Jump to content
IGNORERAD

Svenskt hemlöst par utvisas


Joints

Recommended Posts

Kanske bättre än en parkbänk i kalla Sverige, med tanke på att de lyckades fyllna till allt som oftast!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Låter lite grann som jag levde under några lyftningsresor långt bort hemmifrån för mer än 20 sedan! Jag hade dock en sovsäck och motsvarande 50 kronor med mig!

Hälsning

Svarten

Link to comment
Dela på andra sajter

Smolket i bägaren är ju att man måste betala biljetterna hem...hoppas att dom via samhällstjänst

får göra rätt för sig... :rtfm: .. :wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk

Att paret overstayat nästan ett helt år tyder ju på att de troligen gett fan i vilket och istället för att anstränga sig att förnya visumen supit upp stålarna istället.

Nu kommer ju inte ambassaden att betala deras hembiljetter eller låna ut pengar utan de pengarna måste personer i Sverige bistå med.

Ifall det nu inte finns några sådana så lär nog paret få sitta i immigrationsaphuset tills det dyker upp någon som kan betala deras hemfärd.

När jag satt i deportationsfängelset i Bangkok fanns där faranger som suttit där i flera år just på grund av avsaknad av medel till biljett.

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

Som man bäddar får man ligga!! Eller? Eftertankens kranka blekhet kommer nog bli hård för dom..

Veteran

Link to comment
Dela på andra sajter

Att paret overstayat nästan ett helt år tyder ju på att de troligen gett fan i vilket och istället för att anstränga sig att förnya visumen supit upp stålarna istället.

Nu kommer ju inte ambassaden att betala deras hembiljetter eller låna ut pengar utan de pengarna måste personer i Sverige bistå med.

Ifall det nu inte finns några sådana så lär nog paret få sitta i immigrationsaphuset tills det dyker upp någon som kan betala deras hemfärd.

När jag satt i deportationsfängelset i Bangkok fanns där faranger som suttit där i flera år just på grund av avsaknad av medel till biljett.

BTT

Dom såg väldigt glada ut i bilden. Antingen beror det på att dom vet att nån hjälper till med biljetten eller så fattar dom inte i vilket klister dom sitter i.

Bå Pen Jang

Link to comment
Dela på andra sajter

... i deportationsfängelset i Bangkok fanns där faranger som suttit där i flera år just på grund av avsaknad av medel till biljett.

Vet inte om man skall tycka synd om dem egentligen, men om ingen betalar för dem, så kanske de faktiskt riskerar att straffas hårdare än folk som har begått grova narkotika- och våldsbrott här i Sverige. Att sitta i aphuset 3-4 år innan någon förbarmar sig är ju väsentligt tyngre än t.ex. de fyra års vård som den där unge grabben dömdes till, efter att ha misshandlat och dränkt en stackars flicka.

Fördelen kanske är, att de får chansen att komma ur sin akoholism. Antar att det är rätt torrlagt där de skall vistas.

Olika falla ödets lotter.na.gif

jap.gif

“The only hope for the world is to make sure there is not another USA. We can’t let other countries have the same number of cars, the amount of industrialization, we have in the US. We have to stop these Third World countries right where they are.”

- Michael Oppenheimer, Environmental Defence Fund

Link to comment
Dela på andra sajter

Men läs kommentarerna för fan... Det är väl ingen normal människa som kan tycka synd om luffare som beger sig till ett land där deras socialbidrag slutar att gälla.

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk

UT006!!

Det lär nog bli väldigt torrlagt ifall nu paret enbart har några baht kvar på fickan.

Ris lär de ju få men vatten på flaska bjuds det inte på, så då återstår tiggeri eller att dricka toavattnet.

Har man ingen utanför spjället som kan bidra med pengar ligger man ganska risigt till.

Däremot om man har kontakter kan man få in det mesta utom möjligen sprit då.

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

They will be deported as soon as the Swedish Embassy arranges air tickets for them

Hemresan för dem tycks enligt artikeln vara ordnad inom kort.

Vad det är för några vet jag inte men i artikeln påstår de att de inte hade pengar nog för att förlänga sina visum eftersom deras plånböcker stulits förra månaden. Men deras visum gick ut redan den 19:e januari! :o

Link to comment
Dela på andra sajter

Hemresan för dem tycks enligt artikeln vara ordnad inom kort.

Vad det är för några vet jag inte men i artikeln påstår de att de inte hade pengar nog för att förlänga sina visum eftersom deras plånböcker stulits förra månaden. Men deras visum gick ut redan den 19:e januari! :o

Jag fick ju känslan att det var dom själva som trodde det. Är väl en ganska utbredd uppfattning att "farbror staten" tar hand om oss när vi råkar illa ut :unsure:

Kan ju bli ett bryskt uppvaknande om dom levt efter mottot: Det ordnar sig nog B)

Även solen har sina fläckar

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk

Nu ska de ju först på rättegång innan de deporteras ut ur Thailand. Jag vet ju inte straffskalan för att medvetet overstaya nästan ett helt år, men jag mistänker att de i alla fall lär få sitta ett antal månader, oavsett om nu pengar fixas fram eller inte.

Och den erfarenheten lär nog paret att vara mer försiktiga om de nu eventuellt tänker komma tillbaka till paradiset igen.

Enligt kvinnan så är det tydligen något som de absolut tänker göra. :o

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu ska de ju först på rättegång innan de deporteras ut ur Thailand. Jag vet ju inte straffskalan för att medvetet overstaya nästan ett helt år, men jag mistänker att de i alla fall lär få sitta ett antal månader, oavsett om nu pengar fixas fram eller inte.

Och den erfarenheten lär nog paret att vara mer försiktiga om de nu eventuellt tänker komma tillbaka till paradiset igen.

Enligt kvinnan så är det tydligen något som de absolut tänker göra. :o

BTT

Det här med overstay, är det inget som ligger dom i fatet om dom skulle ta sig till Thailand igen? :unsure:

Även solen har sina fläckar

Link to comment
Dela på andra sajter

Paret är förmodligen inte okänt hos socialtjänsten i den kommun de hör hemma i här i Sverige. Den kommunen/anhöriga får garantera stålarna för böter samt biljett. Sen ska de pengarna återbetalas är det tänkt. Kan också bli så att de nekas visum i Thailand i fortsättningen men det löser man kvikt om man skaffar nytt pass samt nöjer sig med 30 dagars visat på flygplatsen för att komma in.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag var en del på Svenska ambassaden i Bangkok under Nov-Dec 2008 angående UT för tjejen, Och träffade då en äldre kvinna som liknar henne på bilden, och som pratade om att hon blivit bestulen och ville åka hem. Jag lyssnade inte så noga, var upptagen med annat.

Om det var samma kvinna så fick hon nog ingen hjälp från ambassaden då, men vem vet de kanske fick en slant men valde att stanna.

Men som sagt det kan ha varit en helt annan person.

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...