Jump to content
IGNORERAD

Hus i Isaan


zimmerman

Recommended Posts

Varför bygger man hus i Isaan och inte vid havet, om man nu vill bosätta sig i Thailand?

Själv upplever jag inlandet som outhärdigt stora delar av året!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 71
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Cosmo

    6

  • Baa

    5

  • andrejsdenruskige

    5

  • Thaifiskaren

    4

Mest aktiva i denna tråd

Hejsan Zimmerman, det är väl därför som du önskar bygga där, vid havet alltså..

Sedan finns det andra som ej önskar det. Så enkelt är det.

Mvh Anders  som vill ha närheten till släkten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Thaifiskaren

Knepig fråga ...!! ???

Själv bor jag vid en sjö i Sverige, o där vill jag bo.

Inga grannar o endast naturen runt om.

Några av mina kompisar bor i Göteborgs city, o där vill dom bo.

Mer eller mindre tycker dom illa om skog o natur.

Vem av oss har fel..eller tycker vi endast olika ?

Detta är svaret på din fråga

Fungerar som Tjuren Ferdinand

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag älskar samhålligheten i frugans släkt och skulle inte byta det mot ett hus vid havet. Bada kan man göra ändå inom rimligt avstånd ifrån vårt hus.

Vissa har det bra, andra har det bättre!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Jag tror att dom flesta vill ha nära till släkten och att många trivs i isaan. Så vi bor granne med mormor och morbrödernas familjer och har min frus far boende i vårat thaihus när vi inte är där, det fungerar utmärkt. 

Det skulle förmodligen också bli inbrott om man köpte ett hus långt från släkten och lämnade det obebott stora delar av året.

Men vi funderar på att köpa ett hus eller lägenhet i Nong Khai också, så att vi kan ha lite stadsliv ibland utan att bo på hotell.

Och om vi flyttar ned längre fram kan pojken gå i internationell skola där med lektionerna på engelska.

Mvh Isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Thaifiskaren

Om du gör det Isan Lover så får vi svinga en bägare. ( kan vi föresten göra andå ? )

Sitter i dag i Sverige, men när jag är nere så bor vi ibland i huset på "landet " ihop med

svärmor,barn ,höns o fan vet vad.

Bor ibland på pantawee hotel inne i Nong khai, men letar nu hus eller lägenhet sedan en tid tillbaka.

Kanske vi höres o synes.

Fungerar som Tjuren Ferdinand

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej Thaifiskaren

Jag kommer att vara i byn ca 1.5 timma från Nong Khai i tre månader till vintern, och några turer till Nong khai blir det säkert.

För vi trivs väldigt bra där och Hotel Pantawee har jag också bott på några gånger.

På dagen brukar jag sitta på stranden brevid bron till laos och dricka öl och äta fisk, och på kvällen går vi ofta till Mekong Guesthouse.

Hoppas vi kan ses till vintern.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan,  Efter att ha varit 5-7 dagar på något turistställe så riktigt längtar jag till lugnet i byn och det " riktiga Thailand",

det är hundar som skäller, tuppar som gal och luktar kobajs,  men det står jag ut med för jag är uppväxt på den öländska landsbygden,

sen brukar jag gå till handelsboden och dricka beer chang med is i och sitta där fördriva tiden och prata med byrbor som kommer och går,

hur trevligt som helst.      MVH

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett enkelt svar är att jag trivs där, ett annat är att det är lika trevligt att komma "hemifrån" någon vecka och  åka på badsemester, det upplever man ju inte om man redan bor vid havet. I dag ser man fler och fler som sålt sina hus vid havet och skaffar ett nytt i inlandet, mycket mer för slanten, och sedan gör som vi, semestrar vid havet som ju är mycket närmare från issan än svedala.

Hade

Baa, Issan in i själen.

