Jump to content
IGNORERAD

Vedermödor som uppstår eller vägen till UT


John Khonken

Recommended Posts

Tänkte ta en kopia på fax och en till ambasaden men visst det är ju inte fel å få iväg ett mail till fru MIG också. Hoppas ett fax ska duga lika bra som ett e-mail för har jag bara det i min hand kan jag styra själv igen utan att vara beroende av en ambasad som verkar ha världens slöaste postgång.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 75
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • John Khonken

    37

  • diskus

    15

  • Baa

    6

  • Herr Chang

    4

Mest aktiva i denna tråd

John Khonken

Regel nummer ett

I kärlek är allt tillåtet. Kör hårt

Link to comment
Dela på andra sajter

Ringde åter fru MIG idag, det ska visst gå bra med e-mail sa hon. Nu gäller det att få fram det här pappret med alla stämplar innan song kran går igång och med det politiska läget som råder så är det ju inte otroligt att det utlyses några extra helgdagar också. Men eftersom mail ska räcka så har jag ändå fortfarande stort hopp om att vi sitter på samma plan till Sverige den 5 maj

Link to comment
Dela på andra sajter

Ringde åter fru MIG idag, det ska visst gå bra med e-mail sa hon. Nu gäller det att få fram det här pappret med alla stämplar innan song kran går igång och med det politiska läget som råder så är det ju inte otroligt att det utlyses några extra helgdagar också. Men eftersom mail ska räcka så har jag ändå fortfarande stort hopp om att vi sitter på samma plan till Sverige den 5 maj

Och då kommer du att må gott på det planet!

Fortsätt kämpa, vi känner med dig!

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Och då kommer du att må gott på det planet!

Fortsätt kämpa, vi känner med dig!

Herr Chang har talat.

Ja dom har det hyffsat bra nu grabbarna!

1999 blev vår väntetid 14 månader!!

/mvh

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja dom har det hyffsat bra nu grabbarna!

1999 blev vår väntetid 14 månader!!

/mvh

Ja, just det! 2004 var det 12-14 månader som till slut efter lite tjat i telefon blev 11 månader.

Dagens ungdom är bortskämd ;)

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja att behöva vänta över ett år låter verkligen jobbigt. Här sitter jag och gnyr över att Song kran kommer ivägen :)

Idag har hon varit i Bangkok för att översätta papper, finns det verkligen ingen översättare i Surin som Amphur godkänner?

Har frågat många gånger men hon påstår att det ska vara stämplat i Bangkok så då får det bli så. Hon som har det jobbigt med att åka dit inte jag.

Nu gäller det bara att personalen på Amphur i Surin går till jobbet på måndag och inte tycker det är läge att vara ledig när det är mellandag.

Men 3 dagar är ju inte mycket i sammanhanget jämnfört med er som har väntat en evighet.

Hur mycket av det året av väntan tillbringade ni i Thailand?

Jag tycker ju de 6 veckor som nu gått sedan hon lämnade Sverige har känts länge.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej diskus,

Jag får väl bekänna att de 11 månaderna väntan inte var särskilt betungande då jag var i Thailand större delen av den tiden. Dessutom var man på ambassaden vänliga nog att bevilja 3 månaders besöksvisum för fru Chang under väntetiden (man skämdes väl lite över den långa handläggningstiden för UT).

Hoppas det löser sig snabbt för er!

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

sakonnakhon

Väntade 16 månader 2002. Under den perioden var hon här 6 månader, och jag i Thailand en dryg månad.

På den tiden, var det 12 månaders kö bara för att få intervju på ambasaden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Idag ringde fru MIG igen, Tackar för den hjälp jag fått här så jag kunde förebrå henne med papper. Hon sa att alla de papper jag sänt var bra och vad hon behövde. Tyvärr så hade vi missat ett papper motsvarande personbevis för tjejen så nu får hon gå till Amphur imorgon och sedan resa vägen Surin - Bangkok en gång till för å lämna det pappret. När det når Göteborg så ska det hela vara klart påstår fru MIG så nu känns det som det är nära till ett beslut iallafall.

idag kom pappret med mail från amphur i Surin och jag vidarebefodrade det till fru MIG omedelbart. Tyvärr så var det på Thailändska eftersom amphur inte kunde skriva ut papper på engelska.

Redan på förmiddagen fick jag detta svaret från fru MIG:

Jag har skickat handlingarna för översättning. Det brukar ta ungefär fem arbetsdagar att få dem översatta. När vi får översättningen kommer vi att fatta beslut alternativt kontakta dig för eventuell komplettering/information.

Känns som det går framåt nu iallafall. Men ack så långsamt och min dam undrade varför jag inte kunde betala lite så dom skyndar på :dance1: märks vi kommer från olika delar av världen.

