Jump to content
IGNORERAD

Vad kan man visa om sin födelseort för sin man och sin svärmor?


ann1974

Recommended Posts

Hej!

Jag är ny medlem här.

Jag har fött i Mueng Nakhon Phanom men har flyttat och bott i Pathumthani 24 års sedan.

Bara mina släkningar som bor där och jag har inte tfäffats de i 10 års sedan.

Jag har planerat att ska hälsa min farbror, minan faster och mina kusiner där och de vill gärna

vill träff mig och mina familjer både från Svarige och från pathumthani.

Men min man frågade mig vad ska han göra där.

Har någon fru bott i Nakhon phanom?

Kan någon rekommendera?

Tack på förhand

MVH

Ann

Link to comment
Dela på andra sajter

Men min man frågade mig vad ska han göra där.

Hej

Välkommen kha.

Kul med fler tjejer här.

Svar till din man är: lära känna din familj precis som du har lärt känna hans familj.

Sen finns det nog mycket att se i Nakhon Phanom också.

---

นครพนมน่าจะมีที่เที่ยวเยอะนะคะ

ถ้าจำไม่ผิดมีน้ำตกด้วยใช่ไหมคะ และติดน้ำโขงด้วย มีพระธาตุพนมด้วยใช่ไหมคะ

พาเที่ยวตามที่เหล่านี้น่าจะสนุก หากได้พาครอบครัวของคุณแอนไปด้วยก็ถือเป็นการปิคนิคแบบไทยๆ ด้วยค่ะ

หากมีเวลาพอจะข้ามไปลาวกันได้ไหมคะ

ไม่ทราบว่าทางฝั่งนครพนมมีด่านไหม เลยไปดูแต่งานไหลเรือไฟ แล้วเห็นฝั่งลาวอยู่ใกล้แค่เอื้อมเองค่ะ

...

โชคดีค่ะ

มะกรูด

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker att du ska visa din man hur du växt upp och vart du levt i början av ditt liv. Det hade iallafall jag varit mycket intresserad av om jag varit din man. Nu är jag väldigt intresserad av personhistoria när det gäller kära och nära. Jag tycker det säger mycket om personen när man får veta personens rötter...och förstå vad personen värderar och hur personen formats som individ av miljöer.

Vad gillar din man? Du måste nästan utgå ifrån hans intresse mer än ditt egna. Jag förstår at du gärna vill träffa dina släktingar och visa din man hur du levt tidigare. Jag hoppas att han har intresse av att veta det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med Stefan66 om att det är både viktigt och intressant att få veta något om ens partners uppväxt. Det blir bland annat lättare att förstå den interaktion det kan bli mellan partnern och släkten i Thailand.

Synd bara att det finns så få foton på fru Chang när hon var ung... däremot har hon fått se både foton och film på mig som barn så det räcker och blir över ;)

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack så mycket Stefan66 och Herr Chang

Jag har förklarat hos min man vad ska vi göra där i min hemby.

Han undrade bara finns det stranden i Nakhon Phanom.

Ja det har jag sagt att det finns men inte samma stranden som Pattaya eller Hua Hin som Magrood har rekommenderat.

MVH

Ann

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Ann,

Om din man likt jag inte kan prata mycket thai så är det kanske inte så lockande att träffa alla dina släktingar.

Men jag tyckte ändå det var intressant att se hur fru Chang umgicks med sin släkt i hembyn. Vissa gillar hon, andra inte. Jag tog förstås en massa foton på släkten, och då blir det lättare att hänga med när fru Chang i Sverige berättar om senaste dramat i hembyn ;)

Dessutom mycket intressant när fru Chang visade alla de platser hon bevistat under sin uppväxt, och en hel del historier som hör till. Något jag kanske aldrig fått höra än mindre se om jag inte besökt hennes hemby. Hoppas din man kan ta till sig detta utan att behöva längta efter diverse turistattraktioner!

Jag ska dock medge att jag nog inte skulle vilja stanna en längre tid i hembyn.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag är i Thailand så är jag enbart hemma i hembyn. Okej lite utflykter ibland

jap.gif Khu Lasse jap.gif

Det du uträttar i dag, det får du tillbaks i din framtid

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja, kan han inte mycket Thai så får du ställa upp som tolk, svårare än så behöver det inte vara att prata din släkt.

