Jump to content
IGNORERAD

Brödbakmaskin 🍞


S m i l e 1

Recommended Posts

S m i l e 1

Köpte denna Andersson brödbakmaskin för 700sek och har tjÀnat in sitt inköpspris efter 3 mÄnader. Ingredienserna kostar ~15sek per/limpa. Efter 3timmar o 45minuter Àr den nybakade limpan fÀrdig. Det bakas en ny limpa varannan dag hÀr hemma. Att jag inte tÀnkt pÄ detta tidigare.

IMG_20210403_085626~3.jpg

IMG_20210403_090912.jpg

IMG_20210403_101030.jpg

IMG_20210403_130545~2.jpg

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

En brödbakningsmaskin Àr lÀttarbetad och bekvÀm, men priset per limpa blir 3 gÄnger sÄ högt mot att du köper ingredienserna sjÀlv och blandar. Bakar du en sort med mÄnga olika fröer sÄ stiger priset/limpa. Att blanda sjÀlv krÀver att man har en hushÄllsmaskin, att knÄda sjÀlv blir arbetsamt.

 

Born41 med baktankar.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Var Ärets julklapp i Sverige (visserligen för mÄnga Är sedan).

Finns nog nÄgra hundra tusen undanstÀllda lite varstans pÄ vindar och kÀllare.

Nyhetens behag men Àr den sÄ bra som reklamen ville göra sken av?.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

En helt oanvĂ€nd brödbakningsmaskin kostar ca 100kr, i alla fall pĂ„ Blocket eller min favorit loppis "ÖsthjĂ€lpen" i Jonsered.

MÄnga har skaffat en men anvÀnder dem inte alls...

 

Lite som frugans Pasta/nudelmaskin, som ligger ny i sin lÄda efter 7 mÄnader...

 

 

MVH

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

S m i l e 1
On 4/3/2021 at 8:13 PM, born41 said:

En brödbakningsmaskin Àr lÀttarbetad och bekvÀm, men priset per limpa blir 3 gÄnger sÄ högt mot att du köper ingredienserna sjÀlv och blandar. Bakar du en sort med mÄnga olika fröer sÄ stiger priset/limpa. Att blanda sjÀlv krÀver att man har en hushÄllsmaskin, att knÄda sjÀlv blir arbetsamt.

 

Born41 med baktankar.

Hur mycket dyrare blir brödet 🍞 nĂ€r du behöver köpa en hushĂ„llsmaskin istĂ€llet för en brödbakningsmaskin för 700kr?

Eftersom vi inte har en ugn i stugan, sÄ för oss passar brödbakningsmaskin perfekt.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

1 timme sedan, skrev S m i l e 1:

Hur mycket dyrare blir brödet 🍞 nĂ€r du behöver köpa en hushĂ„llsmaskin istĂ€llet för en brödbakningsmaskin för 700kr?

Eftersom vi inte har en ugn i stugan, sÄ för oss passar brödbakningsmaskin perfekt.

Att du inte har ugn i stugan, framgick inte av ditt första inlÀgg. NÀr man köper dom fÀrdigblandade ingredienserna sÄ blir utbudet av brödsorter lite knapert.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

S m i l e 1
14 minutes ago, born41 said:

Att du inte har ugn i stugan, framgick inte av ditt första inlÀgg. NÀr man köper dom fÀrdigblandade ingredienserna sÄ blir utbudet av brödsorter lite knapert.

Vi köper ingredienserna sjĂ€lv och blandar Ă€ven i mycket av den dyrare rĂ„gmjölet och olika fröer. Vi Ă€r mycket nöjda med brödet 🍞.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

kungchristian

Jag gillar en god macka pÄ morronen och jag har slÀpat ner en maskin..jag har haft med mig olika mjöl o torrjÀst, mao provat pÄ alla möjliga sÀtt men inte fan fÄr jag till nÄt bröd. Vet inte vad jag gör för fel provat i 2 Är o nu, i vÄras gav jag upp...det jÀser inte sÄ det blir ca 2 cm högt...

GÀrna tips sÄ provar jag en gÄng till nÀr jag kommer ner..

Christian  

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

49 minuter sedan, skrev kungchristian:

Jag gillar en god macka pÄ morronen och jag har slÀpat ner en maskin..jag har haft med mig olika mjöl o torrjÀst, mao provat pÄ alla möjliga sÀtt men inte fan fÄr jag till nÄt bröd. Vet inte vad jag gör för fel provat i 2 Är o nu, i vÄras gav jag upp...det jÀser inte sÄ det blir ca 2 cm högt...

GÀrna tips sÄ provar jag en gÄng till nÀr jag kommer ner..

Christian  

NÀr jag bakar bröd med thailÀndsk torrjÀst sÄ har jag 47-48 grader pÄ degspadet och det jÀser bra men jag vet inte vilken temperatur pÄ degspadet det skall vara med svensk torrjÀst.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Hur lÀtt Àr den att rengöra efterÄt? TÀnker man pÄ vanligt bak Àr det ju ett rÀtt styvt jobb att rengöra bunken frÄn deg.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

S m i l e 1
3 hours ago, kungchristian said:

Jag gillar en god macka pÄ morronen och jag har slÀpat ner en maskin..jag har haft med mig olika mjöl o torrjÀst, mao provat pÄ alla möjliga sÀtt men inte fan fÄr jag till nÄt bröd. Vet inte vad jag gör för fel provat i 2 Är o nu, i vÄras gav jag upp...det jÀser inte sÄ det blir ca 2 cm högt...

