uppsattningar brollopsklanningar (Alisa sydde sina klanningar sjalv. En for ceremonin och en for festen): 6,000 + 15,000

Brollopsceremoni + lunch (ca 30 personer): 15,000

Reception med buffe for ca 500 gaster (Oriental Grand Ballroom)inklusive brollopssvit samt 3 rum for slakt och barnfamiljer + make up rum etc: ca 225,000 (betalade endast for 350 gaster och dessutom rejal rabatt)

Alkohol: 30,000 (blev en hel del over men fick betala for varje oppnad lada osv)

Videograf samt 2 fotografer: ca 15,000 inklusive redigering och framkallning

Samt en massa smagrejor som jag sakert glommer.

Hur som helst sa tacktes kostnaderna av de pengar som kom in fran gasterna da en del var mkt givmilda samt att foton, video, brollopsfotografer, make up, etc betalades av diverse bekanta och slaktingar.

Dealen var att jag och Alisa betalade festen och beholl det som kom in.

Nedan foljer en kortare redogorelse for lite hur jag kande infor brollopet och hur det sen blev (gammalt inlagg fran ett annat Thailandsforum) ;

Sa var det antligen dags, den 21 Juli fick jag till sist min alskade Alisa. Vagen hit har varit saval krokig som lang men samtidigt spannande och rolig. Det hela har lite kants som en snabbkurs a lá " Thai Culture for Dummies" ibland och de allra enklaste sakerna har lett till forvirring och forundran.

For att ge en kort bakgrund bor namnas att Alisa kommer fran en traditionell Thai-muslimsk familj som i vissa kretsar ar relativt valkand. Dock ar familjen inte praktiserande muslimer utan har en hogst pragmatisk installning till det hela. Efter att ha friat till Alisa med onskvart resultat var jag tvungen att be hennes far om hennes hand i enlighet med traditionen. detta var val inget egentligt problem om det inte vore for att hennes far ar bland det mest skrackinjagande som gatt i ett par skor vilket gjorde att jag for forsta gangen i mitt "vuxna" liv var riktigt javla nervos. Hur som helst shanghaiade Alisa sin farsa och han dok ovetandes upp pa en middag dar jag vantade. Efter ett 5 min anforande av mig stirrade han mig djupt i ogonen och satt tyst i ca 10 minuter (sakert bara en halv men det kandes som en evighet). Efter detta vande han sig till Alisa och fragade om jag gjorde henne lycklig - nar hon svarat ja sa deklarerade han att detta var ett skal gott nog for honom och gav oss sin valsignelse.

Nar detta var over sa inleddes en forhandling om huruvida jag skulle behova konvertera eller ej - ni som last har pa SS vet ju hur det blev och hittils har det varit problemfritt. Alisas fader ville av princip inte ha ngn sinsod vilketr passade mig valdans bra men ville att jag skulle sta for festen och jag kunde behalla flisen som kom in. Darefter skulle alla praktiska detaljer redas ut - forsta utmaningen var att bestamma var brollopsfesten skulle vara.Vi bestamde oss snabbt for dubbla fester i Thailand respektive Sverige och kom overens om att bestamma allting sjalva och inte tillata diverse foraldrar lagga sig i (gissa hur det gick med den planen).

Vi forstod snabbt att det skulle bli mkt folk och darmed mkt folk vi inte kande sa vi forsokte hitta en standsaktig lokal som holl viss klass men inte tog for mkt folk. Vi fastnade till slut for Oriental och deras Grand Ballroom. Visst priset avskrackte en del men jag forstod att det skulle skicka en schysst signal till folk och familjen skulle inte behova skammas iaf.

Brollopsfoton infor brollopet, blommor, menyer, musik, gastlistor osv osv drev mig till vansinne men tack och lov hade Alisa stenkoll och roddade ihop det mesta sjalv. Mitt jobb blev att fixa den lilla religiosa cermoni som skulle ske pa morgonen innan festen och endast familj narvara.

