Jump to content
IGNORERAD

Bygga nytt


Bengt-Erik

Recommended Posts

har sett nåt program som du även kan skana in bilder på hus för att sen gå in å ändra å fix till så som du vill ha det å som även kunde göra 2d eller 3d bilder.

Mantra

Link to comment
Dela på andra sajter

http://www2.ashampoo.com/webcache/html/1/product_2_0260___EUR.htm

samt

http://www.ashampoo.com/frontend/products/php/product.php?session_langid=2&idstring=0360

är 2 länkar till programvaran jag tstat litel den funkar å är bra tycker jag i alla fall kan vara lite svårt innan man får häng på allt visserligen men så är det väll med allt.

har andra program med som kan vara av intressse för dig här är den länken.

http://www2.ashampoo.com/webcache/html/1/home_2_EUR.htm

lycka till

Mantra

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej jag är intresserad av ett program att göra hus ritningar med, men finns det inget program på svenska lite svårt när det börjar bli avancerade program på engelska.

Better Homes and Gardens Home Designer Suite 8.0 värkar ju bra men var får man tag på det? :whistle:

Link to comment
Dela på andra sajter

Länken till programmet som kostar 99 Dollar finns i mitt inlägg (ca 700 kr)

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Är Better Homes and Gardens Home Designer 8 ett svårt program att använda?

Det såg lite avancerat ut, det blir ju inte lättare när det är på engelska med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker det är lätt att använda men jag jobbar med datorer så det är ju bara min uppfattning

Fördelen med det programmet jämfört med många andra jag provat är att det innehåller MASSOR av färdiga möbler, detaljer, material etc etc att använda

Du kan dessutom gratis ladda ner en otrolig mängd färsiga extramateriel på deras hemsida gratis

Programserien innehåller dessutom moduler för att bygga altaner/uteplatser, pool, trädgårdar etc etc

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Toprunner

Jag har kört mycket med detta program

http://www.bhg.com/b...&prodid=prodca2

Bifogar ett par bilder på mitt bygge jag gjort i detta program

Verkligheten finns på:

http://www.cholo.se/Thailand

post-3404-126251292673_thumb.jpg

post-3404-126251294608_thumb.jpg

post-3404-126251295809_thumb.jpg

post-3404-126251297335_thumb.jpg

post-3404-126251299423_thumb.jpg

Det ser ju precis ut som när dottern brukade spela "SIMS", kanske det går att använda så :)

Själv använder jag Solidworks för att rita hus, men det är ju avsevärt dyrare.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Hej,

Jag har gjort alla ritningar och byggt vårat hus med Google SketchUp6 helt i zoombar 3D . Laddas ner gratis från Google.

Inte så mycket möbler och detaljer i gratisversionen, men mycket lätt att lära sig och använda, även för icke datanördar!

Jag gillar framför allt måttsättnings-systemet som ger måtten "automatiskt" och minimerar möjligheterna till fel i ritningarna.

Lägger in några 2D kopior och foto av det färdiga huset. Mer info finns på tråden "Husbygge i Nakhon Sawan".

JohanB

post-6170-126904336108_thumb.png

post-6170-126904346019_thumb.png

post-6170-126904352727_thumb.png

post-6170-126904359449_thumb.png

post-6170-126904367731_thumb.jpg

post-6170-126904336108_thumb.png

post-6170-126904346019_thumb.png

post-6170-126904352727_thumb.png

post-6170-126904359449_thumb.png

post-6170-126904367731_thumb.jpg

Assumption is the mother of all fuck-ups

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Hej,

Jag har gjort alla ritningar och byggt vårat hus med Google SketchUp6 helt i zoombar 3D . Laddas ner gratis från Google.

Inte så mycket möbler och detaljer i gratisversionen, men mycket lätt att lära sig och använda, även för icke datanördar!

Jag gillar framför allt måttsättnings-systemet som ger måtten "automatiskt" och minimerar möjligheterna till fel i ritningarna.

Lägger in några 2D kopior och foto av det färdiga huset. Mer info finns på tråden "Husbygge i Nakhon Sawan".

JohanB

Fattar Thai byggarna det... ser inte ut vara proffsiga byggare direkt. Tänker mera på måtten osv, kanske inte till 100 men ungefär?

Link to comment
Dela på andra sajter

Skall du göra bygget "by the book" och söka byggnadstillstånd hos ditt lokala amphur, upphandla byggnation av ett företag som skall kunna tvingas ta ansvar för eventuella fel etc juridisk måste alla dina byggplaner/ritningar vara gjorda på ett visst sätt

Så då bör man, efter att man gjort allting i egen regi enligt ovanstående exempel, kontakta en arkitekt i Thailand, lämpligen lokal som gör alla ritningar

Sedan skall också en ingenjör, certifierad i Thailand, beräkna alla balkar, tak och bärande delar

Alla papper som tas fram efter detta (ritningar, beräkningsark, specifikationer etc) skall signeras av:

- Ackrediterad arkitekt i Thailand

- Ansvarig ritare

- Ackrediterad ingenjör

Skulle det sedan uppstå problem, hända olyckor, etc med bygget kan man stämma dessa som ansvariga och du går fri om eventuellt personer som jobbar med bygget skadas eller liknande.

Kanske inte normalt vad folk tänker på vid byggen i Thailand men det kan vara väldigt bra att ha gjort rätt om något händer.

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Viking, du menar "sagoboken"? Jag började den vägen också. Mutade först ampur-mannen med 10kB för att godkänna ritningarna på grundplattan, för han fattade ingenting om att bygga utan pelare på en förstärkt grundplatta..

Arkitekten vi sen anlitade och som ansågs mycket kompetent, hade byggt många "Gated Community"-getton osv, gjorde 3 helt misslyckade försök att göra Thai-ritningar av datafilerna. Han blajade bort allt, gjorde som han tyckte, måttsatte allt galet och underdimensionerade hela taket!!

Hans certifierade ingenjörer hade inte en susning om att beräkna hållfasthet eller visste inte om nån som överhuvudtaget gjorde det. Då gav jag upp med honom.

Jag blev sen upplyst om att det faktiskt inte behövdes varken byggtillstånd eller Thai-ritningar /byggmästare utanför stadsgränserna! Då satte vi igång själva utan arkitekt & byggmästare & Thai-ritningar.

Så jag printade ut detaljer av mina 3-D Google-ritningar (i 2-D) i nästan dag för dag och gav till byggjobbarna allt efter bygget fortskred. Dom fattade ju direkt när man printade i olika perspektiv och måttsatte i millimeter.

Takstolarna blev inspekterade och godkända av HOMEX ingenjörer inför takläggningen. Dom sa att dom hade inte sett något kraftigare, förutom på Big-C ägarens kåk och struntade i att mäta eller beräkna!! (om dom nu kunde det)

Jag köpte takläggningen som ett paket, med 5 års garanti av dom. HOMEX tog alltså på sig ansvaret för takläggningen (och takläggarna) på mina då redan gjorda takstolar.

JohanB

Assumption is the mother of all fuck-ups

Link to comment
Dela på andra sajter

OK. Jag hade inga sådana problem som du hade och behövde heller inte muta någon för att få alla papper etc påskrivna och godkända

Så det är ingen sagobok

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...