Jump to content
IGNORED

Hyra hus 🏡 i Thailand

S m i l e 1
 Share

Recommended Posts

2 hours ago, andrejsdenruskige said:

Det ger ju Max 50cm per person. 
50-75kg. 
Då var det nog 3 personer på 50kg och en person på 75kg. 

Själv tycker jag att man åtminstone borde ha 60cm per person per plats. 
Annars så får det ju plats med 8 personer så länge det är ett besök från dagis

Jag är inte lika bred som hög !

Hur bred är du ?

33 minuter sedan, skrev S m i l e 1:

Jag är inte lika bred som hög !

Hur bred är du ?

Jag är inte heller lika bred som hög.

Sedan så brukar jag undvika att sitta i famnen på folk och speciellt om man är i en bastu. 

En bild säger mer än 1000 ord. 
Här står jag i egen hög person i full hemmakontorsmundering. 
Coronatider har dock lagt på mellan 5-10kg

A09020DE-600B-430F-8290-6CC7F673B25E.thumb.jpeg.bc2b3dfa100917998a26d32db5f0dd8b.jpeg

• Ge karma 2
  • Ojojoj 1
  • Fint 1

3 timmar sedan, skrev apknug:

Ett flygplans säte, i exempelvis SAS nya lång distans plan A350 är 17 tum brett, dvs 43,18cm.

Inte fan behövs mer i bastun än på flyget över Atlanten.

Så ett matbord för 6 personer behöver vara 130cm brett. 
Fine om man vill ha sådan standard. 

• Ge karma 1

Posted (edited)
3 hours ago, Amigo said:

Hur enkelt är det ta med sina solpaneler då? Förlåt men jag får inte ihop det, investera 44 000 SEK eller 160 000 THB i nåt man inte äger? Det är klart, alla får ju göra som de vill men ....

Icke problem för mej, men stora bekymmer för dej :)

Edited by S m i l e 1

2 hours ago, LTD said:

Lycka till. 

Tack, bara för att du nyligen flyttat, behöver inte alla andra vantrivas i Hua Hin

10 timmar sedan, skrev S m i l e 1:

Ja, visst är det så, men annars kan det vara enkelt att bara lämna allt, när man flyttar.

Absolut - enkelt men dyrt. Personligen skulle jag hellre satsat pengarna på ett bättre boende/läge än att betala så mycket för möbleringen. På några år kan du ju köpa en bastu för pengarna istället 🙂

/Krille

• Pannslag 1
  • Fint 3

1 minute ago, Krille said:

Absolut - enkelt men dyrt. Personligen skulle jag hellre satsat pengarna på ett bättre boende/läge än att betala så mycket för möbleringen. På några år kan du ju köpa en bastu för pengarna istället 🙂

/Krille

Nej nej, jag skulle aldrig heller  betala 5.000Baht för extra grejer.

Jag vill inte ens ha deras inköpta sängar eller soffa, jag vill/behöver möbler som är anpassade för min kropp/rygg, har t.ex en dyr hästenssäng i stugan i Sverige.

• Ge karma 1

Varför ställa frågan ,då du har alla svaren?

Edited by berlitz
  • Ge karma 1
  • Fint 4
  • Haha 1

3 timmar sedan, skrev andrejsdenruskige:

Jag är inte heller lika bred som hög.

Sedan så brukar jag undvika att sitta i famnen på folk och speciellt om man är i en bastu. 

En bild säger mer än 1000 ord. 
Här står jag i egen hög person i full hemmakontorsmundering. 
Coronatider har dock lagt på mellan 5-10kg

A09020DE-600B-430F-8290-6CC7F673B25E.thumb.jpeg.bc2b3dfa100917998a26d32db5f0dd8b.jpeg

Svartskalle?

• Fint 1
  • Haha 1

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

1 timme sedan, skrev berlitz:

Varför ställa frågan ,då du har alla svaren?

Troll!

• Fint 2

--- bredband2.jpg.239d53301a19d75baffdea3af419eb7e.jpg det sämsta internet leverantören i Sverige!---

11 timmar sedan, skrev S m i l e 1:

Tack, bara för att du nyligen flyttat, behöver inte alla andra vantrivas i Hua Hin

Jag vantrivdes inte i HH, tvärtom mycket trevlig stad, men jag såg chansen att uppleva något annat nu när det inte är tjockt med kineser överallt. HH finns kvar och inte alls omöjligt att jag flyttar dit igen men inte just nu. 

Men du ska ju inte flytta till HH.... 

Edited by LTD
  • Fint 1

3 hours ago, LTD said:

Jag vantrivdes inte i HH, tvärtom mycket trevlig stad, men jag såg chansen att uppleva något annat nu när det inte är tjockt med kineser överallt. HH finns kvar och inte alls omöjligt att jag flyttar dit igen men inte just nu. 

Men du ska ju inte flytta till HH.... 

Okej

Ett tips är att du funderar på om du verkligen vill bo så långt från HH och havet? Vi har åkt runt rätt mycket och tittat på olika områden och 2,5 mil är rätt "långt" från HH. Speciellt om området byggts mitt ute i "ingenstans" efter småvägar. 

Spelar man golf är det en annan sak då man kan hyra rätt billigt hyfsat nära det större golfbanorna - men om man inte har det intresset skulle jag verkligen åka runt i olika områden i lugnt och ro innan du hyr något. 

/Krille

• Ge karma 2
  • Pannslag 1
  • Fint 1

2 hours ago, Krille said:

Ett tips är att du funderar på om du verkligen vill bo så långt från HH och havet? Vi har åkt runt rätt mycket och tittat på olika områden och 2,5 mil är rätt "långt" från HH. Speciellt om området byggts mitt ute i "ingenstans" efter småvägar. 

