Jump to content
IGNORERAD

En enkel fråga


Itsara

Recommended Posts

Hej gott folk!

Jag sticker till Thailand i Februari på ett två-månaders visum.

Nu är det dock som så att jag känner för att stanna ytterligare en månad, så att jag är där över Songkran. Men mitt visa kommer ju inte räcka så långt. : (

Men jag har läst att det går att förlänga visumet ytterligare 30 dagar väl nere i Thailand,

Min fråga lyder: Kan jag boka en flygresa typ 3 Februari och med hemresa typ 1 Maj utan att jag får problem när jag ansöker om mitt 60dagars-turistvisa? (Dom vill ju att man skickar med flygbiljetten.)

Tack på förhand,

Henke

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej gott folk!

Jag sticker till Thailand i Februari på ett två-månaders visum.

Nu är det dock som så att jag känner för att stanna ytterligare en månad, så att jag är där över Songkran. Men mitt visa kommer ju inte räcka så långt. : (

Men jag har läst att det går att förlänga visumet ytterligare 30 dagar väl nere i Thailand,

Min fråga lyder: Kan jag boka en flygresa typ 3 Februari och med hemresa typ 1 Maj utan att jag får problem när jag ansöker om mitt 60dagars-turistvisa? (Dom vill ju att man skickar med flygbiljetten.)

Tack på förhand,

Henke

Hej Henke!

Jag var i Thailand i 2,5 månader i somras. Jag gjorde precis som du beskriver. Jag sökte tvåmånadersvisum och visade upp flygbiljetten som avslöjade mina planer på längre resa. Kom ihåg att söka visum med möjlighet till flera ingångar i landet. Du måste ju ut till något grannland och kommer sedan tillbaka till Thailand igen.

Lycka till med resan! När du åker till något grannland kan jag föreslå att du tar med dig ett gäng släktingar och stannar där några dagar. Vi gjorde en jätterolig utflykt till Vientienne i somras. Thailändare utan pass kan söka om tillfälligt pass vid utresan från landet.

Hälsning

Svarten

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Henke!

Jag var i Thailand i 2,5 månader i somras. Jag gjorde precis som du beskriver. Jag sökte tvåmånadersvisum och visade upp flygbiljetten som avslöjade mina planer på längre resa. Kom ihåg att söka visum med möjlighet till flera ingångar i landet. Du måste ju ut till något grannland och kommer sedan tillbaka till Thailand igen.

Lycka till med resan! När du åker till något grannland kan jag föreslå att du tar med dig ett gäng släktingar och stannar där några dagar. Vi gjorde en jätterolig utflykt till Vientienne i somras. Thailändare utan pass kan söka om tillfälligt pass vid utresan från landet.

Hälsning

Svarten

Jag hade också en tre månadersbiljett och förlängde mitt 60-dagarsvisa i februari. Jag åkte till Immigration och fick då ytterligare 30 dagar på plats. Det kostade 1900 baht.

Det är möjligt att reglerna ändrats sedan dess. Kolla med ambassaden innan du åker för säkerhets skull.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack så mycket båda två för svaren.

Jag kommer att ansöka om Visa genom post, detta bör inte vålla några problem? Kan skriva en notering om att jag ämnar söka 30 dagars extra visum när väl är nere i Thailand.

Kommer även att kontakta ambassaden för att se om dem har ändrat reglerna sen ni reste.

Återigen, tack för hjälpen.

/ Henrik aka Itsara

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Henrik aka Itsara,

Visa per post ska fungera mot konsulatet i Göteborg, däremot inte mot ambassaden i Stockholm. Skicka inga pengar för visumet, det ska vara gratis tills vidare.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Henrik aka Itsara,

Visa per post ska fungera mot konsulatet i Göteborg, däremot inte mot ambassaden i Stockholm. Skicka inga pengar för visumet, det ska vara gratis tills vidare.

Herr Chang har talat.