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Här är ännu en som trivs med det enligt vissa, urtråkiga och dödtrista livet i issan,,kan ärligt talat inte fatta varför det anses så trist, visst att man kryper till kojs tidigt och är uppe med tuppen, ganska förståligt vem kan sova när tjugo tuppjävlar sätter igång att gasta för fullt, men att det ska vara trist nej det är nog upp till var o en. Vi byggde ett hus på frugans mark, i en liten by strax söder om chayjaphum 2001 c:a 120kvm en kostnad på ungefär 200,000skr samma bygge skulle hos diverse mäklarfirmor kostat minst tre gånger i södra delarna av landet, nog om detta. Varför jag trivs kan nog bero på att jag kan varva ned när jag är hemma, att sitta på altanen med en god bok, en kanna med kaffe ett stort glas congac och en cuban och där till någon mjuk klassiker på cd spelaren, är för mej något av höjden av livskvalitet en sak som jag aldrig hinner i svedala, här består livet mest av att jobba, sova, äta, sk..a. En annan sak är den otroliga sammanhållningen inom, inte bara familjen, utan hela byn, alla hjälper alla, oavsett vad det är. För några år sedan skulle yngsta dottern gifta sig, och detta blev plötsligt hela byns angelägenhet, jag vaknade upp dagen innan bröllopet, av ett väsen värre än alla tuppar kan orsaka, hela baksidan av tomten var full av kärr...damer som koka och stekte diverse mat, dekorerade i trädgården och rev ut möbler ur vrummet där seremonien skulle äga rum, allt jag och Jai behövde göra var att se till att åka in till stan och handla hem flytande förtäring. Och visst har jag varit med om fester i byn, som slutat lagom till det är dags att dra ut på risåkern, en annan sak som också fascinerar mej är hur alla samlar pengar hos munken så att man kan varje songkran få ett resande moorlam sällskap att uppträda i byn. Detta året var jag hemma i byn över songkran och naturligtvis stannade jag och såg på föreställningen vilket munken noga poängterade i mässan dagen efter att falangen hade faktiskt suttit och tittat hela natten. Det finns alltid något att göra, stampa i vattensamlingar och skrämma småfisk i nätet, när svågern fiskar, ta kameran och gå på kamerajakt ödlor, fåglar eller blommor det finns otroliga motiv som bara väntar att förevigas och när man ibland tröttnar på livet i byn kan man åka söderut, ta en tripp till det häktiska livet i söderns turist getto, stanna någon vecka, sedan är man snart mätt och längtar tillbaks till issan igen. Jag trivs i byn och är acceptrad av alla, stor del troligen för att jag försöker delta i byfolkets angelägenheter och respekterar deras kultur, större helger följer jag med frugan till templet.  Jag är uppvuxen under femti och sextiotalet och den tidens anda återfinns till stor del i issan, måtte den aldrig förstöras och ersättas med dagens stress och jäkt     

En chang är alltid en chang om än i ett sprucket glas

Våga vägra fesbok

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Det var roligt att läsa att så många uppskattar livet i byn, ibland tror man att man är ganska ensam om det.

Det är också positivt att man försöker ta till sig kulturen och delta i byns aktiviteter.

Det lugn och den härliga atmosfär som finns på landet är fantastiskt, jag tror att det är så här människorna är gjorda för att leva, i grupp omgivna av vänner och att sova när solen går ner och vakna när den går upp igen. Den harmonin hittar man inte städerna här nere eller i Sverige. Att se gammla och unga umgås på ett naturligt sätt och vara omgivna av djur och odlingar och till stora delar vara helt självförsörjande, utan klockor och utan att ens veta vad det är för veckodag eller t.o.m månad. Min fru ville från början ha hus vid havet men jag övertalade henne att vi skulle bygga i byn, vi bor ju på en ö här på västkusten i Sverige och är invaderade av badgäster hela sommaren och det räcker.

Jag längtar tillbaks till Isaan redan efter några dagar vid havet och det är framför allt människorna där uppe jag saknar,

och när man är där förstår man hur okomplicerat livet egentligen kan vara, tid existerar inte, ingen stress, inga måsten, inga börskurser, ingen konjuktur, inga ålderdoms hem, varje dag gör man det man känner för och bestämmer det själv.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest DrRambone

Låter så gott. Hoppas själv att man komma i ett läge att man kan bo halva året eller så i Isaan. Tjejen (snart frun) har hus i Nam som, och jag trivs väldigt bra där. Alla är väldigt vänliga, enkla men riktigt kul att prata med.. Viss språkförbistring råder dock

Link to comment
Dela på andra sajter

Thaifiskaren

Isaan Lover...det skulle vara väldigt komiskt om vi redan träffat varandra...vid bron.Mekong River.

