Jump to content
IGNORERAD

Aktuellt om Koh Kood


Oregistrerad

Recommended Posts

Far till Koh Kood inom kort och blir borta ett tag. Ser att på de flesta forum på nätet finns bara gammal information om ön.

Någon som varit där nyligen och kan svara på följande frågor:

*Finns ATM på ön?

*Tar de flesta hotel Visakort?

*Är det litet nog att utforska en del till fots (Kommer vara i området Ban Bang Bao/The beach natural resort)?

*Finns det Songtaew som åker mellan områdena?

*Var på ön finns de vackraste korallerna för snorkling?

*Någon plats eller resort som verkligen bör undvikas / dåliga erfarenheter?

*Någon plats eller "hot spot" som verkligen kan rekommenderas?

I övrigt matnyttig info?

Tack på förhand!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Far till Koh Kood inom kort och blir borta ett tag. Ser att på de flesta forum på nätet finns bara gammal information om ön.

Någon som varit där nyligen och kan svara på följande frågor:

*Finns ATM på ön?

*Tar de flesta hotel Visakort?

*Är det litet nog att utforska en del till fots (Kommer vara i området Ban Bang Bao/The beach natural resort)?

*Finns det Songtaew som åker mellan områdena?

*Var på ön finns de vackraste korallerna för snorkling?

*Någon plats eller resort som verkligen bör undvikas / dåliga erfarenheter?

*Någon plats eller "hot spot" som verkligen kan rekommenderas?

I övrigt matnyttig info?

Tack på förhand!

Inga svar? Nåväl, jag får väl se med egna ögon - åker dit imorgon.

Jag kan skriva några rader efteråt om någon är nyfiken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Far till Koh Kood inom kort och blir borta ett tag. Ser att på de flesta forum på nätet finns bara gammal information om ön.

Någon som varit där nyligen och kan svara på följande frågor:

*Finns ATM på ön?

*Tar de flesta hotel Visakort?

*Är det litet nog att utforska en del till fots (Kommer vara i området Ban Bang Bao/The beach natural resort)?

*Finns det Songtaew som åker mellan områdena?

*Var på ön finns de vackraste korallerna för snorkling?

*Någon plats eller resort som verkligen bör undvikas / dåliga erfarenheter?

*Någon plats eller "hot spot" som verkligen kan rekommenderas?

I övrigt matnyttig info?

Tack på förhand!

1. Nej

2. ja, men dom drar ungefär 2 procent i avgift detta går att förhandla om.

3. Nej, hyr moped vägarna suger och hyran på moped kostar 400 baht per dag. Du hinner se hela ön på moped ifall du är ute och åker hela dagen. Största samhället ligger på den västligaste spetsen av ön om jag inte missminner mig. Jag stannade på natural beach resort i 1 vecka mitt tips är att inte sätta upp någonting på rummet, betala direkt eftersom ägaren tenderar att lägga på lite extra drinkar och maträtter som inte har beställt, en girig kines.

4.nej det går dock att hyra en bilchaffis för runt 1000 baht per dag ifall man går via folk på ön och skipar hotellets prislista

5. vet ej men det finns snorkling utflykter jag har inte varit ute med någon sådan, men kolla med dem på hotellet.

6. Inte vad jag vet förutom det där med att man bör betala notan direkt och inte sätta upp på rummet

7. dom har en ganska shysst strandbar på siam beach resort. Pröva där kanske.

Annars lycka till..

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...
Oregistrerad

1. Nej

2. ja, men dom drar ungefär 2 procent i avgift detta går att förhandla om.

3. Nej, hyr moped vägarna suger och hyran på moped kostar 400 baht per dag. Du hinner se hela ön på moped ifall du är ute och åker hela dagen. Största samhället ligger på den västligaste spetsen av ön om jag inte missminner mig. Jag stannade på natural beach resort i 1 vecka mitt tips är att inte sätta upp någonting på rummet, betala direkt eftersom ägaren tenderar att lägga på lite extra drinkar och maträtter som inte har beställt, en girig kines.

4.nej det går dock att hyra en bilchaffis för runt 1000 baht per dag ifall man går via folk på ön och skipar hotellets prislista

5. vet ej men det finns snorkling utflykter jag har inte varit ute med någon sådan, men kolla med dem på hotellet.

6. Inte vad jag vet förutom det där med att man bör betala notan direkt och inte sätta upp på rummet

7. dom har en ganska shysst strandbar på siam beach resort. Pröva där kanske.

Annars lycka till..

Det var inte dåligt! Bra svar!

Är hemma nu efter vistelse på bl.a. Koh Kood.

Om jag skall besvara frågorna själv, så blir det väldigt likt dina svar:

1. Nej, ingen ATM på ön.

2. Ja, VISA funkar bra, men de tar ut en avgift.

3. Nej det går inte att utforska ön till fots, för stort. Moped eller bil är det som gäller. Priser på moped 350 - 400 Bath per dygn, bil 1000 - 1500 dygn, med chaufför.

4. Nej inga Song Thew som patrullerar ön. Man får fixa skjuts själv.

5. Sikten i vattnet är mycket god på ön varför man kan snorkla lite varstans om man inte har alltför stora krav på korallvarianter och fiskar. Annars finns snorklingturer till fantastiska platser.

6. Har bara hört positiva saker med Koh Kood, förutom de vanliga Thailänska fenomenen (småkryp, missförstånd, felaktiga notor osv)

7. Uppleva solnedgången längst ut på en pir, med en kall i handen, är inte fy skam.

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...