Jump to content
IGNORERAD

Hyra hus 🏡 i Thailand


S m i l e 1

Recommended Posts

S m i l e 1
2 hours ago, andrejsdenruskige said:

Det ger ju Max 50cm per person. 
50-75kg. 
DÄ var det nog 3 personer pÄ 50kg och en person pÄ 75kg. 
 

SjÀlv tycker jag att man Ätminstone borde ha 60cm per person per plats. 
Annars sÄ fÄr det ju plats med 8 personer sÄ lÀnge det Àr ett besök frÄn dagis

Jag Àr inte lika bred som hög !

 

Hur bred Àr du ?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

  • Svar 77
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna trÄd

  • S m i l e 1

    31

  • andrejsdenruskige

    9

  • Krille

    6

  • Amigo

    5

Mest aktiva i denna trÄd

Inlagda bilder

andrejsdenruskige
33 minuter sedan, skrev S m i l e 1:

Jag Àr inte lika bred som hög !

 

Hur bred Àr du ?

Jag Àr inte heller lika bred som hög.

Sedan sÄ brukar jag undvika att sitta i famnen pÄ folk och speciellt om man Àr i en bastu. 


En bild sÀger mer Àn 1000 ord. 
HÀr stÄr jag i egen hög person i full hemmakontorsmundering. 
Coronatider har dock lagt pÄ mellan 5-10kg


A09020DE-600B-430F-8290-6CC7F673B25E.thumb.jpeg.bc2b3dfa100917998a26d32db5f0dd8b.jpeg

 


 

 

 

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

andrejsdenruskige
3 timmar sedan, skrev apknug:

Ett flygplans sÀte, i exempelvis SAS nya lÄng distans plan A350 Àr 17 tum brett, dvs 43,18cm.

 

Inte fan behövs mer i bastun Àn pÄ flyget över Atlanten.

SÄ ett matbord för 6 personer behöver vara 130cm brett. 
Fine om man vill ha sÄdan standard. 

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

S m i l e 1
Inlagd (Ă€ndrad)
3 hours ago, Amigo said:

Hur enkelt Àr det ta med sina solpaneler dÄ? FörlÄt men jag fÄr inte ihop det, investera 44 000 SEK eller 160 000 THB i nÄt man inte Àger? Det Àr klart, alla fÄr ju göra som de vill men ....

Icke problem för mej, men stora bekymmer för dej :)

 

Ändrades av S m i l e 1
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

S m i l e 1
2 hours ago, LTD said:

Lycka till. 

Tack, bara för att du nyligen flyttat, behöver inte alla andra vantrivas i Hua Hin

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

10 timmar sedan, skrev S m i l e 1:

Ja, visst Àr det sÄ, men annars kan det vara enkelt att bara lÀmna allt, nÀr man flyttar.

Absolut - enkelt men dyrt. Personligen skulle jag hellre satsat pengarna pÄ ett bĂ€ttre boende/lĂ€ge Ă€n att betala sĂ„ mycket för möbleringen. PĂ„ nĂ„gra Ă„r kan du ju köpa en bastu för pengarna istĂ€llet 🙂

 

/Krille

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

S m i l e 1
1 minute ago, Krille said:

Absolut - enkelt men dyrt. Personligen skulle jag hellre satsat pengarna pÄ ett bĂ€ttre boende/lĂ€ge Ă€n att betala sĂ„ mycket för möbleringen. PĂ„ nĂ„gra Ă„r kan du ju köpa en bastu för pengarna istĂ€llet 🙂

 

/Krille

Nej nej, jag skulle aldrig heller  betala 5.000Baht för extra grejer.

Jag vill inte ens ha deras inköpta sÀngar eller soffa, jag vill/behöver möbler som Àr anpassade för min kropp/rygg, har t.ex en dyr hÀstenssÀng i stugan i Sverige.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Inlagd (Ă€ndrad)

Varför stÀlla frÄgan ,dÄ du har alla svaren?

Ändrades av berlitz
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

3 timmar sedan, skrev andrejsdenruskige:

Jag Àr inte heller lika bred som hög.

Sedan sÄ brukar jag undvika att sitta i famnen pÄ folk och speciellt om man Àr i en bastu. 