Jag sitter också ofta där o käkar o tar några öl o gör...ingenting.

Ibland håller jag till vid Mekong Royal River hotel, då jag gillar deras käk.

Kvällarna blir oftas hos Vernon på Nobbis i Nongkhai. Idag så har han hyrt ut stället till en

engelsman något halvår framåt.

Trivs som fisken i vattnet så fort jag kommer till Nong Khai.

Har en del extremt läckra favorit restauranger runt om Nong Khai. Restaurang kanske är lite överdrivet,

men djäkligt gott käk o mysig miljö. Har aldrig sett en falang samtidigt som vi ätit på dessa ställen.

På tal om bron...jag har ett hus på gång, c:a 100 meter från bron som jag vill hyra.

Ett litet hus med 3 sovrum, som passar mig som handsken.

Var sitt rum till töserna o ett till mig o frugan.

Nära till skolan för ungarna o nära city för mig.

Vi får se...får besked nästa vecka.

Jag är nere i Nong Khai under december o framåt.

Vi ses

Fungerar som Tjuren Ferdinand

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej Thaifiskaren

Då kan vi garanterat ses och gå ut med damerna och käka och ta några öl, ser fram emot det.

Låter bra med hus nära bron, hoppas du får det, känner en engelsman som heter Loui som har hus i närheten.

Mvh isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst hade det varit kul med ett hus vid havet på någon fin thailändsk turistort som t ex i vackra Krabi. Men det kräver ju en helt annan investering än om man bygger långt ute på vischan. Visserligen så är chansen till värdestegring större på turistorten eller inne i någon större stad än ute på landet där man inte kan räkna med att få tillbaka utläggen för bygget vid en eventuell försäljning. Men bygger man ett hus för 1 miljon baht på vischan så kan man ju istället investera dom 9 miljoner man sparar på att inte bygga detsamma på turistorten på något där dom ger avkastning.

Problemet med ett hus vid havet är dock avsaknaden av släkten och den är bra mycket viktigare än stranden för oss.

Har själv inget hus i Thailand och det är väl tveksamt om det någonsin kommer att bli nåt. Frugan tycker inte vi behöver bygga eget eftersom hon hellre bor tillsammans med sin familj när vi vistas i Isaanbyn och jag har inget emot det jag heller. Men själv tror jag att jag skulle trivas än bättre om vi hade något eget där jag inte heller behöver ta hänsyn till övriga familjens kvällsvanor, deras val av musik, tv-program etc. Och där jag lättare skulle kunna ta hand om gäster (släktingar/kompisar) från Sverige på ett riktigt bra sätt.

Men ska vi bygga hus så ska det ovillkorligen ske inom väldigt kort promenadavstånd från min svärfamilj så att grabben kan springa hem till mormor och morfar alldeles själv utan att riskera att bli överkörd på vägen dit. Andra krav jag har är godkänd verandautsikt (över risfält, damm eller byskolgården) och ingen omedelbar närhet till vältrafikerad väg. Krav som släkten finner underliga eftersom utsikt är något dom inte bryr sig om och närhet till trafikerad väg bara är bra eftersom chansen till bybusiness är möjlig där. ;)

Vi har under flera år varit på jakt efter "rätt" tomtplätt som måste uppfylla de nämda kraven samt vara på minst 0,5 rai men helst ca 2 rai eller större. Finns några tänkbara alternativ i den absoluta närheten till svärfamiljen men problemet är att ingen av dom markplättarna är till salu. Vi har frågat flera av markägarna men alltid fått nej innan vi ens hunnit så långt att vi diskuterat pris. Och där står vi och stampar tyvärr.

