Jump to content
IGNORED

Idag är jag ledsen för att.. :-(

Enis

Recommended Posts

Kötthandlarn
7 minuter sedan, skrev Peolito:

Jodå, det händer. kanske inte mot Frölunda image.png.a3b1f2e9339d24229af32e4824a9e890.png

Ha ha ha, löve (felstavningen medveten) you......:giggle: 💙

Det finns ingen dag som är så dålig att den inte kan bli sämre!

Livet är bara ett väntrum på döden!

Det är aldrig försent att ge upp!

Ett försök är det första steget till ett misslyckande!

• Replies 126
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

• Amigo

33

• Risifrutti

16

• Alarik

8

• berlitz

6

Top Posters In This Topic

Popular Posts

I dag är jag sur för att i går var sista dagen som jag var mellan 70 och 80 år. Nu är jag mellan 80 och 90 år. Born41

Inte bara idag som jag är ledsen,,  Köpte nya sommasulor som monterades förra veckan på mina gamla fälgar ( en var dock ny då jag hade inhandlat 2st extra fälgar för ett antal år sedan pga av oak

Ytterligare en bekant som har lagt näsan i vädret i denna, enligt vissa, ickesjukdom. Han skrev på fejan för några dagar sedan att han var på bättringsvägen efter fem veckors sjukdom men idag ork

Posted Images

Naam jai
14 minuter sedan, skrev Peolito:

Jodå, det händer. kanske inte mot Frölunda image.png.a3b1f2e9339d24229af32e4824a9e890.png

Näää det är väl ingen som går när dom vet att det blir förlust 😉

• Ojojoj 1
Mr Ning Ning

Jag fick restskatt.👎

59kr. 😲...😄

• Ojojoj 2
  • Tråkigt 1
  • Haha 5

Veteran

• 2 weeks later...
Amigo

Jag tycker att det är ganska stelt av internetleverantören!

Jag har en internetanslutning via stadsnät där olika företag säljer internetanslutningar. För ett år sedan tecknade jag ett 24-månaders fiberabonnemang på 100/20 Mbps och den ska gälla till 16 juli 2022.

Nu, av olika skäl, måste jag flytta till en adress dit företaget inte kan leverera den överenskomna tjänsten eller en motsvarande tjänst, som te.x ASDL. Leverantören vill också att jag ska betala för hela perioden på en gång.

De allmänna villkoren säger naturligtvis att om kunden vill säga upp avtalet måste han betala för bindingsperioden, men nu kommer ju företaget inte att kunna leverera tjänsten, även om jag också skulle godkänna en alternativ lösning . Och på den nya adressen ingår internetkoppling i hyran, så jag måste också betala för två tjänster i onödan.

Det är också en sak att jag för ett år sedan bytte leverantören, eftersom dåvarande leverantör plötsligt höjde priset med cirka 20%, dvs det var 40 SEK / månad mer. Så snålheten blev en dyr affär igen. Varför binda? Tja, det är vanligtvis lite billigare och får ofta lite skit som en router etc gratis på köpet. Företaget heter A3 Sverige.

Edited by Amigo
  • Ge karma 1
  • Pannslag 2
  • Ojojoj 2
  • Tråkigt 3

--- bredband2.jpg.239d53301a19d75baffdea3af419eb7e.jpg det sämsta internet leverantören i Sverige!---

apknug
23 minuter sedan, skrev Amigo:

Jag har en internetanslutning via stadsnät där olika företag säljer internetanslutningar. För ett år sedan tecknade jag ett 24-månaders fiberabonnemang på 100/20 Mbps och den ska gälla till 16 juli 2022.

Nu, av olika skäl, måste jag flytta till en adress dit företaget inte kan leverera den överenskomna tjänsten eller en motsvarande tjänst, som te.x ASDL. Leverantören vill också att jag ska betala för hela perioden på en gång.

De allmänna villkoren säger naturligtvis att om kunden vill säga upp avtalet måste han betala för bindingsperioden, men nu kommer ju företaget inte att kunna leverera tjänsten, även om jag också skulle godkänna en alternativ lösning . Och på den nya adressen ingår internetkoppling i hyran, så jag måste också betala för två tjänster i onödan.