Henke tackar Herr Chang för det informativa svaret. : )

Jag kommer inte få några problem med att antalet dagar från inresan till Thai är 90 dagar och inte 60 dar? Kommer ju ansöka om 30 dar till väl nere i Thailand.

Dvs. lite rädd att dom nekar mig Visa pga. det.

/ Henke

Link to comment
Dela på andra sajter

Henke tackar Herr Chang för det informativa svaret. : )

Jag kommer inte få några problem med att antalet dagar från inresan till Thai är 90 dagar och inte 60 dar? Kommer ju ansöka om 30 dar till väl nere i Thailand.

Dvs. lite rädd att dom nekar mig Visa pga. det.

/ Henke

Eftersom Turistvisa för tillfället är gratis, så varför söker du inte dubbel turist, 2 * 60 dagar

när du ända skickar iväg passet till Göteborg.

Då slipper du alla problem.

Vill du stanna ytterligare 30 dagar så kontaktar du Immigration strax innan dina första 6 dagar går ut och köper till 30 dagar för 1900 baht.

MVH

Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom Turistvisa för tillfället är gratis, så varför söker du inte dubbel turist, 2 * 60 dagar

när du ända skickar iväg passet till Göteborg.

Då slipper du alla problem.

Vill du stanna ytterligare 30 dagar så kontaktar du Immigration strax innan dina första 6 dagar går ut och köper till 30 dagar för 1900 baht.

MVH

Jag visste inte ens att det fanns ett sådant VISA! :)

Är det lika lätt att fixa som ett 60 dagars?

Tack för svaren!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej gott folk!

Jag sticker till Thailand i Februari på ett två-månaders visum.

Nu är det dock som så att jag känner för att stanna ytterligare en månad, så att jag är där över Songkran. Men mitt visa kommer ju inte räcka så långt. : (

Men jag har läst att det går att förlänga visumet ytterligare 30 dagar väl nere i Thailand,

Min fråga lyder: Kan jag boka en flygresa typ 3 Februari och med hemresa typ 1 Maj utan att jag får problem när jag ansöker om mitt 60dagars-turistvisa? (Dom vill ju att man skickar med flygbiljetten.)

Tack på förhand,

Henke

Hej!

Bästa för dej om du bara skall vara borta max 3 månader är ett One-Entry Tourist Visa som gäller i 60 dagar och som du sen kan förlänga på ett Immigration Office i Thailand och får då ytterliggare 30 dagar för en kostnad av 1900 baht.

Tourist Visa är för närvarande gratis om du söker fram tom 4 Mars.

Även ett Two-Entry Tourist Visa är gratis, och är bra om du har tänkt vara borta längre än 3 månader, då åker du bara ut ur Thailand efter dom första 60+30 dagarna och sen börjar andra delen att gälla när du åker in igen med nya 60 dagar + möjlighet för ytterliggare en förlängning med 30 dagar.

Du söker per post från Thai Konsulatet i Göteborg eller personligen på Thai Ambassaden i Stockholm.

Det blir inga problem med flygbiljetten så länge du har returbiljett.

Jag har precis fått tillbaka mitt pass med Double-Entry Tourist Visa stämpel och jag skrev i ansökan att jag skall vara i Thailand 60 dagar, fast jag igentligen enligt flygbiljetten skall vara borta 4,5 månader.

Lovelos

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Tja.

Jag skulle satsa på 2*60 om jag skulle vara borta i 3 månader.

Då kan du ju uppge dina riktiga in- och utresedagar så att dom sammanstämmer med din biljett. Antar att 2*60 innebär att du måste åka ut ur landet för att stämpla andra omgången. Själv tycker jag att det är trevligt med en liten avstickare till typ Burma eller Vietnam el dyligt. Vill du inte göra ngn avstickare räcker det med 1*60 och förlänga till en kostnad av 1900 baht. iofs är du ju fri att göra på båda sätten om du ansker om 2*60. /mvh

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Enda som kan ställa till problem är inchekningen på Arlanda.

