Jump to content
IGNORERAD

Solpaneler och solfångare i Thailand


S m i l e 1

Recommended Posts

S m i l e 1

En 5KW solpanelanläggning på 1 Fas kostar 160,000Baht eller ~44.444Sek Jag har tänkt att på 10-år så kostar dom 43-44Baht eller 12-13Sek per/dygn.

Sen ska jag givetvis ha El-moppe och eventuellt en liten El-bil som laddas gratis hemma.

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja bra tanke , Fick höra samma koncept av en kompis son häromdagen fast i Sverige, Visst köper det, Men e man 60 + så blir det nog o köra på det gamla viset . Men håller med framtiden ligger nog i detta ..

Link to comment
Dela på andra sajter

53 minuter sedan, skrev S m i l e 1:

En 5KW solpanelanläggning på 1 Fas kostar 160,000Baht eller ~44.444Sek Jag har tänkt att på 10-år så kostar dom 43-44Baht eller 12-13Sek per/dygn.

Sen ska jag givetvis ha El-moppe och eventuellt en liten El-bil som laddas gratis hemma.

 

 

 

I Sverige kostar det mer än dubbelt så mycket.

Kopplar man in panelerna på nätet, eller har man batterier så varje anläggning kör för sig själv?

Born41

Link to comment
Dela på andra sajter

54 minuter sedan, skrev S m i l e 1:

En 5KW solpanelanläggning på 1 Fas kostar 160,000Baht eller ~44.444Sek Jag har tänkt att på 10-år så kostar dom 43-44Baht eller 12-13Sek per/dygn.

Sen ska jag givetvis ha El-moppe och eventuellt en liten El-bil som laddas gratis hemma.

 

 

 

Hur fungerar det att producera egen el i Thailand? Kan man sälja överskottselen på samma enkla sätt som i Sverige?

 

/Krille

Link to comment
Dela på andra sajter

En magkänsla är att i Thailand den bästa idén är att bygga upp ngn slags batterilösning för solelen för det är ju på kvällen natten man behöver elen. Lampor matlagning ac osv...

 

Bästa är nog att slippa ha göra med thailändska företag helt och hållet köra sitt eget race...

 

Never forget: Robots will kill you.

Link to comment
Dela på andra sajter

14 timmar sedan, skrev Oskarudon:

En magkänsla är att i Thailand den bästa idén är att bygga upp ngn slags batterilösning för solelen för det är ju på kvällen natten man behöver elen. Lampor matlagning ac osv...

 

Bästa är nog att slippa ha göra med thailändska företag helt och hållet köra sitt eget race...

 

Jag tror också det men jag tror det blir svårt att motivera ekonomiskt om man ska köpa egna batterier som räcker till annat än några lampor. 

 

/Krille

Link to comment
Dela på andra sajter

VSPP är bästa alternativet enligt mig.

Alltså att sälja elen tillbaka till elverket.

 

Behövs inga batterier, men den lilla nackdelen är att du inte får fullt betalt för din producerade el. Har för mig det ligger på 2,80 Baht per kWh.

Men å andra sidan slipper du den alltför ofta återkommande batterikostnaden.

För 1 fas är 5kW max och för 3 fas 15kW.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Surin P3:

VSPP är bästa alternativet enligt mig.

Alltså att sälja elen tillbaka till elverket.

 

Behövs inga batterier, men den lilla nackdelen är att du inte får fullt betalt för din producerade el. Har för mig det ligger på 2,80 Baht per kWh.

Men å andra sidan slipper du den alltför ofta återkommande batterikostnaden.

För 1 fas är 5kW max och för 3 fas 15kW.

Bra att de fanns det alternativet. Trodde jag inte och hoppas det satsas mer på solel i Thailand.

Dels för att strömmen är dyr dels för att den mesta elen kommer från brunkol/olja/gas.

 

Never forget: Robots will kill you.

Link to comment
Dela på andra sajter

S m i l e 1
17 hours ago, wavis said:

Tja bra tanke , Fick höra samma koncept av en kompis son häromdagen fast i Sverige, Visst köper det, Men e man 60 + så blir det nog o köra på det gamla viset . Men håller med framtiden ligger nog i detta ..

