Jump to content
IGNORERAD

Hus i Isaan


zimmerman

Recommended Posts

Hej!

Svaret är väldigt enkelt!! Det är så illa att det är tjejen som bestämmer,i regel både om bygge och läge!!

Och eftersom familjebanden är så starka,är det klart som korvspad att huset måste vara tätt inpå mamma

och pappa.Farangen ,den stackarn,vad kan han säga eller göra!!??...Ingenting!!!!

Sedan sitter han ute i bushen och lyssnar på thailändska hela dygnet,och det värsta brukar vara att han

inte fattar ett smack av vad de säger!!! Aldrig,jag säger aldrig att han skulle acceptera samma villkor i

Sverige!!

Mvh Kenudon

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 71
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Cosmo

    6

  • Baa

    5

  • andrejsdenruskige

    5

  • Thaifiskaren

    4

Mest aktiva i denna tråd

Quote

Hej!

Svaret är väldigt enkelt!! Det är så illa att det är tjejen som bestämmer,i regel både om bygge och läge!!

Och eftersom familjebanden är så starka,är det klart som korvspad att huset måste vara tätt inpå mamma

och pappa.Farangen ,den stackarn,vad kan han säga eller göra!!??...Ingenting!!!!

Sedan sitter han ute i bushen och lyssnar på thailändska hela dygnet,och det värsta brukar vara att han

inte fattar ett smack av vad de säger!!! Aldrig,jag säger aldrig att han skulle acceptera samma villkor i

Sverige!!

Mvh Kenudon

Njaa

Jag har en annan och ganska enkel teori, efter ett liv fullt av jakt på status, prylar,stålar e..t.c. känns det säkert för många som en befrielse att komma ner på jorden igen. Det känns ganska befriande att inte förstå varenda ord eller mening, slippa ställningstagande om ditt o datt, alltså släppa det styrda liv vi har här i Sverige. Jag kan inte komma på mer än någon enstaka farang (mer än jag själv) som bor "tätt inpå" lilla mamsen i varje fall inte i mina bekantskapskretsar i Udon.

En annan sak är också säkerhetsaspekten om man bara någon eller några månader om året är i Thailad, då är det en förmån att ha någon att lita på i närheten.

Har väl inte gått så många år sedan det i Sverige styckades av bit mark till barnen om man bodde utanför storstadsdjungeln.

Men visst, Du har alldeles rätt, det skulle väl inte funka i Sverige, då kanske man inte fick se på TV ifred.

MVH

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Isan Lover,

"Av den enkla anledningen att familjen och släkten betyder mera där, och man umgås och hjälper varandra mycket mer än i Sverige."

Så sant.

Jag har lärt mig en del av Thailand. Jag umgås numera mer frekvent med min far och mor, och även mina systrar. Släkten är värst ;-)

Fru Chang tycker det är naturligt, så varför inte?

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hej!

Svaret är väldigt enkelt!! Det är så illa att det är tjejen som bestämmer,i regel både om bygge och läge!!

Och eftersom familjebanden är så starka,är det klart som korvspad att huset måste vara tätt inpå mamma

och pappa.Farangen ,den stackarn,vad kan han säga eller göra!!??...Ingenting!!!!

Sedan sitter han ute i bushen och lyssnar på thailändska hela dygnet,och det värsta brukar vara att han

inte fattar ett smack av vad de säger!!! Aldrig,jag säger aldrig att han skulle acceptera samma villkor i

Sverige!!

Mvh Kenudon

   Snacka om att geniralisera,   bland det sämsta jag läst på länge,  jag trivs ypperligt med lugnet och folket i Isaan,

   "det riktiga Thailand", med skällande hundar, galande tuppar och koskitsdoft,  

    det enda jag saknar är närheten till havet så man kan ta sig ett dopp

                                             Stefan

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

"det riktiga Thailand", med skällande hundar, galande tuppar och koskitsdoft

"Det riktiga Thailand"  :lol:   3 bra anledningar för att undvika landsbyggden  :yes:

Det är inte vad partierna säger några månader innan valet som räknas, utan vad de har sagt och gjort under hela mandatperioden innan valet....

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Bananen,

"Undvika"... tja man behöver ju inte vara där hela tiden. En vecka kan man väl stå ut med...

Jag tycker det är trevligt att träffa hela släkten, men lagom är förstås bäst!

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu bor jag iofs inte i Isaan men anda relativ landsbyggd, dessutom granne med inte bara svarforaldrarna utan aven 

mormor, moster, morbror med tillhorande familjer. Jag tycker det funkar alldeles utmarkt men jag kan val arligt saga att jag

inte byggt har om jag inte hade den typ av jobb jag har, dvs att jag reser narmare 3 veckor i manaden och da far se fler

overbefolkade asiatiska stader an vad som ar halsosamt. Trots att vi bara har en dryg timme till Bkk och Pattaya och att vi

byggt ett, iaf i mitt tycke, ratt lyxigt hus med pool, pingisrum mm sa skulle nog avsaknaden av staden mm bli tuff om jag

var har varje dag. Som nagon annan skrev, att bosatta sig i Pattaya eller Phuket skulle kannas konstigt, att forsoka

uppratthalla en form av vardag bland sa manga turister verkar jobbigt dessutom forsvinner ju vitsen med en langhelg vid

havet om man redan bor dar  :yes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej igen

Vi har det precis som Atom med släkten runt omkring, pappa, stora syster med familj, morbröder med familjer och mormor.

