Jump to content
IGNORERAD

Vedermödor som uppstår eller vägen till UT


John Khonken

Recommended Posts

John Khonken

Idag startade resan mot forhoppningsvis ett UT for frugan. Nar man ser lillflickan blir man sa lycklig sa allt arbete ar en sann gladje. Frugan ar grym pa att ta hand om allt inklusive mig. Forstar inte hur hon orkar. Idag borjade resan med att vi reste fran Jomtien 4.30. Bokande en minivan. Fungerarde perfekt. Var uppe i Bangkok runt 07.00. Hur skulle vi hitta till ambassaden da. Det enda vi kom pa . Hoppa in i en taxi.Den forsta vi hoppade in i hade inte en susning om sukumvit. Varldens langsta gata. Nasta var perfekt. Hittade och korde pa taxameter. Sa vi var pa plats runt 07.30. Bara att vanta i goda vanners lag. For ensamma var vi inte, Men trevligt var det. Sedan dags for att koa just innan 08.00. For ni ska inte tro att inte klockan foljdes till hundra. Men som vanligt ar man bara for dalig, Fick besoksbrickor efter vilket arende man hade + att frugan fick lamna ID-kortet. Upp for att lamna in sina val understodda papper. Men som icke byrakrat hade jag saklart missat att tva referentbrev skulle finnas. Det hade jag totalt missat och fortfarande hittar jag inget om det. Men va fan snubben sa till oss att hjalpa varandra. Sa vi var inte dom forsta. Sa jag skrev pa for en kamrat som tankt gifta sig pa Ko samui och han skrev pa for mig. Det var helt plotsligt OK. Nar mina papper nu var godkanda var det bara att vanta. Efter ca 1 timme sa var den delen klar. Efter det gick vi till vaning 17 och Europvisa for hjalp med oversattningen. Dar var dom hjalpsamma och valdigt kunniga. Efter oversattningen av alla papper + aktenskapsforordet sa fick dom i uppdrag att ficks alla stamplar hos utrikesministeriet . Det ska vara klart for oss pa torsdag. Bara att hoppas sa blir fallet. Vi talade ocksa om hjalp med alla papper for UT. Enligt dom verkar det lattare an vad ambassaden sager sa vi for se. Det aterkommer jag om. Nasta steg blir att lamna in registreingen till Amphoer. Vi kommer att aka till Udonthani for det. For det ar dar frugan finns. Hoppas allt ar bra med alla

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 75
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • John Khonken

    37

  • diskus

    15

  • Baa

    6

  • Herr Chang

    4

Mest aktiva i denna tråd

John Khonken

Vi fortsatter kriget for att frugan ska fa komma till sverige.

Torsdag hurryhurry. Vi holl pa att missa minivanen till Bangkok. Men allt flot perfekt, I Bangkok direkt till Eurovisa och hamta pappret for aktenskap. Skulle vara klar vid 14.00. men vi kom redan 11 och da var det klart. Pang pa betan direkt ut till flygplatsen for transport till udonthani. Vi fick ett flyg direkt. Sa vi landade vid 14.30. Da stod frugans vanner och vantade for transport till registreringen hos Amphoer. Det ska ni veta var en otrolig upplevelse for alla. Dom hade olika stationer. Ska forsoka forklara men troligtvis forstar ni aldrig detta system. Borjade med stattion 1 skrev ett papper. Sedan till station 2 skrev ett papper. Sedan till station 3 dar signerade vi en massa papper. For att sedan ga till station 4 for kontroll tror jag. Sedan vandrade vi till Minichefen for kontroll och signering for att sedan ga till Storchefen for signering. Efter det till station 1 igen for stampling. Sedan till station 2 for mera stamplingar. Sedan var det OK. Nu forstod alla detta. Jag forstod ingenting. Men som vanligt ar det bara att le.Nu var vi gifta. Nu skulle nytt ID-kort fixas. Det fick vi gora tva ggr for att mitt namn var felstavat.

