Jump to content
IGNORERAD

Buddhismen i Thailand


Khun Karla

Recommended Posts

Som sagt är jag Buddhist till 100 % och lever efter den livsstilen. Jag är gift med en Thaikvinna sedan 7 år tillbaks. Jag undrar om ni tycker att Buddhismen är viktigt i ert förhållande?

Det du uträttar i dag, det får du tillbaks i din framtid

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 46
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Khun Karla

    11

  • Joints

    4

  • Herr Chang

    3

  • Magrood

    3

Mest aktiva i denna tråd

Vad menar du med 100% buddist?

Ar du fullt overtygad om de 4 sanningarna? Foljer du strikt den attafaldiga vagen? Ar du 100%-ig foljer du aven alla 8 "karma foreskrifter"?. Kakar du bara mellan soluppgang och lunch, lever i nastintill celibat osv?

For ovrigt ar Buddismen mkt oviktig i vart forhallande - det ar bade jag och frugan overens om aven om den sjalvklart praglat min fru da hon ar uppvaxt i en buddistik kultur.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Själv skulle jag nog vilja vara en god humanist – men vete sjutton om jag har lyckas till 100% ??

Frugan min är nog inte mycket mer Buddhistiskt troende än jag själv är, även om hon går till templet vid begravningar och dyl. Under knapra förhållanden fick hon under sin barn och ungdomstid kämpa hårt med en massa försakningar, plugg, utbildning och jobb, och hon kom väl fram till att det är för lite för mycket hokus pokus i den Thailändska Buddhismen, och att insamlandet av stålar till pråliga tempelbyggnationer och till munkarnas utsträckta händer i Thailand inte kunde göra hennes liv lättare eller mer njutbart.

Jag antar att hon helt enkelt inte hade någon större lust med att vänta på reinkarnationen för att få ett bättre liv för sig och sin familj.

I stället för att ”tro” och "hoppas" försöker hon istället göra det bästa av det nuvarande livet.

Hittills har det gått ganska bra, men vi är ju alla individer med olika behov och önskemål.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är själv neutral i religion el livsåskådning som en del vill att Buddismen kallas, men jag respekterar fullt ut att min partner vill ha sin tro. Följer gärna med till tempel t.ex. För att få en bättre bild av vad de handlar om läste jag på om dess historia och även boken Min syn på buddismen av Dalai Lama. En sak som slög mig var hur mycket i deras lära som överförts till moderna behandlingsprogram för missbrukare. Och meningen: Du är herre över din kropp,Du kan de du vill..har jag använt många gånger i min livsföring.

Veteran

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag menar att jag tror på Buddha till 100% det är min tro, jag är ingen munk, Jag lever efter de 5 levnadsreglerna bara

Ha det bäst

jap.gif Khun Lasse jap.gif

Det du uträttar i dag, det får du tillbaks i din framtid

Link to comment
Dela på andra sajter

Gillar Buddha och buddhismen. Är dock inte själv buddhist med tro utan endast med visad respekt för Thailand och alla underbara thai som är buddhister. Traditionerna, kulturen och utövandet av buddhismen är vacker. Troligen den religion som skulle ligga mig närmast om hjärtat ifall jag hade tendens att söka mig till någon religiös tro.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att vara en Buddhist är att välja en livsstil

Viktigast för mig i min tro är karma handlingar

jap.gif Khun Lasse jap.gif

Det du uträttar i dag, det får du tillbaks i din framtid

Link to comment
Dela på andra sajter

Läste nånstans att Budister är lyckligare än andra enligt någon hjärnforskare .

Så jag sa till frugan att jag tyckte hon kunde berätta om Budda till våran dotter.

Själv är jag en övertygad Ateist ,vilket är en ganska tråkig livsåskådning och skänker föga med tröst och lycka

Mer Opium till folket :whistle:

Link to comment
Dela på andra sajter

Har för mig att jag läst att Buddist kan man bara födas till

Jag har hört att Buddismen bara kan komma inifrån en själv och att en troende inte får "pracka" på en ateist som jag sin religion.

Det har jag heller aldrig blivit utsatt för under mina år här i Thailand.

Däremot stötte jag till min överraskning på några Jehovas Vittnen i Jomtien häromdan. Där var det typ operation övertalning direkt rtfm.gifangry.gif

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag läser just nu "The heart of the Buddhas teaching" av Thich Nhat Hanh

Riktigt bra bok om Buddha, men tjej är kristen så det är lite omvända världen här hemma... Hon har läst både psykologi, filosofi och teologi på universitet så jag har inte en chans i de diskussioner som kommer upp!! :whistle:

Buddismen tilltalar mig mer än kristendomen, men att säga att man är buddist är nog att gå för långt.

