Jump to content
IGNORERAD

Köpråd 55" TV


lasseiudon

Recommended Posts

7 timmar sedan, skrev Risifrutti:

Ditt ego vill ha en stor skärm, men ditt öga bryr sig inte. Pratar vi lägenhet/bostad så glöm 85" för bättre bildkvalitet.

 

Köp vad du vill, men vad du än gör så lyssna inte på säljarna i butiken:)

 

Allt ligger i betraktarens ögon och det är väldigt individuellt. Prova mindre och byt upp dig om du inte är nöjd. Du har alltid minst 30 dagars returrätt.

Jag köper givetvis min TV där den är billigast och det är oftast på en nätbutik så ingen säljare i världen kan övertyga mig att köpa en viss TV just de vill att jag ska köpa 😛 

 

Sen är det GANSKA otympligt att släpa en 85" fram och tillbaka så det är inget man gör hur som helst så köper jag en TV så behåller jag den allt 😉

 

Klart det är storleken som lockar, det är maffigt med en stor TV! 😛  Bildkvalite´ är nog inget jag reflekterar över överhuvudtaget, kan inte minnas att jag stört mig på det de senaste 20 åren i alla fall. Inget jag tänker på när jag kollar en bra film :-) 

Ändrades av Swippe

It´s the choices You make, not the chanses You take, that´s determines Your destiny

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 158
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Risifrutti

    27

  • Fantomen

    18

  • Enis

    13

  • Swippe

    12

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

43 minuter sedan, skrev Swippe:

Jag köper givetvis min TV där den är billigast och det är oftast på en nätbutik så ingen säljare i världen kan övertyga mig att köpa en viss TV just de vill att jag ska köpa 😛 

 

Sen är det GANSKA otympligt att släpa en 85" fram och tillbaka så det är inget man gör hur som helst så köper jag en TV så behåller jag den allt 😉

 

Klart det är storleken som lockar, det är maffigt med en stor TV! 😛  Bildkvalite´ är nog inget jag reflekterar över överhuvudtaget, kan inte minnas att jag stört mig på det de senaste 20 åren i alla fall. Inget jag tänker på när jag kollar en bra film :-) 

Skrev ett långt inlägg i ren Swippe stil som jag lyckades klicka bort.

 

Skitsamma. Många köpte nya TV vid fotbolls VM och OS och reklamerade dom sedan. Inga konstigheter.

 

Butiken måste sälja dom som demo exemplar och sen köper man tillbaka den bara till ett lägre pris. DVS samma TV som man redan har haft fast för ett reducerat pris.

 

Det är vad jag menar att man kan prova sig fram tills man blir nöjd.

Link to comment
Dela på andra sajter

9 timmar sedan, skrev Risifrutti:

Det är väl avstånd gentemot soffa eller var ifrån du tittar som bestämmer storleken?

 

En 85" för 30,000 kr kan betraktas som sämre än en 55" för 10, 000 (av samma kvalitet) kr från samma avstånd.

 

Enkel matematik som inte säljarna nuförtiden inte bryr sig om. 

 

9 timmar sedan, skrev Swippe:

Njae, möjligt att det finns nån "regel" experterna går efter som bestämmer vilken storlek som är optimal på ett visst avstånd. Men jag sitter 3 meter ifrån min TV vilket är väldigt nära får man väl säga och jag upplever absolut inte min 75" som för stor. Det är möjligt att det gjorde skillnad förr i tiden när en megastor TV hade rätt kass bild men det inte märktes om man satt på tillräckligt stort avstånd ifrån den. Men dagens TV oavsett om det är den billigaste eller dyraste i segmentet så kommer man knappast tycka att bilden är dålig på något sätt även om TV´n är jättestor och man sitter på kort avstånd. 

