Jump to content
IGNORERAD

Svensk myndighetsutövning gentemot en utlandssvensk


noBuzz

Recommended Posts

mamma bäng fan pappa käng

Förgyllde min frukost. :) /mvh

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Någon som blir chockad?? En myndighet HAR ELLER GÖR ALDRIG FEL,du har alltid fel.Skönt att jag inte har med dessa byråkrater att göra med längre :diablo: Mvh Måne PS men en trevlig läsning av en skicklig skribent DS

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Makabert är ordet.

Vänd på problemet, tänk om vi gör fel mot skatteverket då j-r kommer straffpålagorna som ett brev på posten.

Jag hoppas verkligen att han driver detta till sin spets med skadestånd, ansvarspåföljd och media ja hela baletten.

Det är för mej obegripligt att man placerar totalt okompetenta personer i sådana (makt)befattningar.

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Problemet härstammar mest från att han dels är utflyttad utan kopplingar till lön eller andra funktioner som har med Sverige att göra och dels både är företagsägare samt näringsidkare genom att han äger en jordbruksfastighet

Det faktum att han både äger företag och jordbruksfastighet borde kanske gjort att han bättre kollat upp vilka regler som gäller för detta om man är utflyttad

Ärendet är extremt dåligt skött från främst myndigheternas sida med till viss del från honom själv också

Detta tillsammans med att förutsättningarna troligen är väldigt ovanliga/unika gör att det som har hänt, har hänt.

Finns flera som gjort fel i det här ärendet, men kategoriska fördömanden och likställdhet med all form av myndighetsutövning känns inte helt rätt i det här fallet tycker jag.

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Problemet härstammar mest från att han dels är utflyttad utan kopplingar till lön eller andra funktioner som har med Sverige att göra och dels både är företagsägare samt näringsidkare genom att han äger en jordbruksfastighet

Det faktum att han både äger företag och jordbruksfastighet borde kanske gjort att han bättre kollat upp vilka regler som gäller för detta om man är utflyttad

...vilket jag gjorde genom att fråga skatteverket själva om jag behöver deklarera, vilket de två gånger besvarade med "nej". Jag tycker själv att Skatteverket borde vara lämpligaste instans att fråga om vad som förväntas från mig, men kanske måste man alltså anlita en advokat vid sidan om för att täcka upp alla eventualiteter som de kan tänkas komma upp med.

Företaget i fråga har jag varit delägare i sedan 1989 (tio år innan jag flyttade till Thailand), min ägarandel och roll har inte ändrats sedan 1989, jag tar inte ut någon lön/arvode/etc. Trots det har de inte förrän nu förväntat sig någon deklaration från mig angående företaget. Företaget deklarerar och skickar in uppbördsdeklaration, kontrolluppgifter mm vilket borde göra det klart för dem att jag inte har tagit ut några löner/arvoden etc.

Jag har dessutom upplyst dem om min korrekta adress vid varje flytt, begärt bekräftelse på adressen från dem men trots det har de lyckats slarva bort den under den här senaste cirkusen, men följdeffekt att jag inte fick några av de brev de borde ha sänt till mig. Detta efter att de vid senaste fastighetsdeklarationen gjorde exakt samma miss - och jag påminde dem vid det tillfället återigen igen om vilken min adress är...

"Jordbruket" är de fullt medvetna om att det inte har varit aktivt på många år (sista kon slaktad c:a 1978, sista hönan nackad i början av 90-talet), så hur de plötsligt kan hitta på att jag har haft inkomster från jordbruk samtidigt som de vet att jag bor i Thailand är totalt vansinnigt i mina ögon. Bara med byråkraters logik kan de komma på något sådant.

Men visst, misstag kan ske och när jag skickade en lunta med dokumentation till skatteverket insåg de genast att något var fel och gjorde en helomvändning med ett beslut där de rev upp skönstaxeringen.

Det som skedde därefter är mer bisarrt: kronofogden vägrade ge sig trots att de fick både skriftlig och muntlig information från skatteverkets handläggare, bl a i form av ett beslut där de tog bort alla skatter, avgifter, räntor mm som hade påförts felaktigt. Jag har inte hunnit publicera den senaste månadens turer än, men det kommer snart till bloggen också. I ett par veckor innan jul försökte jag upprätta en dialog med kronofogden, men fick ibland inget svar alls och ibland svar att de inte kunde få tag på den tjänsteman som handlade ärendet hos dem. Strax innan jul varnade jag dem att jag skulle börja med delgivning genom "spikning" om de inte började besvara mina förfrågningar. Först efter det började de svara, men vi har fortfarande inte riktigt kommit någon vart angående de pengar som kronofogden olovligen har stulit från mig _efter_ att både jag och skatteverket hade upplyst dem både muntligen och skriftligen om att skatteverket hade dragit tillbaks sitt ärende... ...men pengarna de har stulit har jag fortfarande inte sett röken av...

