Jump to content
IGNORERAD

Vara eller inte vara i Sverige


Fenom

Recommended Posts

Godkväll,min frus vännina har problem,hennes man vill kasta ut henne ur huset.De är gifta sedan ett och ett halvt år tillbaka,hon och hennes två barn har ut ca ett år till.

Hon vill stanna i sverige då hennes son som är 11 år har fått gå om tredje klass nu i höst,och åker de tillbaka till Thai har han förlorat en massa skoltid.

Jag hänvisade henne till socialkontoret,men de kunde bara erbjuda familjerådgivning som hennes man inte är intresserad av.Hennes man återkommer ständigt med hotet om att skicka tillbaks henne och barnsen till Thailand,för att nästa dag va snäll och go.

Har hon någon möjlighet att stanna?Hur funkar det med skillsmässa,det tar ju tid?Tacksam för svar då hon ofta ringer hit och är förtvivlad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Godkväll,min frus vännina har problem,hennes man vill kasta ut henne ur huset.De är gifta sedan ett och ett halvt år tillbaka,hon och hennes två barn har ut ca ett år till.

Hon vill stanna i sverige då hennes son som är 11 år har fått gå om tredje klass nu i höst,och åker de tillbaka till Thai har han förlorat en massa skoltid.

Jag hänvisade henne till socialkontoret,men de kunde bara erbjuda familjerådgivning som hennes man inte är intresserad av.Hennes man återkommer ständigt med hotet om att skicka tillbaks henne och barnsen till Thailand,för att nästa dag va snäll och go.

Har hon någon möjlighet att stanna?Hur funkar det med skillsmässa,det tar ju tid?Tacksam för svar då hon ofta ringer hit och är förtvivlad.

Jag läste en artikel för ett tag sedan om en kinesisk kvinna som blev utslängd av sin man efter endast fem månader. Hennes dotter går sista året på gymnasiet och kvinnan själv försöker att lära sig svenska så att hon kan börja jobba.

De har varit här i tre år och deras uppehållstillstånd gick ut i mars 2008 och sedan dess har de väntat på besked. I maj blev de kallade till Migrationsverket och uppmanades att ta kontakt med advokat eftersom deras chanser att få stanna bedömdes som små.

Jag ringde till reportern för att få se om hon visste vad som hänt och hon sa att de har tänkt att göra en uppföljning men vet inte när. Hon visste inte heller hur det gått för dem men hänvisade mig till någon som hon trodde kunde ha ytterligare information. Jag skulle återkomma till henne vid lunch och efter det hoppas jag fått reda på hur de gjort och vilka de vände sig till. Givetvis hoppas jag också att de fått stanna.

Hela artikeln finns att läsa här.

Mvh

Welder

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta är ju tyvär avigsidan med dom regler vi har här.

Tyvär hamnar ibland dessa kärleksinvandrare i kläm då dom befinner sig i ett klart underlägage dom två första åren i förhållandet innan UT omvandlas till ett PUT.

Men utan reglerna så får vi i princip fri invandring hit till Sverige.

Nu råkar jag känna till ett liknande fall som det du beskriver. Där sprack förhållandet efter bara några månader.

Damen ifråga ville inte åka hem och gjorde det inte heller. Innan hennes UT hade gått ut så hade hon funnit en ny kille som hon bodde ihop med. I deras fall gick det bra och hon behövde aldrig återvända till Thailand för att börja om processen ifrån början utan hennes UT förlängdes i ytterligare två år innan hon kan få PUT.

Om din bekant absolut vill stanna i Sverige så har egentligen bara två alternativ:

1. Håll fast vid nuvarande mannen tills hon får PUT. Vilket kan vara osäkert med tanke på vilket humör han kan vara på när det är dags för intervju.

2. Bryta förhållandet och försöka finna en ny kärlek innan hennes UT går ut. Vilket även det är osäkert då hon måste finna den rätte inom en kort tid.

MIG kan dra in ett UT innan det går ut men gör det vanligtvis inte. Dom har fullt upp med andra viktigare saker och UT går ut av sig själv tids nog.

Stickan

 

Inte för dum för att förstå!
 
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag ringt till den andra kvinnan men fick bara prata med hennes sambo för hon själv ville enligt honom inte bli inblandad i den historien något mer. Om det berodde på att det var en privatperson som ringde upp vet jag inte.

Men enligt honom så bor de fortfarande kvar men hur det är med UT visste han inte och hade inte mer att tillägga. Kanske tar reportern upp det nu igen när någon visade intresse men det är svårt att säga.