MVH/BanArne

Link to comment
Dela på andra sajter

Magnus-Chumphae

Du kan visa allt se dock till att det inte är för fullbokat program ni har, du måste ju tolka samt ge dom tid att vila det är jobbigt att inte förstå vad som sägs, då är man tvungen att vänta på en förklaring vilket gör att konversation med många på en gång inte fungerar.

Så det är faktisk bättre att ta mera tid på er än mindre för då hinner de ej tla med varandra då du måste översätta och förklara allt som sägs.

Så lycka till nu

Mvh

Magnus-Chumphae

Magnus-Chumphae

Link to comment
Dela på andra sajter

Det vattnas i munnen på mig när jag tänker på att man sitter på en restaurang vid stranden... och äter olika rätter med färsk fisk.

Zab i lii.

กินเผื่อด้วยนะคะ

Kramar

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Ann,

Om din man likt jag inte kan prata mycket thai så är det kanske inte så lockande att träffa alla dina släktingar.

Men jag tyckte ändå det var intressant att se hur fru Chang umgicks med sin släkt i hembyn. Vissa gillar hon, andra inte. Jag tog förstås en massa foton på släkten, och då blir det lättare att hänga med när fru Chang i Sverige berättar om senaste dramat i hembyn wink.gif

Dessutom mycket intressant när fru Chang visade alla de platser hon bevistat under sin uppväxt, och en hel del historier som hör till. Något jag kanske aldrig fått höra än mindre se om jag inte besökt hennes hemby. Hoppas din man kan ta till sig detta utan att behöva längta efter diverse turistattraktioner!

Jag ska dock medge att jag nog inte skulle vilja stanna en längre tid i hembyn.

Herr Chang har talat.

Min man kan inte så mycket att prata thai, för jag har inte lärat honom wink.gif

Vi ska stanna bara 2 nätter. Vi ska åka på fredag morgon och tillbaka till Bangkok på söndag morgon, för det tar ganska mycket tid att åka dit. Vi aka uthyras en bekant person minibus och tar cirka 10 timmar.

Hoppas din man kan ta till sig detta utan att behöva längta efter diverse turistattraktioner!

Det hoppas jag också

När jag är i Thailand så är jag enbart hemma i hembyn. Okej lite utflykter ibland

jap.gif Khu Lasse jap.gif

smile.gif Det var tråkig att bara hemma. man måste gå ut och utflykta ibland

Tja, kan han inte mycket Thai så får du ställa upp som tolk, svårare än så behöver det inte vara att prata din släkt.

MVH/BanArne

Det ska jag göra som tolk.

Mina släktingar kanske de kan prata lite engelska.

Det vattnas i munnen på mig när jag tänker på att man sitter på en restaurang vid stranden... och äter olika rätter med färsk fisk.

Zab i lii.

กินเผื่อด้วยนะคะ

Kramar

Magrood

Jag kan se på bilden vad du tänker om thai rätter.

Jag trodde att den finns restaurangen vid stranden eller vid เขื่อน eller แพร

แล้วจะกินเผื่อนะค่ะน้องโอ่

จุ๊บๆ หนุ่มเลียมน้อยด้วยนะ

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv trivs jag rätt bra i hembyn och när det blir småsegt att bara hänga runt med familjen är man ju inte sämre än att man kan roa sig på egen hand. Det finns alltid någonstans att åka iväg till och något nytt att kolla in. Och två dagar ska din man nog klara av hoppas jag B)

Får passa på att hälsa dig välkommen! :wai:

-Forza Gnaget-
   Östra Övre

Link to comment
Dela på andra sajter

อ้าว พี่แอนเองเหรอคะ

ดีใจจัง

พี่กินปลาโรยเกลือเผา แกล้มส้ำตำปูปลาร้าเผื่อหนูด้วยนะคะ

เอาปูดองแบบเหม็นๆ นะพี่ ไม่เหม็นไม่เอา

รักษาสุขภาพด้วยค่ะ

กอด กอด

กรูด

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...