GÀrna tips sÄ provar jag en gÄng till nÀr jag kommer ner..

Christian  

Vad har du för maskin? En brödbakningsmaskin? Jag hÀller bara i ingredienserna och trycker pÄ start, efter 3 timmar o 45 minuter Àr limpan fÀrdig, kan det bli enklare.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

kungchristian
5 minuter sedan, skrev S m i l e 1:

Vad har du för maskin? En brödbakningsmaskin? Jag hÀller bara i ingredienserna och trycker pÄ start, efter 3 timmar o 45 minuter Àr limpan fÀrdig, kan det bli enklare.

Jupps en bakmaskin....hÀller oxÄ i o Àr noggrann som fan med mÀngden men det hjÀlper inte...maskinen Àr i Thailand sÄ jag vet inte vad det Àr för mÀrke.

Christian 

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Vid anvÀndande av svensk torrjÀst bör du ha runt 43 grader = styvt fingervarmt.

JÀsten ska blandas med mjölet innan vÀtska tillsÀtts.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

5 timmar sedan, skrev ReKa:

Hur lÀtt Àr den att rengöra efterÄt? TÀnker man pÄ vanligt bak Àr det ju ett rÀtt styvt jobb att rengöra bunken frÄn deg.

Om du inte har i nÄgot speciellt klister i degen sÄ bör det inte vara nÄgot problem. Man slÄr i vatten o diskmedel i bunken och vispar runt med diskborsten.Har bunken hunnit o torka sÄ mÄste den stÄ med vatten i en halvtimme sÄ degresterna mjuknar upp.

Born41

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

S m i l e 1
20 hours ago, ReKa said:

Hur lÀtt Àr den att rengöra efterÄt? TÀnker man pÄ vanligt bak Àr det ju ett rÀtt styvt jobb att rengöra bunken frÄn deg.

Det fastnar inget i brödbakmaskinen som behövs rengöras, bara skölja av lite.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

S m i l e 1
18 hours ago, evert 1 said:

Vid anvÀndande av svensk torrjÀst bör du ha runt 43 grader = styvt fingervarmt.

JÀsten ska blandas med mjölet innan vÀtska tillsÀtts.

Vad Àr detta för krÄngel "fingervarmt"

 

Min brödbakningsmaskin sköter allt, bara hÀlla i ingredienserna och trycka pÄ start och en varm limpa Àr fÀrdig efter 3 timmar o 45 minuter.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

S m i l e 1
On 4/5/2021 at 9:11 AM, ReKa said:

Hur lÀtt Àr den att rengöra efterÄt? TÀnker man pÄ vanligt bak Àr det ju ett rÀtt styvt jobb att rengöra bunken frÄn deg.

Ingen överraskning denna gĂ„ngen heller = helt rent efter att den nybakade limpan 🍞 tagits ut ur brödbakningsmaskinen.

IMG_20210407_200026.jpg

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

On 2021-04-06 at 06:06, skrev S m i l e 1:

Vad Àr detta för krÄngel "fingervarmt"

 

Min brödbakningsmaskin sköter allt, bara hÀlla i ingredienserna och trycka pÄ start och en varm limpa Àr fÀrdig efter 3 timmar o 45 minuter.

Precis, varför krÄngla till saker o ting!?  i med skiten och tryck pÄ knappen... lite krÄnglar jag iofs för jag kör denna ordning: vÀtska, mjöl och sen torrjÀsten pÄ toppen.GÄr aldrig fel... peppar peppar en gÄng rÄkade jag fÄ fel balans pÄ det och degen jÀste över och runt bunken och den gÄngen var det jobbigt att göra rent skiten....

Annars gillar jag min maskin  skarpt, underbart att vakna till lukten av nygrÀddat bröd pÄ morgonen.

 

Och man kan ju variera sig, lÄta brödet grÀddas i maskinen eller bara göra degen fÀrdig dÀr och sen köra i ugnen... har gjort allt frÄn frallor, hönökaka till limpor den vÀgen.

Gör Àven sylt och marmelad ibland... apelsinmarmeladen blir riktigt jÀkla god!

 

marmelad.thumb.jpg.73f18f6f286f829e5633591b697f1683.jpg

Älskar flygplansmat, karma och grupper.       Best website on internet here

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

SÄ hÀr ser det ut nÀr allt flyter pÄ

 

1369052059_bakmaskin0.thumb.jpg.6481a925979a0bd797be40b965a41404.jpg

 

683404097_bakmaskin1.thumb.jpg.5ea525be82112d96c99e56a5b5b898c9.jpg

 

 

Och sÄ hÀr ser det ut nÀr det flöt pÄ för bra en gÄng...

 

bakmaskin3.thumb.jpg.e154e14f1f8c822274b5ce64b494d593.jpg

 

 

Älskar flygplansmat, karma och grupper.       Best website on internet here

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Arkiverad

Denna trÄd Àr arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...