Jump to content
IGNORERAD

Storslaget bröllop!!


thomas001

Recommended Posts

Igår på den Thailändska landsbygden blev det giftermål! 

Sinoden var 1 mijon Baht plus 40 Baht guld (värde över 1 miljon Baht)!!!

Pengarna går till brudens föräldrar och guldet får bruden behålla.

Från giftermålet vid 8.00-tiden på morgonen.

gifta1.thumb.jpg.6c00de85cb53d37c00e57d9629cc870a.jpg

 

Sen dök catering-firman upp med flera lastbilar Plus ett gäng elektriker.

Dukades för över 500st sittandes gäster. Monterades upp massor av belysning.

gifta2.thumb.jpg.a13df23c20dfc10616f1ec4d1d15d4ce.jpg

 

Några från vår familj med brudparet. Fri mat och dricka för alla gäster!

gifta3.thumb.jpg.16e8e4052a8b28646bd26cb652ab22f7.jpg

 

Tidigare på dan kom det ett par långtradare och det monterades det upp en jättescen längst fram.

Var ett jättekänt band med två kända sångare, en kvinnlig och en manlig! Plus en massa snygga brudar som dansade på scenen!

gifta4.thumb.jpg.ea22137d537ec634f316e22bd984f3af.jpg

 

Har varit på massor av bröllop runt omkring här, men detta slår det mesta!

Ändrades av thomas001
Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 27
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • LTD

    4

  • Alarik

    3

  • hasseryd

    2

  • Wanchai

    2

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Vart någon prins i nått arab land som hade namnsdag, då flög han in Beyonce med band och allt, det gick på ett antal miljoner jänke dollar!

Men går börsen bra så går den! :nyam: 

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev thomas001:

Igår på den Thailändska landsbygden blev det giftermål! 

Sinoden var 1 mijon Baht plus 40 Baht guld (värde över 1 miljon Baht)!!!

Pengarna går till brudens föräldrar och guldet får bruden behålla.

Från giftermålet vid 8.00-tiden på morgonen.

gifta1.thumb.jpg.6c00de85cb53d37c00e57d9629cc870a.jpg

 

Sen dök catering-firman upp med flera lastbilar Plus ett gäng elektriker.

Dukades för över 500st sittandes gäster. Monterades upp massor av belysning.

gifta2.thumb.jpg.a13df23c20dfc10616f1ec4d1d15d4ce.jpg

 

Några från vår familj med brudparet. Fri mat och dricka för alla gäster!

gifta3.thumb.jpg.16e8e4052a8b28646bd26cb652ab22f7.jpg

 

Tidigare på dan kom det ett par långtradare och det monterades det upp en jättescen längst fram.

Var ett jättekänt band med två kända sångare, en kvinnlig och en manlig! Plus en massa snygga brudar som dansade på scenen!

gifta4.thumb.jpg.ea22137d537ec634f316e22bd984f3af.jpg

 

Har varit på massor av bröllop runt omkring här, men detta slår det mesta!

Vad är det som bestämmer Sinoden ?

Link to comment
Dela på andra sajter

43 minuter sedan, skrev hasseryd:

Hemgift

Tack, jodå jag är väl medveten om vad Sin Sod är. Undrade enbart ikring begreppet Sinod.

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

5 hours ago, Naam kaeng said:

Tack, jodå jag är väl medveten om vad Sin Sod är. Undrade enbart ikring begreppet Sinod.

 

 

Felstavat bara!

Link to comment
Dela på andra sajter

37 minuter sedan, skrev burrabus:

nappa

nappa hmm den benämningen på hmm var ny för mej

Annars trodde jag att " Sinsodtraditionen" höll på att dö ut.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev hasseryd:

nappa hmm den benämningen på hmm var ny för mej

Annars trodde jag att " Sinsodtraditionen" höll på att dö ut.

Bara korkade falanger å Thai så lägger sinsod. 

Vore intressant att veta vad bruden bidrar med som är värt så mycket. 

Spec ung å snygg var hon ju inte så måste va nåt annat, rik familj el nåt. 

Link to comment
Dela på andra sajter

21 hours ago, LTD said:

Bara korkade falanger å Thai så lägger sinsod. 