Det är underbart att ha alla så nära, vi äter hos varandra och umgås varje dag, och vi män hittar på saker tillsammans.

Någon slaktar ett djur, hittar ett getingbo med honung i något träd, får mycket fisk m.m, och så delar vi med varandra.

Min fru ville från början ha ett hus vid havet eller i en stad, men jag övertalade henne att stanna i byn.

Jag tror vi skulle sakna byn båda två om vi skulle bo någon annanstans, och så är det bra att dom ser till grejerna när vi inte är där.

Men det kanske blir ett hus i Nong Khai också senare.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Jag håller med föregående skribenter om att det är bäst att bo i byn. Vill man ha strand kan man lika gärna flyga till Mallorca. Det är dessutom bara rättvis för frun som gör stora uppoffringar med att komma till Sverige för att bo med sin man. När väl på landet är det inte så svårt att göra utflykter till staden och andra närliggande turistattraktioner tillsammans med familjen. I anslutning till ankomst och avflyg till och från Thailand kan man göra andra utflykter från Bangkok!

Livet i byn kan vara hur givande som helst. Attityden är den enda begränsningen!

Hälsning

Svarten

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror säkert att man kan trivas i byn längre perioder.

Men för mig och fru Chang är det inte aktuellt med några längre vistelser. Faktum är att fru Chang tröttnar snabbare än vad jag gör. Vissa delar av släkten kan tydligen vara ganska påfrestande...

Bra då för fru Chang att kunna skylla på farangen när hon vill åka vidare ;-)

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har byggt ett hus i isaan  før frugan ville det , det kostade inte så mycket som ett vid havet skulle ha gjort

har en stor lægenhet vid havet hær i norge så någon saknad før vatten finns inte

sen så jobbar jag ut i havet så det blir nog av vatten

skulle det bli ett hus till blir det vid vatten i alla fall

men en så længe får det duga med isaan huset ..

Hoggarn som gillar maten på kalimera på linnegatan i gbg

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Jag har en fråga. Lägenheter i Udonthani. Hur är dom prismässigt eller är det bättre med ett hus direkt. jag känner att det skulle vara lättare att börja med en lägenhet för att tjänna sig för. Insatsen blir mindre från början. Vad tycker ni och varför

TACKSAM FÖR ALL HJÄLP

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Khonken.

Jag skulle råda Dig att hyra ett hus eller ta in på en resort, då får Du en bild av hur Du vill bo och var.

Det finns massor att välja på från ett par tusen till hur mycket Du vill i Udon.

Om Du vill ha en bild av utbudet, gå in på F.B.I. real estate. Där hittar Du en hel del.

Udonmap har också länkar till en hel del matnyttigt.

Lycka till.

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för det snabba svaret. men jag är intresserad av lägenhet. Vet ni var man kan titta på att köpa en lägenhet i udonthani. Jag vill nämligen kolla alla tänkbara alternativ innan jag diskuterar med min älskling.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle vi köpa tomt hos tjejen släkt vilket inte är omöjligt så är det inte långt till havet eller turistfällorna Krabi och Koh samui från Nakhon si Thammarat i

Södra Thailand

:na:

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Tack för det snabba svaret. men jag är intresserad av lägenhet. Vet ni var man kan titta på att köpa en lägenhet i udonthani. Jag vill nämligen kolla alla tänkbara alternativ innan jag diskuterar med min älskling.

Halloj

Jo jag förstår Din fråga men jag har ingen aning, känner faktiskt inte en enda falang i Udon som bor i lägenhet.

Dom som inte byggt, köpt eller hyr hus bor på någon av de många resorter som finns, en del i små enrumslägenheter, andra i lite större, typ små radhuslängor. Det väsentliga är ju att det är definitivt ingen brist på boendealternativ i Udon.

Lycka till

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaret Baa.

Spännande se hur det blir när man kommer på besök. Lilla damen har nämligen stora planer. Det är därför jag söker EVT andra lösningar.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

har man råd kan man naturligtvis köpa sin fru,flickvän ett hus i Issan,vi kan ju ändå aldrig äga det,då är hon nöjd och har dragit sitt strå till stacken.Men att sitta och surra om mitt hus och liknande fantasier blir ju bara löjligt,jag har bolag,m.m.,chan.p-s-jag tänkte ju aldrig skriva ens.ds.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det bästa är om thaidamen tjänar ihop tillräckligt i Sverige för att själv köpa sitt drömhus i Thailand.

Något fru Chang är i full färd att göra. Då blir det liksom inte något tjafs om vems huset är.

Jag får väl vara glad om jag tillåts bo där...

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Letar själv efter land att köpa i närheten av Roi Et (max 2 km från stan) då vi trivs bättre i Roi Et och defentivt bättre än i någon av turistorterna, som en del andra skriver här . Vi åker hellre ner på "lill semester" till något av turistorterna.

Nakhon si Thammarat = Cowboy staden..  :mdr:

Ha en bra dag!

:wai:

PS! Om någon vet land till salu i Roi Et (1-5 Rai) skicka gärna ett PM.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...