Jump to content
IGNORERAD

Ut för sin käresta från Vietnam!


Mikaelnr1

Recommended Posts

Hejsan på er alla.

Jag önskar er alla en riktigt gott nytt år :drinks: .

Det är så här: jag har träffat en underbar kvinna från vietnam som jag är förlovad med nu :mdr: . Jag håller nu på med att fylla i alla dessa papper för ut så att hon och hennes son kan komma hit till mig och min son. Jag och min son har varit till henne och hennes son i Hanoi vi hade en underbar tid tillsammans där. Hon har varit här hos oss medan hennes son har bott hos hennes föräldrar. Vi planerar att gifta oss här i svergie. så jag har en del frågor som jag undrar om. För jag har hört olika från dom man pratar med.Så jag tänkte att det måste finnas fler än jag här som har käresta från Vietnam.

1. Väntetiden är den samma som dom som kommer från Thailand? Har hört att det tar längre tid och är svårare från Vietnam?

2. Kan man söka Turist visa samtidigt för hennes mor som vill komma hit angående sin dotters bröllop (hon står för alla kostnader själv) eller ska man vänta lite med det om Turist visa ordnas fortare?

3. är det någon som har flickvän/fru från Vietnam och som vet om det är något mer man måste tänka på i pappersväg?

Vänliga hälsningar:

Mikaelnr1

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej,

Kan hjälpa dig med fråga 1 och 2.

1. Migrationsverket har som mål att bevilja UT inom 6 månader från det datum då ni lämnade in era

papper på ambasasden i Hanoi. Men det kan gå fortare. Mycket beror på hur lång väntetiden är

för att få intervjun gjord på ambassaden. Om denna väntetid är cirka en månad tror jag inte att

det är någon skillnad mot andra länder. När ärendet väl har kommit till Migrationsverket efter

ytterligare några veckor (UT-ärendet skickas med diplomatpost från ambassaden till UD och sedan

vidare till Migrationsverket) är det ingen skillnad mot hanteringen av ärenden från andra länder.

Försök att fylla i alla blanketter rätt från början och bifoga alla de dokument som krävs så

sparar ni tid.

2. Efter att din blivande fru har kommit till Sverige är det en del byråkrati som måste klaras av

på plats här. Ni måste göra en hindersprövning samt boka tid för vigseln. Om ni skall gifta er borgerligt

kan det på vissa platser innebära en viss väntetid. Man kan söka Schengen-visum tidigast tre månader

innan planerad resa så det är knappast aktuellt för er att göra det nu.

Kanske du också skall prova att posta din fråga under "Resa till Sverige". Där kan du få flera svar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för ditt svar. Förlåt att det har tagit lite tid att svara. Vi är nu färdiga med document bilagor mm. Då är det bara denna jädra vänte tid på att dom får komma. den tiden kommer att gå så långsamt.Det känns så härlig att från ha varit två så ska vi bli fyra. Pojkarna tjatar på oss när kan vi träffas? när kan vi bo tillsamans? Hennes pojke och min pojke tycks ha hur många frågor som helst nu i väntans tider. Vi hoppas att det kommer att gå fortare än sex månader. Så nu medans vi väntar så planerar jag resa till Vietnam igen för att träffa mina blivande svärföräldrar och våra kompisar där.

Ha en trevlig kväll.

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...