Vore intressant att veta vad bruden bidrar med som är värt så mycket. 

Spec ung å snygg var hon ju inte så måste va nåt annat, rik familj el nåt. 

Korkade? Har du hört om tradition?

Det luckras upp mer o mer på gott o ont, i Sverige skriker folk sig hesa när man inte får sjunga vad man vill på skolavslutningen, och i Thailand är man korkad om man betalar sinsod.

Bara så du inte missförstår, jag är både gift och okorkad. 😎

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

19 minuter sedan, skrev Baa:

Korkade? Har du hört om tradition?

Det luckras upp mer o mer på gott o ont, i Sverige skriker folk sig hesa när man inte får sjunga vad man vill på skolavslutningen, och i Thailand är man korkad om man betalar sinsod.

Bara så du inte missförstår, jag är både gift och okorkad. 😎

Ok korkad kanske är att ta i men i dom flesta fall när det gäller falanger så lägger man sinsod för en tjej där det tom enligt traditionen inte ska vara nån sinsod för hon har barn sen innan, är för gammal, ingen utbildning och tidigare varit gift. 

Lite korkat ändå eller 😉

 

Det är inte tradition här att Thai ska betala dubbelt inträde, få en meny med högre priser, visa upp sig på IM var 90 dag osv så varför ska vi följa det som är tradition för Thai?

 

Låt Thai göra som dom vill men när falanger skänker en massa pengar enbart för att följa nåt som är tradition för Thai så blir det enligt mig rätt korkat. 

 

Vill en Thai tjej gifta sig med en falang så får hon väl ta hans tradition, deras tradition gäller ju inte fullt ut för oss iaf, bara när det är nåt som ska betalas. 

Ändrades av LTD
Link to comment
Dela på andra sajter

1 hour ago, LTD said:

Ok korkad kanske är att ta i men i dom flesta fall när det gäller falanger så lägger man sinsod för en tjej där det tom enligt traditionen inte ska vara nån sinsod för hon har barn sen innan, är för gammal, ingen utbildning och tidigare varit gift. 

Lite korkat ändå eller 😉

 

Det är inte tradition här att Thai ska betala dubbelt inträde, få en meny med högre priser, visa upp sig på IM var 90 dag osv så varför ska vi följa det som är tradition för Thai?

 

Låt Thai göra som dom vill men när falanger skänker en massa pengar enbart för att följa nåt som är tradition för Thai så blir det enligt mig rätt korkat. 

 

Vill en Thai tjej gifta sig med en falang så får hon väl ta hans tradition, deras tradition gäller ju inte fullt ut för oss iaf, bara när det är nåt som ska betalas. 

Min tirak hade inte barn sen tidigare, kanske lite för gammal (35år, jag 18år äldre), revisor utbildning och hade inte tidigare varit gift. Det har inte varit på tal om någon sinsod. Jag har inte gift mej ännu efter mer än 7 år. 

Link to comment
Dela på andra sajter

2 hours ago, LTD said:

Ok korkad kanske är att ta i men i dom flesta fall när det gäller falanger så lägger man sinsod för en tjej där det tom enligt traditionen inte ska vara nån sinsod för hon har barn sen innan, är för gammal, ingen utbildning och tidigare varit gift. 

Lite korkat ändå eller 😉

 

Det är inte tradition här att Thai ska betala dubbelt inträde, få en meny med högre priser, visa upp sig på IM var 90 dag osv så varför ska vi följa det som är tradition för Thai?

 

Låt Thai göra som dom vill men när falanger skänker en massa pengar enbart för att följa nåt som är tradition för Thai så blir det enligt mig rätt korkat. 

 

Vill en Thai tjej gifta sig med en falang så får hon väl ta hans tradition, deras tradition gäller ju inte fullt ut för oss iaf, bara när det är nåt som ska betalas. 

Som du nog vet så skiljer sig traditionerna beroende på vart man är, själv kan jag inte minnas något bröllop utan Sinsod.

Är ju bara småkorkade svenskar som inte fattat att det är ett skådespel och i de allra flesta fall bestämmer man att huvuddelen av gåvorna ska ges tillbaka.