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

hej.

Hoppas det löser sig för dig Kristofer. /mvh

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska man skratta eller gråta, det är ju för fan förjävligt hur det kan bli

Sitter man som han 900 mil därifrån och inte kan gå upp till dessa idi*ter och prata ansikte mot ansikte (om det hjälper) måste det vara

en mardröm.

Har haft en del problem med ampur här i byn, med de verkar väldigt små jämnfört med dessa

Stå på dig! Önskar dig lycka till

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Problemet härstammar mest från att han dels är utflyttad utan kopplingar till lön eller andra funktioner som har med Sverige att göra och dels både är företagsägare samt näringsidkare genom att han äger en jordbruksfastighet

Det faktum att han både äger företag och jordbruksfastighet borde kanske gjort att han bättre kollat upp vilka regler som gäller för detta om man är utflyttad

Ärendet är extremt dåligt skött från främst myndigheternas sida med till viss del från honom själv också

Detta tillsammans med att förutsättningarna troligen är väldigt ovanliga/unika gör att det som har hänt, har hänt.

Finns flera som gjort fel i det här ärendet, men kategoriska fördömanden och likställdhet med all form av myndighetsutövning känns inte helt rätt i det här fallet tycker jag.

Jamen T.V. Skattemyndighet och kronofogde är myndigheter tillsatta och avlönade med skattemedel, deras uppgift är inte att jaga den lilla människan.

Skattemyndighetens uppgift är att se till att alla inkommer med rätt skatt och i rätt tid, ok myndigheten sköts av människor och att fela är mänskligt.

Blir det fel så korrigerar man felet, man biter sej inte fast i en horribel situation bara för att man inte kan erkänna sina misstag - även myndigheter gör fel (bevisligen)

Myndighetsutövarna ska inte kunna gömma sej bakom skattemyndihetens anonyma logga utan reda ut uppkommna fel och dispyter utan att skicka runt den lilla människan mellan avdelningar. Det är varje skattefogdes plikt att inneha eller införskaffa kunskap om vad dom tar för beslut och beslutets konsekvenser har/gör dom inte det så sitter dom på fel (makt)position.

Jag gjorde så gott jag kunde gäller inte här, här handhar man människoliv...

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kristoffer! Jag vet av egen erfarenhet att Kronofogden kan vara krångliga när det gäller att få bort en betalningsanmärkning osv även om skulden från Skatteverket (som hunnit gå till fogden) har minskat eller kanske till och med inte existerar i slutändan. Jag blev skönstaxerad för många år sen eftersom jag inte lämnat in deklaration för aktier jag sålt och innan jag hann invända mot Skatteverkets krav på 43 000 så hade det hunnit gå till fogden.

Skatteverket var dock extremt hjälpsamma och när jag lämnat in deklarationen och förklarade att den nya summan, drygt 20 000 kr, kunde jag betala omedelbums om de ville så återtog de alla sina krav från Kronofogden. Jag trodde därmed att saken var ute ur världen, att jag varken hade nån skuld eller nån betalningsanmärkning. Men när jag skulle skaffa ett bensinkort nästan 1 år senare så blev det avslag med motiveringen att jag hade en skuld hos Kronofogden på 43 000 kr?!

Skatteverket fick skriva ut ett personligt brev till mig där det tydligt stod att jag betalat min skatt i tid och att det var Skatteverket som missat detta (det var schysst av dom) och därför haft ett krav mot mig som de låtit gå till Kronofogden. Ett krav som de senare tagit tillbaka eftersom skulden redan var betald. Fick skicka in detta brevet till Kronofogden och efter mycket om och men så tog de bort betalningsanmärkningen och nån skuld hade jag aldrig haft hos dom.

Så även om det kan vara struligt med Svensk byråkrati så brukar det lösa sig i slutändan och det hoppas jag att det gör för dig också.

Mvh Swippe

It´s the choices You make, not the chanses You take, that´s determines Your destiny

Link to comment
Dela på andra sajter

Det otroliga i ärendet är ju den totala nonchalans man visar genom att inte skicka ut någon som helst information till Kristofers adress i Bangkok.

Istället låter man skulden förfalla till betalning och indrivning hos KFM. Och även efter detta då KFM vägrar kassera ärendet.

För min egen del har jag varit med om liknande saker själv, flera gånger! Och har sett det hända bekanta.

Bodde bl.a i Florida i 3 år i början på 90-talet och när jag återvände till Sverige hade jag en skuld på 10 000 kr efter en tredskodom i en tvist som uppstått efter

att jag flyttat ut. Trots att jag hade min utländska adress registrerad hos folkbokföringen fick jag ingen information alls om varken skuld, tvist, förhandling eller dom.

