Jump to content
IGNORERAD

Hur minns ni Tsunamin för 5 år sedan?


Tommy

Recommended Posts

Jag minns att jag vaknade upp i Bröllopssviten i ett hotell i Bkk, tittade på nyheterna och såg en massa vatten på alla kanaler, det var nog ca kl 10.30 på morgonen, innan det stod klart hur allvarligt det var.

Ett par av våra bröllopsgäster hade släkt och vänner nere i Patong, så det var några oroliga timmar innan vi fick kontakt med dem, som väl var hade de alla klarat sig.

De närmaste dagarna efter Tsunamin fick vi många oroliga samtal från bekanta i Sverige, som undrade hur det gått för oss, jag vart även anmäld sakanad av en kollega, som bara visste att jag var i Thailand (det fick jag reda på när Polisen ringde mig cirka 1,5 månader efter Tsunamin, jag tog emot det samtalet på en toalett på Kalmar högskola).

Vi firade det nyåret i Patong (som inte var så illa skadat), var till och med på foto i lokalpressen.

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Var med i lokalpressen...

Fotot visar mig och frugan med ryggarna mot fyrverkerierna vid våra fötter, och mot fotografen (som vi inte visste om).

Mannen som envisades med att tända smatterband vid våra fötter fick polarens drink i nacken, av mig.

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Kom just hem från Thailand, jag hade varit i Patong . Det vart många telefon samtal då.

jap.gif Khun Lasse jap.gif

Det du uträttar i dag, det får du tillbaks i din framtid

Link to comment
Dela på andra sajter

Kommer inte ihåg om det var på thaitjejer eller soi sixten jag läste om det först , men där stod att det hade kommit en stor våg och det var några som dött . Men sen börja man kolla alla nyheter så blev tyvärr siffran högre och högre hela tiden .

Skänker idag alla drabbade en tanke.

Mvh Håkan

Link to comment
Dela på andra sajter

foreverbubbles8

Kommer ihåg kaoset på Don Muang eftersom alla plan ner till Phuket var inställda. Frågade frugan vad som hade hänt, och hon sa att det varit en jordbävning i Phuket.

Var smått förvirrad i några timmar tills vi kom hem till byn och jag kunde slå på nyheterna.

Det är inte måndagarna det är fel på. Det är ditt jobb.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Idag är det lättare att prata om det som hände.

Var på på Kho Lanta för 5 år sedan Hotellet vi bodde på försvann i vågorna tillsammans med våran packning,

vi satt och åt frukost på stranden när allt vatten kom.

Vi överlevde allihopa vilket jag är otroligt tacksam för.

Mina barn försvann under 7 timmar innan vi kunde finna varandra igen dessa timmar har satt djupa spår..

Har aldrig återvänt till den stranden under dessa 5 år men någon gång skall jag åka tillbaka..

Några skriver om kaoset som bröt ut på Telefonen min skadades av att jag badade med den ofrivilligt.

När vi lyckades ta oss till Krabi 2 dagar senare så köpte jag en ny telefon där jösses vad det ringde :crazy:

Johan :wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

Med vemod och ödmjukhet.

// Perra

Nu skall man plugga, plugga, plugga.

Undra vad man skall bli när man blir stor?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag sov men mitt ex hade tv:en på.

Halvvaken hörde jag nyheterna om och om...

Lång tid efter det mådde jag fortfarande jobbigt i magen när jag hörde inledande musiken från Aktuellt... jag förknippade den med den jobbiga känslan under de dagarna.

---

Hade velat åka ned eller hjälpa till på något sätt... men det blev bara en tanke - ingen handling.

Så nu försöker jag göra det lilla jag kan istället för att långt efter drabbas av tanken "vad skulle jag kunna ha gjort annorlunda???".

---

Skänker en tanke till alla drabbade.

---

Mvh

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej och god forts..