 

Det är min erfarenhet i alla fall, min förra TV var 65", innan dess 55" osv, så jag är van vid ganska stora TV 😛 

 

Med dagens kvalité på TV:apparater gällande upplösning samt de sändningar man har tillgång till via Appar och dyligt inga problem anser jag

 

Com hems digitala grundutbud via DVB-C suger dock jättefett,  inte ens HD. Så linjär TV via antennuttaget där är ingen höjdare. Hade en lokal Digital-TV leverantör via DVB-C där jag bodde tidigare körde HD på alla kanaler i grundutbudet, mycket bra bild. Så kikar man på mycket linjär TV via antennuttag eller linjär tv via app  så kanske man måste avväga storlek kontra avstånd beroende på tjänsteleverantör

 

Själv så har jag en Philips 4K LCD på 75" och har ca tre meters tittavstånd, personilgen så skulle jag kunna ha betydligt större bild utan att det skulle störa mig det minsta.

 

Enis

 

 

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

13 minuter sedan, skrev Enis:

 

 

Med dagens kvalité på TV:apparater gällande upplösning samt de sändningar man har tillgång till via Appar och dyligt inga problem anser jag

 

Com hems digitala grundutbud via DVB-C suger dock jättefett,  inte ens HD. Så linjär TV via antennuttaget där är ingen höjdare. Hade en lokal Digital-TV leverantör via DVB-C där jag bodde tidigare körde HD på alla kanaler i grundutbudet, mycket bra bild. Så kikar man på mycket linjär TV via antennuttag eller linjär tv via app  så kanske man måste avväga storlek kontra avstånd beroende på tjänsteleverantör

 

Själv så har jag en Philips 4K LCD på 75" och har ca tre meters tittavstånd, personilgen så skulle jag kunna ha betydligt större bild utan att det skulle störa mig det minsta.

 

Enis

 

 

Jag tror nog fortfarande att mellanmålet har hängt upp sig på att det inte blev "bättre" bild  med större TV när man bara kunde se 576i, det vill säga 720 × 576 på en färg TV. Det finns inte en mobiltelefon som har den upplösningen idag.

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

44 minuter sedan, skrev Risifrutti:

Skrev ett långt inlägg i ren Swippe stil som jag lyckades klicka bort.

 

Skitsamma. Många köpte nya TV vid fotbolls VM och OS och reklamerade dom sedan. Inga konstigheter.

 

Butiken måste sälja dom som demo exemplar och sen köper man tillbaka den bara till ett lägre pris. DVS samma TV som man redan har haft fast för ett reducerat pris.

 

Det är vad jag menar att man kan prova sig fram tills man blir nöjd.

Ja det låter jäkligt bökigt i alla fall, känner nog ingen som någonsin köpt en TV som de sen lämnat tillbaka. Och du menar att det är så lätt att köpa en TV för t ex 25 000 kr och sen lämnar man tillbaka den och så köper man tillbaka den som demoex för t ex 20 000 kr och vips så har man sparat 5000 kr? Problemet är ju att du aldrig vet exakt när de ställer ut den i butiken (eller lägger upp på sin hemsida) så risken bör vara överhängande att nån annan hinner knipa den först 😛 

 

Då är det väl bättre att köpa sin TV hos en nätbutik där den kostar 20 000 kr redan från början...

 

Jag har köpt mängder med demoex och returex av varor genom åren på olika affärer, både i fysiska butiker och på nätet. IKEA´s fyndavdelning är det första jag besöker när jag är där för med lite tur så hittar man kanske nåt där för kanske 60% av ordinarie pris som man ändå tänkt köpa till ordinariepris.

 

Du kan ju till och med montera möblerna och lämna tillbaka dom inom 365 dagar där och få full återbetalning om de är i skick som "oanvända". Sen kan du rent teoretiskt köpa tillbaka dom betydligt billigare när de sen ställs ut i fyndavdelningen, men chansen är nog liten att du hinner knipa dom först.