Det mesta flot pa bra och saker och ting sag ut att ordna sig, men da kom bomben. I Thailand har man traditionellt en senior person pa respektive familjs sida som representerar familjen officiellt och deras namn star ibland med pa inbjudningarna. Jag blev tillfragad om jag kunde fixa fram en sadan med anknytning till Sverige och Thailand. Valet foll pa min chef som ocksa ar en hog FN representant pa regional niva och valkand i Thailand (naja lite iaf). Att han dessutom ar svenskattling fran Canada gjorde det tom battre. Overaskningen kom nar jag fick namnet pa Alisas familjs "sponsor" - General Sonthi.

Jag blev minst sagt overaskad men det overgick snabbt i svar chock. Jag kunde bara fokusera pa alla problem detta skulle innebara. Moraliska saval som praktiska. Det ar ingen hemlighet att jag inte har varit ett jattefan av kuppen och nu skulle kuppledaren vara hedersgast pa mitt brollopp. Dessutom tillsammans med min chef som jobbar for FN - Argh! Nar jag satt och vandas som mest en morgon fick jag ett telefonsamtal fran Alisas pappa - jag skulle infinna mig pa Sonthis kontor en timme senare eftersom han ville traffa mig innan brollopet. Det var Leisure Friday pa jobbet och for en gangs skull hade jag varken kostym eller slips utan bara chinos och skjorta. Jobbets chaffor garvade lappen av sig nar jag i baksaten pa en bil skulle dra pa mig en kostym jag hamtade upp pa vagen samtidigt som han rallykorde i Bangkoktrafiken for att hinna i tid. Val framme var det som vantat - militarer overallt och idel sura miner. Jag, Alisa och hennes farsa togs in i ett rum med ett 40-tal generaler sittande langs vaggarna och fick sta i mitten av rummet och vanta i ca 10 minuter innan Sonthi dok upp. Sonthi (for ovrigt en kort kille) var trevlig och stallde en del fragor osv innan att papekade att bada jag och Alisa sag valdigt unga ut. - Hur gamla var vi egentligen undrade han och sag lite orolig ut. Att jag var 29 och Alisa 26 gjorde honom tydligen nojd och sessionen var avslutad.

Sjalva festen var helt ok aven om den kanske inte hade samma os som en Svensk motsvarighet. Mkt folk fran jobbet kom tillsammans med ett 20-tal svennar (inklusive CT och Atom) men den stora massan av folk hade man ju aldrig sett forut.

Allt blev betydligt mkt battre en planerat och forvantat. Den religiosa cermonin var saval lattsam som vacker samt festen riktigt skon. Visst dok det upp en del ovantade grejor langs vagen men vi landade pa fotterna till slut iaf och det far man ju vara nojd med. Det blev onekligen betydligt seriosare an jag planerat och det visades tom inslag fran festen i 2 tv-kanaler och 3 tidningar, men det viktigaste var att vi och vara familjer hade trevligt. Hela familjen som kom fran Sverige (11 pers) aker hem med ett leende pa lapparna och en upplevelse de sent skall glomma.

DSC_1298.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Lappen

Aha nu kommer jag ihåg bilderna från ditt bröllop.

Det var på TT dom låg ute eller hur?

Inget dåligt arrangemang :great:

Link to comment
Dela på andra sajter

Aha nu kommer jag ihåg bilderna från ditt bröllop.

Det var på TT dom låg ute eller hur?

Inget dåligt arrangemang :great:

Nja, SS var det forvisso. Kul hade vi aven om man efterat var lattad att det parsen var over.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Lappen

Nja, SS var det forvisso. Kul hade vi aven om man efterat var lattad att det parsen var over.

Aha...har inte varit verksam där sen det ballade ur så jag fick för mig att det var TT.

Det verkade vara en grym tillställning på bilderna som jag kommer ihåg det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...