Vi har besökt phuket ett antal ggr, men efter tsunamin blev det stopp.Jag har föreslagit för min fru att vi skall åka tillbaka för semester men hon är inte pigg på att åka dit, hon säger att det"spökar" där :huh: Thailändare kan vara vidskepliga.

Min tanke går också till alla dessa stackars barn som förlorade livet i katastrofen :wai:

i såna stunder får man sig en rejäl tankeställare och lär sig uppskatta att man får vara med om allt fantastikt här i livet.Önskar man kunde bidra på ngt bra sätt!

mvh swebat

You can do it

Link to comment
Dela på andra sajter

Såg det på nyheterna hemma i Sverige och funderade på ställa in min resa, då jag skulle dra ner en vecka efter tsunamin..

Rock on!

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

En lång och mycket jobbig väntan innan jag fick höra av mina bekanta i Thailand och på Sri Lanka. Alla klarade sig lyckligtvis. Senare gjorde vi en insamling för att visa vårt stöd till alla drabbade.

Veteran

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi gifte oss den 19 dec och var på bröllopsresa till Kho Maak när vi fick samtal från Sverige. Lever ni var är ni? Vi visste inte vad som hade hänt då det inte fanns tv där vi bodde, vi fick knappast inte någon information förens efter 2 dagar när vi kom tillbaka till BKK, när man fick se alla tv-bilder trodde vi inte att det var sant. Nyårsfirandet i BKK blev lugnt då allt var inställt.

Mvh Maakaao :wai:

                                                                                  

 

                                   

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hade i borjan pa November 2004 atervant till Khao Lak for att hjalpa min gamla chef fa ordning pa sin personal pa dykcentret. Egentligen hade jag slutat sasonga som dykinstruktor men han ringde och var desperat i oktober sa jag tog tjanstledigt for 3 manader for att hjalpa till for gamla tiders skull. Jag hjalpte honom att driva Khao Lak Scuba Adventures och vi hade 3 kontor i Khao Lak samt 2 Live Aboards och 2 speed boats.

Det var en udda sasong. Mkt hog personalomsattning och en hel massa konflikter mellan de internationella instruktorerna och vara thailandska batpojkar. For att fa lite battre stamning sa tog vi med all personal som var i hamn med ut pa en rejal julmiddag den 25:e. Kvallen blev rejalt blot och nagra blev osedvanligt packade. Detta kom att bli en ganska sa viktig detalj.

Nar forsta vagen kom in stod jag pa balkongen i mitt nya boende uppe pa vagen. Jag pratade i telefon med min davarande tjej som var pa vag hem fran krogen i Sverige och ringde eftersom hon inte riktigt gillade att ga hem sjalv om kvallen. Som SO-larare med geografi i paketet borde jag kanske fattat vad som hande lite tidigare men det var trogt att fa en helt ologisk handelse att ga ihop. Jag noterade forst att det var ruggigt lagvatten, gick in i rummet och tog mig en Cola och plockade fram en cigg. Nar jag sedan kom ut pa balkongen igen och blickade ut over havet sa fattade jag att nagot var fel.

Jag sprang over till mina grannar som aven de jobbade for dykcentret och vackte min ena kollega. Hans tjej skulle dock bemanna vart kontor pa Bangniang beach denna dagen eftersom jag hade bestamt sa dagen innan. Ungefar samtidigt som jag forklarat for Onor vad som holl pa att handa sa kom hans tjej Tuba tillbaka. Hon hade blivit blockad fran att oppna kontoret da prinsessan med familj var dar och darmed sa kom hon tillbaka. I efterhand brukade hon saga att prinsessan raddade hennes liv da det inte gick att se ens var grunden till vart strandkontor hade varit efter vagen plojt fram och hon med sakerhet hade rakat mkt illa ut. Vart andra konor som lag vid Tuktas var ocksa som bortblast. Dock hade Tolga supit sig redlos, forsovit sig och kontoret stod tomt nar vagen kom. Han sa att alkoholen raddade hans liv..