En bild sÀger mer Àn 1000 ord. 
HÀr stÄr jag i egen hög person i full hemmakontorsmundering. 
Coronatider har dock lagt pÄ mellan 5-10kg


A09020DE-600B-430F-8290-6CC7F673B25E.thumb.jpeg.bc2b3dfa100917998a26d32db5f0dd8b.jpeg

 


 

 

 

Svartskalle?

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

1 timme sedan, skrev berlitz:

Varför stÀlla frÄgan ,dÄ du har alla svaren?

Troll!

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Inlagd (Ă€ndrad)
11 timmar sedan, skrev S m i l e 1:

Tack, bara för att du nyligen flyttat, behöver inte alla andra vantrivas i Hua Hin

Jag vantrivdes inte i HH, tvÀrtom mycket trevlig stad, men jag sÄg chansen att uppleva nÄgot annat nu nÀr det inte Àr tjockt med kineser överallt. HH finns kvar och inte alls omöjligt att jag flyttar dit igen men inte just nu. 

 

Men du ska ju inte flytta till HH.... 

Ändrades av LTD
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

S m i l e 1
3 hours ago, LTD said:

Jag vantrivdes inte i HH, tvÀrtom mycket trevlig stad, men jag sÄg chansen att uppleva nÄgot annat nu nÀr det inte Àr tjockt med kineser överallt. HH finns kvar och inte alls omöjligt att jag flyttar dit igen men inte just nu. 

 

Men du ska ju inte flytta till HH.... 

Okej

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Ett tips Àr att du funderar pÄ om du verkligen vill bo sÄ lÄngt frÄn HH och havet? Vi har Äkt runt rÀtt mycket och tittat pÄ olika omrÄden och 2,5 mil Àr rÀtt "lÄngt" frÄn HH. Speciellt om omrÄdet byggts mitt ute i "ingenstans" efter smÄvÀgar. 

 

Spelar man golf Àr det en annan sak dÄ man kan hyra rÀtt billigt hyfsat nÀra det större golfbanorna - men om man inte har det intresset skulle jag verkligen Äka runt i olika omrÄden i lugnt och ro innan du hyr nÄgot. 

 

/Krille

 

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

S m i l e 1
2 hours ago, Krille said:

Ett tips Àr att du funderar pÄ om du verkligen vill bo sÄ lÄngt frÄn HH och havet? Vi har Äkt runt rÀtt mycket och tittat pÄ olika omrÄden och 2,5 mil Àr rÀtt "lÄngt" frÄn HH. Speciellt om omrÄdet byggts mitt ute i "ingenstans" efter smÄvÀgar. 

 

Spelar man golf Àr det en annan sak dÄ man kan hyra rÀtt billigt hyfsat nÀra det större golfbanorna - men om man inte har det intresset skulle jag verkligen Äka runt i olika omrÄden i lugnt och ro innan du hyr nÄgot. 

 

/Krille

 

Tackar för tipset, men jag har ingen lust att bo mitt i smeten, jag vill ha lung o ro, dÀr jag bor. (Frisk luft o ingen biltrafik)

Jag har tidigare bott i mycket mera avlÀgsnare stÀllen i Thailand Àn detta. 

 

Sen behöver jag ta mej till stan och dottern skola nĂ€stan dagligen, sĂ„ dĂ„ Ă€r jag nĂ€stan vid havet/stranden och kan passa pĂ„ att göra mina dagliga lĂ„ngpromenader i solskenet ☀ och den sköna vĂ€rmen (+35-50°C) och Ă€ven besöka gymmet.

 

Jag spelar ingen golf och kommer troligtvis aldrig göra det heller.

Men jag kanske behöver ha hjÀlm pÄ mej ute pÄ tomten om det kommer flygande golfbollar.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

andrejsdenruskige
2 timmar sedan, skrev S m i l e 1:

Tackar för tipset, men jag har ingen lust att bo mitt i smeten, jag vill ha lung o ro, dÀr jag bor. (Frisk luft o ingen biltrafik)

Jag har tidigare bott i mycket mera avlÀgsnare stÀllen i Thailand Àn detta. 

 

Sen behöver jag ta mej till stan och dottern skola nĂ€stan dagligen, sĂ„ dĂ„ Ă€r jag nĂ€stan vid havet/stranden och kan passa pĂ„ att göra mina dagliga lĂ„ngpromenader i solskenet ☀ och den sköna vĂ€rmen (+35-50°C) och Ă€ven besöka gymmet.