Har visserligen tillgång till ett par tomter i närområdet som finns i familjens ägo och som vi får helt gratis, men dom uppfyller inte kravet på fin verandautsikt eller utsikt överhuvudtaget tyvärr. Och så länge vi inte kan uppfylla vår önskan om tomtläge så fortsätter vi att bo hos familjen istället vilket går bra det med. Dom trivs med att ha oss där och vi trivs med att bo med dom så egentligen är väl ett eget hus ganska onödigt. Men dyker ett tillfälle till fint tomtköp upp så blir det antagligen ett hus trots allt, annars inte.

Svärfamiljens hus är helt ok att bo i och tenderar att få högre och högre standard för varje år eftersom det av 4 barn numer är 3 som jobbar och bidrar med inkomster istället för utgifter. Det är dessutom alltid liv och rörelse runt huset från morgon till kväll eftersom dom har butiksförsäljning till grannar och skolelever. Och liv och rörelse är ju alltid kul.  :)

Hus i Isaan eller vid havet var inledningsfrågan och mitt personliga svar på det blir alltså hus i Isaan eller inget hus i Thailand alls.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Thaifiskaren

Kim...har ungefär samma åsikter som du, angående hus i Thailand.

Vet inte om jag vill ha ett "eget" hus ännu, då mina krav är ganska höga.

Finner det lämpligt att hyra tills man vet med 100 % att man trivs i området.

Har i mitt företags vägnar rest runt i Asien sedan -82 , och rest ett antal gånger med

min "gamla" familj till olika turisorter i Thailand.

Har idag en "ny " familj, bestående av min fru o 2 barn.

Vi har lite svårt att bestämma oss för om barnen skall komma till Sverige, vilket skulle innebära

vissa problem om frugan o jag (som det nu ser ut ) kommer att fastna i Thailand.

Vi får ta det lugnt o inte göra något förhastat.

Är idag något trött på folk o känner att jag vill vara lite av Tjuren Ferdinard, det får jag vara

i Nong Khai. Vill jag bada o parta, så är det bara att dra ner till någon turistort några dagar, för

att sedan åka "hem" till lugnet igen.

Så för mig är det Nong Khai eller inget som gäller.

Fungerar som Tjuren Ferdinand

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej,

Alla har vi lite olika förutsättningar i livet (ålder barn mm.)

Jag o min fru har valt att bygga "färdigt" i närheten till stan men gillar inte turistträsket

så det blev i Udon thani ca 5km från stan samt 2 km till hennes shop o ca 7 mil till hennes föräldrahem

Vi valde ett hus i Tanardon Home place med 24 timmars bevakning mycket bra service

och som dom säger "livstids" garanti på huset hitills har dom varit väldigt bra inga problem om

man klagat på diverse har dom åtgärdat det utan krav på betalning.

Dom har en gemensamhetanläggning med fullstor pool samt ett gym som imponerar

Sommarens projek har varit att bygga en liten uteplats hittade ett "tält" som kostade ca 800:-

får se hur länge det klarar solen.

Mvh.

Janne%7Boption%7D

Bild 080719 005.jpg

Bild 080719 005.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej Swedthai

Det ser fint ut och Udon är helt klart ett bra ställe att bo på, där finns det allt man behöver.

Det är också perfekt med 24 tim service, för det händer tyvär att det blir inbrott i falangernas hus när dom lämnas tomma vissa perioder, det gäller nog runt om i hela Thailand, så som jag ser det finns det bara två alternativ och det är bevakat område eller hos släkten.

Mvh Isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest jfk_68

Quote

Varför bygger man hus i Isaan och inte vid havet, om man nu vill bosätta sig i Thailand?

Själv upplever jag inlandet som outhärdigt stora delar av året!

Rädd för vatten.

/jfk

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Quote

Rädd för vatten.

/jfk

Rädd för vatten.

Och som bekant är priset på öl billigt i Isaan :wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Rädd för vatten.

Och som bekant är priset på öl billigt i Isaan :wai:

Ännu en som tror på myten att allt är dyrt på Phuket.  :)

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Quote

Ännu en som tror på myten att allt är dyrt på Phuket.  :)

Priserna i Phuket har aldrig stoppat mig.

Däremot har priserna i Korat lockat mig. :wai:

Hus är dyra i Phuket. Öl har alla råd med

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...