Jag gav mig sedan av pa moppen ned till var huvudkontor som lag ca 100 meter ned fran huvudgatan pa vag mot stranden. Dar motte jag upp 2 kollegor och vi drog ned mot stranden. Pa vagen motte vi maga chockade manniskor men ju langre ned vi kom ju samre skick var de. Vi kom inte hela vagen ned utan bara till “strandvagen” eftersom det var sa mkt brate ivagen. Dock handlade de tom att grava loss manniskor och ge HLR eftersom det fans oandligt massa skadade och livlosa manniskor. Ganska snart sa borjade manniskor skrika i panik igen och vi kunde se en andra vag komma in. Jag sprang mot min moppe och lyckades satta mig pa den och kicka igang den ungefar samtidigt som vattnet kom ifatt.

Det handlade inte om att simma utan snarare om att inte fastna i brate och annat. Det gick bra aven om benen blev sonderslagna pa vagen. De foljande 24 timmarna var de langsta, hemskaste och underligt nog bland de mest gladjefyllda i mitt liv da vi fran centret och andra dykcentrer jobbade hart med att fa upp skadade och doda fran stranden, fa upp folk till samlingsplatserna i bergen, lagga om skador och ta hand om ensamma barn.

Den forsta tiden efterat levde man som i en bubbla men sa smaningom sa hittar man de gamla rutierna igen. Det blir same same but very different pa nagot satt. Jag atervander till KL ett par ganger varje ar men har alltid svart att relater till “nya Khao Lak” – dvs. flerfilig vag, stora hotel, skraddare overall osv. – charmen ar forlorad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite som i en (mar)dröm, jag och min son hade bestämt möte i Singapore för att få en undervattensupplevelse tillsammans utanför Puketh, sonen skickade ett SMS från Tokyo att kärran blev sen så jag fick vänta några timmar, under tiden skiftades alla avgångar från "confirmed" till "canceled".

Ingen i Singapore (heller) hade en susning om vad som hänt, men kvar i Singapore blev vi. Utan att vara speciellt religiös får man stundom en påminnelse att det är inte dags för Dig ännu.

I dag träffade jag en större samling svenskar, vi hade en tyst minut för våra och andra landsmän som så tragiskt omkom, känns betydligt lättare att skriva detta när man i tacksamhetens namn fortfarande finns här och KAN skriva, samtidigt som tankarna går till de som inte kan ge sina nära och kära en hälsning i juletid.

Baa

Ändrades av Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

jobbade natt himma i svedala och skickade ett obetänksamt sms till en jobbarkompis i Thailand efter första nyheterna därifrån...

Fick svar några timmar senare..Han hade mist sin dotter i katastrofen. :icon_cry:

Link to comment
Dela på andra sajter

Parasollkillen

Jag blev helt tagen när jag hörde om detta på nyheterna. Det var så svårt att föreställa sig hur det egentligen var där nere i Thailand. Frågan är om det finns någon som inte tänker på tsunamin när dom landar på Phukets flygplats och ser havet. Det är nog många som lägger en tanke på alla som drabbades. Det jag tänker på är ju alla familjer som förlorade anhöriga.

Det jag också minns är det svek och den flathet som den svenska regeringen visade prov på under denna svåra tid. Det fanns andra länders regeringar som tog det ansvar som krävdes och där Sveriges regering bleknade bort i mångas ögon. Dessa skall nästa år fråga svenska folket om man kan få förtroendet att styra landet och se till medborgarnas bästa! Hur man kan stödja ett parti som svek sina medborgare på detta utomordentligt dåliga sätt under katastrofen i Thailand kommer jag aldrig att förstå!

/Parasollkillen

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur många var det som dog i Thailand då ?

Khun Lasse

Det du uträttar i dag, det får du tillbaks i din framtid

Link to comment
Dela på andra sajter

Wille, det var ett av årets intressantaste inlägg :great:

2 dagar efter Tsunamin så imponerade min hustru stort på mig.