Spelar man golf är det en annan sak då man kan hyra rätt billigt hyfsat nära det större golfbanorna - men om man inte har det intresset skulle jag verkligen åka runt i olika områden i lugnt och ro innan du hyr något. 

/Krille

Tackar för tipset, men jag har ingen lust att bo mitt i smeten, jag vill ha lung o ro, där jag bor. (Frisk luft o ingen biltrafik)

Jag har tidigare bott i mycket mera avlägsnare ställen i Thailand än detta. 

Sen behöver jag ta mej till stan och dottern skola nästan dagligen, så då är jag nästan vid havet/stranden och kan passa på att göra mina dagliga långpromenader i solskenet ☀️ och den sköna värmen (+35-50°C) och även besöka gymmet.

Jag spelar ingen golf och kommer troligtvis aldrig göra det heller.

Men jag kanske behöver ha hjälm på mej ute på tomten om det kommer flygande golfbollar.

2 timmar sedan, skrev S m i l e 1:

Tackar för tipset, men jag har ingen lust att bo mitt i smeten, jag vill ha lung o ro, där jag bor. (Frisk luft o ingen biltrafik)

Sen behöver jag ta mej till stan och dottern skola nästan dagligen, så då är jag nästan vid havet/stranden och kan passa på att göra mina dagliga långpromenader i solskenet ☀️ och den sköna värmen (+35-50°C) och även besöka gymmet.

Men jag kanske behöver ha hjälm på mej ute på tomten om det kommer flygande golfbollar.

Så då blir det ju 5mil nästan dagligen med pendling.

Du får skaffa dig en elbil till solpanelerna.

Det låter ju som att det hade varit vettigare att hitta någon som är inom kortare avstånd till skola och gym.

Men du verkar ha bestämt dig gällandes allt, då allt annat är sämre än det du har siktet på.

• Ge karma 3
  • Ojojoj 1

1 hour ago, andrejsdenruskige said:

Så då blir det ju 5mil nästan dagligen med pendling.

Du får skaffa dig en elbil till solpanelerna.

Det låter ju som att det hade varit vettigare att hitta någon som är inom kortare avstånd till skola och gym.

Men du verkar ha bestämt dig gällandes allt, då allt annat är sämre än det du har siktet på.

Här skrev jag hur jag tänkt mej....

Sen ska jag givetvis ha El-moppe och eventuellt en liten El-bil som laddas gratis hemma.

24 minuter sedan, skrev S m i l e 1:

Här skrev jag hur jag tänkt mej....

Sen ska jag givetvis ha El-moppe och eventuellt en liten El-bil som laddas gratis hemma.

Det kan vara billigt, men tiden du brukar blir nog jobbig efter ett tag. 

Nåja, ditt val. Själv skulle jag inte planera med en sådan pendling

• Ge karma 3
  • Fint 1

3 timmar sedan, skrev S m i l e 1:

Det viktiga är ju att ni blir nöjda 🙂 Att pendla fram och tillbaka 10 mil (om du inte stannar i HH hela skoldagen) kan dock ta sin tid. HH är inte direkt som Bangkok men i rusningstid är inte snitthastigheten så hög överallt - så satsa på att bo "rätt" i förhållande till skolan om ni ska lämna och hämta varje dag.

Personligen tycker jag att HH är så litet att man kan bo betydligt närmare centrum till rimligt pris och ändå få lugn och ro. 

/Krille

• Ge karma 1
  • Pannslag 1
  • Fint 2

5 timmar sedan, skrev S m i l e 1:

Men jag kanske behöver ha hjälm på mej ute på tomten om det kommer 

Lugn å ro visst men att pendla 1-2 timmar om dagen? Låter lite overkill. 

• Ge karma 2
  • Fint 1

1 hour ago, berlitz said:

Lugn å ro visst men att pendla 1-2 timmar om dagen? Låter lite overkill. 

Jag har inget problem att "bränna" en timme av dygnets 24 timmer på resor 200 dagar om året. 

On 2021-04-04 at 20:23, skrev S m i l e 1:

Hyresvärden hade pool att låna, som ingick i hyran, men hade föredragit en sauna istället.

Pool att låna, vad är det? En större balja eller leksakspool för barn.

• Fint 2

8 hours ago, samet said:

??????

Min ursprungs fråga var....

"Vad kan hyran vara på detta hus ?"

Jo, jag visste vad hyran var, eftersom jag har varit där och tittat och pratat med personen som hade visningen på huset/husen, men jag behövde era funderingar vad hyran kunde vara och jag fick svar på 12.000Baht och under 10.000Baht, så då är ju dessa 10.000Baht som hyresvärden har satt inte överpris.

Sen var det någon som skulle bestämma om jag ska vara ute i solen på dagen eller inte, WHAT.

Någon som "ville" att jag skulle spela golf.

Någon hade synpunkter på att det var vansinnigt att investera i solpanelanläggning på hyreshus !

Jag har alldeles själv skruvat upp min solpanelanläggning (Of The Grid ) i Sverige, det tog en dag och tar säkert inte mer än ett par timmar att plocka ner om det skulle behövas, hur svårt kan det vara ?

Tack för alla vettiga svar som jag fått !

IMG_20210405_084256~2.jpg

IMG_20210408_081310~2.jpg

• Ge karma 1
  • Fint 1

1 hour ago, lasseiudon said:

Pool att låna, vad är det? En större balja eller leksakspool för barn.

Innanför denna betongmur fanns poolen, som var ~ 10x4 meter, så lite större än leksakspool :)

IMG_20210318_113304~2.jpg

• Ge karma 1