Jag gillar citatet som Kevin Spacey sa i filmen K-PAX: "Er Jesus och Buddha förstod ganska bra vad det handlade om, synd bara att ingen brydde sig om dem, inte ens de Kristna eller Buddisterna..." (Fritt översatt ur minnet)

/ Joe

In Asia you live and you die. In Farangland you expect to live one day, then you die without having lived.

Link to comment
Dela på andra sajter

I krtistendomen är det lite strängare, Du SKALL inte döda. I Buddhismen är det lite snällare. Jag AVSTÅR att döda

Men en munk sa till mig förrut att kristendomen är den religon som ligger närmast Buddhismen

jap.gif Khun Lasse jap.gif

Det du uträttar i dag, det får du tillbaks i din framtid

Link to comment
Dela på andra sajter

Buddismen har budskap om kärlek. Det finns andra religioner som saknar det.. otäckt! :unsure:

Vilka då?

/SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag själv tycker om Buddismen följer gärna med min fru till Templet. Sen min käre far gick bort den 22/12, ligger mina

funderingar på att gå i Templet 30 dagar för att hedra honom. Ja personligen tycker detta är ett värdigt sett att hedra

honom.

Hälsningar Maitan. :wai:

Maitans i Pattaya

Direktsändning via webcam

Se även

här på MaiPenRai.se för senaste nytt

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag undrar om ni tycker att Buddhismen är viktigt i ert förhållande?

Får väl svara nej på den frågan. Är ateist och tror väl inte på nått högre väsen. Respekterar dock att tjejen är buddhist och hänger med till nått tempel ibland

Ändrades av Farang

member of svampen's fan-club :yes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv så har sovit i ett tempel och levit som en munk i 10 dygn, vilken upplevelse det var

jap.gif Khun Lasse jap.gif

Det du uträttar i dag, det får du tillbaks i din framtid

Link to comment
Dela på andra sajter

De Thailändska folket har en blandning av terevada Buddhism och tron på olika slags andar.

jap.gif Khun Lasse jap.gif

Det du uträttar i dag, det får du tillbaks i din framtid

Link to comment
Dela på andra sajter

Hemma hos oss så är det blandad tron, Frugan Thai, är kristen i sin tro , Jag är Buddist i min tro, Men det fungerar mega bra. Så det är inte så viktigt hemma hos oss. Hon var Buddhist förrut när hon levde i Thailand.

Att tro är inte fel

jap.gif Khun Lasse jap.gif

Det du uträttar i dag, det får du tillbaks i din framtid

Link to comment
Dela på andra sajter

Ingen tro är fel, bara man inte skadar någon annan med sina handlingar. Levande Buddhor finns det många här på jorden, Människor som är "upplysta" (tror jag)

jap.gif Khun Lasse jap.gif

Det du uträttar i dag, det får du tillbaks i din framtid

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Toprunner

Vilka då?

/SatanG

Islam saknar mig veterligen det. Men du kanske kan den religionen bättre än mig och peka ut ett?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är buddist och min man är ateist.

Jag märker ingen större skillnad mellan oss.

Vi har rätt så lika värderingar i stort sätt.

---

Det enda jag är lite bekymrad över för hans skull är hur han skulle kunna få tröst om jag går bort före honom.

Men jag har fått ett lugnande svar. Så det är lugnt nu.

---

När jag läste tråden tänkte jag på en artikel jag fick av en gammal god thai vän här som verkar mycket insats i buddismen.

Det är en intervju med Sulak Sivaraksa... :

När man ser till buddhismens etablering i väst och de institutioner som tillkommit, kan man se två grenar av buddhism. En konvertitgren och en asiatisk gren, och dessa grupper möts mycket sällan. Vad anser Sulak om denna utveckling?

"Jag menar att konvertiter mår bra av att vara måttliga. Det finns extremer bland västerländska buddhister, dels de som vill bli asiater och som ordagrant följer vad gurun säger, dels de som framhåller att som västerlänningar är de mer överlägsna. Västerländska buddhister behöver lära sig ödmjukhet och anspråklöshet, på samma sätt som de också behöver förhålla sig kritiska gentemot sin guru."

---

Det är intressant, tycker jag.

---

Jag har skrivit det tidigare att jag tycker att den kristnas "bemöt andra som du själv vill bli bemöt" är ungefär samma som den buddistiska "karma - att man får konsekvenser av sina handlingar".

---

Mvh

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Får väl svara nej på den frågan. Är ateist och tror väl inte på nått högre väsen. Respekterar dock att tjejen är buddhist och hänger med till nått tempel ibland

Får väl också beteckna mig som ateist, eller möjligen agnostiker. Högre väsen tror jag säkert det finns, däremot tror jag dessa väsen är ganska ointresserade av vad vi människor har för oss. Ungefär som att en människa skulle intressera sig för vad varje myra i en myrstack sysslar med...