Det är också en sak att jag för ett år sedan bytte leverantören, eftersom dåvarande leverantör plötsligt höjde priset med cirka 20%, dvs det var 40 SEK / månad mer. Så snålheten blev en dyr affär igen. Varför binda? Tja, det är vanligtvis lite billigare och får ofta lite skit som en router etc gratis på köpet. Företaget heter A3 Sverige.

Det där är ganska intressant. Visst man ska i normalfallet betala för hela perioden.

Jag kommer dock att tänka på när man på 80-90 talet hyrde bla TV apparater, det fanns särskild butiker som bara hyrde ut, Thorn, Granada etc. Det var även där rätt många avtal och sen kunde man köpa loss TVn !ed rabatt.

Det gick i normalfallet inte att säga upp hyresavtalet i förtid MEN det fanns en passus. Om hyrestagaren flyttade utanför butikens seviceområde då gick det bra!

• Ge karma 3
  • Fint 2
Amigo

Ser inte så ljust ut med abonnemanget:

ARN 2018-00028 - Betalningsskyldig för bindningstid vid flytt till ny adress dit operatören inte kunde leverera

Beslut: Konsumenten fick inte rätt

En konsument beställde bredband och tv hos operatören i juni 2017 med ett års bindningstid. innan bindningstiden löpt ut flyttade konsumenten till en ny adress dit operatören inte kunde leverera. Enligt konsumenten framgick det av avtalet att operatören själv eller dennes underleverantör skulle leverera tjänsten. Hen ansåg det därför vara ett avtalsbrott att leverans nu inte kunde ske och menade att operatören inte kunde redogöra för var i avtalet det framgick att det inte kunde avslutas i förtid. Konsumenten ville ha återbetalning av det som betalats efter flytten.

Operatören gick inte med på konsumentens krav och menade att hen vid beställningstillfället beställt tjänsten till en adress dit leverans kan ske. Att konsumenten därefter väljer att flytta till en adress dit leverans inte kan ske ansåg operatören inte vara något som företaget kan ansvara för. Operatören menade vidare att det framgick av avtalsvillkoren att operatören inte kan garantera att leverans kan ske på alla platser. Avslutningsvis pekade operatören på att det reglerades av avtalet att om bindningstid överenskommits får en eventuell uppsägning verkan tidigast vid bindningstiden utgång.

ARN menade att det är konsumenten som ska visa att hen har rätt att säga upp avtalet med omedelbar verkan. Enligt nämnden saknades stöd i de allmänna villkoren för att en situation som den aktuella gav konsumenten rätt att säga upp avtalet innan bindningstiden gått ut. Inte heller fanns det någon annan grund som kunde tala för konsumenten och kraven på återbetalning avslogs.

Edited by Amigo
  • Pannslag 1
  • Fint 1
  • Tråkigt 1

--- bredband2.jpg.239d53301a19d75baffdea3af419eb7e.jpg det sämsta internet leverantören i Sverige!---

berlitz
1 timme sedan, skrev Amigo:

Ser inte så ljust ut med abonnemanget:

ARN 2018-00028 - Betalningsskyldig för bindningstid vid flytt till ny adress dit operatören inte kunde leverera

Beslut: Konsumenten fick inte rätt

En konsument beställde bredband och tv hos operatören i juni 2017 med ett års bindningstid. innan bindningstiden löpt ut flyttade konsumenten till en ny adress dit operatören inte kunde leverera. Enligt konsumenten framgick det av avtalet att operatören själv eller dennes underleverantör skulle leverera tjänsten. Hen ansåg det därför vara ett avtalsbrott att leverans nu inte kunde ske och menade att operatören inte kunde redogöra för var i avtalet det framgick att det inte kunde avslutas i förtid. Konsumenten ville ha återbetalning av det som betalats efter flytten.

Operatören gick inte med på konsumentens krav och menade att hen vid beställningstillfället beställt tjänsten till en adress dit leverans kan ske. Att konsumenten därefter väljer att flytta till en adress dit leverans inte kan ske ansåg operatören inte vara något som företaget kan ansvara för. Operatören menade vidare att det framgick av avtalsvillkoren att operatören inte kan garantera att leverans kan ske på alla platser. Avslutningsvis pekade operatören på att det reglerades av avtalet att om bindningstid överenskommits får en eventuell uppsägning verkan tidigast vid bindningstiden utgång.

