Jump to content
IGNORERAD

UT för besök


Clash

Recommended Posts

Vid ansökan om UT för besök direkt, behövs enligt ambassaden varken försäkring eller bevis om inkomst/medel från inbjudaren. Dock har jag läst i diverse forum att detta ska bifogas ansökan. Vad gäller egentligen? Om den inbjudna personen tex blir sjuk i Sverige och inte har någon försäkring, vad händer då? Står staten för detta eftersom det är ett UT - om än enbart för besök? Tycker det låter lite väl bra...

En liknande fråga... Om man är i Sverige på besöksvisum och förlänger sitt besök med UT för besök, vad gäller då ang försäkring? Måste försäkringen förlängas?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det låter lite väl bra! Staten står inte för några sjukvårdkostnader om man inte är folkbokförd i Sverige och fått ett personnummer.

Jag tror att du faktist fick felaktig information på ambasaden. Hur som helst om nu personen skulle råka ut för en olycka här och behöva vård så garanterar jag att du inte vill betala den notan som säkerligen inehåller en hel del nollor.

Se till att besökaren har en giltig försäkring. Detta gäller även om ni förlänger ett besöksvisum med ett tillfälligt UT

Stickan

 

Inte för dum för att förstå!
 
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu pratar vi tillfälligt UT. När man har ett tillfälligt UT omfattas man inte av den svenska socialförsäkringen om jag förstått saken rätt.

Eller har du andra uppgifter?

Stickan

 

Inte för dum för att förstå!
 
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är riktigt att ambassaden inte kräver någon tecknad reseförsäkring eller något bevis på försörjningen från referenspersonens sida. Det beror på att ambassaden inte handlägger ärenden om uppehållstillstånd för besök. De intervjuar endast besökaren i fråga.

Handläggningen görs av Migrationsverket i Sverige. Då vanligast enheten i Norrköping.

I det frågeformulär som referenspersonen (inbjudaren) får från Migrationsverket och som han/hon ska fylla i, ska referenspersonen under punkten C redogöra för sina inkomster och styrka dessa. Under punkten E finns även en fråga om reseförsäkringen.

Länk till frågeformuläret: http://www.migrationsverket.se/download/18.56e4f4801246221d25680001167/frf_besok_t97_sv.pdf

Att inte teckna en reseförsäkring när man bjuder in svärmor eller svärfar kan staffa sig under besöket i Sverige. Utländska tredjelandbesökare som inte är skrivna i Sverige får som bekant bekosta ev. sjukvård själva under sitt besök i Sverige.

Förlänger man ett besök i Sverige är det upp till besökaren och referenspersonen att teckna en försäkring. Besökaren får alltid bekosta ev. sjukhusbesök själv - det gör inte svenska staten.

Mvh Thaikonsult

http://www.thaikonsult.se hjälper till med ansökningshandlingar för visum, besöksförlängningar, uppehållstillstånd, arbetstillstånd, studietillstånd, medborgarskap, överklaganden och civilrättsliga ärenden. Thaikonsult är även registrerat ombud hos Migrationsverket.
Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...