 

Jag kanske haft tur men är rätt sällan jag köpt nåt dyrt som jag sen ångrat och velat ha en annan modell, faktum är att det nog aldrig hänt. Ska jag köpa nåt dyrare så jämför jag olika modeller och läser på så mycket jag kan innan jag köper just för att slippa ångra mitt köp. Har funkat bra hittils :-) 

 

 

It´s the choices You make, not the chanses You take, that´s determines Your destiny

Link to comment
Dela på andra sajter

44 minuter sedan, skrev Enis:

 

 

Med dagens kvalité på TV:apparater gällande upplösning samt de sändningar man har tillgång till via Appar och dyligt inga problem anser jag

 

Com hems digitala grundutbud via DVB-C suger dock jättefett,  inte ens HD. Så linjär TV via antennuttaget där är ingen höjdare. Hade en lokal Digital-TV leverantör via DVB-C där jag bodde tidigare körde HD på alla kanaler i grundutbudet, mycket bra bild. Så kikar man på mycket linjär TV via antennuttag eller linjär tv via app  så kanske man måste avväga storlek kontra avstånd beroende på tjänsteleverantör

 

Själv så har jag en Philips 4K LCD på 75" och har ca tre meters tittavstånd, personilgen så skulle jag kunna ha betydligt större bild utan att det skulle störa mig det minsta.

 

Enis

 

 

3m och 75" du måste alltså ha Plasma😄

 

Har använt Com hem sedan dom installerade det i vårt hus för ca 7-8 år sedan och har funkat klockrent! Första fakturan var på 299 kr och idag ligger den på 459 kr, så det går att förhandla med dom varje år. Har medium och det funkar bra för Netflix, MPR och lite porrsurf när frugan plockar svamp👍

Link to comment
Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev Swippe:

Ja det låter jä😛kligt bökigt i alla fall, känner nog ingen som någonsin köpt en TV som de sen lämnat tillbaka. Och du menar att det är så lätt att köpa en TV för t ex 25 000 kr och sen lämnar man tillbaka den och så köper man tillbaka den som demoex för t ex 20 000 kr och vips så har man sparat 5000 kr? Problemet är ju att du aldrig vet exakt när de ställer ut den i butiken (eller lägger upp på sin hemsida) så risken bör vara överhängande att nån annan hinner knipa den först  

 

Då är det väl bättre att köpa sin TV hos en nätbutik där den kostar 20 000 kr redan från början...

 

Jag har köpt mängder med demoex och returex av varor genom åren på olika affärer, både i fysiska butiker och på nätet. IKEA´s fyndavdelning är det första jag besöker när jag är där för med lite tur så hittar man kanske nåt där för kanske 60% av ordinarie pris som man ändå tänkt köpa till ordinariepris.

 

Du kan ju till och med montera möblerna och lämna tillbaka dom inom 365 dagar där och få full återbetalning om de är i skick som "oanvända". Sen kan du rent teoretiskt köpa tillbaka dom betydligt billigare när de sen ställs ut i fyndavdelningen, men chansen är nog liten att du hinner knipa dom först.

 

Jag kanske haft tur men är rätt sällan jag köpt nåt dyrt som jag sen ångrat och velat ha en annan modell, faktum är att det nog aldrig hänt. Ska jag köpa nåt dyrare så jämför jag olika modeller och läser på så mycket jag kan innan jag köper just för att slippa ångra mitt köp. Har funkat bra hittils :-) 

 

 

Ja, det var jätte vanligt förut. Butiken måste ställa ut dom som demoex och då är det bara gå och plocka den till ett rabatterat pris. Idag tror jag dom har ändrat rutinerna så det inte är lika enkelt längre. Möjligt att dom håller dom på lager längre innan dom går ut i butik igen.

Fortfarande så har du din ångerrätt så är du missnöjd så är det bara att reklamera och få pengarna tillbaka. Trasig kartong = 10% avdrag vilket är fair enough.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Risifrutti:

Ja, det var jätte vanligt förut. Butiken måste ställa ut dom som demoex och då är det bara gå och plocka den till ett rabatterat pris. Idag tror jag dom har ändrat rutinerna så det inte är lika enkelt längre. Möjligt att dom håller dom på lager längre innan dom går ut i butik igen.

Fortfarande så har du din ångerrätt så är du missnöjd så är det bara att reklamera och få pengarna tillbaka. Trasig kartong = 10% avdrag vilket är fair enough.