ARN menade att det är konsumenten som ska visa att hen har rätt att säga upp avtalet med omedelbar verkan. Enligt nämnden saknades stöd i de allmänna villkoren för att en situation som den aktuella gav konsumenten rätt att säga upp avtalet innan bindningstiden gått ut. Inte heller fanns det någon annan grund som kunde tala för konsumenten och kraven på återbetalning avslogs.

Om jag köper ett busskort å flyttar dit det inte går bussar......?

• Ge karma 4
  • Fint 2
Tallviking
Precis nyss, skrev berlitz:

Då får du gå trots att du betalat för busskortet......

• Fint 1
  • Haha 1

Being nice is overrated - Garfield

berlitz
27 minuter sedan, skrev Tallviking:

Då får du gå trots att du betalat för busskortet......

Precis

• Fint 2
Amigo
1 timme sedan, skrev berlitz:

Jag kan fortfarande nyttja tjänsten. I mitt fall kan jag inte eftersom jag inte har lägenhet med Kundnod, en fibermottagare, en dosa som monterats i lägenheten.

• Pannslag 2

berlitz
28 minuter sedan, skrev Amigo:

Jag kan fortfarande nyttja tjänsten. I mitt fall kan jag inte eftersom jag inte har lägenhet med Kundnod, en fibermottagare, en dosa som monterats i lägenheten.

Om du kan nyttja tjänsten ?

• Fint 1
Amigo
22 minuter sedan, skrev berlitz:

Om du kan nyttja tjänsten ?

Jag kan åka med bussen oavsett var jag bor. Te.x kollektivtrafik är en tjänst, liksom internetkoppling också. Dessutom har jag kunnat sälja tillbaka mitt månadskort till SL om jag inte aktiverat den för ny period. Det har jag faktiskt gjortnär jag plötsligt kom på att åka till Pattaya istället för Gnesta.

• Ge karma 2
  • Pannslag 2

frogfish
2 minuter sedan, skrev Amigo:

Jag kan åka med bussen oavsett var jag bor. Te.x kollektivtrafik är en tjänst, liksom internetkoppling också. Dessutom har jag kunnat sälja tillbaka mitt månadskort till SL om jag inte aktiverat den för ny period. Det har jag faktiskt gjortnär jag plötsligt kom på att åka till Pattaya istället för Gnesta.

Nu har du ju troligtvis fått ett bättre pris på internetgrejen för att du bundit upp dig en viss tid. Och att du inte kan nyttja tjänsten längre ligger ju 100% på dig. Vill du ha full flexibilitet, så kör inte bundet. Kan dock kosta några kronor vilket du märker.

Nä, fokusera på nåt du kan vinna. Här är det inte många som håller med dig (vilket iofs inte betyder nåt), och dessutom så har du fel......😉

• Ge karma 1
  • Fint 2
Krille
1 minut sedan, skrev Amigo:

Du fick en router (?) och lägre månadsavgift baserat på att du band dig att betala i 24 månader. Hur många gratis routrar tror du A3 fått dela ut om de tillät alla som ville säga upp avtalet när de fått sin router 😉

/Krille

• Ge karma 1
  • Pannslag 1
  • Fint 2
Amigo
8 minuter sedan, skrev Krille:

Du fick en router (?) och lägre månadsavgift baserat på att du band dig att betala i 24 månader. Hur många gratis routrar tror du A3 fått dela ut om de tillät alla som ville säga upp avtalet när de fått sin router 😉

/Krille

Jag skickar gärna tillbaka routern.

10 minuter sedan, skrev frogfish:

Här är det inte många som håller med dig (

Betyder bara att de låter sig bli rövknullade utan glidmedel.

• Ge karma 2
  • Pannslag 2
  • Haha 2

frogfish
2 minuter sedan, skrev Amigo:

För att man inte håller med dig? Konstig sexualsyn du har......

Men up2u. Tycker du att du har bra chans att vinna den här striden, så kör på. Jag skulle dock lägga tiden på nåt mer produktivt, men vi är alla olika.