Egna solpaneler ökar fastighetens värde också.

Link to comment
Dela på andra sajter

S m i l e 1
17 hours ago, born41 said:

I Sverige kostar det mer än dubbelt så mycket.

Kopplar man in panelerna på nätet, eller har man batterier så varje anläggning kör för sig själv?

Born41

Det är väl en smaksak eller hur långt det är till att ansluta till PEA.

En Walesare boende på Koh Lanta som jag pratade med han körde of the grid med batteribank.

Det kostade alldeles för mycket att få Elen fram till tomtgräns.

Link to comment
Dela på andra sajter

S m i l e 1
17 hours ago, Krille said:

Hur fungerar det att producera egen el i Thailand? Kan man sälja överskottselen på samma enkla sätt som i Sverige?

 

/Krille

Thailand är ju fördelen att det inte är några fasta kostnader på el-abonemanget. Då är det fördel att sälja överskottet.

Link to comment
Dela på andra sajter

S m i l e 1
17 hours ago, Oskarudon said:

En magkänsla är att i Thailand den bästa idén är att bygga upp ngn slags batterilösning för solelen för det är ju på kvällen natten man behöver elen. Lampor matlagning ac osv...

 

Bästa är nog att slippa ha göra med thailändska företag helt och hållet köra sitt eget race...

 

Nej då, man kör en omvänd ramadan äter på dagen och fastar när sol ☀️ inte skiner.

 

Maten lagas oftast med gasol och är billigt, en liten tub kostar max 170Baht och räcker minst 1 månad.

 

Sen kör man AC'n på max dagtid och fläkt på natten.

Link to comment
Dela på andra sajter

S m i l e 1
2 hours ago, Krille said:

Jag tror också det men jag tror det blir svårt att motivera ekonomiskt om man ska köpa egna batterier som räcker till annat än några lampor. 

 

/Krille

Speciellt Litiumbatterier är ju inte billiga.

Link to comment
Dela på andra sajter

S m i l e 1
1 hour ago, Surin P3 said:

VSPP är bästa alternativet enligt mig.

Alltså att sälja elen tillbaka till elverket.

 

Behövs inga batterier, men den lilla nackdelen är att du inte får fullt betalt för din producerade el. Har för mig det ligger på 2,80 Baht per kWh.

Men å andra sidan slipper du den alltför ofta återkommande batterikostnaden.

För 1 fas är 5kW max och för 3 fas 15kW.

Annars kan man ju ha en liten batteribank, om man bor där det ofta är strömavbrott, så man har ström till fläktar, kyl/frys klarar sig många timmar utan ström speciellt om dessa inte öppnas.

Link to comment
Dela på andra sajter

S m i l e 1
27 minutes ago, Oskarudon said:

Bra att de fanns det alternativet. Trodde jag inte och hoppas det satsas mer på solel i Thailand.

Dels för att strömmen är dyr dels för att den mesta elen kommer från brunkol/olja/gas.

 

Enda nackdelen är värmen i Thailand, solpaneler producerar sämre då, i Sverige är våren optimalt med sol-el.

Link to comment
Dela på andra sajter

Glöm inte energin som går åt för motorn och styrskåpet som möjliggör att panelen/panelerna hela tiden är i rätt och optimalt läge mot solen 😉

 

 

C;D

 

Life's a piece of shit, When you look at it. Life's a laugh and death's a joke, it's true.  You'll see it's all a show. Keep 'em laughing as you go,.Just remember that the last laugh is on you

Link to comment
Dela på andra sajter

S m i l e 1
12 minutes ago, C-dude said:

Glöm inte energin som går åt för motorn och styrskåpet som möjliggör att panelen/panelerna hela tiden är i rätt och optimalt läge mot solen 😉

 

 

C;D

 

Jag tror inte det ger så mycket att följa solen.

Link to comment
Dela på andra sajter

38 minuter sedan, skrev S m i l e 1:

Annars kan man ju ha en liten batteribank, om man bor där det ofta är strömavbrott, så man har ström till fläktar, kyl/frys klarar sig många timmar utan ström speciellt om dessa inte öppnas.