Dagens efter var det dags for nya pass till frugan och Maria. Det var mera logiskt . Det enda problemet var att dom inte accepterade kopia till passet utan kravde orginalet. Sa det vara att aka fram och till baka. Nu var det dags for betalning. Vi betalade bara for ett pass aven fast jag gav frugan for tva. Sa det vara bara att vanda en gang till. Jag tyckte jag battbus hela dagen. Men allt har hittills lost sig. Nu vantar vi pa att allt ska bli klart. Sedan blir det Bangkok igen for nya vedermodor.

ps tur att man inte haller pa med detta hela dagarna. Da skulle man bli tokig

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Det gick inte hundra idag hos ambassaden. Saknades nagra papper om domstolen for en av frugans barn. Det ar krangel hela tiden. Men vi fick tid for interjuv. Men frugan maste ta med sig dottern pa interjuven. Da maste hon vara borta ett par dagar fran skolan. Inte bra tycker jag. Hon ar endast 13 ar gammal Ska forsoka beratta battre om allt. Orkar inte nu.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gick som vanligt upp 04.00 for resa till Bangkok igen. Kom till eurovisa exakt 07.30 nar dom oppnade . Vi hade bokat tid for hjalp. Dom om min forvaning nar det endast fanns en mupp som inte kunde nagonting. Den som kunde nagot kom inte forran 08.30. Borde inte eurovisa veta att ambassaden endast har oppet mellan 08-12. Det ar da vi behover mest hjalp. Men alla papper fixades nar bossen kom. Sa upp med bunten till ambassaden . Ko. Men under tiden fick jag tips att betala forst. Snabbt ner till banken och betala 4600bath for frugan plus tva barn. Upp igen och da hade redan min tur kommit . Skickade in betalningen och vantade pa beslut. Tog tid men helt plotsligt hade vi ett. Tva stora saker visade det sig att det var. Min dotter Maria var automatiskt svenska medborgare. Sa det var kanon. Eftersom vi var gifta var det klart. Men for frugans dotter blev det problem. Ambassaden kravde papper plus en traff med dottern. Papprena hade vi men inte oversatta. Sa det fixas undertiden vi vantar pa interjuven den 4 feb. Vad jag tror ar det att allt hanger pa vad som framkommer vid interjuven den 4feb. Dom vill lyssna med dottern. Men ambassaden ville ocksa att jag fixade svenskt pass till Maria. Sa upp till pass avdelningen for kontroll. Det visade sig att det saknades som vanligt nagra papper. Men jag hade alla med dom behovde oversattas. Nu borjade tiden bli valdigt knapp. Rusade ner till eurovisa igen som hjalpe oss valdigt snabbt. Var tillbaka hoss pass avdleningen 7minuter i 12. Pass damen var otroligt trevlig kvinna som verkligen forstod att hjalpa. Sa forhoppningvis har frugan Marias pass den 4 feb. Inte sakert men chansen fanns . Nya passet for Maria kostade 6450bath. Summa sumarum for dagen med allt gick pa nagonstans mellan 15000- 20000 bath. Bara for att fa in papprena korekt. Sa nu forstar jag var folk menar nar dom sager att man koper en thaidam. Mera pengar till svenska staten. Nu borjade man ma valdigt daligt ingen mat. Vi fick ata runt 4 pa eftermiddagen. Nar vi kom tillbaka.Inte sa kul. Men vad gar man inte for familjen ska fa komma till sverige. Men man var totalt slut efter denna dagen sa man sov valdigt gott. Sa nu vantar vi pa interjuven och ser vad som framkommer da. Men utsikterna tror jag ar goda. Aterkommer