Ofta säljs uppsättningar med demo/returex på auktionssiter som PS Auctions etc idag

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Tallviking:

Ofta säljs uppsättningar med demo/returex på auktionssiter som PS Auctions etc idag

Förr så stod dom i kartongerna i butiken. Det borde du också ha sett. Man fick nästan kliva över dom och i detta fall så gällde det mest Elgiganten. Vet inte hur dom andra kedjorna hanterade sina returer.

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev Risifrutti:

Förr så stod dom i kartongerna i butiken. Det borde du också ha sett. Man fick nästan kliva över dom och i detta fall så gällde det mest Elgiganten. Vet inte hur dom andra kedjorna hanterade sina returer.

Som sagt, jag har köpt och köper fortfarande massor av saker som blivit returnerade av andra kunder. Jag vet hur det funkar. Men det är ju inte så att om kunden lämnar tillbaka en produkt så åker den ut i butiken som "fyndvara" efter 10 minuter, den kanske inte ens åker ut i butiken som fyndvara samma dag! Jag antar att inte vem som helst har möjlighet att sätta priset på dessa "fyndvaror" för i så fall så hade detta ju lätt kunnat missbrukas om man kände nån som jobbade i butiken, bara köpa nåt för t ex 20 000 kr och lämna tillbaka och sen sätter ens polare ett bra pris så du kan köpa tillbaka varan som "fyndvara". Så ditt knep att köpa nåt och sen lämna tillbaka för att köpa tillbaka exakt samma produkt billigare är nog dömt att misslyckas om du inte har tur. 

It´s the choices You make, not the chanses You take, that´s determines Your destiny

Link to comment
Dela på andra sajter

Men det betyder väl inte ändå att man köper en 55" lämnar tillbaka en 55" och köper tillbaka samma 55" när man fattat att man vill ha större........ (Behöver)

Link to comment
Dela på andra sajter

9 minuter sedan, skrev Swippe:

Som sagt, jag har köpt och köper fortfarande massor av saker som blivit returnerade av andra kunder. Jag vet hur det funkar. Men det är ju inte så att om kunden lämnar tillbaka en produkt så åker den ut i butiken som "fyndvara" efter 10 minuter, den kanske inte ens åker ut i butiken som fyndvara samma dag! Jag antar att inte vem som helst har möjlighet att sätta priset på dessa "fyndvaror" för i så fall så hade detta ju lätt kunnat missbrukas om man kände nån som jobbade i butiken, bara köpa nåt för t ex 20 000 kr och lämna tillbaka och sen sätter ens polare ett bra pris så du kan köpa tillbaka varan som "fyndvara". Så ditt knep att köpa nåt och sen lämna tillbaka för att köpa tillbaka exakt samma produkt billigare är nog dömt att misslyckas om du inte har tur. 

Läste du inte vad jag skrev?

 

Det missbrukades hårt för ca 10 år sedan. (googla om du vill) och demo exemplaren stod på rad i butikerna. Man plockade hem en TV, kollade på fotbolls VM eller OS och lämnade tillbaka den sedan. Dagen efter stod den i kartong med rabatterat pris. Ingen garanti att man fick just den TV:n, men du fick garanterat en bra TV till nedsänkt pris om du var snabb och visste vad du ville ha.

 

Jag tror att Elgiganten har ändrat sina rutiner efter det här, men är inte säker då jag fortfarande kan se kartonger stå på golvet som demo ex.

Link to comment
Dela på andra sajter

23 minuter sedan, skrev apknug:

Men det betyder väl inte ändå att man köper en 55" lämnar tillbaka en 55" och köper tillbaka samma 55" när man fattat att man vill ha större........ (Behöver)

Förr om åren gick det till precis så om du ville och var lite vaken.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Risifrutti:

3m och 75" du måste alltså ha Plasma😄

Tv:n innan var en Plasma en Samsung 50-tum Full HD....  den var min primära Tv till 2018/2019 sedan fick den vara X-tra TV i ett allrum och åkte på återvinningen när jag flyttade till lägenhet

 

 

Enis

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

24 minuter sedan, skrev Risifrutti:

Läste du inte vad jag skrev?

