Jump to content
IGNORERAD

Grilltråden


Dalton

Recommended Posts

Personligen grillar jag året runt, och det är jag ju inte ensam om såklart, men i Sverige överlag börjar ju ”grillperioden” nu... Och med min fetisch till grillat vill jag se mängder med bilder från både sverige och Thailand på grillat, på grillar, tillbehör, rubbing, såser, recept med mera mer mera... 

Köper ni färdigkryddat, gör ni era egna kryddor, vad kör ni för marinader, vad använder ni för glaze?? 
 

Har tyvärr inte så mycket grillbilder att bjuda på i detta inlägg, men så fort jag kommer i land och hem ska det grillas och fotas... 

 

Köpt en ny senap, galet god verkligen, samt en citronpeppar som jag använder när jag grillar fisk. Vitlökssåsen har jag inte testat än
 

C0C026A8-FFFD-4EEA-89F3-09A2BED711B2.thumb.jpeg.96039188be20031c3409136c975b451c.jpeg

 

Lite grillning hemma i trädgården
267DB4EC-FA1C-4671-B87F-F11967895494.thumb.jpeg.8dd2af35d1e34221e251d8f900e6df3e.jpeg
 

Korvgrillning

6BD1DFB4-BCD4-42B9-926B-343ED3CC65BB.thumb.jpeg.f96568f2ee1b207916ef2f012e0ff80b.jpeg

 

Balkong-grillen, kör den om det är för dåligt väder ute eller av ren lathet

BDBB4AF3-52A4-4F7E-8D63-5A66947EF456.thumb.jpeg.b04c9e610af478c3ee009bacb89f183e.jpeg

 

Den här skarpladdade honungssåsen är inte dum att använda

6B87AC09-0400-4EBA-A5D9-EBB91F9218A3.thumb.jpeg.e478f773e9d24251044f9b7b8e33e814.jpeg

 

Hamburgare på g

F02A4482-9112-428B-A59D-DCAB66309FE6.thumb.jpeg.823b7e6ce6f521193944ec1aaccdd2b8.jpeg

 

och lite grillning på gång i en utav kolgrillarna... Men har nu fått köp-förbud där hemma på fler grillar då vi har 6 st och hon tycker visst det är nog 

C4DF7A66-2B43-44D6-B86F-84E788EEE57A.thumb.jpeg.e4fcacc5af84da63fafbed5d99d33f41.jpeg

 

Så nu får ni dela med er på allt som rör GRILLAT!! 

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här har varit min favorit i många år. 

Fick den i 50-års gåva för 15 år sedan. 

Nu tjänstgör den mest som dörrstopp. 

IMG_20210502_203326.thumb.jpg.da06f8149f6328884221996ddd5a5177.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Köpte 5 st vacuumpackade "flintastekar" häromdagen (ca 1Kg styck), kort datum så priset var 19.90/Kg, hyfsat!

La 4 i frysen direkt, och körde den femte i sin förpackning i Sousvide kokaren, 12 timmar i 55grader.

Igår körde jag den på grillen i några minuter på varje sida, för att få lite grillyta, blev riktigt bra, mört och saftigt!

 

Lite väl mycket salt (SCAN älskar att salta allt), men det berodde på att de är förmarinerade och jag ser fram emot att testa samma metod med "Hemmarinerade" stekar!

 

Ett litet tips bara.

 

 

MVH

 

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

7 minutes ago, Tommy said:

Köpte 5 st vacuumpackade "flintastekar" häromdagen (ca 1Kg styck), kort datum så priset var 19.90/Kg, hyfsat!

La 4 i frysen direkt, och körde den femte i sin förpackning i Sousvide kokaren, 12 timmar i 55grader.

Igår körde jag den på grillen i några minuter på varje sida, för att få lite grillyta, blev riktigt bra, mört och saftigt!

 

Lite väl mycket salt (SCAN älskar att salta allt), men det berodde på att de är förmarinerade och jag ser fram emot att testa samma metod med "Hemmarinerade" stekar!

 

Ett litet tips bara.

 

 

MVH

 

Alltid kul och gott med egna marinader osv... Tyvärr gör jag sällan egen marinad utan köper färdigt. Och det är pga att vi har en grillhouse.se butik 100 meter ifrån mitt hem med stooooort sortiment, därav mycket från england och usa, sen lite gott å blandat från olika länder. Där har man möjligheten att provsmaka allt innan man handlar osv så det är mitt ”tempel”... Men nu har jag lovat damen att inte jobba på 2 veckor så då måste jag ha något att göra, och då kan det bli test av lite olika marinader osv 

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra tråd! 👍 Gillas!

 

Jag grillar minst två gånger i veckan men det går lite i perioder och nu när man knappt kan gå utanför dörren här nere så blir det ibland ännu oftare.