• Ge karma 2
  • Fint 2
Mankan
33 minuter sedan, skrev Amigo:

Om man köpt ett årskort på SL och sedan flyttar till Göteborg lär man väl knappast få tillbaka stålarna och så mycket bussåkande blir det inte heller. De känns rätt självklart att man får stå sitt kast om man nu bundit upp sig på något som man sedan av egenvållade orsaker inte kan nyttja.

• Fint 3

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Amigo
13 minuter sedan, skrev frogfish:

För att man inte håller med dig? Konstig sexualsyn du har......

Det är en metafor för att man låter sig bli behandlat hur som helst. Folk som går med på allt, utan eget vilja.

I själva saken anser jag att det är stelt o dumt av A3 vidhålla kravet. Det säger väl sunt förnuft att man kan inte ta betalt för nåt man inte kan leverera! 

3 minuter sedan, skrev Mankan:

Om man köpt ett årskort på SL och sedan flyttar till Göteborg lär man väl knappast få tillbaka stålarna och så mycket bussåkande blir det inte heller.

Har aldrig köpt årskort så vet inte hur det funkar. Däremot månadskort fick jag tillbaka då jag visste att jag skulle vara borta i ett halvt år, då jag inte hade aktiverat perioden. Minns inte hur länge man kan ha pengar på kortet innan de förfaller, länge  vill jag minnas. Och nu har jag inte betalat i förskott.

• Pannslag 2
  • Snurrigt 1

Mankan
3 minuter sedan, skrev Amigo:

Har aldrig köpt årskort så vet inte hur det funkar. Däremot månadskort fick jag tillbaka då jag visste att jag skulle vara borta i ett halvt år, då jag inte hade aktiverat perioden. Minns inte hur länge man kan ha pengar på kortet innan de förfaller, länge  vill jag minnas. Och nu har jag inte betalat i förskott.

Ja de kanske går om du inte aktiverat det men knappast när du redan använt det ett tag. Förskott eller ej du har ingått ett avtal och att du för möjlighet att månadsbetala spelar väl mindre roll.

• Fint 2

Risifrutti
9 timmar sedan, skrev Amigo:

Kan inte den nya hyresvärden ta över abonnemanget? har för mig att det funkade med Comhem för många år sedan.

• Fint 1
Mankan
18 minuter sedan, skrev Enis:

El och internet-abonnemang kör man obundet så man kan byta när något nytt erbjudande dyker upp

det är sedan gammalt

Är ju bara skit-routrar de delar ut.

Enis

Jag fick en av Telenor nu när vi fick kollektiv anslutning i föreningen som funkar bra. Över 200Mbit/s både ner och upp trådlöst. Min gamla Asus RT... orkade inte ens upp till 100 Mbit/s. Var på väg att köpa en ny men de har jag inte behov av just nu.

• Fint 1

Krille
53 minuter sedan, skrev Amigo:

Jag skickar gärna tillbaka routern.

Antingen tecknar du avtal med kort uppsägningstid och betalar ordinarie pris eller så tecknar du på 24 månader och får t ex tre månader gratis och en router på köpet. Det är väl ganska självklart att du inte kan ta "det bästa" från båda dessa. 

/Krille 

• Ge karma 1
  • Pannslag 1
  • Fint 2
Amigo
28 minuter sedan, skrev Risifrutti:

Kan inte den nya hyresvärden ta över abonnemanget? har för mig att det funkade med Comhem för många år sedan.

Man kan överlåta men hur ska jag veta vem som får kontraktet? Det var det A3 föreslog. Men det är väl inte min sak att skaffa kunder åt dem, dessutom betala för det. (200 SEK i överlåtelse avgift) För mig handlar det om 12 x 239 alltså nästan tre lax. Och jag skulle nöja mig med likvärdig/motsvarande tjänst.

4 minuter sedan, skrev Krille:

Det är väl ganska självklart att du inte kan ta "det bästa" från båda dessa. 

Men jag behåller tjänsten gärna, i min nya adress.

Nu är det ju A3 som inte kan leverera.

Edited by Amigo
  • Pannslag 3