Link to comment
Dela på andra sajter

John Khonken

Lite märklig men jag tror du är på plus. Det märkliga är översättningarna. När jag skulle registrera Maria och äktenskapet. Behövde dom ingen översättning. Men var glada att jag hade en. Så dom borde kunna översätta papprena väldigt fort eller använda google translator. Inte svårt. Men fem dagar. Bättre än ingenting.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite märklig men jag tror du är på plus. Det märkliga är översättningarna. När jag skulle registrera Maria och äktenskapet. Behövde dom ingen översättning. Men var glada att jag hade en. Så dom borde kunna översätta papprena väldigt fort eller använda google translator. Inte svårt. Men fem dagar. Bättre än ingenting.

Jag tänkte samma sak att något översättningsverktyg borde dom ju ha. Optimistisk som jag är så tror jag dom satte 5 dagar för jag inte skall tjata för mycket. Nu vet hon vem jag är när jag ringer :)

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Då var det hela klart :dance1::dance1: I måndags när jag ringde sa dom pappret precis hade kommit och ett dygn senare var det klart. Eftersom jag just nu är i Surin så blev det fest i hela grannskapet igår därför det inte skrevs något här. Detta innebär att vi går till Sverige tillsammans den 10 maj en underbar känsla.

Papperna lämnades in 1 mars och 27 april var det klart i Göteborg för den som undrar över tiden.

Link to comment
Dela på andra sajter

John Khonken

Grattis.

Det var nästan som vi trodde. Du hade täckt allt och Fru Mig kunde inte neka. Härligt för dig. Min fru kommer före er den 8 maj om det fungerar med flyget.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
John Khonken

Nu är det nära. Min älskling ringde just från Suvarabhumi. Hade inhandlat whisky till pappa och i morgon står dom på arlanda och resan närmare sig sitt slut. Nu börjar nästa underbara resa som familjefar. Ska bli skitkul.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gratulerar till detta , hoppas resan går bra för din familj.

Christer och Arunee

Christer/Arunee/Tawan

Link to comment
Dela på andra sajter

sakonnakhon

Stort grattis. Tack för att vi fått följa med på resan så långt.

Link to comment
Dela på andra sajter

John Khonken

Jag får väl också tacka för att ni orkat med att läsa om alla vedermödor som uppstår. Nu blir säkert allt en dans på rosor. Bara skojar för jag är så lycklig nu. Planet har precis startat från Bangkok

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag får väl också tacka för att ni orkat med att läsa om alla vedermödor som uppstår. Nu blir säkert allt en dans på rosor. Bara skojar för jag är så lycklig nu. Planet har precis startat från Bangkok

Skönt att vara av med dem för det va ett jäkla rännande innan det löste sig. :drinks:

Kanske bäst med :ironi: för de som inte känner oss..

Vi ses i Sthlm i juni, och se till att ha Wirren i behåll.

Baa (local caretaker)

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

John Khonken

NU ÄR RESAN SLUT . FAMILJEN ÄR SAMLAD OCH JAG ÄR VÄLDIGT GLAD. JAG BEHÖVER VÄL INTE SKRIVA VAD SOM VAR VIKTIGAST. MAT SÅKLART.

Link to comment
Dela på andra sajter

NU ÄR RESAN SLUT . FAMILJEN ÄR SAMLAD OCH JAG ÄR VÄLDIGT GLAD. JAG BEHÖVER VÄL INTE SKRIVA VAD SOM VAR VIKTIGAST. MAT SÅKLART.

Kanon. :clapping:

Men maten kan väl inte räcka så länge, bagaget vägde ju bara 44 kg :whistle:

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

Kul att allt löste sig. Glömmer aldrig känslan när man stod med sin lilla blomma och väntade på Arlanda och hon dök upp i dörrenwub.gif

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

NU ÄR RESAN SLUT . FAMILJEN ÄR SAMLAD OCH JAG ÄR VÄLDIGT GLAD. JAG BEHÖVER VÄL INTE SKRIVA VAD SOM VAR VIKTIGAST. MAT SÅKLART.

Grattis, själva sitter vi nu på ett hotelrum i Bangkok för gemensam hemresa imorgon, nu har vi tagit avsked till hela hennes släkt och allt känns klart för att lämna Thailand nu, slipper ju stå och vänta eftersom vi åker tillsammans till Sverige :dance1:

Link to comment
Dela på andra sajter

John Khonken

Kenneth

Jag hade en känsla jag aldrig haft. Visste inte om jag sklle skratta eller gråta. Var som en ungkalv. Nu har frugan varit här nästan en hel dag. Självklart har hon tagit befälet. barnet sover och frugan städar. Jag är ett pitoreskt inslag i gatubilden. Känns så jävla härligt.

Ha en bra kväll alla och ännu en gång stort tack för alla som orkat läsa vad jag skrivit. Det har varit som balsam för mig

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...