Lillebrodern gifte sig för några år sedan med en skild kvinna med ett barn, japp Sinsod gavs. 

Svärmor gifte sig tre gånger, Sinsod alla gångerna.

Själv lade jag upp 500k/5B guld och fick självklart tillbaka allt utom 90k jag lät svårmor behålla. Guldet har jag o frugan tillsammans. Hela den summan är ca. 25% av vad hon just idag lyfter i avgångsvederlag innan hon hoppar på nästa jobb i finansvärlden. Kort sagt, bästa investering jag gjort 😉

Men visst felutnyttjas den, särskilt i barsvängen där varenda småbarnsmamma tror sig sitta på minst en mille mellan benen.

 

/ SatanG

 

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev Baa:

Korkade? Har du hört om tradition?

Det luckras upp mer o mer på gott o ont, i Sverige skriker folk sig hesa när man inte får sjunga vad man vill på skolavslutningen, och i Thailand är man korkad om man betalar sinsod.

Bara så du inte missförstår, jag är både gift och okorkad. 😎

Att bryta vissa traditioner är bara av godo.

Absolut när det gäller otidsenliga sådana såsom hemgift.

Se bara den omvända traditionen i Indien och det elände den ställer till med.

Då ett par gifter sig ska kvinnans familj betala hemgift till makens familj.

Bland de fattiga kan hemgiften motsvara så mycket som 10 000 kronor, och inom övre medelklassen kan den närma sig flera hundratusen kronor.

 

Men naturligtvis skall man få sjunga vad man vill på skolavslutningen.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Alarik:

Att bryta vissa traditioner är bara av godo.

Absolut när det gäller otidsenliga sådana såsom hemgift.

Se bara den omvända traditionen i Indien och det elände den ställer till med.

Då ett par gifter sig ska kvinnans familj betala hemgift till makens familj.

Bland de fattiga kan hemgiften motsvara så mycket som 10 000 kronor, och inom övre medelklassen kan den närma sig flera hundratusen kronor.

 

Men naturligtvis skall man få sjunga vad man vill på skolavslutningen.

Men tror inte det blir så populärt att sjunga "heil hitler" med Idas Sommarvisa som bakgrund!:lipa:

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

15 minuter sedan, skrev audirs2:

Men tror inte det blir så populärt att sjunga "heil hitler" med Idas Sommarvisa som bakgrund!:lipa:

De som sjunger typ Lied der Deutschen eller Horst-Wessel-Lied får vara beredda på att ta konsekvenserna utav det i vilka sammanhang som helst.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Det första bröllopet var jag på med min ex i Bkk. Vigseln var på munkarnas sjukhus i Bkk. Festen efteråt var på Royal Hotel?, lite osäker på namnet.

 

Hon var då 28 år och hade varit gift 2 gånger tidigare och hade en dotter. Mannen var lärare och hans föräldrar läkare. Hon hade ingen utbildning. Sinsoden var 500.000 baht+ett set guld.

 

Detta var för ca 6 år sen. Hon hade alltid sorgsna ögon och smilet nådde aldrig ögonen. Hon kom från enkla förhållanden. Hennes två tidigare män behandlade henne illa. Jag är vän med henne på facebook och har noterat att dessa sorgsna ögon har försvunnit och hon idag har blivit en typisk hiso, en khun nai. Hon verkar ha det bra på bilder hon laddar upp på facebook.

 

Hennes yngre syster gifte sig två år senare. Hon hade examen  från universitet, Bang Saen universitetet. Hon gifte sig med en polis son. Sinsod 500.000 baht + ett set guld. Fest på Bang Saen Heritage hotel?, osäker på namnet här också. De hade köpt ett fint nytt hus, nyproducerat i Chachoengsao. Hon kunde inte få barn så skillsmässan kom efter 2 år. En bitch enligt mig.

 

En kul grej. Systrarnas föräldrar är skilda sen länge. När den äldre systern gifte sig andra gången var sinsoden 500.000 baht också. Den lade pappan beslag på och behöll, hehe. Tredje gången hade de koll på farsan så det inte skulle upprepa sig. Den sinsoden behölls för dotterns utbildning. Alltså ingen sinsod på låtsas.