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

IDAG DEN STORA INTERJUVDAGEN

Började totalt fel. Frugan skulle skriva på paper och ta passbilder på Maria. Allt annat skulle vara fixat enligt ambassaden.Betalt hade jag gjort den 21 jan. När frugan kommer kräver dom fyra sista siffrorna hos Maria. Det som ambassaden lovade att fixa under dom 14 dagar tills frugan kom. Inte fan hade dom gjort det. Inte kul. Nu var goda råd dyra. Jag ringde till sollefteå där dom handhar utlänskt födda tillfälliga person-nummer. Pratde med en trevlig man sopm sa att ambassaden samma dag hade kommit in med en förfrågan om skyndsamt få ett provisoriskt personnummer för Maria. Alltså samma . Vad hade skithögarna gjort under dom fjorton dagarna som gått.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fortsättning

ABSOLUT INGENTING. Hur kul är det. Nu fixade jag fram det nya personnumret. Nästa problem är att ambassaden kräver två dagar för admistration. Så vi får se om undantag kan ske.

Ambassaden hade inte skickat äktenskapslicensen till sverige. Då blev det mer problem. Jag lämnade också detta papper den 21 jan. Så detta måste jag också fixa även fast jag betalt för det. Men vänner här kommer det bästa. För att få lämna in äktenskapslicensen hos sveriges ambassad i Thailand krävs en översättning till Engelska. Men hos skatteverkets folkbokförings avdelning vill dom ha samma papper på Thai. Dom vill översätta själva. Luktar skunk modell större. För översättningarna är inte grattis . Det kan jag lova.

Hur gick då interjuven för frugan. Hon tyckte dom ställde svåra frågor om oss. Så vi får se. Frugan måste nu stanna ytterligare en dag. För att ambassaden strular så mycket. Jag får papprena om äktenskapet tillsänt mig i morgon och skickas direkt till folkbokföringen i Stockholm. Det krävs för att överhuvudtaget få en chans för familjen att komma till Sverige

ps Hur tror ni man mår när man gör exakt som dom vill att man ska göra. Alltså lämnar in exakt dom papper som krävs. Den dam jag pratade med kollade och godkände allt. Så får man detta i ansiktet. Frågan jag ställer mig. Vad betalade jag för.

SÅ VÄNNER NU FÅR NI HÅLLA TUMMARNA ATT INGET NYTT DYKER UPP

Link to comment
Dela på andra sajter

Inget nytt dök upp. Men något pass fick vi inte. Jag lämnade över alla papper om giftemålet till lokala skattekontoret i stockholm . Sedan jag fått det faxat till mig. Får ringa och kolla att dom har tagit del av det nästa vecka. Detta ingick också i ambassaden åtagande. Men det är väl bara att betala och hålla käften. Man stångar sig alltid blodig mot dessa byråkrater. Dom gör nämligen aldrig fel och skulle dom mot förmodan göra ett så är det ditt fel i alla fall

Link to comment
Dela på andra sajter

Passet är nu godkänt men inte uthämtat. Nu väntar vi på nästa steg i följetongen. SO FAR SO GOOD.

Link to comment
Dela på andra sajter

Idag fredagen 12 februari är vi registrerat gifta också i Sverige Hallelulja. Även Maria är registrerad svensk medborgare. Nu är det dags att träna på nationaksången.

Link to comment
Dela på andra sajter

Idag fredagen 12 februari är vi registrerat gifta också i Sverige Hallelulja. Även Maria är registrerad svensk medborgare. Nu är det dags att träna på nationaksången.

Hej John Grattis ...

en fråga behöver du inte översätta vigsel papperna från ampur till engelska innan du lämnar in dom till skatte myndigheten...

glimten 66

Link to comment
Dela på andra sajter

De vill översätta själva så de är säkra på att det inte fuskas eller blir fel...

så då kan ja bara ta en kopia på mitt vigsel bevis från ampur o lämna in till skatte myndigheten då eller.

Link to comment
Dela på andra sajter

så då kan ja bara ta en kopia på mitt vigsel bevis från ampur o lämna in till skatte myndigheten då eller.