Tyvärr kan jag inte vara till någon större hjälp men hoppas att någon annan som har mer erfarenhet kan göra det.

Mvh

Welder

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns så många svin som inte borde ha en Thaikvinna

jap.gif Khun Lasse jap.gif

Det du uträttar i dag, det får du tillbaks i din framtid

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns så många svin som inte borde ha en Thaikvinna

hmmm, hur kan det vara att mannen alltid automatiskt är svinet i en sån här affär?? Baserat på infon i denna tråden så kan i alla fall inte jag dra någon slutsats om vems felet är!!

/ Joe

In Asia you live and you die. In Farangland you expect to live one day, then you die without having lived.

Link to comment
Dela på andra sajter

Da kvinnan inte har nagon anhorig-koppling till Sverige langre borde hon rimligtvis inte fa stanna eller? Iaf borde kreti och pleti som standigt gnaller over de slappa svenska immigrationsreglerna och alla problem med invandrare tycka sa. Att hon har varit har ett ar borde knappast vara meriterande da individer som spenderat upp till 8-9 ar i Sverige anda utvisats - helt ratt enligt vissa, galet inhumant enligt andra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns så många svin som inte borde ha en Thaikvinna

jap.gif Khun Lasse jap.gif

Vad är det för specifikt med att svinet inte skulle ha en Thaikvinna, borde väl snarare vara "KVINNA" eller?

Sen kan man ju fråga sig om hur det verkliga livet ser ut för den stackars invandrarkvinna som dumpats innan PUT uppnåtts, desperat jakt på ny man för att undvika den nesliga hemkomsten ger i alla fall mig kalla kårar, kan ju bli rena ur askan i elden livet. Men så länge det inte finns ett regelverk angående försörjningplikt till inflyttade, utkastade sambos vid separation så kommer säkert fler små tragedier att drabba de kvinnor som haft otur i sitt val.

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Måste finnas regler!

Annars kan en person från annat land träffa i princip vilken som helst, komma hit, göra sig ovän med gubben, soc fixar boende & uppehälle! Skall det va så? Om ja, då kan vi öppna alla gränser, stänga MIG och de på tullen som jobbar med illegal invandring!

Jag är varken för eller mot öppna gränser men om vi skall ha reglerad invandring så måste det finnas regler och när man har regler kommer det alltid finnas de som hamnar i gråzoner och kanske tom blir orättvist behandlade!

Likväl som jag inte ser det som en rättighet för mig o andra faranger att kunna bosätta sig i Thailand så är det ingen rättighet att få bo i Sverige heller!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar för alla tips,vem som har fel av de båda i detta fall är enl min åsikt han,då han kan festa när han vill,utan att hon får följa med,samt som han ser till att hon inte ska ha några kompisar.

Han frågar henne hela tiden om hur många kunder hon hade i Pattaya innan han träffade henne på champion i Pattaya,va tror han att hon va oskuld eller?!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar för alla tips,vem som har fel av de båda i detta fall är enl min åsikt han,då han kan festa när han vill,utan att hon får följa med,samt som han ser till att hon inte ska ha några kompisar.

Han frågar henne hela tiden om hur många kunder hon hade i Pattaya innan han träffade henne på champion i Pattaya,va tror han att hon va oskuld eller?!

Tjaa det borde han kanske funderat på innan han tog hit henne.

Det är tråkigt att det är hon som sitter i kläm nu men det är ju möjligt att du bara hört den ena versionen av historien.

Angående hennes alternativ så se mitt tidigare inlägg.

Stickan

 

Inte för dum för att förstå!
 
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar för alla tips,vem som har fel av de båda i detta fall är enl min åsikt han,då han kan festa när han vill,utan att hon får följa med,samt som han ser till att hon inte ska ha några kompisar.

Han frågar henne hela tiden om hur många kunder hon hade i Pattaya innan han träffade henne på champion i Pattaya,va tror han att hon va oskuld eller?!

Ett äkta ärkesvin till man och hon gör bäst i att lämna honom. Det är hemskt tråkigt när sådant här sker, men det är verkligen inte ovanligt. Inte heller ovanligt med till hälften alkoholiserade "svenskar" som tar hem thaikvinnor.

Troligen klarar han inte av att hon varit prostituerad. Man blir så jäkla trött på sådana typer och jag blir uppriktigt sagt ledsen när man förstår hur hon har det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...