Jump to content
IGNORERAD

Kunskap om husbygge del 2


Lasse M

Recommended Posts

Tackar för alla synpunkter och goda råd.

För att få allting i rätt ordning vill jag börja från början.

Hur löser man det juridiska?

Det är min sambo´s mark. Kan jag bli juridiskt delaktig i fastigheten?

Om hon äger marken och vi tillsammans finansierar byggandet av huset kan vi skriva någon form av dokument som gör oss båda till delägare?

"Marken" som jag och min sambo benämner tomten ligger i utkanten av byn, närmsta elstolpe finns 200-250 meter bort.

Är det någon som har erfarenhet och har fått dra fram el till sin fastighet och vad det kostar?

Min svåger pratade om ca 8000 baht/stolpe.

Att man skall borra en brunn har jag förstått, men hur djupt bör man borra?

Hur många minutliter bör man kräva?

Vad är det för kvalitet på vatten som kommer ur brunnen, är det dricksvatten eller behövs det filtreringsanläggning?

Vad kostar en brunn totalt med brunn, pump och eventuell filteringsanläggning?

Hur löser man avloppsfrågan?

I Sverige gör man det genom en trekammarbrunn och infiltering i marken om det är ute på landsbygden.

Hur gör man i Thailand?

Vad är kostnaden?

Många frågetecken som sagt.

Mvh Lasse M

Link to comment
Dela på andra sajter

Enklast är avloppsfrågan, en "tank" bestående av btg-ringar är helt OK, om Du vill dra några infiltreringsrör så är det inga problem, fast det brukar läcka lite i skarvarna så onödig vätska försvinner av sig självt, MEN den stora fördelen är att tömning av tanken, på uppskattningsvis 3-4 kubik, kostar max 300bath. Vi tömmer våran 2-3 ggr per år.

Hade

Morgan

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack Baa

Den biten funkar tydligen likadant som i Sverige, när man bor på landet och har trekammarbrunn så är det brukligt att man tömmer brunnen på slam 1-2 gånger per år.

Mvh Lasse M

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi betalade 10000 baht för en plasttank(för skiten) från den går det sen vidare till en brunn av 4 cementringar (vätska).

Link to comment
Dela på andra sajter

Kolla möjligheten att gräva ner kabeln. Det har vi gjort på tomten men det kanske är möjligt att göra det även utanför tomten.

Då sparar ni 8000 per stolpe och några thaier får lön för att gräva istället.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi körde 40 lastbilslass med fyllningsjord. Gammal åkerjord och det kostade 700 baht / 10 kubik.

I det priset ingick markberedning. F-n vad det dammade :rolleyes3:

Bild 060.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Att borra kostar mellan 15 000 och 20 000 baht inklusive pump och allt material, man får en färdig anläggning.

Hur djupt man ska borra vet dom nog i eran omgivning, vi fick vatten redan på 7 meter men dom borrade ca 40 meter.

Glöm inte att upprätta ett skriftligt avtal för normalt lämnas ett års garanti, där ev. rensning av borrhål och vattengaranti ingår.

Om vattnet smakar gott och är rent vet man inte, men normalt duger det till det mesta, ev. kan man få lite salt i vattnet på en del platser, eftersom marken i isaan kan vara salthaltig. Det utvinns ju salt på en del håll i isaan.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hej Baa

Vet du vad de kostar att fixa en tank

Du fick ju svar på en plastburk tidigare, en 4 kubik btg betingar ungefär hälften. beror lite på hur långt dom behöver frakta prylarna. Har själv två btg-ringsburkar, en 900 o en 400mm diameter med rör emellan för att ta ut vätskan och sedan fördela ut den i 3 st rör som är slitsade c:a 4 meter ut från fördelningsbrunnen. Om Du väljer plast så tänk på uppflytningsrisken när regnperioden kommer, förankra i åtminstånne 2 kubik btg-platta. Hade

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi gjöt in vår plasttank under terassen. Man ser bara ett litet lock där sugslangen skall ner när det är dags för tömning.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Hej jag funderar på att borra efter vatten på våran mark men dom på tomten bredvid oss borrade men dom hittade inget vatten.

Min fråga hur hjupt kan man borra i Thailand är det olika beroende av hur bra maskin dom har? har en känsla av att dom inte borrade tillräkligt hjupt.

Hur hjupt har ni borrat och vad kostar det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Tjon Geao,  vår brunn är inte mer än 6-7 meter och det verkar finnas hur mycket vatten som helst,

borrhål, vattenpump, sug och returledning i borrhålet, vattenrör fram till huset (cirka 20 meter), elkabel

och arbete, kanske glömt något,    20,000 bath

                      MVH Stefan

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej stefan5300

Ja rigtigt så lite fungerar det inte hos oss.

Dom på tomten brevid borrade mycket mer utan vatten.

Har dom något meter pris på borrning som i Sverige?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej TG

Har Du kollat vad det är för kvaltet på vattnet i närområdet, finns det någon som hittat användbart så ä det bara att köra på, obs! en del områden kan ha hög salthalt, vi har vatten på 9-12 meter men använder det bara till bevattning numer eftersom vi fått bra kommunalt vatten indraget. Brunnen fanns ju sedan tidigare men en pumpautomat och lite ledningsjobb + el gick på c:a 25 000 bath.

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan TG,  nej tyvärr har jag inga priser men du kanske får mer information

                av dom som brukar att skriva här på husforumet

                                MVH Stefan

               

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...