Jag tycker det är oerhört avslappnande att gå till grannbutiken för att handla några kalla Leo och sen dra igång grillen. Gå där och peta, pilla, lyssna på lite musik och svalka strupen... Ja det är fan najs alltså!

Jag kör bara med kol. Gasolgrillar borde förbjudas! ;)

Om det är lite bättre grejer som ska tillagas så får likdelarna alltid åka ner i det välsignade sous vide-badet först. Bästa köksredskapet ever!
Blir det lite enklare typer av kött så skiter jag i badet.. Ja bildligt talat nu alltså.

 

Återkommer med bilder.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
6 minuter sedan, skrev Fantomen:

Bra tråd! 👍 Gillas!

 

Jag grillar minst två gånger i veckan men det går lite i perioder och nu när man knappt kan gå utanför dörren här nere så blir det ibland ännu oftare.

Jag tycker det är oerhört avslappnande att gå till grannbutiken för att handla några kalla Leo och sen dra igång grillen. Gå där och peta, pilla, lyssna på lite musik och svalka strupen... Ja det är fan najs alltså!

Jag kör bara med kol. Gasolgrillar borde förbjudas! ;)

Om det är lite bättre grejer som ska tillagas så får likdelarna alltid åka ner i det välsignade sous vide-badet först. Bästa köksredskapet ever!
Blir det lite enklare typer av kött så skiter jag i badet.. Ja bildligt talat nu alltså.

 

Återkommer med bilder.

 

Även jag kör kol

Grillen är gammal rostig och ful och kärringen har gett besked om att hon fan inte ska spendera ytterligare en sommar i Sverige med "That fucking ugly grill".

När vi då snackar Sous Vide så är nog en direktvärme från grillkol svårslaget. Men jag undrar om inte det är dags att dra till med gasol...

Napoleon verkar ha en Sizzle Zone som troligtvis är riktigt bra till att använda direkt efter vattenbadet.

 

Nu blir jag aldrig av med kolgrillen ändå då jag brukar våldsgrilla så 7m höga eldkvastar genereras och även grannkommunernas brandkårer får besked om utryckning.

 

Just den Napoleongrillen som jag tittat på har inbyggd ölöppnare. Det är ett tecken på att Napoleon tydligen har förstått sig på grillning.

Link to comment
Dela på andra sajter

9 timmar sedan, skrev Tommy:

körde den femte i sin förpackning i Sousvide kokaren, 12 timmar i 55grader.

Härligt att höra att fler än jag inte kör sitt griskött till 60-70 grader! 👍

 

Link to comment
Dela på andra sajter

9 timmar sedan, skrev andrejsdenruskige:

Just den Napoleongrillen som jag tittat på

Jag förutsätter att det är deras "Prestige PRO™825-3" du kikat på då? Om jag skulle vara tvungen att välja en gasolgrill (och om mamma betalar) så fick det väl bli en sådan isf... Den verkar ju hyfsad för det priset.
 

".....justerbar ljusstyrka och valbar färg till vreden samt projicerad logga framför din grill för stilfull grillning på kvällen."
Det sista där känns som något jag verkligen skulle behöva!


Men! Jag ser att den bara har "Integrerad ishink med skärbärda" och ingen ölöppnare så då går den ju tyvärr fetbort.

 

EDIT: Kollade på deras promofilm precis och se på fan! Det var ju en liten integrerad ölöppnare där i en av dörrarna. Får nog fan ringa mamsen iaf...❤️

Ändrades av Fantomen
Link to comment
Dela på andra sajter

15 minuter sedan, skrev Fantomen:

Jag förutsätter att det är deras "Prestige PRO™825-3" du kikat på då? Om jag skulle vara tvungen att välja en gasolgrill (och om mamma betalar) så fick det väl bli en sådan isf... Den verkar ju hyfsad för det priset.
 

".....justerbar ljusstyrka och valbar färg till vreden samt projicerad logga framför din grill för stilfull grillning på kvällen."
Det sista där känns som något jag verkligen skulle behöva!


Men! Jag ser att den bara har "Integrerad ishink med skärbärda" och ingen ölöppnare så då går den ju tyvärr fetbort.

Finns den med Android?;)

Ändrades av audirs2
n

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

19 timmar sedan, skrev Tommy:

Köpte 5 st vacuumpackade "flintastekar" häromdagen (ca 1Kg styck), kort datum så priset var 19.90/Kg, hyfsat!

La 4 i frysen direkt, och körde den femte i sin förpackning i Sousvide kokaren, 12 timmar i 55grader.

Igår körde jag den på grillen i några minuter på varje sida, för att få lite grillyta, blev riktigt bra, mört och saftigt!

 

Lite väl mycket salt (SCAN älskar att salta allt), men det berodde på att de är förmarinerade och jag ser fram emot att testa samma metod med "Hemmarinerade" stekar!

