Jump to content
IGNORERAD

El priset i Thailand


Dolemon

Recommended Posts

Har dom höjt elpriset per Kw/t i Thailand ?

Damen ringde det brukar ligga på mellan 2100-2600:- Baht mån men senaste räkningen då blev det 5300:- Baht

 

Mvh. Dolemon

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 29
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Dolemon

    6

  • Amigo

    5

  • ArneMorales

    3

  • Wanchai

    3

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

47 minuter sedan, skrev Dolemon:

Har dom höjt elpriset per Kw/t i Thailand ?

Damen ringde det brukar ligga på mellan 2100-2600:- Baht mån men senaste räkningen då blev det 5300:- Baht

 

Mvh. Dolemon

En fd granne som numer bor i Prachuap klagade på höjda priser oxå.

 

C;D

Life's a piece of shit, When you look at it. Life's a laugh and death's a joke, it's true.  You'll see it's all a show. Keep 'em laughing as you go,.Just remember that the last laugh is on you

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev C-dude:

En fd granne som numer bor i Prachuap klagade på höjda priser oxå.

 

C;D

Detta är Ayutthaya elräkningen har legat mellan 2000-2500 nu över 5000:- Baht

 

Har skickat messenger till en Thai vän på samma gata se om dom fått saltad elräkning med

 

Mvh. Dolemon

Link to comment
Dela på andra sajter

ArneMorales

Vårt pris i Buriram har varit 3,9 baht per kilowatt inklusive skatt de senaste månaderna, och debiterad förbrukning framgår av räkningen varje månad.

Om ni har fördubblat förbrukningen senaste månaden måste ACna vara inblandade i detta, eller hon kanske missade att betala en tidigare månad. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev ArneMorales:

Vårt pris i Buriram har varit 3,9 baht per kilowatt inklusive skatt de senaste månaderna, och debiterad förbrukning framgår av räkningen varje månad.

Om ni har fördubblat förbrukningen senaste månaden måste ACna vara inblandade i detta, eller hon kanske missade att betala en tidigare månad. 😉

Ja det var det första jag frågade om om det var 2 månaders förbrukning.

Nä hon betalar värje månad annars stänger dom av strömmen säger hon.

Ac använder dom lika med säger damen.

 

Är det prisskillnad på om man har 5 eller 10 amp mätare ?

 

Mvh. Dolemon

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Har fått elräkningen för förra månaden, visst är den högre än tidigare månader men det beror helt klart på värmen.

Link to comment
Dela på andra sajter

10 minuter sedan, skrev thomas001:

Har fått elräkningen för förra månaden, visst är den högre än tidigare månader men det beror helt klart på värmen.

Japp

Fått info. från en Thai vän på gatan, han sade att april- maj brukar elpriset stiga pga. värmen samt man förbrukar mer då blir det typ 50% högre elräkning.

 

Men nu har jag tjatat lite på damen, troligen är det 2 månaders förbrukning (senaste inte betald)fast dottern skulle betalat den hmmmmmmmmmm

 

Mvh. Dolemon

Link to comment
Dela på andra sajter

ArneMorales
2 timmar sedan, skrev Dolemon:

Japp

Fått info. från en Thai vän på gatan, han sade att april- maj brukar elpriset stiga pga. värmen samt man förbrukar mer då blir det typ 50% högre elräkning.

 

Men nu har jag tjatat lite på damen, troligen är det 2 månaders förbrukning (senaste inte betald)fast dottern skulle betalat den hmmmmmmmmmm

 

Mvh. Dolemon

Ja,så funkar det här i Thailand.

Om en ung tjej har 2500 baht i börsen, och ser tex ett par snygga skor i en butik, så köper hon hellre skorna än betalar en elräkning. Den kan  ju den snälle Falangen betala senare. 555

 

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev ArneMorales:

Ja,så funkar det här i Thailand.

Om en ung tjej har 2500 baht i börsen, och ser tex ett par snygga skor i en butik, så köper hon hellre skorna än betalar en elräkning. Den kan  ju den snälle Falangen betala senare. 555

 

Tyvärr så har denna historian fått sitt slut.

Elräkningen vart inte betald förra månaden.

Elräkningen var för 2 månader samt inga pengar tagna av modern.

 

Mvh. Tack för övriga svar

Dolemon

Link to comment
Dela på andra sajter

Min, våran, elräkning var i stort sätt dubbel igår än tidigare. Min tjej frågade runt och alla har reagerat på den höga elräkningen.