På hennes förslag åkte vi in till ett statligt sjukhus för att lämna blod, och jag vet att hon är våldsamt rädd för sprutor och inte tål att se blod, men hon ville hjälpa till, med nåt personligt (vi hade naturligtvis redan varit på tempel och lämnat donationer till en insamling åt offren för katastrofen).

Det var många tusen blodgivare på plats, alla väntade tålmodigt på sin tur, vi hamnade i en "gräddfil" för Farranger som hade engelskspråkiga sjuksköterskor, jag vart mycket imponerad av hela organisationen.

I kön fanns det flera svenskar med skador efter Tsunamin, men de ville absolut ge vad de kunde för att hjälpa andra offer.

Jag minns speciellt en kvinna som vägrades lämna blod för att hon sagt att hon nyss ätit smärtstillande tabletter till en sjuksköterska.

Kvinnan var förtvivlad och jag och frugan pratade med henne och kom fram till att hon tagit Alvedon, vilket inte är blodförtunnande, som tex Aspirin. Jag sa det till frugan och hon övertygade sjuksköterskan att låta kvinnan lämna blod.

Kvinnan vars namn jag inte minns vart lättad och lycklig, att hjälpa henne hjälpa andra kändes bra, mycket bättre än att själv lämna blod.

Senare låg jag och frugan och väntade på att bli stuckna, jag har aldrig sett henne så vit i ansiktet, men hon klarade det, första och hittills enda gången för henne :heart: .

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Wille, det var ett av årets intressantaste inlägg :great:

2 dagar efter Tsunamin så imponerade min hustru stort på mig.

På hennes förslag åkte vi in till ett statligt sjukhus för att lämna blod, och jag vet att hon är våldsamt rädd för sprutor och inte tål att se blod, men hon ville hjälpa till, med nåt personligt (vi hade naturligtvis redan varit på tempel och lämnat donationer till en insamling åt offren för katastrofen).

Det var många tusen blodgivare på plats, alla väntade tålmodigt på sin tur, vi hamnade i en "gräddfil" för Farranger som hade engelskspråkiga sjuksköterskor, jag vart mycket imponerad av hela organisationen.

I kön fanns det flera svenskar med skador efter Tsunamin, men de ville absolut ge vad de kunde för att hjälpa andra offer.

Jag minns speciellt en kvinna som vägrades lämna blod för att hon sagt att hon nyss ätit smärtstillande tabletter till en sjuksköterska.

Kvinnan var förtvivlad och jag och frugan pratade med henne och kom fram till att hon tagit Alvedon, vilket inte är blodförtunnande, som tex Aspirin. Jag sa det till frugan och hon övertygade sjuksköterskan att låta kvinnan lämna blod.

Kvinnan vars namn jag inte minns vart lättad och lycklig, att hjälpa henne hjälpa andra kändes bra, mycket bättre än att själv lämna blod.

Senare låg jag och frugan och väntade på att bli stuckna, jag har aldrig sett henne så vit i ansiktet, men hon klarade det, första och hittills enda gången för henne :heart: .

MVH Tommy

STARKT.

Jag högaktar Dig och hustrun för vad Ni gjorde. :wai:

Samtidigt föraktar jag den sveska mörklägningen av händelsen.

Baa (som ALDRIG kommer att sluta skriva till riksdagspartierna om denna flathet)

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hade bokat veckan efter . Skulle möta vänner på Kata. Vännerna klarade sig. men många andra försvann. Vad skulle man då göra. Så jag bestämde mig att åka i alla fall. Men hoppade av i Bangkok. Åkte till Jomtien. För jag tyckte att landet behövde alla pengar dom kunde få in. För turistnäringen led väldigt stort av vad som hände. Hade en kusindotter på plats också. Som tur var . Var hon på utflykt i jungeln och visste knappt någonting. Men hon anordnade en insamling till sjözigenarna i området. Vilket jag fortfarande hoppas blev en lyckat sak.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...