Jump to content
IGNORERAD

Är ni klara med deklarationen?


Batting

Recommended Posts

9 timmar sedan, skrev Batting:

Jag fick också restskatt, och jag förstår inte riktigt varför?
Kan det ha att göra med att man är husägare?

I mitt fall beror det nog mest pga arbetsgivaren som har lagt mig i fel skattetabell. med all rätt då jag låg i en annan kommun då mitt jobb går från norr till söder.

 

Har påpekat detta, men verkar gå på var man är skriven, och inte var man jobbar. I mitt fall tror jag att arbetstiden påverkat. Jobbar två och ledig detsamma men i andra kommuner.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 39
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Batting

    7

  • Alarik

    3

  • Risifrutti

    3

  • andrejsdenruskige

    2

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

8 minuter sedan, skrev Risifrutti:

I mitt fall beror det nog mest pga arbetsgivaren som har lagt mig i fel skattetabell. med all rätt då jag låg i en annan kommun då mitt jobb går från norr till söder.

 

Har påpekat detta, men verkar gå på var man är skriven, och inte var man jobbar. I mitt fall tror jag att arbetstiden påverkat. Jobbar två och ledig detsamma men i andra kommuner.

Arbetsgivaren bör göra en förfrågan via skattemyndigheten via fil genom löneprogrammet vilken skattetabell som löntagaren skall ha . Inte alla som gör det o har du två olika jobb så blir det ibland tokigt 

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev wavis:

Arbetsgivaren bör göra en förfrågan via skattemyndigheten via fil genom löneprogrammet vilken skattetabell som löntagaren skall ha . Inte alla som gör det o har du två olika jobb så blir det ibland tokigt 

Jag ligger på tabell 31 där jag är skriven, men jobbar på helt andra tabeller så känns mera som dom gått på högsta inkomst under året.

 

Skitsamma då jag redan har skrivit under den, men till nästa år så ska jag vara mer vaksam på detta.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Smidigare i Norge tycker jag. 
Jag brukar välja att dra en fast procentsats. De månader det är ”skattefritt” och ”halvskatt” så brukar jag be om att dom drar fullskatt. 
 

Jag har lagt mig på 36% och det passar nog rätt bra. Någon procent för mycket så länge jag kommer ihåg att be om skatt på semesterersättning och november/december lönen 

Link to comment
Dela på andra sajter

Abercrombie

Rent ekonomiskt är det bättre att få kvarskatt än att få tillbaka på skatten. Bättre att låna pengar billigt av staten än att de lånar billigt av mig. Men visst har jag förståelse för den psykologiska aspekten i att få pengar i plånkan.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Abercrombie:

Rent ekonomiskt är det bättre att få kvarskatt än att få tillbaka på skatten. Bättre att låna pengar billigt av staten än att de lånar billigt av mig. Men visst har jag förståelse för den psykologiska aspekten i att få pengar i plånkan.

Tja räntan är ju obetydlig i bägge fallen, så det är nog mer hur man tänker. Jag ser det som ett sätt att spara helt enkelt.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
3 timmar sedan, skrev Abercrombie:

Rent ekonomiskt är det bättre att få kvarskatt än att få tillbaka på skatten. Bättre att låna pengar billigt av staten än att de lånar billigt av mig. Men visst har jag förståelse för den psykologiska aspekten i att få pengar i plånkan.

Tvångssparande är en benämning som jag använder. 

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2021-04-17 at 08:51, skrev Alarik:

Klart det är.

För att man ska få göra avdrag för resor med bil, motorcykel eller mopedbil ska man regelmässigt göra en tidsvinst på minst två timmar per dag jämfört med om man åker kollektivt.

Men man får inte göra uppehåll för att äta frukost och inkludera det i de två timmarna....

Får man stanna till hos mia noi?

Link to comment
Dela på andra sajter

16 minuter sedan, skrev khonkaen:

Får man stanna till hos mia noi?

Ja,om det är där du gör av med huvuddelen av din inkomst😉

Link to comment
Dela på andra sajter

18 minuter sedan, skrev khonkaen:

Får man stanna till hos mia noi?

Kanske om hon jobbar på skatteverket och är uppskattad.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev khonkaen:

Får man stanna till hos mia noi?

Det är ett skämt, stannar man med bilen och äter frukost eller tar en Short time så har man inte gjort en tidsvinst på två timmar, man har förlorat minst fyra sekunder.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mr Ning Ning

Skickade SMS,et idag och kvittensen kom direkt.

Ska nu bara betala den restskatt jag fick på hela 59kronor.

Det blir tungt,,,😉

Veteran

Link to comment
Dela på andra sajter

11 timmar sedan, skrev Jed:

Tja räntan är ju obetydlig i bägge fallen, så det är nog mer hur man tänker. Jag ser det som ett sätt att spara helt enkelt.

Ja, intäktsräntan är obefintlig, då den är 0%, kostnadsräntan däremot är 1,25%. 

 

Ungefär som ett bostadslån... 

Link to comment
Dela på andra sajter

9 timmar sedan, skrev Mr Ning Ning:

Skickade SMS,et idag och kvittensen kom direkt.

Ska nu bara betala den restskatt jag fick på hela 59kronor.

Det blir tungt,,,😉

Strunta i att betala! Skatteskulder under 100 kronor driver dom inte in.

Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev lasseiudon:

Strunta i att betala! Skatteskulder under 100 kronor driver dom inte in.

Under 10 000 faktiskt, men skulden ligger kvar som ett minus på skattekontot.

 

Det var på den gamla goda tiden innan skattekontot som under 100 kr även skrevs av

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...