Och det är därför jag mest fnittrar över dessa saker nuförtiden. Inte så mycket över att saker inte alltid fungerar som det ska i Sverige som att det är roligt att se folk

förvånas över att saker inte fungerar och att stora trygga myndigheter absolut skiter i den enskilde. Jag kan lixom se Kristofers förlamande irritation och förvånade

kortslutning framför mig när fallet uppdagas.

För det är så man reagerar. Man skakar på huvudet samtidigt som man är förbannad. Skakar på huvudet för att man inte tror sådant kan hända och förbannad för att

det kostar så mycket tid och kraft. Helt i onödan. Och för att man får höra idi*tsaker som "det skulle du ha tänkt på liiite tidigare" när man pratar med myndighetspersoner

eller andra rättrådiga om det.

Det är dessutom betydligt vanligare än man tror. Men gemene utsatt orkar inte skriva om det. Mycket p.g.a stigman från alla dessa rättrådiga hustomtar med städade skrivbord.

Det finns ju ganska gott om folk i Sverige som säger saker som "bara man sköter sig blir allt bra", "gör man rätt för sig får man inga problem" och allehanda

andra självbedrägliga floskler. Om de bara visste hur lurade de är. :)

Förhoppningsvis upptäcker de dessa saker en klarblå dag. Så jag får fnittra lite till. :)

Tack till dig Kristofer för bloggen. Du skriver jättebra och roligt. Hoppas det fixar sig med KFM. Go get´em!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill bara upplysa om att man som medborgare är skyldig att känna till lagar och förordningar.

Byrådirektör Arne

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, vad ska man säga...?

Satt själv i samma sits för flera år sedan. Skattemyndigheten fick för sig att skönstaxera med 243.000 kr. Jag hade fram till det aldrig tjänat så mycket ett endaste år. :huh:

Men nu skulle jag betala så mycket i skatt. Konstigt.

Dessa skrevs faktiskt av, av skattemyndigheten ca 1.5 månader innan min treåriga "straffperiod" skulle gå ut.

Men sedan återstod problemet med KFM och mina betalningsanmärkningar.

Efter månader av bråk med KFM så rensade de mina anmärkningar. Säkert med ett bistert leende på läpparna.

Tycker det är synd att de använder så många tärningar när de bestämmer sig för hur mycket någon ska skönstaxeras.

Och jag vill egentligen avsluta med en hel del svordomar, men de har liksom tagit slut... Jag orkar inte svära över dessa fasoner längre. :(

Link to comment
Dela på andra sajter

hej.

Hoppas det löser sig för dig Kristofer. /mvh

Ja, löser sig gör det alltid. Ursprungligen hade jag bara hoppats på att myndigheterna kunde lösa det sinsemellan utan att jag skulle behöva lägga mer tid och resurser på det. När de nu inte ville eller klarade av att reda ut det hela på egen hand så tänkte jag att det kunde vara på sin plats att lägga ut deras smutsiga byk till allmän beskådan. Kanske kan det vara användbart för någon annan som har eller som kommer att drabbas av samma soppa...

Link to comment
Dela på andra sajter

Stå på dig KristoferA.

Jag fick problem med Försäkringskassan, arbetsskada och timanställd. :diablo:

Ringde Uppsala Nya Tidning som skrev en artikel om det, dom blev neringda av oroliga människor, jag tom JO anmälde.

Jag hoppas att det du genomgår inte stannar här, utan gå så långt du kan, + för det du skrivit.

Lycka till, WOFFE.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, löser sig gör det alltid. Ursprungligen hade jag bara hoppats på att myndigheterna kunde lösa det sinsemellan utan att jag skulle behöva lägga mer tid och resurser på det. När de nu inte ville eller klarade av att reda ut det hela på egen hand så tänkte jag att det kunde vara på sin plats att lägga ut deras smutsiga byk till allmän beskådan. Kanske kan det vara användbart för någon annan som har eller som kommer att drabbas av samma soppa...

En utmärkt idé att publicera hela byket på Webben, hoppas att fler tar efter.

Den absolut största anledningen till sådant här maktmissbruk kan pågå är att skyldiga individer aldrig bestraffas som sig borde.

För det första bör alla ifrån handläggare till deras chefer tvingas betala personligt skadestånd, både till offren, för tid, sveda och huvudvärk samt till staten, för att ha uppburit lön (skattebetalarnas pengar) samtidigt som man använt sin tid till att trakassera dessa skattebetalare. För det andra skulle nog en liten vistelse bakom galler samt permanent förbud mot att jobba i offentlig verksamhet också verka något avskräckande på dylika individer.

Tills en sådan ändring i vår lagstiftning kommer till stånd, se till att publicera alla namn, gärna med bild, på inblandade individer. Möjligen kan hotet om publicering av deras svinerier och inkompetens få en och annan tjänsteman att tänka efter två gånger innan de begår vidare brott mot folket.

Siamkap rtfm.gif

Jag hoppas jag har en viss insikt men förstår det gör jag inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...