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2021-02-24 at 06:28, skrev Alarik:

Sin sod är skådespel och mumma för lystna svärföräldrar.

Visst är det så. Min erfarenhet är att begravningar är mycket dyrare (rent netto) då inte många kronor går tillbaka till falangen om inte dottern själv kan betala.

Link to comment
Dela på andra sajter

11 timmar sedan, skrev SatanG:

Som du nog vet så skiljer sig traditionerna beroende på vart man är, själv kan jag inte minnas något bröllop utan Sinsod.

Är ju bara småkorkade svenskar som inte fattat att det är ett skådespel och i de allra flesta fall bestämmer man att huvuddelen av gåvorna ska ges tillbaka.

Lillebrodern gifte sig för några år sedan med en skild kvinna med ett barn, japp Sinsod gavs. 

Svärmor gifte sig tre gånger, Sinsod alla gångerna.

Själv lade jag upp 500k/5B guld och fick självklart tillbaka allt utom 90k jag lät svårmor behålla. Guldet har jag o frugan tillsammans. Hela den summan är ca. 25% av vad hon just idag lyfter i avgångsvederlag innan hon hoppar på nästa jobb i finansvärlden. Kort sagt, bästa investering jag gjort 😉

Men visst felutnyttjas den, särskilt i barsvängen där varenda småbarnsmamma tror sig sitta på minst en mille mellan benen.

 

/ SatanG

 

Visst förekommer det att sinsoden bara flashas med och sen kommer tillbaka men det är inte det normala en falang blir erbjuden. 

Men flasha med typ 500k baht eller nån mille e ju bara töntigt, vem imponerar det på? Dom stackars fattiga bönderna i byn, coolt..

Link to comment
Dela på andra sajter

Personligen tycker jag sinsod är en unken tradition men även om den så sakteliga börjar fasas ut bland Bangkoks medelklass så har jag fortfarande aldrig varit på, eller hört talats om, ett bröllop utanför Bangkok där sinsod inte förekommit. Jag tror inte någon av dagens MPR-medlemmar fortfarande är vid liv när den sista sinsoden betalts i Nakorn Nowhere.

 

Här i byn, dryga timmen från Bangkok, så har jag inte hört talats om något bröllop de senaste åren där mindre än 300,000 visats upp; och då är det huvudsakligen fabriksarbetare och inte sällan med ett par äktenskap och ungar i bagaget. Exakt hur det gjorts upp angående pengarna är svårt att veta om det inte är någon närstående, men i de fallen jag känner till så är det verkligen bara "show" och inte sällan är det bankens pengar som visas upp och betalas tillbaka nästa dag.

 

Det man dock aldrig ska glömma av är att i Thailand, som i alla delar av Asien som jag känner till, så är det inte bara två personer som gifter sig utan två familjer. I länder där staten inte tillhandahåller något skyddsnät och där know-who ofta är viktigare än know-how så är ett äktenskap en angelägenhet för hela släkten. Nu har inte frugan några syskon men hade hon haft en yngre bror eller syster så skulle jag varit väldigt angelägen om att hen hade gift sig med någon som inte bara är allmänt schysst utan dessutom kan dra sitt strå till stacken rent ekonomiskt. I Thailand ska familjen ställa upp för den ekonomiskt svagare individen och då vill man givetvis undvika att dra på sig en massa "onödiga" utgifter. Och det är därför diskussionerna runt sinsod blir angelägna även i dagens Thailand; det är inte själva sinsoden (då den oftast bara är show) utan faktumet att personen som den närstående gifter sig med faktiskt har resurser inom familjen.

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

skulle alldrig betala sinsod .det jag sa till till frugans familj att det är ingen hund jag ska köpa . lite hårt men helt okey för hennes familj i isaan byn. bröllopet blev stort och extra kul när mina syskon och familjer kom till buriram också. det kom väl 2-300 personer ska se om jag får fram lite bilder

6 juli 2017 blandat bilder 209.jpg

6 juli 2017 blandat bilder 133.jpg

6 juli 2017 blandat bilder 139.jpg

6 juli 2017 blandat bilder 110.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...