 

Det missbrukades hårt för ca 10 år sedan. (googla om du vill) och demo exemplaren stod på rad i butikerna. Man plockade hem en TV, kollade på fotbolls VM eller OS och lämnade tillbaka den sedan. Dagen efter stod den i kartong med rabatterat pris. Ingen garanti att man fick just den TV:n, men du fick garanterat en bra TV till nedsänkt pris om du var snabb och visste vad du ville ha.

 

Jag tror att Elgiganten har ändrat sina rutiner efter det här, men är inte säker då jag fortfarande kan se kartonger stå på golvet som demo ex.

Du verkar ju inte läsa vad jag skriver? Förstår du inte att jag har köpt massor med fyndvaror genom åren och gör fortfarande! Det har jag gjort i åtminstone 25 år så jag vet exakt hur det fungerar. Det är garanterat en skröna att det skulle vara vanligt förekommande att folk lämnade tillbaka sin TV efter VM för att sen knalla in i butiken dagen efter och köpa samma eller en likvärdig till "fyndpris". Jag minns att jag läst om att folk lämnade tillbaka dyra TV-apparater, men det var nog snarare 20 år sen än 10 år sen och knappast så att man chansar på att köpa tillbaka den som fyndvara.

 

Men egentligen så är det oväsentligt för det var ju inte det du skrev från början. Du skrev ju att man kunde köpa en TV och testa hemma och sen lämna tillbaka den och sen köpa tillbaka den som "demoex" billigare och det är en dålig taktik tycker jag. Bestäm dig noga för vilken TV du vill ha och sen köper du den där den är billigast så kommer du bli nöjd. Behövs inte krånglas mer än så 😛 

Ändrades av Swippe

It´s the choices You make, not the chanses You take, that´s determines Your destiny

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Risifrutti:

Första fakturan var på 299 kr och idag ligger den på 459 kr, så det går att förhandla med dom varje år.

Riktigt bra förhandlat!!👍 👍 👍

 

 

 

Men..... Hmm..... Vänta lite............. Nu blev jag smått konfunderad. 🤔

Med den förhandlingstekniken så undrar man ju om inte nästa faktura blir femsiffrig. ;)

 

Link to comment
Dela på andra sajter

14 minuter sedan, skrev Swippe:

Du verkar ju inte läsa vad jag skriver? Förstår du inte att jag har köpt massor med fyndvaror genom åren och gör fortfarande! Det har jag gjort i åtminstone 25 år så jag vet exakt hur det fungerar. Det är garanterat en skröna att det skulle vara vanligt förekommande att folk lämnade tillbaka sin TV efter VM för att sen knalla in i butiken dagen efter och köpa samma eller en likvärdig till "fyndpris". Jag minns att jag läst om att folk lämnade tillbaka dyra TV-apparater, men det var nog snarare 20 år sen än 10 år sen och knappast så att man chansar på att köpa tillbaka den som fyndvara.

 

Men egentligen så är det oväsentligt för det var ju inte det du skrev från början. Du skrev ju att man kunde köpa en TV och testa hemma och sen lämna tillbaka den och sen köpa tillbaka den som "demoex" billigare och det är en dålig taktik tycker jag. Bestäm dig noga för vilken TV du vill ha och sen köper du den där den är billigast så kommer du bli nöjd. Behövs inte krånglas mer än så 😛 

Du får tro vad du vill, men det är knappast någon skröna då det blev vida känt att det kunde utnyttjas och gjordes så. Kan dock ha fel på åren, möjligen längre tillbaka än 10 år, men faktum kvarstår.

 

Vad hindrar dig från att returnera en TV? likväl som du kan returnera ett par skor som är för små. Lite krångligare då den är tung och otymplig, men har du tid och möjlighet så varsågod och prova dig fram.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Fantomen:

Riktigt bra förhandlat!!👍 👍 👍

 

 

 

Men..... Hmm..... Vänta lite............. Nu blev jag smått konfunderad. 🤔

Med den förhandlingstekniken så undrar man ju om inte nästa faktura blir femsiffrig. ;)

 

????

 

Med Com Hems årliga påslag så borde den vara på minst 4-siffrigt idag.

 

Har du någon bättre teknik så varsågod att berätta det här.