 

Jag spelar ingen golf och kommer troligtvis aldrig göra det heller.

Men jag kanske behöver ha hjÀlm pÄ mej ute pÄ tomten om det kommer flygande golfbollar.

SÄ dÄ blir det ju 5mil nÀstan dagligen med pendling.

Du fÄr skaffa dig en elbil till solpanelerna.

 

Det lÄter ju som att det hade varit vettigare att hitta nÄgon som Àr inom kortare avstÄnd till skola och gym.

Men du verkar ha bestÀmt dig gÀllandes allt, dÄ allt annat Àr sÀmre Àn det du har siktet pÄ.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

S m i l e 1
1 hour ago, andrejsdenruskige said:

SÄ dÄ blir det ju 5mil nÀstan dagligen med pendling.

Du fÄr skaffa dig en elbil till solpanelerna.

 

Det lÄter ju som att det hade varit vettigare att hitta nÄgon som Àr inom kortare avstÄnd till skola och gym.

Men du verkar ha bestÀmt dig gÀllandes allt, dÄ allt annat Àr sÀmre Àn det du har siktet pÄ.

HÀr skrev jag hur jag tÀnkt mej....

 

Sen ska jag givetvis ha El-moppe och eventuellt en liten El-bil som laddas gratis hemma.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

andrejsdenruskige
24 minuter sedan, skrev S m i l e 1:

HÀr skrev jag hur jag tÀnkt mej....

 

Sen ska jag givetvis ha El-moppe och eventuellt en liten El-bil som laddas gratis hemma.

Det kan vara billigt, men tiden du brukar blir nog jobbig efter ett tag. 
 

NÄja, ditt val. SjÀlv skulle jag inte planera med en sÄdan pendling

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

3 timmar sedan, skrev S m i l e 1:

Tackar för tipset, men jag har ingen lust att bo mitt i smeten, jag vill ha lung o ro, dÀr jag bor. (Frisk luft o ingen biltrafik)

Jag har tidigare bott i mycket mera avlÀgsnare stÀllen i Thailand Àn detta. 

 

Sen behöver jag ta mej till stan och dottern skola nĂ€stan dagligen, sĂ„ dĂ„ Ă€r jag nĂ€stan vid havet/stranden och kan passa pĂ„ att göra mina dagliga lĂ„ngpromenader i solskenet ☀ och den sköna vĂ€rmen (+35-50°C) och Ă€ven besöka gymmet.

 

Jag spelar ingen golf och kommer troligtvis aldrig göra det heller.

Men jag kanske behöver ha hjÀlm pÄ mej ute pÄ tomten om det kommer flygande golfbollar.

Det viktiga Ă€r ju att ni blir nöjda 🙂 Att pendla fram och tillbaka 10 mil (om du inte stannar i HH hela skoldagen) kan dock ta sin tid. HH Ă€r inte direkt som Bangkok men i rusningstid Ă€r inte snitthastigheten sĂ„ hög överallt - sĂ„ satsa pĂ„ att bo "rĂ€tt" i förhĂ„llande till skolan om ni ska lĂ€mna och hĂ€mta varje dag.

 

Personligen tycker jag att HH Àr sÄ litet att man kan bo betydligt nÀrmare centrum till rimligt pris och ÀndÄ fÄ lugn och ro. 

 

/Krille

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

5 timmar sedan, skrev S m i l e 1:

Tackar för tipset, men jag har ingen lust att bo mitt i smeten, jag vill ha lung o ro, dÀr jag bor. (Frisk luft o ingen biltrafik)

Jag har tidigare bott i mycket mera avlÀgsnare stÀllen i Thailand Àn detta. 

 

Sen behöver jag ta mej till stan och dottern skola nĂ€stan dagligen, sĂ„ dĂ„ Ă€r jag nĂ€stan vid havet/stranden och kan passa pĂ„ att göra mina dagliga lĂ„ngpromenader i solskenet ☀ och den sköna vĂ€rmen (+35-50°C) och Ă€ven besöka gymmet.

 

Jag spelar ingen golf och kommer troligtvis aldrig göra det heller.

Men jag kanske behöver ha hjÀlm pÄ mej ute pÄ tomten om det kommer 

Lugn Ä ro visst men att pendla 1-2 timmar om dagen? LÄter lite overkill. 