 

Ett litet tips bara.

 

 

MVH

 

För helvete! Har du två pripps blå liggandes i grillen? 

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
2 timmar sedan, skrev Fantomen:

Jag förutsätter att det är deras "Prestige PRO™825-3" du kikat på då? Om jag skulle vara tvungen att välja en gasolgrill (och om mamma betalar) så fick det väl bli en sådan isf... Den verkar ju hyfsad för det priset.
 

".....justerbar ljusstyrka och valbar färg till vreden samt projicerad logga framför din grill för stilfull grillning på kvällen."
Det sista där känns som något jag verkligen skulle behöva!


Men! Jag ser att den bara har "Integrerad ishink med skärbärda" och ingen ölöppnare så då går den ju tyvärr fetbort.

 

EDIT: Kollade på deras promofilm precis och se på fan! Det var ju en liten integrerad ölöppnare där i en av dörrarna. Får nog fan ringa mamsen iaf...❤️

Morsan har tydligen uttryckt att jag får…citat: ”Du får betala för grillhelvetet med dina egna satans pengar”

 

Om jag har tur så kan det bli en Rogue 625-1 SE. Men i vanlig ordning så velar jag och jämför fram och tillbaka och det brukar sluta med att jag köper en påse hallonbåtar och sitter i soffan och tröstäter dessa. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Polaren har någon sådan där pelletshistoria som han kan tända igång med hjälp av en app i telefonen.....vart är vi på väg?   🍖🥩

 

 

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

spooncreek

Jag gillar att grilla men föredrar att hålla det enkelt utan artikelnummer som gör att man tror att folk pratar om senaste modellen av en Ferrari eller Samsungs mobiltelefon.  😎.  Kolgrillat med andra ord. Dessutom får det gärna vara väder så att det går att äta vad man grillat utomhus, och då faller tyvärr Sverige bort cirka 360 dagar per år.

 

Thailand är väl också sådär ärligt talat när det gäller grillat, moo kata kan ha sin charm men, nja......Vietnam däremot med samma stuk, dvs grilla vid bordet, men med "platta" grillar och med  marinerat nötkött, det är gött.

 

Och jänkarna..de kan grilla, nått annat går inte att säga...

Ändrades av spooncreek
Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
52 minuter sedan, skrev spooncreek:

Jag gillar att grilla men föredrar att hålla det enkelt utan artikelnummer som gör att man tror att folk pratar om senaste modellen av en Ferrari eller Samsungs mobiltelefon.  😎.  Kolgrillat med andra ord. Dessutom får det gärna vara väder så att det går att äta vad man grillat utomhus, och då faller tyvärr Sverige bort cirka 360 dagar per år.

 

Thailand är väl också sådär ärligt talat när det gäller grillat, moo kata kan ha sin charm men, nja......Vietnam däremot med samma stuk, dvs grilla vid bordet, men med "platta" grillar och med  marinerat nötkött, det är gött.

 

Och jänkarna..de kan grilla, nått annat går inte att säga...

Jappsar och koreaner kan grilla. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Hittade två bilder till... 
Här är en annan gasolgrill/balkonggrill men den används mest på resande fot

 

1B3BDFE8-B078-4285-A159-E7FEBFDFE53A.thumb.jpeg.fbf936aef19702241834f7b8fbffc5a7.jpeg

 

Och denna grillen är väl den jag använder oftast när vädret tillåter 

2E5FCAAC-D030-4A93-B05A-BE51CE515CDB.thumb.jpeg.3e27ed2c79c49492388adb216d96015a.jpeg

 

Nu får det bli fredag så jag kan åka hem och tända upp igen, om det är väder och allt flyger som de ska :) 

Link to comment
Dela på andra sajter

Igår grillades det för ovanlighetens skull lite varelser som vanligtvis rör sig i H2O.

 

Vill passa på att slå ett slag för svetshandskarna från Thai Watsadu för 150 baht som fungerar fantastiskt bra som grillvantar!

 

IMG20210504180756.thumb.jpg.88362b83cf5b44d76b9e0e242b8815e1.jpg

 

 

IMG20210504180710.thumb.jpg.1ae7faae0b2bc93cea9fd5f70e4f5f94.jpg

 

IMG20210504181104.thumb.jpg.ecfcd983dc4a02d6e3bd8c29cade9fa7.jpg

 

IMG20210504181922.thumb.jpg.6a6ab65bd45045b4ea3b7d946185de06.jpg

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2021-05-03 at 17:24, skrev HighWai:

För helvete! Har du två pripps blå liggandes i grillen? 

???

 

WTF

 

Jag har försökt förstå var "två pripps blå" kom ifrån, men lyckades icke...

 

MVH

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Tommy:

???