Den stora fördelen jag ser med en batteribank i kombination med en ordentlig hybridinverter är att strömmen blir så mycket stabilare och i rätt nivå.

 

Vi hade ner mot 180V emellanåt innan vi skaffade 3 fas och det slipper man med en bra batteribank. Bonusen är som du skriver om man har strömavbrott med jämna mellanrum. 

 

Men att köra på ren sol/batteridrift skulle jag personligen bara göra om det inte fanns el alls.

Link to comment
Dela på andra sajter

S m i l e 1
35 minutes ago, Surin P3 said:

Den stora fördelen jag ser med en batteribank i kombination med en ordentlig hybridinverter är att strömmen blir så mycket stabilare och i rätt nivå.

 

Vi hade ner mot 180V emellanåt innan vi skaffade 3 fas och det slipper man med en bra batteribank. Bonusen är som du skriver om man har strömavbrott med jämna mellanrum. 

 

Men att köra på ren sol/batteridrift skulle jag personligen bara göra om det inte fanns el alls.

Ojdå, det var inget dåligt spänningsfall, säkert många som kör sina AC'n samtidigt och att det är alldeles för klena kablar + att solstrålarna även värmer luftledningarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

25 minuter sedan, skrev S m i l e 1:

Ojdå, det var inget dåligt spänningsfall, säkert många som kör sina AC'n samtidigt och att det är alldeles för klena kablar + att solstrålarna även värmer luftledningarna.

Jo, och vara det sista huset i hela byn hjälpte inte mycket.

 

Kablarna fram till mätaren uppgraderades till 50mm2 aluminium från 25 tidigare och nu tre faser istället för enkel. 

Efter mätaren kör vi 35mm2 koppar och voltmässigt ligger vi bra till nuförtiden.

 

Gissar också att transformatorn på vår länga är för liten.

Link to comment
Dela på andra sajter

S m i l e 1
24 minutes ago, Surin P3 said:

Jo, och vara det sista huset i hela byn hjälpte inte mycket.

 

Kablarna fram till mätaren uppgraderades till 50mm2 aluminium från 25 tidigare och nu tre faser istället för enkel. 

Efter mätaren kör vi 35mm2 koppar och voltmässigt ligger vi bra till nuförtiden.

 

Gissar också att transformatorn på vår länga är för liten.

Ja, nu borde du ha 3x400 Volt.

Du har väl en sauna = vedeldad och inget El-värmerum = El-aggregat ?

Trafo byte kommer säkert i framtiden.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

16 minuter sedan, skrev S m i l e 1:

Ja, nu borde du ha 3x400 Volt.

Du har väl en sauna = vedeldad och inget El-värmerum = El-aggregat ?

Trafo byte kommer säkert i framtiden.

 

Nja inte direkt 3x400.

Mer 3x220 eller 400.

 

Elaggregat. 12kW. 

Svårt med ved här i krokarna.

 

För trafobyte får vi nog vänta på att den exploderar först.

Link to comment
Dela på andra sajter

S m i l e 1
17 minutes ago, Surin P3 said:

Nja inte direkt 3x400.

Mer 3x220 eller 400.

 

Elaggregat. 12kW. 

Svårt med ved här i krokarna.

 

För trafobyte får vi nog vänta på att den exploderar först.

Kasta upp ett spett uppe på trafon, men ha på dej hjälm och skydda ögonen, så kommer el-bolaget snart med en ny trafo.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...
On 2021-04-02 at 15:50, skrev Surin P3:

Den stora fördelen jag ser med en batteribank i kombination med en ordentlig hybridinverter är att strömmen blir så mycket stabilare och i rätt nivå.

 

Vi hade ner mot 180V emellanåt innan vi skaffade 3 fas och det slipper man med en bra batteribank. Bonusen är som du skriver om man har strömavbrott med jämna mellanrum. 

 

Men att köra på ren sol/batteridrift skulle jag personligen bara göra om det inte fanns el alls.

 

System för Ö-drift är vad man ska ha om man har mycket strömavbrott tex detta:

 

https://www.sma.de/en/products/battery-inverters/sunny-island-44m-60h-80h

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...