Dom vill ha originalet och kopiera det själva. fick åka dit en gång till med originalet :(

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack alla snälla. Nu väntar vi bara på att alla papper ska komma till sverige och migrantionsverket för beslut. Som alla skriver skatteverket vill översätta orginalen själva och ambassaden i Bangkok kräver översättning till engelska. Mycket konstigt enligt mig. men ambassaden vill väl leka lite polis och kanske göra sig en hacka också. vad vet jag

Link to comment
Dela på andra sajter

Joints

För en som inte är tvättäkta byråkrat. Hade jag kunnat bryta ihop. Men allternativen fanns inte. Så det var bara göra som alla thai gör LELELE.

Link to comment
Dela på andra sajter

Joints

För en som inte är tvättäkta byråkrat. Hade jag kunnat bryta ihop. Men allternativen fanns inte. Så det var bara göra som alla thai gör LELELE.

Och trösta sig med en eller annan Chang :drinks:

Din dotter brås på Dig, hon LER; LER; LER, t.o.m. åt mig.

Hade

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

BAA det värmer

Men idag ringde jag migrationsverket och frugans papper är på gång till sverige. Vi har t.o.m ett diarie nummer. Migrationsverket hör av sig när papprena är här. Bara att hoppas nu

Link to comment
Dela på andra sajter

Idag efter över en månad kom papper från migrationsverket. Nu har jag en handläggare. Det är klart bra och vad mer som är bra. Man får förtur P.G.A barn. Nu ska det fyllas i papper. Men det rör på sig. Jag ringde också idag . Innan jag visste att jag fått meddelande från migrationsverket. Då talade den människan om för mig att handläggningstiden är mellan 3-6 månader från den dagen migrationsverket registrerat alla papper. Inte så kul. Men vi lever på hoppet

Link to comment
Dela på andra sajter

John Khonken

Jag lämnade in mina papper i måndags. Idag ringde migrationsverket och sa att allt är klart. Jag frågade två gånger och ville ha allt skriftligt. Damen sa att dom skickar hem beslutet och det ska komma i morgon torsdag. Det är nästan så att jag åker hem i morgon och kollar posten. Jag HOPPAS men vågar inte ta ut någonting i förskott. Det låter helt otroligt men förhoppningsvis sant.

Ps Damen ringde endast för att fråga om passet för våran dotter. Att hon hade svenskt pass. Vilket vi väntar på. Ligger troligtvis hos ambassaden i Bangkok

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag lämnade in mina papper i måndags. Idag ringde migrationsverket och sa att allt är klart. Jag frågade två gånger och ville ha allt skriftligt. Damen sa att dom skickar hem beslutet och det ska komma i morgon torsdag. Det är nästan så att jag åker hem i morgon och kollar posten. Jag HOPPAS men vågar inte ta ut någonting i förskott. Det låter helt otroligt men förhoppningsvis sant.

Ps Damen ringde endast för att fråga om passet för våran dotter. Att hon hade svenskt pass. Vilket vi väntar på. Ligger troligtvis hos ambassaden i Bangkok

Läs mail...Allt OK, efter ett antal telefonsamtal har alla parter fattat, har skickat hennes passnummer...Bara att slanta upp för flyget :friends:

Lycka till

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

John Khonken

BAA

Tack för hjälpen. Är på arbetet. Läser när jag kommer hem. Det är nog sant. Vilken härlig överraskning.Nu kommer 100 frågor.

Link to comment
Dela på andra sajter

John Khonken

Inte fan låg något papper på Ut för familjen när man kom hem. Nu blir man hispig igen innan posten kommer i morgon. Bara att hoppas

Link to comment
Dela på andra sajter

John Khonken

Idag fredag kom så det efterlängtade beskedet om UT för familjen. Men måste säga att migrationsverket var snabba. När mina papper kom in i måndags och på onsdagen var det klart. I och för sig hade jag alla fördelar men ändå. MEN JAG GÖR VÅGEN FÖR MIGRATIONSVERKET OCH ÄR SÅ JÄVLA GLAD. Längtan är över . Nu är det bara det praktiska som ska lösas. Problem JAVISST. Så härliga problem att lösa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...