Link to comment
Dela på andra sajter

Börjar bli sugen på en 85tummare,svider lite snålt i en att köpa nytt när den gammla funkar men vad ska man göra,65 känns lite öststatsaktigt nu när det är 2021🧐

And that's all I have to say about that

Link to comment
Dela på andra sajter

25 minuter sedan, skrev Risifrutti:

Du får tro vad du vill, men det är knappast någon skröna då det blev vida känt att det kunde utnyttjas och gjordes så. Kan dock ha fel på åren, möjligen längre tillbaka än 10 år, men faktum kvarstår.

 

Vad hindrar dig från att returnera en TV? likväl som du kan returnera ett par skor som är för små. Lite krångligare då den är tung och otymplig, men har du tid och möjlighet så varsågod och prova dig fram.

Jag minns som sagt att jag också läst att folk lämnade tillbaka dyra TV-apparater efter VM, men jag tror det var typ 20 år sen och jag hittar NOLL träffar på Google som beskriver detta fenomen som nåt vanligt förekommande. Så jag tror (jag kan ha fel) att det är en myt att det skulle vara vanligt förekommande att man köper en TV och sen lämnar tillbaka den i förhoppning att kunna köpa tillbaka den eller en likvärdig TV till ett betydligt bättre pris som "fyndvara". Oavsett om det är VM eller ej.

 

Ja precis, det är viss skillnad på att lämna tillbaka ett par skor och en megastor TV. Inget man kan göra själv, man måste ha bärhjälp och en släpkärra eller en skåpbil till att börja med. Tid är pengar och 2 pers som lägger kanske 1 timme av sin tid på att köra fram och tillbaka till butiken för att sen chansa på att göra om samma procedur om man har turen att hitta samma eller likvärdig TV i butiken dagen efter är nog en ganska dålig taktik som sagt. Och framför allt jäkla bökigt. Jag vet eftersom jag fick 3 stycken 75" TV av en polare som var skyldig mig massa pengar och han kunde plocka ut dessa på kredit från sitt företag och sen fick jag följa med honom till Posten Företagscenter och hämta upp dom och sen åka runt och lämna två av dom till bekanta som ville köpa dom till bra pris, den sista behöll jag 😛 

 

Jag tror aldrig du burit på en 75" TV i förpackning? Den är STOOOOOR och otymplig, inget man är speciellt sugen på att flytta runt i onödan :-) 

 

I

Ändrades av Swippe

It´s the choices You make, not the chanses You take, that´s determines Your destiny

Link to comment
Dela på andra sajter

11 minuter sedan, skrev Swippe:

Jag minns som sagt att jag också läst att folk lämnade tillbaka dyra TV-apparater efter VM, men jag tror det var typ 20 år sen och jag hittar NOLL träffar på Google som beskriver detta fenomen som nåt vanligt förekommande. Så jag tror (jag kan ha fel) att det är en myt att det skulle vara vanligt förekommande att man köper en TV och sen lämnar tillbaka den i förhoppning att kunna köpa tillbaka den eller en likvärdig TV till ett betydligt bättre pris som "fyndvara". Oavsett om det är VM eller ej.

 

Ja precis, det är viss skillnad på att lämna tillbaka ett par skor och en megastor TV. Inget man kan göra själv, man måste ha bärhjälp och en släpkärra eller en skåpbil till att börja med. Tid är pengar och 2 pers som lägger kanske 1 timme av sin tid på att köra fram och tillbaka till butiken för att sen chansa på att göra om samma procedur om man har turen att hitta samma eller likvärdig TV i butiken dagen efter är nog en ganska dålig taktik som sagt. Och framför allt jäkla bökigt. Jag vet eftersom jag fick 3 stycken 75" TV av en polare som var skyldig mig massa pengar och han kunde plocka ut dessa på kredit från sitt företag och sen fick jag följa med honom till Posten Företagscenter och hämta upp dom och sen åka runt och lämna två av dom till bekanta som ville köpa dom till bra pris, den sista behöll jag 😛 

 

Jag tror aldrig du burit på en 75" TV i förpackning? Den är STOOOOOR och otymplig, inget man är speciellt sugen på att flytta runt i onödan :-) 

 

I

Du behöver inte förklara i ett långt A4 ark hur det går till att returnera en stor TV, det tror jag alla fattar. Min poäng är att du kan om du vill - och att du har den rättigheten om du inte är nöjd. Samma system som utnyttjades hårt tidigare. Kolla med Elgigantens ledning så kan dom nog upplysa dig mera om det här.  Om jag inte minns helt fel så la dom om sina rutiner för just returer så, ja det var utstuderat på den tiden.