 

WTF

 

Jag har försökt förstå var "två pripps blå" kom ifrån, men lyckades icke...

 

MVH

Mina tio Singha kom från systembolaget i alla fall!:lipa:

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

4 hours ago, Fantomen said:

Igår grillades det för ovanlighetens skull lite varelser som vanligtvis rör sig i H2O.

 

Vill passa på att slå ett slag för svetshandskarna från Thai Watsadu för 150 baht som fungerar fantastiskt bra som grillvantar!

 

IMG20210504180756.thumb.jpg.88362b83cf5b44d76b9e0e242b8815e1.jpg

 

 

IMG20210504180710.thumb.jpg.1ae7faae0b2bc93cea9fd5f70e4f5f94.jpg

 

IMG20210504181104.thumb.jpg.ecfcd983dc4a02d6e3bd8c29cade9fa7.jpg

 

IMG20210504181922.thumb.jpg.6a6ab65bd45045b4ea3b7d946185de06.jpg

 

 

Tænkte jag skulle stanna till Gøteborg på vægen hem på fredag och førsøka få tag i lite H2O føda... Aldrig grillat skaldjur eller blæckfisk, men det ska testas i helgen tænkte jag. Damen ær galen i seafood så tænkte surprisa henne med surf`n`turf i helgen.. Måstebara læsa på lite hur man grillar hummer och blæckfisk som ær tanken i helgen... Kollade lite snabbt igår och verkar som blæckfisk gør sig bæst genom att man fryser den 1 dygn først, men ska kolla mer på det, eller du kanske har tips/kunskap om det?

Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev Tommy:

???

 

WTF

 

Jag har försökt förstå var "två pripps blå" kom ifrån, men lyckades icke...

 

MVH

Förstår dig. Skulle citera @Dalton😥

Link to comment
Dela på andra sajter

34 minutes ago, HighWai said:

Förstår dig. Skulle citera @Dalton😥

Førstår lika lite jag haha... Majsen? pølsen? 

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev Dalton:

Tænkte jag skulle stanna till Gøteborg på vægen hem på fredag och førsøka få tag i lite H2O føda... Aldrig grillat skaldjur eller blæckfisk, men det ska testas i helgen tænkte jag. Damen ær galen i seafood så tænkte surprisa henne med surf`n`turf i helgen.. Måstebara læsa på lite hur man grillar hummer och blæckfisk som ær tanken i helgen... Kollade lite snabbt igår och verkar som blæckfisk gør sig bæst genom att man fryser den 1 dygn først, men ska kolla mer på det, eller du kanske har tips/kunskap om det?

Är du i gbg på fredag morgon och vad behöver du ??

Jag lämnar gbg fiskauktion ca 8 på fredag morgon , men kan ställa in det du vill ha hos någon grossist jag jobbar med.

Hummer finns både dk och am nu, bläckfisk kommer mest från dk och jag får kolla så den är ok innan jag kan rek köp.

 

mvh Pierre

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minute ago, perren said:

Är du i gbg på fredag morgon och vad behöver du ??

Jag lämnar gbg fiskauktion ca 8 på fredag morgon , men kan ställa in det du vill ha hos någon grossist jag jobbar med.

Hummer finns både dk och am nu, bläckfisk kommer mest från dk och jag får kolla så den är ok innan jag kan rek köp.

 

mvh Pierre

Det vad hyggligt av dig! Går det som planerat har jag helikopter kl 11 på fredag, sen flyg till oslo kl 14 och sen bil till gbg så ær i gøteborg ish 18.00 fredag kvæll och sen blir jag kvar dær 1 natt och vidare hem på lørdag. Så min tanke just nu ær feskebrøderna i Nordstan på lørdag då jag ska bo på Scandic Europa.. Feskekørke ær væl stængd så vet inte vart jag mer kan handla annars, kanske du har tips? Alltså ær det lørdag førmiddag jag kommer handla så något som ær lørdags-øppet 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Dalton:

Det vad hyggligt av dig! Går det som planerat har jag helikopter kl 11 på fredag, sen flyg till oslo kl 14 och sen bil till gbg så ær i gøteborg ish 18.00 fredag kvæll och sen blir jag kvar dær 1 natt och vidare hem på lørdag. Så min tanke just nu ær feskebrøderna i Nordstan på lørdag då jag ska bo på Scandic Europa.. Feskekørke ær væl stængd så vet inte vart jag mer kan handla annars, kanske du har tips? Alltså ær det lørdag førmiddag jag kommer handla så något som ær lørdags-øppet 

Mina grossister stänger kl 9 på lördag morgon, jag kan lösa det du behöver om du kan hämta det innan 9.

Annars skulle jag rekommendera Lasse på knippla fisk , men han håller till på Olskrogstorget eller Andreas på Öckerö fisk kvantum Frölunda.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...