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

S m i l e 1
1 hour ago, berlitz said:

Lugn Ä ro visst men att pendla 1-2 timmar om dagen? LÄter lite overkill. 

Jag har inget problem att "brÀnna" en timme av dygnets 24 timmer pÄ resor 200 dagar om Äret. 

 

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Varför frÄga om man inte Àr intresserad av svar/förslag/synpunkter? 

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

On 2021-04-04 at 20:23, skrev S m i l e 1:

HyresvÀrden hade pool att lÄna, som ingick i hyran, men hade föredragit en sauna istÀllet.

Pool att lÄna, vad Àr det? En större balja eller leksakspool för barn.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

S m i l e 1
8 hours ago, samet said:

 

??????

Min ursprungs frÄga var....

"Vad kan hyran vara pÄ detta hus ?"

 

Jo, jag visste vad hyran var, eftersom jag har varit dÀr och tittat och pratat med personen som hade visningen pÄ huset/husen, men jag behövde era funderingar vad hyran kunde vara och jag fick svar pÄ 12.000Baht och under 10.000Baht, sÄ dÄ Àr ju dessa 10.000Baht som hyresvÀrden har satt inte överpris.

 

Sen var det nÄgon som skulle bestÀmma om jag ska vara ute i solen pÄ dagen eller inte, WHAT.

 

NĂ„gon som "ville" att jag skulle spela golf.

 

NÄgon hade synpunkter pÄ att det var vansinnigt att investera i solpanelanlÀggning pÄ hyreshus !

 

Jag har alldeles sjÀlv skruvat upp min solpanelanlÀggning (Of The Grid ) i Sverige, det tog en dag och tar sÀkert inte mer Àn ett par timmar att plocka ner om det skulle behövas, hur svÄrt kan det vara ?

 

Tack för alla vettiga svar som jag fÄtt !

 

IMG_20210405_084256~2.jpg

IMG_20210408_081310~2.jpg

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

S m i l e 1
1 hour ago, lasseiudon said:

Pool att lÄna, vad Àr det? En större balja eller leksakspool för barn.

Innanför denna betongmur fanns poolen, som var ~ 10x4 meter, sÄ lite större Àn leksakspool :)

IMG_20210318_113304~2.jpg

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Alla har givetvis olika krav, önskemÄl och ekonomiska förutsÀttningar. Jag, och mÄnga med mig, tycker att TS har gjort ett udda val men givetvis Àr det bara TS sjÀlv som sitter inne med sina önskningar och möjligheter, och sÄ lÀnge han inte skriver pÄ ett alltför lÄngt hyreskontrakt sÄ Àr ju inget förlorat. I min vÀrld sÄ finns det tre helt olika alternativ pÄ bostadsort som alla Àr möjliga, trots att de Àr helt olika:

1. Storstad, typ Bangkok eller Chiang Mai. Bra för de som jobbar, behöver ha nÀra till en flygplats, bra skolor samt utbud av restauranger och affÀrer.

2. Turiststad typ Pattaya, Hua Hin eller Phuket. Bra för de som vill ha nÀra till havet, vÀsterlÀndska kompisar, skolor samt utbud av restauranger och affÀrer.

3. Landet. Bra för de som vill ha stor trÀdgÄrd, lugn och ro, lite billigare samt ofta nÀra till in-laws (vilket faktiskt kan vara en fördel).

 

Nu vet jag inte om TS har in-laws i nÀrheten men annars mÄste jag sÀga att det kÀnns som en "mittemellanlösning" och sÄdana har jag ingen god erfarenhet av. Jag sÀger absolut inte att TS har fel i sitt val men för mig kÀnns det mÀrkligt att bosÀtta sig sÄ pass lÄngt frÄn en stad att man missar alla fördelar med staden men ÀndÄ inte ha en trÀdgÄrd och allt det andra positiva man fÄr pÄ landet. 2 timmar om dagen i bil till och frÄn skolan lÄter ju heller inget vidare (om han inte vill vÀnta 7 timmar pÄ att skoldagen tar slut) men igen, det har TS förhoppningsvis redan vÀgt in i sin ekvation.

Död Ät Putin och hans croonies

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna pÄ riktigt.

Du mÄste vara medlem för att kommentera pÄ forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. LĂ€tt gjort...!

Registrera dig pÄ forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in hÀr.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...