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Hej Herr Chang

Att vara tvivlare eller agnostiker är vi nog alla mer eller mindre eftersom ingen riktigt kan ”veta” hur det står till med eventuella gudar och andra högre eller lägre väsen. Men att tro, ja det kan vi alla göra.

Jag har själv upplevt en del ”mysko” fennomen i Thailand även om det kanske inte har med någon Gud att göra. Jag vet inte om det finns extra gott om andar och spöken där eller om man är mer mottaglig i värmen?

Men efter min förra frus bortgång i Thailand 1992 så fick jag till slut kalla in en bra munk till bostaden för att få bort frugan som vägrade att acceptera faktum och ge sig av till templet för att få ro. Veckorna efter att hon avled for anden runt i huset och ställde till en massa ofog och hon skrämde upp både lillgrabben och hundarna, och till viss del även mig när jag i kvällsmörkret skulle vattna och sköta om trädgården, men jag blev nog mest arg över hennes osaliga ande.

Munken ordnade till slut med en utdrivande seans tillsammans med mig och grabben en kväll på övervåningen i huset, och vips på munkens befallning så blev det fart på jycken som var nere på bottenvåningen. Hunden vaknade till och skällde, och han tycktes jaga ut något från huset när han skällande sprang ut på den till synes tomma gatan. Det blev därefter mycket lugnt i huset, och grabben kunde somna gott igen efter den seansen. Inga mer mardrömmar och plötsliga uppvaknanden där han skrämd pekade ut det mörka rummet och sa "där är mamma, där är mamma".

Det hände en massa oförklarliga saker vid denna tid som jag ännu inte vet om jag är så pigg på att dela med mig av, men hur som helst så går inte allt man upplever att logiskt förklara.

Så det kanske finns något där ute. . . i alla fall ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Herr Chang

Att vara tvivlare eller agnostiker är vi nog alla mer eller mindre eftersom ingen riktigt kan ”veta” hur det står till med eventuella gudar och andra högre eller lägre väsen. Men att tro, ja det kan vi alla göra.

Jag har själv upplevt en del ”mysko” fennomen i Thailand även om det kanske inte har med någon Gud att göra. Jag vet inte om det finns extra gott om andar och spöken där eller om man är mer mottaglig i värmen?

Men efter min förra frus bortgång i Thailand 1992 så fick jag till slut kalla in en bra munk till bostaden för att få bort frugan som vägrade att acceptera faktum och ge sig av till templet för att få ro. Veckorna efter att hon avled for anden runt i huset och ställde till en massa ofog och hon skrämde upp både lillgrabben och hundarna, och till viss del även mig när jag i kvällsmörkret skulle vattna och sköta om trädgården, men jag blev nog mest arg över hennes osaliga ande.

Munken ordnade till slut med en utdrivande seans tillsammans med mig och grabben en kväll på övervåningen i huset, och vips på munkens befallning så blev det fart på jycken som var nere på bottenvåningen. Hunden vaknade till och skällde, och han tycktes jaga ut något från huset när han skällande sprang ut på den till synes tomma gatan. Det blev därefter mycket lugnt i huset, och grabben kunde somna gott igen efter den seansen. Inga mer mardrömmar och plötsliga uppvaknanden där han skrämd pekade ut det mörka rummet och sa "där är mamma, där är mamma".

Det hände en massa oförklarliga saker vid denna tid som jag ännu inte vet om jag är så pigg på att dela med mig av, men hur som helst så går inte allt man upplever att logiskt förklara.

Så det kanske finns något där ute. . . i alla fall ?

Intressant att höra det från en klok farang.

Ja, jag anser dig som en klok man faktiskt.

---

Jag minns när jag var runt 15 år. Bodde i ett 3-husbostadsområde nära havet.

En nybliven mamma var ensam hemma då hennes man var tvungen att åka bort.

Jag var också ensam hemma av någon anledning.

Vi bestämde att hon kunde komma och bo hus mig eftersom vi båda var rädda för spöken.

Hon hade stark tro att hennes lilla bebis blev störd av onda andar på nätterna speciellt under fullmånen.

Och den natten hade hon mer eller mindre väntat den obehagliga stunden.

Jag var skiträdd när jag hörde plåtarna börja skramla.

Vinden ven som bara det.

Trädens toppar svajade kraftigt.

Och helt plötsligt så GALLSKREK barnet som sjutton.

Jag vet inte om jag var mer rädd för spöken eller för barnets skrik.

---

Nu känns det ganska tryggt att inte ha "onda andar" som möjliga alternativ när lillen skriker.

Då gissar jag bara bland hunger, trötthet, bajs eller kiss, gaser i magen eller rastlöshet.

---

Det är en fördel med Sverige faktiskt.

Mina svenska föräldrar har lyckats övertala mig att det inte finns spöken i Sverige.

Men att gå ned i källaren mitt i natten känns fortfarande skrämmande för mig. och att vara i torkrummet mitt i natten också.

---

Mvh

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...