 

Om jag förstått rätt är det någon subvention från regeringen som tagit slut men är INTE övertygad.

 

I Thailand är inget självklart, hrmmm

Link to comment
Dela på andra sajter

9 timmar sedan, skrev Wanchai:

Min, våran, elräkning var i stort sätt dubbel igår än tidigare. Min tjej frågade runt och alla har reagerat på den höga elräkningen.

 

Om jag förstått rätt är det någon subvention från regeringen som tagit slut men är INTE övertygad.

 

I Thailand är inget självklart, hrmmm

Detta svar fick jag av min Thai vän när jag frågade han om var det är som hänt med elpriset.

ตอนนี้อากาศประเทศไทยร้อนมากค่าไฟขึ้น 50% เกือบทุกครัวเรือนมันเป็นธรรมดาของทุกปีช่วงเดือนเมษาถึงพฤษภาค่าไฟจะขึ้นมากประมาณ 50% ครับ

 

Just nu är vädret i Thailand väldigt varmt, elkostnaderna ökar med 50% för nästan alla hushåll, det är vanligt varje år, från april till maj kommer elkostnaden att öka med cirka 50%.

 

Mvh.Dolemon

Link to comment
Dela på andra sajter

17 minuter sedan, skrev Dolemon:

Detta svar fick jag av min Thai vän när jag frågade han om var det är som hänt med elpriset.

ตอนนี้อากาศประเทศไทยร้อนมากค่าไฟขึ้น 50% เกือบทุกครัวเรือนมันเป็นธรรมดาของทุกปีช่วงเดือนเมษาถึงพฤษภาค่าไฟจะขึ้นมากประมาณ 50% ครับ

 

Just nu är vädret i Thailand väldigt varmt, elkostnaderna ökar med 50% för nästan alla hushåll, det är vanligt varje år, från april till maj kommer elkostnaden att öka med cirka 50%.

 

Mvh.Dolemon

Stämmer bra detta  vår elräkning  ökade med över 30% jämfört med förra månaden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men vad står det på era elräkningar? Att förbrukningen går upp i värmen är helt klart, när man kör AC.

 

Är priset på unit (kwh) detsamma eller har det också gott upp?

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev apknug:

Men vad står det på era elräkningar? Att förbrukningen går upp i värmen är helt klart, när man kör AC.

 

Är priset på unit (kwh) detsamma eller har det också gott upp?

Samma unit pris för mig iaf

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev apknug:

Men vad står det på era elräkningar? Att förbrukningen går upp i värmen är helt klart, när man kör AC.

 

Är priset på unit (kwh) detsamma eller har det också gott upp?

Har inte kollat senaste halv året men troligen hade jag fått höra om enhetspriset hade gått upp avsevärt! Klart att det blir mer att betala om man förbrukar mer än vanligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Elpriset har varit subventionerat sista året och legat runt 3 baht, nu verkar dom ha tagit bort subventionen och priset är nu drygt 4 baht. Bra timing till AC säsongen. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Kollade upp min räkning och ser att elkonsumtionen var betydligt högre denna månad, pris per enhet 4,03 med alla avgifter och skatt inräknat. Har varit ca 4 baht/enhet tidigare när jag kollat, så ingen prishöjning för oss.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Wanchai:

Kollade upp min räkning och ser att elkonsumtionen var betydligt högre denna månad, pris per enhet 4,03 med alla avgifter och skatt inräknat. Har varit ca 4 baht/enhet tidigare när jag kollat, så ingen prishöjning för oss.

För oss har det kostat mellan 4,042 - 4,189 THB enl bilden ovan. inkl alla avgifter. Har för mig att den har legat på den nivån sen länge, har kanske nån räkning från 2018 på nån hårddisk, få se om jag orkar rota fram de.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ca 3.9 inkl allt. 

 

Men som ola säger det är en trappa. 

 

Med bara ett fåtal kWh så blir kostnaden 0

 

Typ under 60 kWh / månad eller däromkring. 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

chevrolet-48
6 timmar sedan, skrev Nicholas:

Ca 3.9 inkl allt. 

 

Men som ola säger det är en trappa. 

 

Med bara ett fåtal kWh så blir kostnaden 0

 

Typ under 60 kWh / månad eller däromkring. 

 

Däromkring=50 kWh. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...