 

Mycket har ändrats pga internet handeln. Det som var fri returfrakt i många år är idag en avgift på ca 50 -100 kr. Bolagen fattar att det kostar att skicka saker från A till B.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Risifrutti:

Du behöver inte förklara i ett långt A4 ark hur det går till att returnera en stor TV, det tror jag alla fattar. Min poäng är att du kan om du vill - och att du har den rättigheten om du inte är nöjd. Samma system som utnyttjades hårt tidigare. Kolla med Elgigantens ledning så kan dom nog upplysa dig mera om det här.  Om jag inte minns helt fel så la dom om sina rutiner för just returer så, ja det var utstuderat på den tiden.

 

Mycket har ändrats pga internet handeln. Det som var fri returfrakt i många år är idag en avgift på ca 50 -100 kr. Bolagen fattar att det kostar att skicka saker från A till B.

Fast din poäng fattar väl vem som helst, även jag 😛 ALLA vet väl att det är öppet köp på t ex en TV, oavsett storlek. Jag vet inte riktigt vad du surrar om faktist, varför ska jag fråga Elgigantens ledning om folk utnyttjade att man kunde lämna tillbaka sin TV tidigare för det är ju exakt samma rutiner nu, självklart så kan du lämna tillbaka en TV inom 30 dagar, ja till och med 50 dagar om du är klubbmedlem även om du öppnat kartongen och använt den osv så länge det inte finns spår av "omfattande användning". Skickar du in varan till Elgiganten så får du själv stå för portot, ingen avgift som Elgiganten tar ut. Bara att läsa själv om Öppet Köp hos Elgiganten:

 

https://www.elgiganten.se/cms/oppet-kop/sa-fungerar-oppet-kop-hos-elgiganten/

 

Så ingen aning om vad du menar med "utstuderade returer",  finns säkert nötter som lägger tid på att köpa en fet TV inför VM och sen konkar dom tillbaka med TV´n efter VM och får sina pengar tillbaka så kan dom njuta ordentligt av att ha sett VM på en riktigt fet TV alldeles gratis! Men hur många såna nötter finns det, inte speciellt många tror jag...

 

 

 

 

It´s the choices You make, not the chanses You take, that´s determines Your destiny

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Swippe:

Fast din poäng fattar väl vem som helst, även jag 😛 ALLA vet väl att det är öppet köp på t ex en TV, oavsett storlek. Jag vet inte riktigt vad du surrar om faktist, varför ska jag fråga Elgigantens ledning om folk utnyttjade att man kunde lämna tillbaka sin TV tidigare för det är ju exakt samma rutiner nu, självklart så kan du lämna tillbaka en TV inom 30 dagar, ja till och med 50 dagar om du är klubbmedlem även om du öppnat kartongen och använt den osv så länge det inte finns spår av "omfattande användning". Skickar du in varan till Elgiganten så får du själv stå för portot, ingen avgift som Elgiganten tar ut. Bara att läsa själv om Öppet Köp hos Elgiganten:

 

https://www.elgiganten.se/cms/oppet-kop/sa-fungerar-oppet-kop-hos-elgiganten/

 

Så ingen aning om vad du menar med "utstuderade returer",  finns säkert nötter som lägger tid på att köpa en fet TV inför VM och sen konkar dom tillbaka med TV´n efter VM och får sina pengar tillbaka så kan dom njuta ordentligt av att ha sett VM på en riktigt fet TV alldeles gratis! Men hur många såna nötter finns det, inte speciellt många tror jag...

