Jump to content
IGNORERAD

Kakelsättning


FF

Recommended Posts

2 timmar sedan, skrev Mankan:

Nu finns det med alla säkerhet flera här som kan detta hantverksområde betydligt bättre än mig. Jag har dock tidigare hört att dessa kan monteras i badrum med redan färdigt tätskikt utan att borra i golvet. Där av min kommentar till FF.

Jag kan också konstatera via google att det finns flera instruktionsfilmer där man vad jag kan se man inte borrar i golvet. Sedan finns det säkert olika modeller som har montagemöjligheter. 

Du har helt rätt, och jag gissar inte

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 65
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • FF

    15

  • Stefan

    7

  • UglyFarang

    7

  • Mankan

    5

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Fixturen såg ut som en vanlig fixtur för vägghängd toa. 

 

Om man gör om ett badrum finns givetvis inget tätskikt när den kommer på plats. 

Eftersom hela vägen är riven alternativt under uppbyggnad. 

 

Möjligen om man skulle montera den utanpå befintlig vägg vid ombyggnad.

Om man nu skulle få för sig nåt sånt. 

 

Men det är ju alltid lite knepigt att borta i golv om det ligger golvvärme där. 

Vill till att man har planerat och tagit foton när man la slangen, alternativt borra grunt. 

 

Allt det ver givetvis FF så det kommer givetvis inte vara det minsta lilla problem med det. 

 

Enda mysteriet är varför FF inte gjorde detta jobb från början. 

 

Det straffade sig iallafall oavsett anledning. 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev Stefan:

Inte nog mad att man får gunga, kakel och i värsta fall tätskiktet spricker. Vi föreskriver alltid förstärkningsreglar på sidorna av fixturen, förutom att de ska bultas till fast konstruktion.

//S

 

Jag vet måste göras ordentligt både i sidan och i fast konstruktion samt i botten vet efter 40 år i rörbranschen 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Fixturen ligger alltid utanför våtzonen, såvida det inte handlar om en vattentankintegrerad lösning, då ligger våtzonen bakom tanken, dock räknas väggen framför som en del av våtzonen då uppvik mm sker på denna, lätt snurrit!

//S

There can be only one (Stefan)

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev Mankan:

Nu finns det med alla säkerhet flera här som kan detta hantverksområde betydligt bättre än mig. Jag har dock tidigare hört att dessa kan monteras i badrum med redan färdigt tätskikt utan att borra i golvet. Där av min kommentar till FF.

Jag kan också konstatera via google att det finns flera instruktionsfilmer där man vad jag kan se inte borrar i golvet. Sedan finns det säkert olika modeller som har olika montagemöjligheter. 

Visst finns det sådana men då måste det finnas något att fästa i till exempel en betongvägg eller liknande

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns ganska strikta regler om detta i Branschen, typ GVK, byggkeramikrådet mm, man skall alltid anlita en entreprenör som är certifierad i säkert vatten mm, det kan bli väldigt dyrt annars!

//S  

There can be only one (Stefan)

Link to comment
Dela på andra sajter

9 minuter sedan, skrev Stefan:

Fixturen ligger alltid utanför våtzonen, såvida det inte handlar om en vattentankintegrerad lösning, då ligger våtzonen bakom tanken, dock räknas väggen framför som en del av våtzonen då uppvik mm sker på denna, lätt snurrit!

//S

Jo det finns tyvärr allt för mycket olika lösningar ibland ser man lustiga lösningar när det inte får kosta så mycket man borde ha bättre säkerhet än säker vatten 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev mrkinkhao:

Visst finns det sådana men då måste det finnas något att fästa i till exempel en betongvägg eller liknande

Självklart. Min lekmannabedömning säger mig att det just är vägginfästningen som är det viktiga. Är det bultat i golvet till orubblighet men inte sitter fast i väggen lär fixturen ändå ge vika. Sitter den dock fast i väggen och har stöd mot golvet (dock obultad) kan den ju knappast ändå komma någonstans. Den stora kraften borde väl hamna på den övre infästningspunkterna? 

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Mankan:

Självklart. Min lekmannabedömning säger mig att det just är vägginfästningen som är det viktiga. Är det bultat i golvet till orubblighet men inte sitter fast i väggen lär fixturen ändå ge vika. Sitter den dock fast i väggen och har stöd mot golvet (dock obultad) kan den ju knappast ändå komma någonstans. Den stora kraften borde väl hamna på den övre infästningspunkterna? 

Du har helt rätt i din bedömning, men väldigt ofta sitter fixturen i en lättvägg (plyfa+gips) då måste man förlita sig på att det böjande momentet tas i infästningen till golvet, här har man två val, förstärka bakomliggande reglar så deformationen (utböjningen) blir acceptabelt liten, eller att ha en helt fristående stark fixtur som med bussningar är skild från kakel/tätskikt, deformationen påverkar då inte vare sig  tätskikt eller kakel. 

 

There can be only one (Stefan)

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Mankan:

Självklart. Min lekmannabedömning säger mig att det just är vägginfästningen som är det viktiga. Är det bultat i golvet till orubblighet men inte sitter fast i väggen lär fixturen ändå ge vika. Sitter den dock fast i väggen och har stöd mot golvet (dock obultad) kan den ju knappast ändå komma någonstans. Den stora kraften borde väl hamna på den övre infästningspunkterna? 

 

1 timme sedan, skrev Stefan:

Du har helt rätt i din bedömning, men väldigt ofta sitter fixturen i en lättvägg (plyfa+gips) då måste man förlita sig på att det böjande momentet tas i infästningen till golvet, här har man två val, förstärka bakomliggande reglar så deformationen (utböjningen) blir acceptabelt liten, eller att ha en helt fristående stark fixtur som med bussningar är skild från kakel/tätskikt, deformationen påverkar då inte vare sig  tätskikt eller kakel. 

 

Ja dom äldre vägg hängda toaletterna var med en väldigt kraftig stål fixtur som man bultade fast i golvet medan dom nyare med cisternen inbyggd ser olika ut men måste fästas i regelkonstruktion och golvet  i dom flesta fall annars så rör det sig och orsakar rörelser och skadar tätskiktet samt kakel och klinker 

Link to comment
Dela på andra sajter

Man blir alltid förvånad hur tvärsäkra alla är i sina svar fast dom uppenbarligen inte vet vad dom pratar om

Link to comment
Dela på andra sajter

stefan5300
3 timmar sedan, skrev BIGBOSS:

Man blir alltid förvånad hur tvärsäkra alla är i sina svar fast dom uppenbarligen inte vet vad dom pratar om

Är du förvånad, mpr vetdu😁.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev BIGBOSS:

Man blir alltid förvånad hur tvärsäkra alla är i sina svar fast dom uppenbarligen inte vet vad dom pratar om

Du kanske minns dom berömda eltrådarna för några år sedan

Citat: Kim;;Funderar ibland på vad det egentligen är som gör att din, Gorrocos, Luke the drifter, Gusings mfl vistelser i Isaan verkar så trevliga jämfört med t ex Joe's och några andras mer tråkiga?  Skriftlig Ursäkt ?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

 

 

Nästa avsnitt på fredag

 

/Enis

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

S m i l e 1
On 3/26/2021 at 10:58 PM, Enis said:

 

Hade jag varit 30 år yngre, så hade jag nog jobbat åt Håkan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...