Sist mina bekanta skulle åka 5 veckor kom dom inte med pga. inget visa , dom har åkt utan visa förut flertal ggr och hänvisat att dom åker ur landet och tillbaka inga bekymmer, men denna avvisning gäller SAS.

Hur dom ställer sig till ej fulständigt visa för hela reslängden vet jag ej men inchekningen på Arlanda kan vara ett osäkert kort.

Mvh.Plätt

Link to comment
Dela på andra sajter

Enda som kan ställa till problem är inchekningen på Arlanda.

Sist mina bekanta skulle åka 5 veckor kom dom inte med pga. inget visa , dom har åkt utan visa förut flertal ggr och hänvisat att dom åker ur landet och tillbaka inga bekymmer, men denna avvisning gäller SAS.

Hur dom ställer sig till ej fulständigt visa för hela reslängden vet jag ej men inchekningen på Arlanda kan vara ett osäkert kort.

Mvh.Plätt

Damn.. jag vågar nog inte chansa.

Inge Songkran för mig i år alltså.

Tack för ditt svar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Damn.. jag vågar nog inte chansa.

Inge Songkran för mig i år alltså.

Tack för ditt svar.

Du behöver inte oroa dej, de' e' bar' å' åk'! :clapping:

Jag har åkt till Thailand i 22 år nu och stannar mellan 5-7 månader varje gång,

före varje resa har jag bara ordnat 60 dagars Tourist Visa innan,

och jag har aldrig haft några problem att få åka iväg,

trots att jag har skrivit att jag bara skall vara borta 60 dagar på visum-ansökan!

Frågar dom på flygplatsen så är det bara att säga att man skall åka ut ur Thailand och ordna nytt visum

när det gamla går ut!

Om du vill vara helt på säkra sidan så kan du ju fixa ett 2 x 60 dagars Tourist Visa,

det är liksom single-entry TV gratis tom 4 mars 2010, så du förlorar inget!

Då är du ju garderad med visum minst 120 dagar eller 4 månader i Thailand,

och du har ju dessutom möjlighet att förlänga med upp till totalt 60 dagar till

om du vill det i Thailand på ett Immigration Office för 1900 baht per 30 dagar!

Ha en trevlig Songkran! :dance1:

Lovelos

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för ditt trevliga svar Lovelos!

Gjorde mig glad.

I alla fall, dom där två passfotona ambassades till ha när dom utfärdar visum kan skaffas i en fotoautomat som finns i så gott som varje stad right?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för ditt trevliga svar Lovelos!

Gjorde mig glad.

I alla fall, dom där två passfotona ambassades till ha när dom utfärdar visum kan skaffas i en fotoautomat som finns i så gott som varje stad right?

Hej Itsara,

Eller så kan man gå till en av alla fotoaffärer som fixar detta för billig peng. Risken är dock att damen då passar på att ta en massa extra foton som inte behövs på ambassaden ;)

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Idag skickade jag äntligen över min visumansökan ner till Göteborg.

Dock glömde jag skicka med ett brev med betalt porto så dom kan skicka tillbaka passet till mig .. är jag körd? hahah närå

men kan jag betala dom på ngt annat vis?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja, du kan väl skicka ett brev till som innehåller detta frankerade kuvert. Namn och adress på det så lyckas dom nog pussla ihop det på konsulatet.

Kanske säkrast att även bifoga en liten förklarande not ;)

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja, du kan väl skicka ett brev till som innehåller detta frankerade kuvert. Namn och adress på det så lyckas dom nog pussla ihop det på konsulatet.

Kanske säkrast att även bifoga en liten förklarande not ;)

Herr Chang har talat.

Haha, svårare än så behöver det inte vara. Tur jag har en klarsynt forumbekant som dig Herr Chang.

Skickar iväg det brevet under helgen. Jag åker den sista Januari, bör ha mitt visum till dess?

MVH / Paranoid kille med resefeber

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...