 

 

 

 

Så mycket text för ingenting. Fattar du inte att demos går inte ut i butik lika fort som tidigare. Möjligen skeppas till annan butik. Ledningen insåg att det utnyttjades= Åtgärd.

 

Tydligen tillräckligt många nötter så dom blev tvungna att agera. Sthlm är större än GBG glöm inte det.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Risifrutti:

Så mycket text för ingenting. Fattar du inte att demos går inte ut i butik lika fort som tidigare. Möjligen skeppas till annan butik. Ledningen insåg att det utnyttjades= Åtgärd.

 

Tydligen tillräckligt många nötter så dom blev tvungna att agera. Sthlm är större än GBG glöm inte det.

Ha ha ha, börjar det bli jobbigt nu när du målat in dig i flera hörn? Först så tjatade du om att man inte behövde en större TV än 55" om man bara satt 3 meter ifrån TV´n eftersom bildkvalite´n inte blir bättre på en större TV. Trots att varken jag eller nån annan med stor TV angett det som skäl för att vi köpt en stor TV, vi vill ha en STOOOOOR tv helt enkelt.

 

Sen började du svamla om att om att om man är riktigt smart så köper man sin TV i en dyr fysisk butik och sen lämnar man tillbaka den för att sedan knalla in och köpa tillbaka samma TV som "demoex" till ett "fyndpris". När jag ifrågasatte det om det verkligen var en bra taktik så svarade du med att det var vanligt förekommande, många som köper en dyr TV inför VM och sen lämnar tillbaka den och köper tillbaka den billigt. Du sa att jag skulle Googla men hittar NOLL om detta på Google så länka gärna! Jag sa att det är bättre att veta vad man är ute efter för TV och så köper man den i en billig nätbutik så är man nöjd med en gång.

 

Och nu har du tydligen snöat in på att Elgiganten ändrat sina rutiner när det gäller öppet köp, trots att de inte har gjort det. Reglerna är minst lika generösa som tidigare. Om man känner för det så blir man klubbmedlem och sen kan man köpa en fet TV och lämna tillbaka den efter 50 dagar och köpa en annan TV och ha den i 50 dagar och sen lämna tillbaka den och detta kan man upprepa i evigheter så har man alltid den fetaste TV´n utan att riskera en endaste krona! Inte speciellt många som orkar detta dock antar jag så knappast ett speciellt stort problem, varken i Stockholm eller Göteborg eller Jukkasärvi eller i nån annan stad heller.

 

Du har uppenbarligen inte en aning om hur snabbt Elgigantens fyndvaror dyker upp i butiken igen, vad har du för bevis för att de skulle skeppa dom till andra butiker eller inte lägga ut dom till försäljning lika snabbt som tidigare? En dyr TV minskar ju snabbt i värde så den vill man nog bli av med så snabbt som möjligt. De skiter väl i vem som köper fyndvarorna även om det vore nån "smart" kund som tidigare lämnat tillbaka samma vara för att försöka komma över den billigare som "fyndvara".

 

Det är DU som säger att jag ska Googla eller kontakta Elgigantens ledning, kan inte DU Googla fram nåt som visar att du har belägg för dina påståenden istället. För jag har ju Googlat som sagt, hittar NOLL om att t ex Elgiganten ändrat sina rutiner gällande returer för att systemet utnyttjades och folk lämnade tillbaka varor för att sedan köpa tillbaka dom billigare som "fyndvaror".

 

Det verkar ju inte råda nån som helst tveksamhet numera hos dig, förut så trodde du att ledningen ändrat reglerna för returer, nu är du uppenbarligen säker på att dom gjort det. Trots att de inte gjort det... 😉 

 

 

It´s the choices You make, not the chanses You take, that´s determines Your destiny

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har för mig att det var nån kampanj i samband med ett fotbollsmästerskap där man skulle få tillbaka hela inköpskostnaden om Sverige tog guldet,det var väl därför folk köpte dyra tvapparater som lämnades tillbaka när landslaget åkte ut...inte ofta man kan lämna tillbaka en nitlott och få pengarna tillbaka efter dragning👍

And that's all I have to say about that

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...